Приус ошибка p0301

Главная » Диагностика » Ошибка P0301 — обнаружены пропуски зажигания в первом цилиндре

На чтение 7 мин Просмотров 128к. Опубликовано 13.03.2020
Обновлено 28.03.2022

Термин «пропуск зажигания» означает, что в одном или нескольких цилиндрах не происходит сгорания. Блок управления двигателя (ЭБУ) может обнаружить пропускающий зажигание цилиндр, отслеживая частоту вращения двигателя.

P0301 (и другие коды P030X, такие как P0302, P0303 и т. д.) проще, чем можно было бы ожидать. Потому что ЭБУ уже определил, в каком цилиндре возникла проблема, избавив вас от диагностической головной боли.

работа двигателя

Последняя цифра кода P030X обозначает номер пропускающего зажигания цилиндра. Код P0302 означает пропуски зажигания в цилиндре 2, P0303 — это цилиндр 3 и так далее.

Код P0300 обозначает случайные пропуски зажигания. Это означает, что несколько цилиндров пропускают зажигание случайно. Коды от P0300 до P0308 называются кодами пропуска зажигания.

Если у вас одна их этих ошибок, нужно как можно быстрее устранить неисправность. Если водить автомобиль в таком состоянии, вы нанесете вред каталитическому нейтрализатору.

Симптомы P0301

Двигатель с пропусками зажигания работает неровно, трясется, теряет мощность. Тряска более заметна на холостом ходу или во время ускорения.

Индикатор «Check Engine» на приборной панели может несколько раз мигать или гореть постоянно. Иногда вы также можете заметить нехарактерный запах выхлопных газов.

Можно ли ездить на машине с пропусками?

Вождение с пропусками воспламенения может повредить каталитический нейтрализатор, который является дорогостоящим компонентом системы контроля выхлопных газов автомобиля.

устройство катализатора

Когда происходит сбой одного из цилиндров двигателя, несгоревший бензин, попадающий в выхлоп, может перегреться и расплавить каталитический нейтрализатор.

Некоторые производители советуют не ездить с пропусками зажигания. Другие — рекомендуют ездить только в очень умеренной манере и как можно скорее проверить свой автомобиль. Смотрите руководство по эксплуатации вашего автомобиля.

Что может вызвать коды P0301–P0308

Наиболее распространенная причина пропусков зажигания двигателя и кодов P030X в современных автомобилях — неисправная катушка зажигания.

Другие причины включают в себя:

  • Повреждена проводка катушки зажигания.
  • Изношенные, потрескавшиеся или загрязненные свечи зажигания.
  • Треснувшие или замыкающие провода зажигания.
  • Накапливание углерода на клапанах и форсунках (обычно в двигателях с прямым впрыском).
  • Подсос воздуха. Утечка вакуума вызовёт пропуски зажигания в цилиндре, ближайшем к источнику подсоса. Примеры утечек вакуума включают в себя: негерметичную прокладку впускного коллектора, сломанный клапан или шланг PCV (система принудительной вентиляции картера), обрыв или трещины на вакуумных линиях.
  • Неисправность топливной форсунки.
  • Протекающая прокладка головки цилиндров.
  • Низкая компрессия в поврежденном цилиндре.
  • Сбой ЭБУ.
  • Не отрегулированы клапана.

Причины случайного пропуска зажигания (код P0300)

  • Неисправность датчика массового расхода воздуха (ДМРВ).
  • Разрыв впускного патрубка.
  • Заклинило клапан рециркуляции отработавших газов или продувочный клапан (соленоид).
  • Изношены детали клапанного механизма.
  • Низкое давление топлива.
  • Неправильная настройка фаз газораспределения.
  • Забит каталитический нейтрализатор.
  • Проблемы с датчиком положения коленчатого вала (ДПКВ) или датчиком положения распределительного вала (ДПРВ).

Часто ошибка случайных пропусков зажигания P0300 отображается вместе с другими кодами, например, P0171, P0101, P0102, P0420 и P0401. В этом случае сначала должен быть диагностирован сопровождающий код неисправности.

Причины, вызывающие пропуски зажигания

Катушки зажигания

Неисправные катушки зажигания являются распространённой проблемой на многих автомобилях, включая BMW, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Volkswagen и GM. Неисправную катушку зажигания нужно заменить.

Свечи

Если свечи зажигания не менялись более 15 т. км, их замена будет хорошей идеей. Изношенные свечи требуют более высокого напряжения для образования искры, что увеличивает нагрузку на катушки зажигания.

Некоторые производители автомобилей обновляют катушки зажигания в процессе производства автомобилей. Если одна из катушек зажигания вышла из строя, и производитель обновил деталь, то автомеханик может порекомендовать заменить все катушки зажигания на обновленные в качестве меры предосторожности.

Углерод на клапанах

Во многих современных автомобилях, особенно с непосредственным впрыском топлива, накопление углерода на впускных клапанах и форсунках может вызвать перебои зажигания.

углерод на клапанах

Некоторые механики могут порекомендовать чистить клапаны специальным спреем или пеной, так как это дешевле и иногда помогает. Более эффективным вариантом является очистка впускных клапанов вручную.

Смотрите видео о том, как почистить клапана:

Засоренные топливные форсунки также необходимо почистить или заменить. Этот ремонт является дорогостоящим, поскольку он требует больше трудозатрат. Нужно снимать впускной коллектор и некоторые другие детали.

Подсос воздуха

Утечки вакуума, а также заклинивший клапан рециркуляции отработавших газов или продувочный клапан могут вызвать пропуски зажигания, которые в основном происходят на холостом ходу, но исчезают при более высоких оборотах.

Подробнее здесь: Как найти подсос воздуха в домашних условиях?

Регулировка клапанов

В некоторых старых автомобилях Honda пропуски зажигания могут быть вызваны неправильной регулировкой клапанов. Пропуск зажигания может быть более заметным, когда двигатель работает на холостом ходу после холодного запуска.

По мере износа деталей клапанной системы зазоры клапанов меняются. Чтобы компенсировать это, клапаны во многих двигателях Honda должны быть отрегулированы с рекомендуемой периодичностью.

Ремень ГРМ

Иногда двигатель может дать пропуск воспламенения, если во время замены ремня ГРМ или цепи не были правильно выставлены метки. Если проблема возникла после замены ремня или цепи ГРМ, первым делом необходимо проверить метки ГРМ.

церь грм

Утечка масла

Во многих автомобилях с большим пробегом масло, просачивающееся в камеру сгорания из-за изношенных уплотнений клапанов и масляных колец, может привести к загрязнению свечей зажигания и вызвать пропуски зажигания.

Часто пропуски появляются на холостом ходу, но исчезают после увеличения оборотов. Сизый дым — еще один симптом утечки масла в камеры сгорания.

Вода

Во многих старых автомобилях мытьё моторного отсека или движение по глубоким лужам может привести к перебоям в работе двигателя, так как вода попадает в детали зажигания и приводит к замыканиям.

Замена свечей и проводов зажигания часто решает проблему. Катушки зажигания, которые имеют трещины или следы искрения, также должны быть заменены. В более старых автомобилях с распределителем зажигания (трамблером) крышка и ротор распределителя также заменяются.

Как устранять P0301

Причину пропуска зажигания должно быть достаточно легко определить, если проблема присутствует постоянно.

Проверьте свечи, катушки зажигания, трамблёр

Свечи зажигания могут многое рассказать. Признаки искрения на катушке зажигания, крышке распределителя или роторе также могут указывать на неисправную деталь.

две свечи зажигания в руках

Неисправная катушка зажигания на свече обычно проверяется путем замены катушек между цилиндрами. Смотрят, поменялся цилиндр с пропусками или остался тем же.

Компрессия, метки, давление топлива, бедная смесь

Компрессия, метки ГРМ и давление топлива также могут быть проверены. Возможно, двигатель нужно проверить на предмет подсоса воздуха.

Кратковременное регулирование (STFT) и долговременное регулирование (LTFT) топливоподачи необходимо проверить с помощью диагностического сканера или адаптера ELM327 с программой Torque. Это нужно, чтобы убедиться, что топливно-воздушная смесь не бедная.

коррекция топлива

Зачастую неисправный датчик массового расхода воздуха (ДМРВ) приводит к тому, что двигатель работает на бедной смеси, что вызывает случайные пропуски зажигания.

Проверка давления в системе охлаждения может помочь выявить протекающую прокладку головки цилиндров.

Рециркуляция отработавших газов

Если пропуски зажигания происходят только на холостом ходу, необходимо проверить клапан рециркуляции отработавших газов и продувочный клапан, так как любой из них может застрять в открытом положении.

рециркудяция отработавших газов

Клапанный механизм

Может потребоваться проверить регулировку клапанов, так как неотрегулированные клапаны могут вызвать пропуски зажигания при холодном пуске, что является довольно распространенной проблемой в некоторых старых двигателях Honda.

Неисправные механические детали клапанного механизма, такие как изношенные кулачки распределительного вала или растянутая цепь ГРМ, также могут вызвать пропуски зажигания в двигателе.

Иногда сломанный или поврежденный зуб на шестерне датчика коленвала или распределительного вала может стать причиной пропуска зажигания. Если есть подозрение на датчик положения коленчатого вала (ДПКВ) или датчик положения распределительного вала (ДПРВ), может помочь проверка сигнала с помощью осциллографа.

Как только проблема будет устранена, код пропуска зажигания исчезнет спустя некоторое время вождения.

Двигатель глохнет, ошибки P0300, P0301 и P3191

(1 чел.) (1) гость


Изменено: 02.12.2017 17:22 от naz.

Нашёл вот описание P3191: yadi.sk/i/Y11Yu-slfswB5 (англ.) — среди прочих причина может быть в нехватке давления топлива. Бак у меня заполнен наполовину. Если по морозу что-то перемёрзло, то скопившиеся в рампе пары бензина дают стартануть двигателю на 5 сек, и всё. А пропуски в 1-м цилиндре потому, что он дальше других на рампе, и ему прежде других не хватает топлива. В пользу сей версии и то, что свечи-то сухохонькие..
Правилен ли ход моих мыслей?
Ещё вот нашёл на форумах, что бензонасос может отказать. У «американца» насос в баке? Как проверить?


Изменено: 02.12.2017 19:31 от naz.

Gosha005 написал:

смотрите бензонасос.

А..как? Смотрю как люди делают, но непонятно..Лючек искать к бензобаку, подать 12 на разъём? Хотелось бы подробностей..
Нашёл вот, что предохранитель EFI проверить надо.. Завтра ..


Изменено: 02.12.2017 21:43 от naz.

naz написал:

Нашёл вот описание P3191: yadi.sk/i/Y11Yu-slfswB5 (англ.) — среди прочих причина может быть в нехватке давления топлива. Бак у меня заполнен наполовину. Если по морозу что-то перемёрзло, то скопившиеся в рампе пары бензина дают стартануть двигателю на 5 сек, и всё. А пропуски в 1-м цилиндре потому, что он дальше других на рампе, и ему прежде других не хватает топлива. В пользу сей версии и то, что свечи-то сухохонькие..
Правилен ли ход моих мыслей?
Ещё вот нашёл на форумах, что бензонасос может отказать. У «американца» насос в баке? Как проверить?

Ошибка Р3191 — это самая распространенная ошибка по ДВС на Приусе. Обычно с ней бывает в паре еще и ошибка Р3190. Эти ошибки говорят только о том, что мощность бензинового ДВС снижена из-за какой то неисправности, (или вообще ДВС не запускается). К этим ошибкам в большинстве случаев идет еще одна ошибка, из-за которой и нет запуска. В вашем случае это пропуски вспышек зажигания.
Причин может быть целая куча. Они ни чем не отличаются от причин незапуска обычного ДВС.
Как один из вариантов действительно может быть маленькое давление топлива из-за отказавшего бензонасоса или забитого фильтра тонкой очистки. К сожалению этот узел на вашей машине неразборный. Но проверить очень просто- измерьте давление топлива и все сразу станет ясно.

с уважением, Сергей Николаевич.

Спасибо сказали: naz

Спасибо за ответ, начну завтра с предохранителя. Мой Elm 327 ошибку P3190 не показал. А так уже 5 лет езжу с ошибками P0441 и P0455. Как проверить давление в шланге? Отъединить шланг от рампы, подключить манометр, и как обычно включить машину? Боюсь за ВВБ, уже разряжена. А можно ли напрямую на бензонасос 12 В подать?

naz написал:

Спасибо за ответ, начну завтра с предохранителя. Мой Elm 327 ошибку P3190 не показал. А так уже 5 лет езжу с ошибками P0441 и P0455. Как проверить давление в шланге? Отъединить шланг от рампы, подключить манометр, и как обычно включить машину? Боюсь за ВВБ, уже разряжена. А можно ли напрямую на бензонасос 12 В подать?

1. Предохранитель тут точно ни при чем.
2. Правильно.
3. можно для проверки

с уважением, Сергей Николаевич.

Спасибо сказали: naz

как решили проблему с пропуском зажигания????возникла такая же проблема. ошибка p0300 0301 0303 0304 свечи поменял катушки переставлял с рабочей машины,форсунки чистил ультрозвуком,расходомер переставлял .Троение осталось и грохот стоит в районе коробки.машина на ходу .на N успокаивается на P грохот .D даешь газку лучше. америкос 2006,, бензин заменю на днях бак не разборный .от форумов уже кипит мозг.HELP ошибки сбрасывал .снова загораеться чек при движении начинает моргать.

Смотрите бензонасос. ошибка p0300 0301 0303 0304- эти ошибки пропуски зажигания.

А какое давление должно быть?

3.5 БАР ВЫДАЕТ ПОДКЛЮЧАЛ ПЕРЕД ТОПЛИВНОЙ РАМПОЙ

denzer написал:

3.5 БАР ВЫДАЕТ ПОДКЛЮЧАЛ ПЕРЕД ТОПЛИВНОЙ РАМПОЙ

Это хорошее давление.

с уважением, Сергей Николаевич.

Компрессии в 4 цилиндре нет3.5

denzer написал:

Компрессии в 4 цилиндре нет3.5

Вот она и причина. Я сегодня утром уже отвечал в какой то теме, что одной из причин пропуска вспышек зажигания (троения ДВС) бывает отсутствие компрессии.

с уважением, Сергей Николаевич.

What Does Toyota Prius Code P0301 Mean?

  • Toyota Prius P0301 definition: Cylinder 1 misfire detected.
  • Issue Severity: SEVERE – Stop driving immediately.
  • Repair Urgency: Fix this code immediately (same-day if possible) to avoid ignition failure, catalytic converter damage, and dangerous conditions.
  • Diagnosis: A cylinder 1 misfire can be caused by anything from faulty spark plugs to low engine compression. Because there are so many variables that could cause a misfire, the best cost savings is to find a trustworthy repair shop to diagnose code P0301 as quickly and accurately as possible.

Your Toyota Prius moves when gasoline is burned and power is generated inside a chamber known as the cylinder. Most engines have a 4, 6, or 8-cylinder engine, where more cylinders typically mean more power. Power is generated by pistons that move up and down while fuel is ignited at very specific times. A misfire typically occurs when the timing of this ignition is off. P0301 indicates that cylinder #1 is experiencing misfires.

Most Likely Repair And Cost For Toyota Prius P0301 By Year

The chart below shows the most likely repair and cost range for Priuss for all of the years that FIXD has data on.

Year Most Likely Repair Cost Range
2017 Exhaust Gas Recirculation (EGR) Passage(s) w/P0302 $50 – $150
2016 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2015 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2014 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2013 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2012 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2011 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2010 Cylinder Head Gasket(s) $2226 – $3770
2009 Ignition Coil(s) $51 – $173
2008 Spark Plug(s) $58 – $167
2007 Ignition Coil(s) $51 – $173
2006 Spark Plug(s) $58 – $167
2005 Spark Plug(s) $58 – $167
2004 Ignition Coil(s) $51 – $173
2003 Ignition Coil(s) $51 – $173
2002 Ignition Coil(s) $51 – $173
2001 Spark Plug(s) $58 – $167

Toyota Prius P0301 Causes

Misfires can be caused by many reasons from a faulty ignition system, fuel system, or internal engine failure. The most common reason for this to happen is faulty or worn-out spark plug coil packs, especially if it’s been a while since you had a tune-up.

  • Faulty or worn spark plugs and/or spark plug wires
  • Ignition issues, including failing or damaged ignition coils
  • Distributor failure
  • Faulty fuel injector
  • Vacuum leak
  • Low fuel pressure
  • Camshaft and/or crankshaft sensor defective
  • Engine timing off
  • Leaking head gasket
  • Low engine compression
  • Poor quality fuel that is old or contaminated
  • P0301 is one of the top 5 trouble codes for the Toyota Prius V.

Toyota Prius P0301 Symptoms

  • Check Engine Light is on or flashing
  • Engine runs rough, hesitates, or jerks when accelerating
  • Drivers may not notice any adverse conditions when driving
  • In some cases, drivers may experience decreased fuel economy, fuel smell from exhaust, rough idling, or lack of power from the engine
  • Commonly associated with error codes: P0300, P0302, P0303, P0304, P0305, P0306, P0307, P0308

How Do I Fix Toyota Prius Code P0301?

With a misfire fault, the first step is to get it diagnosed to figure out what is causing the engine to misfire.

If your vehicle is misfiring and you’re not comfortable diagnosing this issue at home, we recommend finding a RepairPal certified shop nearby to pinpoint the problem and give an accurate estimate for repairs.

These shops can not only help you figure out what’s going wrong before you waste time and money on the wrong parts, but they also offer a minimum 12-month, 12,000-mile warranty and stand behind all their estimates with guaranteed fair pricing.

> Find a RepairPal Certified Shop Near You

How Much Does It Cost to Fix Toyota Prius Code P0301?

P0301 can be caused by anything from old spark plugs to vacuum leaks to poor engine compression. It’s impossible to give an accurate estimate without properly diagnosing the issue first.

If you take your car to a shop for diagnosis, most shops will start with an hour of “diag time” (the time spent in labor diagnosing your specific issue). Depending on the shop’s labor rate, this typically costs somewhere between $75-$150. Many, if not most, shops will apply this diagnosis fee to any required repairs if you have them perform the repairs for you. From there, a shop will be able to give you an accurate estimate for repairs to fix your P0301 code.

Other Possible Repairs for Toyota Prius Code P0301

Once properly diagnosed, P0301 may require one or more of the following repairs to resolve the underlying issue. These prices are based on national averages and include parts and labor. Your cost may differ depending on your location and type of vehicle.

  • Spark plugs: $66-$250
  • Ignition Coils: $230-$640 (some cars require Intake manifold removal)
  • Spark plug wires: $180-$240
  • Fuel injectors: $1500-$1900
  • Vacuum leak: $100-$200
  • Fuel pump: $1300-$1700
  • Fuel pressure regulator: $200-$400

DIY Steps to Diagnose Toyota Prius Code P0301

Engine code P0301 could be caused by a number of things, including faulty spark plugs, faulty ignition system, distributor failure, and more. If you’d like to try to fix code P0301 at home without throwing money at parts, you’ll want to follow the steps below for proper diagnosis. Keep in mind this is an intermediate-level diagnosis and repair and not recommended for beginners. Diagnosis requires more specialized equipment beyond what the FIXD Sensor can provide and it can be a time and labor-intensive process for inexperienced DIYers.

DIY difficulty level: Intermediate

This repair requires mechanical knowledge and is not recommended for beginners.

Tools/parts needed:

  • Screwdrivers
  • FIXD
  • Digital multimeter
  • 5/8in. Spark Plug Socket
  • Ratchet, sockets, and extensions
  • Fuel pressure gauge
  • Compression tester
  • Leakdown tester
  • Spark plugs
  • Spark plug wires

Step 1: Use FIXD to scan your Toyota Prius to verify P0301 is the only code present.

If other codes are present, they must be addressed first.

Step 2: Check for loose connectors at the ignition coils or for damaged wiring.

Look for loose engine ground wires as well. These can cause random misfire conditions. Tighten or connect where necessary.

Step 3: Check the condition of your spark plugs and spark plug wires.

Worn and old spark plug wires are common causes of random misfires. Replace spark plugs and wires if needed and recheck for misfires.

Step 4: Check for fuel system issues.

If you have determined that your ignition system is operating correctly, there may be a problem within your fuel system that is causing the random misfires. The following should be checked to ensure the engine is getting the proper amount of fuel:

  • Check fuel pressure. Low fuel pressure can cause intermittent misfires on multiple cylinders. When the pressure is below the specification, the engine does not receive the proper amount of fuel and will start to lean misfire. The fuel pump or fuel pressure regulator could be the source of the low fuel pressure.
  • Check that the fuel injectors are functioning properly and activating. Random misfires can be a sign of faulty or clogged fuel injectors that need to be replaced. Also, check that the fuel injector wiring is not damaged and is connected properly.

Step 5: Perform an engine compression and leakdown test.

If the ignition system and fuel system checks out, you may want to perform an engine compression test and leak down test to see if there are any mechanical problems causing your misfire. Some common mechanical problems that cause misfire can be:

  • Leaking head gasket
  • Broken valve spring
  • Broken piston ring
  • Worn valve guides
  • Burned valve
  • Timing chain or belt skipped tooth and engine is off time

Common Toyota Prius P0301 Diagnosis Mistakes

Loose fitting electrical connectors and broken or disconnected vacuum hoses are often overlooked. Oxygen sensor(s) are another common misdiagnosis for P0301.

Still Need Help Fixing Toyota Prius Code P0301?

If you’ve followed the steps above and are still experiencing Toyota Prius check engine code P0301, please contact the FIXD Mechanic Hotline if you’re a FIXD Premium subscriber or find a RepairPal certified shop near you to get the right repairs at a fair price.

Fixed It But The Check Engine Light Is Still On?

Check engine light sometimes need to be reset manually, check out our article:

How to Reset Your Check Engine Light | 4 Ways To Clear It (With or Without a Scanner)

FIXD Research Team

At FIXD, our mission is to make car ownership as simple, easy, and affordable as possible. Our research team utilizes the latest automotive data and insights to create tools and resources that help drivers get peace of mind and save money over the life of their car.

8 004

Обнаружены пропуски воспламенения в 1 цилиндре

Возможные причины появления ошибки в автомобиле TOYOTA:

  • Неисправна свеча первого цилиндра
  • Обрыв или замыкание проводки катушки зажигания первого цилиндра
  • Неисправна катушка зажигания первого цилиндра
  • Обрыв или замыкание проводки форсунки первого цилиндра
  • Забит или неисправен инжектор первого цилиндра
  • Неисправность разъема проводки форсунки первого цилиндра
  • Неисправность разъема катушки зажигания первого цилиндра
  • Неправильное давление топлива
  • Низкая компрессия в 1 цилиндре
  • Подсос воздуха впускного коллектора

Код ошибки P0301 означает, что в первом цилиндре двигателя автомобиля Тойота обнаружены  пропуски воспламенения зажигания или случайные пропуски. Диагностику лучше проводить в следующий последовательности – проверить на подсос воздуха впускной тракт, следующий шаг это замена свечи зажигания в первом цилиндре. Если проблема не удалось решить этими двумя пунктами, то необходимо провести дополнительную диагностику , которая детально описана здесь.

ВОЗМОЖНЫЕ СИМПТОМЫ ОШИБКИ P0301 Тойота:

  • Горит сигнал «CHEK ENGINE»;
  • Отсутствие/потеря мощности двигателя;
  • Двигатель «трясет». Неровная работа мотора;
  • Затруднен запуск двигателя. Особенно холодного.

Описание ошибки P0301 TOYOTA

При возникновении пропуска воспламенения частота вращения двигателя будет колебаться. Если изменения частоты вращения двигателя достаточны, для изменения сигнала датчика положения коленчатого вала (CKP), блок управления двигателем (ECM) определяет ошибку P0301 TOYOTA.


PriusChat


  1. seahawkguy

    Joined:
    May 19, 2019
    3
    8
    0
    Location:
    Seattle
    Vehicle:
    2012 Prius
    Model:
    Three

    My Prius just started shaking out of nowhere so I found this site and all the people having the same issues as me. Figured I would make a video so that people can see what I went through and maybe decide for themselves if they should do the work themselves and issues they might encounter.

    Wanted to thanks @NutzAboutBolts for his informative videos on how to do the maintenance.


  2. Nor'easter

    So the implication here is that cleaning out the EGR system solved the cold start misfire problem commonly referred to (in error, I suspect) as «knocking»?

    I have a hard time believing that EGR is active at cold start or cold idle, so I wonder if the cold start problem is an EGR valve sticking open.

    Has anyone ever seen the EGR valve mapping (on engine load vs RPM) or collected data to observe it’s action during startup? Anyone ever disassembled the EGR system and discovered a valve stuck open?

    1st time poster here… bought a 2010 ver II for my daughter a few weeks ago, 98 K miles to start, nearing 100K now, I’ve been lurking here since.

    FWIW, no oil burning to speak of, «one half shop rags worth» of oil pooled beneath throttle body, a little coking in the EGR pipe, runs great so far. My PM plan includes an IM cleanout soon, PCV valve replacement and OCC install at same time (just because easy), full EGR cleaning and plugs next Summer.

    Maybe I’ll get lucky and she’ll get herself a mechanically ept BF first:ROFLMAO:.


  3. Scarface2005

    Here’s my experience with obd2 code p0301

    2012 Prius Plug In 247k miles

    I changed out the original spark plugs at 238k miles. I did not change the coils. The og plugs looked great, no oil no water.
    p0301 is the first CEL code this car has ever thrown, and it happened right at 247k miles. The first time it gave that code, I did nothing and it went away on its’ own. Second time it threw that code, I added half a can of Seafoam to a full tank of gas, put the car in “Power” mode, and drove the shit out of it; fast at high rpm. The CEL went away on its’ own almost immediately, but 0301 is still in monitor phase.

    I’m trying this first, because taking off the wipers and cowling is such a pain in the nice person!

    With corona hitting, my 2012 Prius plug in went from 800++ miles a week of freeway driving, to <100 miles a week of all EV driving…..so I’m hoping I caught this early, and that the seafoam will help. I’m gonna drive it waaay past the add fuel notification. Power mode seems like it’s just too easy of a fix, right? Keeping it a high rpm avoids the shake shudder knock associated with p0301.
    I have maintained a gen 2, gen 3, and gen 4 for 500k miles, thanks to the awesome folks here on PriusChat!:) What these cars need more than anything is to be driven…. A LOT! So, road trip time! I will update.


    bisco and AzusaPrius like this.

  4. Scarface2005

    No luck :-( p0301 is back. Knocking from the engine is pretty bad. I’ve got her taken apart, working on cleaning the EGR pipe. Anyone have any suggestions how to clean the egr and cooler without having to remove them?
    I’ve had a little luck with a vacuum cleaner, just sucking where the egr pipe hits the “elbow”. I know it’s probably not doing too much.


  5. pjksr02

    Joined:
    Nov 2, 2009
    532
    225
    2
    Location:
    Connecticut
    Vehicle:
    2010 Prius
    Model:
    III

    Sorry to hear this.

    The misfire code is unfortunately usually indicative of a head gasket failure — — of coolant getting into the misfiring cylinder.

    You can clean your entire EGR system (cooler, valve, pipe and intake manifold), and hope for the best. And, you may try a head gasket sealer. But, most folks here, with the misfire code, have found that the head gasket is failed.

    The best test for the head gasket is a leak-down test.

    Wish it wasn’t so.


  6. Scarface2005

    Yeah hoping it’s not the head gasket. I tried the car’s heat today. It was super toasty, very hot, and working. Isn’t no heat usually a sign of bad head gasket? I’m hoping that cleaning the egr cooler, cleaning the intake manifold, and putting in a new pcv valve will buy me another 50k miles… even if I have to add coolant occasionally. Pre covid my ‘12 Prius was driven 30k+ yearly. I bought it used in ‘15 with 91k. For me to ‘get my money’s worth’ out of this car I’ve gotta get to 300k. Next smog isn’t due til 2022…so….


  7. DTKim

    Joined:
    Apr 11, 2012
    52
    32
    5
    Location:
    NJ
    Vehicle:
    2012 Prius Plug-in
    Model:
    Plug-in Advanced

    Sounds like you got your money’s worth already…

    No heat is only an issue if the levels go below the low mark and has excessive air in the system.

    Additional signs of head gasket failure:
    Loss of coolant in reservoir. Subtle, but if issue has been ongoing, it’ll be below the plastic seam line.
    Check top of pistons (through spark plug holes). Look for “wet” piston top in misfiring cylinder.
    While you’re at it, check plugs and swap plug order to see if the issue follows the plug or stays with the same cylinder.
    What typically happens is the headgasket fails between the piston and coolant channel. When warmed up, the gasket is expanded enough to seal properly (until it gets really bad), but when it cools down, the pistons vacuums a little coolant into the cylinder. The little bit of coolant causes the rough cold start, but after a few seconda of burning it off, runs fine until the next cold start. Sometimes it doesn’t have to cool down all the way, just enough for the coolant to seep in.

    Also, being a PIP, switching your EV mode for an extended period of time will also allow coolant to seep into the cylinder while the gas engine cools down.

    Good luck!


  8. Scarface2005

    I did the intake manifold, pcv, and egr cooler. Running alright now for 100 miles, but a pending p0301, no actual CEL yet. We’ll see….

  9. What you might «see» is a hole in the engine block, if sufficient coolant gets into a cylinder (typically cylinder 1) that the piston can’t compress, the piston arm breaks, or the crankshaft fails.

    Nice digs btw. :)


    Scarface2005 and Grit like this.

  10. Scarface2005

    I reckon I’m pretty screwed… eh? Nutz feel like doing a head gasket video? I’ll drive up north to you, and help with the video.

    anyone recommend a gasket sealant ? Some thing not too expensive that I can pour into the radiator reservoir? I haven’t done a real ‘scientific’ measurement of the amount of coolant I’m losing, but it doesn’t appear to be too much. Just drove 75 miles, including 20 miles at 60Mph straight up hill from 1,000’ to 5,500’ and no significant loss of coolant. But, the knocks and dreaded CEL p0301 are back, this time with p0012 “over retarded camshaft oil sensor”?
    I did the air intake, pcv, and egr cooler, and want to try a gasket sealant product. Doesn’t seem like my HG is too far gone…yet.
    She drives great, until EV mode kicks in and the engine cools down. I kinda wish there was a charge inhibitor mod like I used to have on my 2000 Honda Insight 5 speed. It was a switch that tapped into the cars sensor to tell when the clutch was depressed. Can we figure something out with the Prius to make the hybrid system think the car is in neutral and not regen charge? My plug in goes from empty to full charge just by driving down from the mountains, and the misfiring / knocks don’t really begin until the engine has cooled back down from 9 miles of EV driving.


  11. SFO

    No sure were you’re at in the failure process, but some find temporary relief by loosening the cap on the coolant tank. YMMV.


  12. Montgomery

    There have been people who have used gasket sealant. Seems to work. Some have had it work with no issues, while others had it work by sealing the head leak, but also clogging other areas. It’s really a gamble at best.


  13. DTKim

    Joined:
    Apr 11, 2012
    52
    32
    5
    Location:
    NJ
    Vehicle:
    2012 Prius Plug-in
    Model:
    Plug-in Advanced

    So… I seriously doubt you blew your block/piston/rod, because you’d know it. lol. But I do believe your head gasket is leaking. While you mention this one trip, it’s not that quick. I’m talking a tank every few dozen or so cold starts. It’s when the engine cools down that it leaks into the cylinder, not when you’re running.

    Do you recall how high (photos or something) the coolant was when cold anytime before all this started? Use that as a baseline to compare where it is today vs. then. Odds are, if you’re an inch or more below the plastic seam, you’re lower than you were before and I can talk you through how to «seal» the gasket temporarily w/o clogging other parts of your coolant loop.


  14. ttou68

    Joined:
    Sep 9, 2017
    334
    195
    0
    Location:
    40509
    Vehicle:
    2010 Prius
    Model:
    III

    By remove the O ring from the cap, and reinstalled the cap back.. I believe now you have a non-pressurized system..
    Posted via the PriusChat mobile app.


  15. GearHead600

    Joined:
    Feb 21, 2020
    63
    74
    0
    Location:
    Chicago, IL
    Vehicle:
    2010 Prius
    Model:
    IV

    Another possibility on these types of «knocks» or «shakes», beyond the very commonly mentioned: HEAD GASKET, EGR system/intake, fuel injectors, plugs/coils/PCV…, is the DAMPER ASSEMBLY / Transmission Input (31270-47060).

    As having recently experienced weird knocks/shakes on my 2010 (mine wound up being the DAMPER), my troubleshooting steps for any 3G Prius knocks/shakes would be as follows:

    — run compression A/O leak-down tests to assure head gasket integrity [replace if necessary]
    — clean intake/EGR system
    [- check/clean/replace fuel injector(s)]
    — replace plugs/coils/PCV
    — replace damper assembly

    and that’s because that is in order from cheapest to most expensive to have done (if taking car to a shop). It should not cost much to have the integrity of a head gasket checked, or of course FREE if you or a friend are DIYers and you or someone you know already has the tools to run compression / leak-down tests! So, just checking the H/G integrity is FREE-to-CHEAP — of course if you find out it is FAULTY, it’s of course going to be a rather EXPENSIVE fix, though VERY worth it if you’re not a DIYer. Not too expensive to fix if you plan on doing it yourself! (Also, best to know early on about such an expensive/in depth repair being needed! For example, why continue on if you’re not willing or able to facilitate such an in depth repair!) Next up, cleaning the EGR system and/or intake — also should be FREE-to-CHEAP whether you DIY or have a shop do it! Testing and cleaning stuff (at least where I live) always costs a lot less than replacing stuff! But if you’ve already verified the integrity of the H/G (don’t forget if DIY replace it, you still have to run compression/leak-down tests after doing the job to make sure you «did the job» right!) and have cleaned the EGR and intake systems, next I’d replace the plugs, coils, and the PCV valve! If all else fails, and there are still weird ‘knocks’ or ‘shakes’ at this point, the only other thing I (personally) know that could be the culprit would be the DAMPER ASSEMBLY. Not too much for the part itself, especially if you order straight from Japan, but the LABOR on this job is just as bad (if not worse) than having to replace a HEAD GASKET!!! The part MSRP’s for something like $900 (US), but it can easily be found for something around $600 from American (US) sources, I got mine straight out of Japan for like $300! Labor for that job set me back ~$1000 (just about on par with what labor would be on a H/G)!

    The only thing I didn’t really mention was the fuel injectors. Reason for that was because I could have sworn those could/should/would throw their own separate DTC codes, which should really separate them from your «common» misfire codes, which I know you can get from faulty Head Gasket, dirty EGR/intake, faulty plugs/coils/PCV, faulty Damper Assembly… If anything I’d add that step (checking/cleaning/replacing injectors) AFTER cleaning the EGR/intake, and BEFORE replacing plugs/coils/PCV… I never ended up «checking» or «cleaning» (or replacing) mine since there was never any injector specific DTC codes thrown, and replacing the damper solved my issue!

    It also «stinks» that the damper isn’t really something you can easily «check» or «test», the ONLY way to LOOK AT and SEE IT, are to split the motor and the trans… Unlike the Head Gasket, which can be «checked» very easily by running leak-down and/or compression tests, and all the other «stuff» that can just be «checked» and/or «cleaned» and/or «replaced» rather easily! So if you’re going to «check» it, you may as well replace it «while you’re in there», since you have to split the motor and the transmission just to see it anyway! Also why it’s last on the list, even «checking» it without intent to replace unless «bad» would be VERY hard and labor-some! For this reason, it made last on my list, and I wouldn’t go in there just to «check it», if I go in there (or am paying someone else to, like a shop) it’s not going to be «just to look», may as well replace it while in there!

    Notes: The DAMPER ASSEMBLY is where you’d normally find a «clutch» or a «torque converter» on a «traditional car»… It has the job of absorbing all the «shock» between the motor and the trans (input shaft) every time the motor kicks on and off (ESPECIALLY while the vehicle is in motion)!


  16. GearHead600

    Joined:
    Feb 21, 2020
    63
    74
    0
    Location:
    Chicago, IL
    Vehicle:
    2010 Prius
    Model:
    IV

    Have you had an actual compression (and/or) leak-down test performed to CONFIRM the integrity of the Head Gasket??? If you haven’t yet, do yourself a favor and do that ASAP (ESPECIALLY before adding any really nasty crap like «gasket sealer»)! I say this because, in your quote, highlighted in RED, is the EXACT SAME SYMPTOM of a faulty DAMPER ASSEMBLY!!!

Понравилась статья? Поделить с друзьями:

Интересное по теме:

  • Причина ошибок снс со временем
  • Приус ошибка c2318
  • Причина отклонения ошибка 3 d secure авторизации
  • Причина ошибки 769
  • Приус ошибка abs

  • 0 0 голоса
    Рейтинг статьи
    Подписаться
    Уведомить о
    guest

    0 комментариев
    Старые
    Новые Популярные
    Межтекстовые Отзывы
    Посмотреть все комментарии