Иногда выскакивает ошибка p0446. Покурив форумы решил начать с малого — замены прокладки.
Так же поменял накладку на педаль тормоза. Так как старая походу ещё помнит Сталина.
Теперь будем смотреть, поможет ли прокладочка)
Запчасти
Машины в продаже
Комментарии
4
Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы писать комментарии, задавать вопросы и участвовать в обсуждении.
Вопрос по 0446. Если все же замена уплотнительного кольца не поможет, что делать дальше?
Клапан на адсорбере смотреть. Он частый виновник данной проблемы.
Есть возможность подробнее рассказать где, что и почему?))
Иногда выскакивает ошибка p0446. Покурив форумы решил начать с малого — замены прокладки.
Так же поменял накладку на педаль тормоза. Так как старая походу ещё помнит Сталина.
Теперь будем смотреть, поможет ли прокладочка)
Запчасти
Машины в продаже
Комментарии
4
Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы писать комментарии, задавать вопросы и участвовать в обсуждении.
Вопрос по 0446. Если все же замена уплотнительного кольца не поможет, что делать дальше?
Клапан на адсорбере смотреть. Он частый виновник данной проблемы.
Есть возможность подробнее рассказать где, что и почему?))
На чтение 5 мин Просмотров 4.4к.
Рассмотрим подробнее
- Техническое описание и расшифровка ошибки P0446
- Симптомы неисправности
- Причины возникновения ошибки
- Как устранить или сбросить код неисправности P0446
- Диагностика и решение проблем
- Проверка давления
- Тестирование электрики
- На каких автомобилях чаще встречается данная проблема
- Видео
Код ошибки P0446 звучит как «неисправность цепи управления воздушным клапаном системы улавливания паров топлива». Часто, в программах, работающих со сканером OBD-2, название может иметь английское написание «Evaporative Emission (EVAP) Control System Vent Control Circuit Malfunction».
Этот диагностический код неисправности (DTC) является общим кодом. Ошибка P0446 считается общим кодом, поскольку применяется ко всем маркам и моделям транспортных средств. Хотя конкретные этапы ремонта могут несколько отличаться в зависимости от модели.
Код указывает на то, что часть системы управления EVAP больше не функционирует должным образом. Система EVAP состоит из множества деталей, включая (но не ограничиваясь) крышку бака, топливопроводы, угольный баллон, воздушный клапан и другие.
Система контроля выхлопов (EVAP) предотвращает выброс паров топлива из топливной системы транспортного средства. Пары топлива по шлангам направляются в угольную канистру для хранения. Позднее, при рабочем двигателе, открывается клапан контроля продувки, позволяющий всасывать пары топлива под вакуумом.
Продувка канистры EVAP регулируется клапаном, который благодаря вакууму, создаваемому работой двигателя, позволяет втягивать пары топлива. Они поступают из топливного бака в двигатель для сжигания, а не выходят в атмосферу.
Если контроллер ЕСМ обнаруживает замыкание или обрыв в цепи управления, устанавливается код неисправности P0446. Также ошибка может выводиться если система EVAP не может достичь или поддерживать вакуум во время теста.
Симптомы неисправности
Основным симптомом появления ошибки P0446 для водителя является подсветка MIL (индикатор неисправности). Также его называют Check engine или просто «горит чек».
Также они могут проявляться как:
- Загорится контрольная лампа «Check engine» на панели управления (код будет записан в память ECM как неисправность).
- Если вентиляционный клапан EVAP застрял в открытом положении, вы можете почувствовать запах топлива.
- Небольшое снижения производительности двигателя.
- Незначительное повышение расхода топлива.
- В большинстве случаев вы не заметите никаких симптомов, кроме зажженной контрольной лампы (MIL).
Степень серьезности кода P0446 является средней. Автомобиль сможет продолжать движение, но возрастут вредные выбросы в атмосферу. Что на практике не позволит пройти проверку на токсичность.
Причины возникновения ошибки
Код P0446 может означать, что произошла одна или несколько следующих проблем:
- Внутреннее короткое замыкание или обрыв вентиляционного клапана.
- Обрыв в жгуте проводов.
- Закорочен или сломан разъем.
- Коррозия или сопротивление в разъеме.
- Неисправный выпускной клапан.
- Разомкнута или короткозамкнута цепь подачи напряжения к выпускному клапану.
Как устранить или сбросить код неисправности P0446
Некоторые предлагаемые шаги для устранения неполадок и исправления кода ошибки P0446:
- Ремонт поврежденных линий EVAP.
- Восстановить разомкнутую или закороченную цепь подачи напряжения на выпускной клапан.
- Исправление цепи, идущей к PCM.
- Заменить выпускной клапан.
- Исправить или отремонтировать ограничение в линии EVAP.
- Восстановить или очистить разъем.
- Заменить PCM.
Диагностика и решение проблем
Начиная диагностику неисправности P0446 убедитесь, что все шланги EVAP подсоединены правильно и в хорошем состоянии. Проверьте жгуты проводов на предмет очевидных повреждений, из-за истирания или неправильной прокладки. Осмотрите электрические разъемы не предмет коррозии, штифты должны быть прямые и правильно установлены.
Убедитесь, что прокладка крышки бака находится в хорошем состоянии, а сама крышка правильно установлена . После этого очистите код P0446 и проведите тест драйв, чтобы посмотреть, вернется ли ошибка снова.
Если прокладка крышки бака, потрескавшаяся, раздавленная или повреждена иным образом, замените ее.
Убедитесь, что выпускной шланг, по которому свежий воздух попадает в канистру, не заблокирован, не засорен и не раздавлен. Если во время цикла продувки поступает недостаточно воздуха, это может вызвать срабатывание этого кода неисправности.
Проверка давления
С помощью вакуумного насоса отсоедините регулирующий клапан вентиляции от баллона с углем. Попытайтесь создать вакуум на клапане. Он должен удерживать вакуум не менее минуты, не падая. Используйте перемычку на 12 В., чтобы открыть клапан. Клапан должен открыться и немедленно сбросить весь вакуум. Повторите этот тест для клапана управления продувкой.
Если клапан не поддерживает вакуум в закрытом состоянии или не открывается при подаче напряжения, замените клапан.
Тестирование электрики
Проверьте сопротивление на вентиляционном регулирующем клапане. Большинство соленоидов клапана должны иметь сопротивление от 30 Ом до 40 Ом. Но некоторые новые клапаны с электронным управлением могут иметь диапазон от 2 Ом до 6 Ом.
Если сопротивление соответствует 0 Ом или более 10 кОм, замените клапан.
При правильной работе клапана, а также если он электрически исправен, проверьте остальную часть цепи между контроллером ECM и клапаном. Ищите коррозию или короткое замыкание, которые могут помешать правильной работе системы.
При исправлении неисправности P0446, вы четко должны понимать, что вы делаете. В противном случае, обратитесь за помощью к специалисту.
На каких автомобилях чаще встречается данная проблема
Проблема с кодом P0446 может встречаться на различных машинах, но всегда есть статистика, на каких марках эта ошибка присутствует чаще. Вот список некоторых из них:
- Buick (Бьюик Лесабре)
- Cadillac (Кадиллак CTS, Эскалейд)
- Chevrolet (Шевроле Лачетти, Сильверадо, Тахо, Трейлблейзер)
- Daewoo (Дэу Матиз)
- Dodge
- Ford (Форд Эксплорер, Эскейп)
- GMC Sierra
- Hummer H2, H3
- Hyundai (Хендай Санта фе, Соната)
- Kia (Киа Спортейдж)
- Lexus (Лексус gs300, gx470, rx300, rx330)
- Mazda (Мазда 3)
- Mercedes (Мерседес ml163, ml320)
- Mitsubishi (Митсубиси Монтеро)
- Nissan (Ниссан Квест, Сентра)
- Pontiac (Понтиак Вайб)
- Scion
- Subaru (Субару Аутбек, Легаси, Форестер)
- Toyota (Тойота Камри, Королла, Рав4, Селика, Хайлендер)
- Заз Сенс
С кодом неисправности Р0446 иногда можно встретить и другие ошибки. Наиболее часто встречаются следующие: P0105, P0133, P0325, P0420, P0440, P0441, P0442, P0443, P0444, P0445, P0447, P0448, P0449, P0452, P0453, P0455, P0456, P1400, P1605, P1705.
Видео
One of the most common trouble codes with the Pontiac Vibe is the P0446 code. This trouble code references a number that is given to you when you plug your Vibe into a OBDII scanner. P0446 Indicates that there is a fault in the evaporative emission control system. It often appears with other codes, such as P0420, P0441, or P0440.
P0446: Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction
P0446 is normally not an immediate threat to the drive-ability of your vehicle. Certainly anytime the service engine soon light is on, it’s good to deal with it as soon as possible though. It is often accompanied by P0442. See Pontiac Vibe P0442 OBDII Code for more. P0420 is another common trouble code that accompanies P0446.
P0446 code will typically not be accompanied by any noticeable symptoms. The service engine soon light will come on, but that is usually about it. You might (not very likely) notice a slight decrease in fuel economy. P0446 may also cause a slight gas smell. This is due to it being related to the system that deals with fuel vapors.
Pontiac Vibe P0446 Meaning
P0446 is a universal OBDII trouble code. This means that regardless of which make or model of vehicle, the code will mean the same thing (Vibe or not). The code technically stands for:
Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction
The EVAP system captures all fuel vapor from the fuel tank and sends them to the engines intake in order to be ignited in the normal combustion process. When the EVAP control system vent control circuit no longer responds to the ECU, it will throw the P0446 OBDII Code.
Vibe P0446 Trouble Code Causes
There are many things that can cause the P0446 trouble code to trigger in your Pontiac Vibe. Here are the most common problems that will throw the code:
- Vapor Canister Purge Valve– One of the most common causes of the P0446 code is the vapor canister purge valve.
- It’s really easy to replace. There are a few clips that you need to find and remove.
- Evap System Hose– The hose that carries the fuel vapor from the fuel tank to the intake manifold can begin to leak. This will cause the P0446 code. Look for either a tear or hole in it.
- Faulty Charcoal Canister– The charcoal canister is often the cause of P0446.
- Fuel Tank Sending Unit– It is possible for the fuel tank sending unit to go bad. This can mess with line pressure and throw the code.
- Fuel Cap– A bad fuel cap can cause the code to be thrown for sure. Often, you’ll get a message informing you that the fuel cap is off even when it is on. If you are getting that message, plus a P0446, it may save you a ton of time and money to replace the fuel cap and see if it goes away.
- Fuel Filler Neck– There is often a gasket where the fuel filler neck connects with the gas tank. This gasket can dry out, especially with vehicles that spend their time in dry climates. When it dries out, the fuel tank can’t hold pressure anymore.
P0446 Diagnosis- Pontiac Vibe
A mechanic has a wide range of instruments at his disposal to diagnose what would be causing the P0446 in your Pontiac Vibe. Here are the most common things that are done to diagnose the code:
- The mechanic will typically check to see if there are any other trouble codes. The more trouble codes there are, the easier it can be to diagnose a problem. That’s because when they appear together in certain combinations, there will often only be only a few conditions that will throw any combination of codes at one time.
- After ascertaining what trouble codes appear with the P0446, the mechanic will typically inspect the EVAP system. This includes the purge valve, line, and canister.
- The mechanic will inspect the gas cap to make sure that it can handle pressure. If you are getting a warning that your gas cap is off, even when it’s on, replacing it will more than likely clear this code.
- The fuel tank pressure will be checked and monitored.
- After for the checks and fixes listed above, the mechanic will perform two tests:
- A smoke test, and they’ll use a scan tool to confirm that the EVAP solenoids and valves are operating properly.
Most Common P0446 Fixes
Here are the most common Vibe P0446 fixes:
- Gas cap replacement
- EVAP line replacement
- Replace charcoal canister
- Replace the fuel tank
Of all the items listed above, it would be wise to start with the gas cap and work your way to the fuel tank, since the gas cap is far and away the easiest and least expensive items to replace on here.
Here’s a great video on how to test your gas cap.
Good luck figuring out what is causing your Pontiac Vibe to throw the P0446 code. We hope this helps. If there is anything that you feel like you could add, please feel free to leave a comment below.
Ошибка P0446 — Клапан вентиляции системы улавливания паров топлива — неисправность электрической цепи
Определение кода ошибки P0446
Ошибка P0446 указывает на наличие проблемы, связанной с системой улавливания паров топлива. Вместе с данным кодом могут также появляться другие коды ошибок.
Что означает ошибка P0446
Ошибка P0446 появится, если ECM автомобиля обнаружит, что клапан вентиляции системы улавливания паров топлива работает ненадлежащим образом. При обнаружении неисправности на приборной панели автомобиля загорится индикатор Check Engine.
Причины возникновения ошибки P0446
- Повреждение или неисправность крышки топливного бака
- Износ или повреждение трубок и шлангов системы улавливания паров топлива
- Утечка топлива
- Повреждение угольного фильтра
Каковы симптомы ошибки P0446?
- Загорание индикатора Check Engine
- Наличие запаха топлива и незначительное снижение эффективности использования топлива
Как механик диагностирует ошибку P0446?
При диагностировании данного кода ошибки механик выполнит следующее:
- Считает все сохраненные данные и коды ошибок с помощью сканера OBD-II
- Очистит коды ошибок с памяти компьютера
- Проведет тест-драйв автомобиля, чтобы выяснить, появляется ли ошибка P0446 снова
- Проверит компоненты системы улавливания паров топлива (такие как крышка топливного бака, топливный бак, трубки и угольный фильтр) на наличие повреждений
- Проверит, хорошо ли затянута крышка топливного бака
- Поверит работу датчика давления системы улавливания паров топлива
- Проверитработуклапановсистемыулавливанияпаровтоплива
- Проведет испытание на герметичность с помощью дыма, чтобы выяснить, присутствует ли утечка в системе улавливания паров топлива
Общие ошибки при диагностировании кода P0446
Наиболее распространенной ошибкой при диагностировании кода P0446 является несоблюдение протокола диагностирования. Также ошибкой является пренебрежение проверкой основных компонентов системы улавливания паров топлива.
Насколько серьезной является ошибка P0446?
При появлении ошибки P0446 на приборной панели автомобиля загорится индикатор Check Engine. Серьезных проблем с управляемостью автомобиля возникнуть не должно, однако во избежание дальнейшего повреждения автомобиля при обнаружении данного кода рекомендуется как можно скорее обратиться к квалифицированному специалисту для диагностирования и устранения ошибки.
Какой ремонт может исправить ошибку P0446?
- Ремонт или замена топливного бака
- Замена крышки топливного бака
- Замена угольного фильтра
- Замена трубок системы улавливания паров топлива
Дополнительные комментарии для устранения ошибки P0446
Для надлежащего диагностирования кода ошибки P0446 требуется специальное оборудование. Например, для проверки системы улавливания паров топлива на предмет утечки может потребоваться дымовая установка, с помощью которой можно выявить даже самую незначительную утечку.
Также механику потребуется усовершенствованный сканер OBD-II, с помощью которого можно не только считывать все сохраненные данные и коды ошибок, но и просматривать данные в режиме реального времени и наблюдать за происходящими изменениями.
Также высокопроизводительный сканер позволит выполнять самопроверку системы улавливания паров топлива. Это необходимо для проверки работы электромагнитного клапана продувки и клапана вентиляции, а также обнаружения утечки и выявления неисправности.
Нужна помощь с кодом ошибки P0446?
Компания — CarChek, предлагает услугу — выездная компьютерная диагностика, специалисты нашей компании приедут к вам домой или в офис, чтобы диагностировать и выявлять проблемы вашего автомобиля. Узнайте стоимость и запишитесь на выездную компьютерную диагностику или свяжитесь с консультантом по телефону +7(499)394-47-89
Похожие статьи
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
My 2003 Vibe AWD has two CEL codes which are P0446 (Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction) + P0446P (Yes the same code with a P at the end :-s ). I have a code reader and I have erased the code a couple times. It keeps showing up. Sometimes the P0446 code takes a week or two to show up and even longer. Now is showing up even 3-5 days later. I also noticed that my fuel gauge stays on full for longer than expected even when driving many miles. After the fuel gauge finally drops a little, the P0446 code tends to trigger. The P0446 code shows up most of the times when I first start up my Vibe in the morning to go to work.
I checked the hoses around the engine to see if there were any leaks but I found nothing. I also double checked the gas tank cap and it seems tied. I understand that this code refers to the vapor canister. However, I wanted to see if there is anything in particular that I have to look for based on your experience. Any help is greatly appreciated!
03 04 05 06 07 08 2004 2005 2006 2007 2008 Pontiac Base GT 1.8L DOHC VVT-i VVT VVTI
Last edited by Reaccion on Tue Jul 09, 2013 1:20 pm, edited 2 times in total.
-
joatmon
- Posts: 9866
- Joined: Fri Mar 21, 2003 5:19 am
- Location: SMC MD
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by joatmon » Thu Jun 20, 2013 7:44 am
also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Thu Jun 20, 2013 3:04 pm
joatmon wrote:also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
I read the two posts that you referred. I noticed that both of them pointed to the fuel tank cap. You have a point there. Now that you mentioned it, when I tie up the fuel tank cap, the CEL takes longer to show up or not even show until the next fuel fill. It makes a lot of sense to try to change the fuel cap before anything. I found that the ACDelco GT287 one is meant for 2006-2010 Vibe and the ACDelco GT273 is meant for 2005 Vibe. Which AC Delco fuel cap would fit my 2003 Vibe? I also noticed that there come different fuel tank caps for AWD and FWD, do they? Would the ACDelco for 2003 Trix fuel cap fit my 2003 Vibe with the correct standards not to CEL??
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Thu Jul 04, 2013 9:44 am
Hello guys! After getting tired of seeing my P0446 CEL coming on and being turned off by my scanner, I decided to check under my Vibe. I checked the canister which is located right in front of the rear right hand tire (the FWD Vibe vapor canister is located in the front of the rear tire but at the LEFT side). I noticed that the vent control solenoid was really rusted. I applied 12v to it and I noticed that this valve was stuck opened.
- IMG-20130704-00268.jpg (67.5 KiB) Viewed 38714 times
I noticed online that many people take this valve apart and they fix it themselves.
- IMG-20130704-00267.jpg (70.87 KiB) Viewed 38714 times
Last edited by Reaccion on Sun Jul 21, 2013 5:29 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Sat Jul 06, 2013 11:09 am
Checking the following link: http://steampunkworkshop.com/toyota-sie … lve-repair» onclick=»window.open(this.href);return false; , I was able to take this pressure valve apart. As the link explained, the little cylinder inside of this valve was stuck. I pulled out using a long metal self screwing screw and took off all the rust on it. After doing so, the little cylinder inside of this valve was able to move freely. I put everything back together. I reset the annoying P0446 and I am now ready to see if the CEL problem is finally solved. I will definitely keep you posted.
This picture was posted by Jake von Slatt at steampunkworkshop.com on his article «Toyota Sienna Evaporative Canister (P0446) and SVS Valve Repair or Think Like a Maker» linked above. This picture has the same valve already taken apart.
- 640x427x7-toyota-sienna-evap-svs-valve-repair_jpg_pagespeed_ic_6-COjJnwUZ.jpg (159.45 KiB) Viewed 38678 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 2:44 pm, edited 2 times in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Sun Jul 07, 2013 7:23 pm
I have driven my Vibe for about 200 miles already. I checked the Vibe with my scanner and everything is ready on the Vibe’s ECM (Misfire, Catalytic, O2 sensors, etc) except for the evaporator. I will keep driving it for a couple more days to see if the Vibe completes the driving cycles. I am a little worry because the Evap is what I have been working on. Again, I will keep you posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Mon Jul 08, 2013 2:50 pm
Hi guys! I am very happy to report to you that my P0446 CEL was cleared and my Vibe is once again ready for inspection! Thanks to the vapor canister pressure valve cleaning! I hope that this thread can help somebody else with this annoying CEL. Thanks guy for all your help!
- IMG-20130708-00291.jpg (41.91 KiB) Viewed 38664 times
- IMG-20130708-00290.jpg (39.91 KiB) Viewed 38664 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 4:53 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion » Wed Aug 07, 2013 2:50 pm
OttawaD wrote:Reaccion,
Right now I am experiencing the same problem (CEL P0446) with my Vibe, which needs to be emissions tested in 2 weeks time. Your posts have been incredibly helpful to this point, so I thank you for them. I just have a few quick questions I was hoping you (or anyone else) could help me with: is there any technique to getting the vapor pressure value off? Did you have to remove the evap. canister beforehand? Before I start just pulling on the lines that attach to the valve, I wanted to check. Last thing I need is to damage a line and create further headaches.
Again, many thanks!
Hello there! I am glad to have helped you. There is only one screw holding the valve to the canister. So you actually do not need to remove the entire canister to remove the valve. There are many hoses at the canister and you would not want to confuse them not to get other related CEL codes. Even with the valve, there is an inlet and outlet hose. You can not confuse them either (You may trigger other codes as well). So be careful when removing those hoses from the canister. Take pictures before removing any hoses if necessary. After driving more than 2K miles and after many fuel tanks later, the check engine light is still off. The Vibe is positive to pass inspection proven by the scanner. This procedure really solved my P0446 problem. Good luck to you! Please keep us posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion » Thu Aug 08, 2013 3:52 pm
OttawaD wrote:Thanks for getting back to me.
Here’s a re-count of my experience trying to remove the vapor pressure valve. I got under the car — I’m only 160lbs. so I was able to slide under without lifting it up and placing the car on jack stands. It was a bit tight but manageable. Only downside was the dirt raining down on my face. I saw the screw that you are talking about on the back of the valve. I was able to reach it with a long screw driver but it was so badly rusted that nothing was doing. I am still not sure what type of screw it is — looked like a small Robertson. Time for plan B.
Removing the evap. canister — I removed the 3 bolts (12mm) holding the canister to the underside of the car and supported it on a block of wood while I worked on getting the various hoses and connectors off. There were 5 in total running back to the car. I got 4 of them. Ultimately I was foiled by one connector just behind the largest one. I’ll try to post a photo with an arrow to the part in question (it’s the Sienna image from the punksteamworks article but is very similar).
The attachment Vapor Canister.jpg is no longer available
I worked on it for more than an hour, but no luck. Because the part it connects to is plastic, I was worried about breaking that off. Cursing didn’t help but felt good. I gave up and put everything back in 10 minutes (I did take photos and made a few marks to make sure I got the hoses connected correctly). As soon as I went for a drive, the MIL came back on and my code reader gave me two codes: P0442 and P0456. Probably from having had the canister off.
My next move is probably to take the car in to the shop and have them inspect the vapor pressure valve. Sure to cost me some $$…frustrating because this wasn’t that hard of a job. If you can recall how you got that specific connector off, I am all ears. I’d be willing to give it one more shot. Thanks again!
Do not give up!! I hope that you are not confusing the valve. Check the picture below:
- Vapor%20Canister copy.jpg (64.5 KiB) Viewed 38492 times
You can remove the valve using a screw driver. You do not have to remove the whole canister. If you cannot remove the screw because it is probably too rusty, I will suggest you to push the valve back and forward to break off the rusty metal plate that holds the valve to the canister (you can always place it back using some tie rods). Again, do not give up! After you take the valve off the canister, the rest of the procedure is a piece of cake
-
beefy
- Posts: 3
- Joined: Mon Oct 18, 2010 5:31 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by beefy » Thu Jul 10, 2014 9:32 am
So I have had this same check engine light and code on my vibe for a couple years now. Changed the gas cap and some of the under hood Evap system hoses. And now after finding this thread I whent looking for the valve and I can’t find a purge valve on or near the Evap canister. It is a 2006 base model. Any help would be appreciated.
-
reddplanet
- Posts: 7
- Joined: Sat Jul 07, 2012 8:23 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by reddplanet » Sat Sep 14, 2019 4:16 am
Good day. Yes, I realize this post is ancient. But I used it to troubleshoot P0446 in my 03 Vibe. The solid CEL came on about 3 weeks ago, I went to Advance Auto, they pulled the code and said it’s related to the emission system and the likely candidate is the gas cap. But first try Vaseline on the gas cap gasket. I tried the Vaseline then purchased a new cap with no success, then jumped on to genvibe for help and found this thread the most related and detailed. Reading all the comments I started with the canister solenoid valve, removed the electrical connector, applied 9V to the terminals, but did not hear the solenoid actuate (someone said you can hear it click). As corroded as the valve was I decided to try a new valve, I used the link to ebay and found one for $53 delivered. I received an Intermotor CVS40. To slightly elevate the rear end I drove onto three 2×4’s, swapped out the solenoid (I broke the old solenoid off the metal frame by bending, the screw was not coming out), reset the CEL using my neighbor’s Oxgord MS300 reader, and all seems well now. Before I installed the new solenoid I applied 9V to the terminals and oh yes you can hear it click. $59 and the problem is solved, and I have an extra gas cap to boot!
I also recently replaced the HVAC system fan, another project that genvibe helped with. Was straightforward and relatively easy.
My 03 Vibe is now at 154.5K.
Return to “Problems & Warranty Issues”
Jump to
- GenVibe Community
- ↳ The Vibe Lounge
- ↳ Vibe/Member Of The Month
- ↳ GenVibe Garage
- ↳ Events
- ↳ Latest News
- ↳ Links
- ↳ For Sale/Wanted
- General Discussion
- ↳ Humor
- ↳ Motorsports
- ↳ Off Topic
- ↳ Photography and Photoshop
- ↳ The Others
- Performance and Tuning
- ↳ Engine & Transmission
- ↳ Forced Induction
- ↳ Handling, Suspension, & Brakes
- ↳ Wheels & Tires
- ↳ The Track
- OEM, Interior, Electronics, and Exterior
- ↳ Pontiac, GM SPO, & TRD Accessories
- ↳ Audio, Electronics, Electrical
- ↳ Interior
- ↳ Exterior
- Maintenance and Care
- ↳ Problems & Warranty Issues
- ↳ Maintenance Bay
- ↳ Tech Info & Do-It-Yourself Info
- ↳ Washing, Waxing, Cleaning
- Regional Forums & Clubs
- ↳ Canada — AB, BC, MB, SK
- ↳ Canada — Maritimes
- ↳ Canada — Ontario
- ↳ Canada — Quebec
- ↳ US — Alaska & Hawaii
- ↳ US — Mid-Atlantic
- ↳ US — North Central
- ↳ US — Northeast
- ↳ US — Northwest
- ↳ US — South Central
- ↳ US — Southeast
- ↳ US — Southwest
- ↳ World — Other
- Announcements, Site Questions/Discussions
- ↳ GenVibe Announcements
- ↳ Site Problems, Suggestions, Questions
- ↳ Testing 1..2..3
Computers and Control Systems: Diagnostic Trouble Code Tests and Associated Procedures
P0446
DTC P0446
SYSTEM DESCRIPTION
This DTC tests the Evaporative Emission (EVAP) System for a restricted or blocked EVAP vent path. The control module commands the
EVAP canister purge solenoid valve Open and the EVAP canister vent solenoid valve Closed. This allows vacuum to be applied to the EVAP
system. Once a calibrated vacuum level has been reached, the control module commands the EVAP canister purge solenoid valve Closed and
the EVAP canister vent solenoid valve Open. The control module monitors the fuel tank pressure (FTP) sensor for a decrease in vacuum. If the
vacuum does not decrease to near 0 inches H2O in a calibrated time, this DTC sets.
The table illustrates the relationship between the ON and OFF states, and the Open or Closed states of the EVAP canister purge and vent
solenoid valves.
DTC DESCRIPTOR
This diagnostic procedure supports the following DTC:
DTC P0446 Evaporative Emission (EVAP) Vent System Performance
CONDITIONS FOR RUNNING THE DTC
— DTCs P0106, P0107, P0108, P0112, P0113, P0116, P0117, P0118, P0120, P0121, P0122, P0123, P0131, P0132, P0133, P0134, P0135,
P0136, P0137, P0138, P0140, P0141, P0151, P0152, P0153, P0154, P0155, P0156, P0157, P0158, P0160, P0161, P0220, P0442, P0443,
P0449, P0451, P0452, P0453, P0454, P0455, P0464, P0502, P0503, P1111, P1112, P1114, P1115, P1121, P1122, P1125, P2135 are not set.
— The ignition voltage is between 10-18 volts.
— The barometric pressure (BARO) is greater than 75 kPa.
— The fuel level is between 15-85 percent.
— The engine coolant temperature (ECT) is between 4-30°C (39-86°F).
— The intake air temperature (IAT) is between 4-30°C (39-86°F).
— The start up ECT and IAT are within 9°C (16°F) of each other.
— DTC P0446 runs once per cold start when the above conditions are met.
CONDITIONS FOR SETTING THE DTC
— The fuel tank pressure sensor is less than -12 inches H2O.
— The above condition is present for more than 5 seconds.
ACTION TAKEN WHEN THE DTC SETS
— The control module illuminates the malfunction indicator lamp (MIL) on the second consecutive ignition cycle that the diagnostic runs and
fails.
— The control module records the operating conditions at the time the diagnostic fails. The first time the diagnostic fails, the control module
stores this information in the Failure Records. If the diagnostic reports a failure on the second consecutive ignition cycle, the control module
records the operating conditions at the time of the failure. The control module writes the operating conditions to the Freeze Frame and
updates the Failure Records.
CONDITIONS FOR CLEARING THE MIL/DTC
— The control module turns OFF the malfunction indicator lamp (MIL) after 3 consecutive ignition cycles that the diagnostic runs and does
not fail.
— A current DTC, Last Test Failed, clears when the diagnostic runs and passes.
— A history DTC clears after 40 consecutive warm-up cycles, if no failures are reported by this or any other emission related diagnostic.
— Clear the MIL and the DTC with a scan tool.
DIAGNOSTIC AIDS
— When using the Evaporative Emission System Tester (EEST) to apply pressure, you can regulate the amount of pressure by activating the
remote switch ON and OFF while observing pressure in the EVAP system using a scan tool. DO NOT use more than 5 inches H2O. More
than 5 inches H2O applied to the EVAP system can cause the canister vent solenoid valve to temporarily remain in the closed position,
which could lead to misdiagnosis in this procedure.
— An intermittent condition could be caused by a damaged EVAP vent housing, a temporary blockage at the EVAP canister vent solenoid
valve inlet, or a pinched vent hose. A blockage in the vent system will also cause a poor fuel fill problem.
— For intermittent conditions, refer to Testing for Intermittent Conditions and Poor Connections.
— An EVAP canister, vent hose, or vent solenoid valve that has restricted flow may cause this DTC to set. Using a purge solenoid valve
command with a scan tool will allow vacuum to be applied to the system instead of pressure. With the EVAP canister vent solenoid valve
open and the EVAP canister purge solenoid valve commanded to 100 percent, vacuum should not increase to more than 9 inches H2O.
Расшифровка ошибки P0446 у Pontiac: HO2S-12 (ряд 1, датчик 2), низкий входной сигнал цепи нагревателя
Марка:
Понтиак
Код:
P0446
Определение:
HO2S-12 (ряд 1, датчик 2), низкий входной сигнал цепи нагревателя
Описание:
Двигатель работает, и после того, как сигнал рабочего цикла управления нагревателем заднего датчика HO2S получил команду «выключить», PCM обнаружил состояние низкого входного сигнала в цепи управления нагревателем.
Причина:
- Цепь управления нагревателем датчика кислорода (HO2S) замкнута на массу корпуса
- нагреватель датчика кислорода (HO2S) поврежден или вышел из строя
- PCM неисправен
Бюллетени связанных услуг:
- Просмотреть бюллетень 1
- Просмотреть бюллетень 2
Опрос: Где ремонтируется Ваш автомобиль? (Кол-во голосов: 1620)
У себя в гараже
У официалов
В гараже у Васи
Чтобы проголосовать, кликните на нужный вариант ответа.Результаты
From english:
Decoding the error P0446 from Pontiac: HO2S-12 (Bank 1 Sensor 2) Heater Circuit Low Input
Make:
Pontiac
Code:
P0446
Definition:
HO2S-12 (Bank 1 Sensor 2) Heater Circuit Low Input
Description:
Engine running,and after the rear HO2S Heater Control duty cycle signal was commanded “off”,the PCM detected a low input condition on the heater control circuit.
Cause:
- HO2S heater control circuit is shorted to chassis ground
- HO2S heater is damaged or has failed
- PCM has failed
Related Service Bulletins:
- View Bulletin 1
- View Bulletin 2
Еще ошибки категории
Ошибки автомобилей разных произвродителей
Опрос: Смогли ли диагностировать неисправность? (Кол-во голосов: 244)
Да, лично
Да, с помощью знакомого
Да, у официального дилера
Нет
Чтобы проголосовать, кликните на нужный вариант ответа.Результаты
Расскажите друзьям:
Поставьте рейтинг, для нас это очень важно:
Голосов: 0 чел. Рейтинг: 0 из 5.
Стандартные коды ошибок OBD2:
Опрос: Помог ли Вам наш сайт? (Кол-во голосов: 325)
Чтобы проголосовать, кликните на нужный вариант ответа.Результаты
Последние комментарии:
Спасибо большое за самый полыный список ошибок!…
Главная » Диагностика » P0446 − Неисправность цепи клапана вентиляции системы EVAP
P0446 − Неисправность цепи клапана вентиляции системы EVAP
На чтение 3 мин Просмотров 563 Опубликовано 14.01.2023
Обновлено 14.01.2023
Что означает код ошибки P0446?
Расшифровка кода ошибки P0446 означает неисправность в цепи клапана вентиляции системы улавливания паров бензина (EVAP).
Система EVAP предотвращает выброс паров топлива в атмосферу. Пары из топливного бака поглощаются и накапливаются угольными гранулами в специальном контейнере — адсорбере.
Клапан вентиляции позволяет воздуху поступать в адсорбер, чтобы выпустить пары топлива во впускной коллектор двигателя для сжигания. Клапан управляется блоком управления двигателя (ЭБУД). Поток паров топлива из адсорбера в коллектор двигателя регулируется клапаном продувки.
На клапан EVAP приходит два провода: плюс с аккумулятора при включенном зажигании и минус с блока управления (ЭБУ). Минусом контроллер закрывает клапан.
ЭБУ время от времени проводит проверку на герметичность, чтобы убедиться, что система улавливания паров бензина работает правильно. Во время проверки герметичности блок управления закрывает вентиляционный клапан.
Если ЭБУ обнаружит замыкание, обрыв или большое сопротивление в цепи управления, будет установлен код неисправности P0446.
Эта ошибка также может означать, что блок управления обнаружил, что система EVAP не в состоянии создать или поддерживать вакуум.
Симптомы ошибки P0446
- Горит лампочка Check Engine
- Небольшое увеличение расхода топлива.
- Запах бензина.
- Может сопровождаться кодами ошибок: P0440, P0441, P0442, P0443, P0449.
Скорее всего вы не заметите никаких симптомов, кроме загорания лампочки неисправности.
Причины ошибки P0446
Код P0446 может означать, что произошло одно или несколько из следующих событий.
- Неисправность вентиляционного клапана.
- Обрыв, короткое замыкание или повышенное сопротивление в цепи управления вентиляционным клапаном.
- Заклинивание вентиляционного клапана.
- Неплотно закрытая или поврежденная крышка бензобака.
- Повреждение шлангов, прокладок системы EVAP.
- Неисправность ЭБУ (редко).
Как устранить ошибку P0446?
Эта ошибка может быть вызвана практически любыми неисправностями в системе EVAP — от неплотно закрытой крышки бензобака до неисправного клапана.
При наличии кода неисправности P0446 можно попробовать сделать следующее.
- Проверить крышку бензобака.
- Проверить заливную горловину, шланги.
- Заменить вентиляционный клапан.
- Устранить обрыв, короткое замыкание или проблему сопротивления в цепи управления
- Заменить ЭБУ.
Проверка клапана вентиляции EVAP
Если утечек не обнаружено, проверьте работу вентиляционного клапана. Он может засориться, или соленоид внутри может быть неисправен и не работать.
Для проверки снимите клапан управления вентиляцией. Он обычно расположен под автомобилем в задней части рядом с адсорбером или прикреплен к нему.
Убедитесь, что при отсутствии питания он свободно продувается. Если вы не можете продуть через отверстия, значит клапан заклинило в закрытом состоянии и его необходимо заменить.
Теперь подайте питание «12 В» на контакты клапана, он должен щелкнуть, и теперь не должен продуваться. Если клапан продувается при подаче питания, значит он неисправен и его необходимо заменить.
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Помоги нам помогать вам
Вы можете пожертвовать небольшую сумму на поддержание работы и развитие сайта. Оплата происходит через платежную систему ЮМани от Сбербанка.
Автор:
Annie Hansen
Дата создания:
5 Апрель 2021
Дата обновления:
6 Апрель 2023
Содержание
- Возможные причины
- Технические заметки
- Когда код обнаружен?
- Возможные симптомы
- P0446 Понтиак Описание
Возможные причины
Технические заметки
Это может привести к попаданию грязи и пыли в узел выпускного шланга клапана EVAP, что приведет к ограничению воздушного потока. Что это значит?
Когда код обнаружен?
Модуль управления силовым агрегатом (PCM) устанавливает код P0446, если скорость затухания вакуума превышает заданное значение.
Возможные симптомы
Все автомобили оснащены системой контроля выбросов парниковых газов (EVAP), специально разработанной для предотвращения выброса токсинов в воздух. Когда вы снова надеваете бензобак, топливо и токсины остаются внутри.
Пары топлива проходят через вентиляционную линию в канистру с углем, где активированный уголь поглощает часть паров. Затем электронный модуль управления (ЕСМ) позволяет вентиляционному клапану выталкивать пары в воздухозаборник двигателя.
Пары попадают в воздухозаборник двигателя через продувочный клапан. Оказавшись там, они смешиваются с воздухом и топливом, создавая сгорание, которое приводит в движение автомобили. Если клапан управления вентиляцией не работает, он вызывает код P0446.
Что означает код P0446?
Код неисправности OBD-II P0446
Неисправность цепи управления вентиляцией системы контроля за отводом паров топлива
Вентиляционный регулирующий клапан и продувочный клапан приводят в действие систему EVAP. Вентиляционный регулирующий клапан поддерживает движение системы, втягивая пары внутрь, а затем выталкивая их через продувочный клапан.
Клапан продувки действует как выход к воздухозаборнику двигателя. Единственный путь, по которому пары могут пройти через продувочный клапан, — это если контроллер ЭСУД дает команду вентиляционному клапану пропускать воздух. Код P0446 появляется при неисправности вентиляционного клапана.
Эти проблемы появляются во время регулярного тестирования ECM. Когда автомобиль не движется, он проверяет систему EVAP на утечки, закрывая клапан управления вентиляцией. Закрытие клапана полностью закрывает систему EVAP, и воздух или пары не должны выходить.
Если клапан управления вентиляцией не может поддерживать давление, достаточное для герметизации системы EVAP, запускается код P0446.
Симптомы кода P0446
Код P0446 вызывает три основных симптома. Первым и наиболее заметным признаком является сигнальная лампа двигателя.
Во-вторых, постарайтесь снизить расход топлива вашего автомобиля. Если вы чаще отправляетесь на заправку, возможно, вам стоит пройти диагностическое обследование.
В-третьих, вы можете почувствовать запах бензина. Поскольку вентиляционный регулирующий клапан не герметизируется, пары могут выходить наружу и создавать запах топлива вокруг вашего автомобиля. Вдыхание паров этих газов может быть опасным для вашего здоровья.
Причины появления кода P0446
Сломанная, поврежденная или неправильно установленная крышка бензобака чаще всего вызывает код P0446. Однако могут возникнуть и другие, менее частые причины. Они включают:
- Вентиляционный регулирующий клапан: без работающего вентиляционного клапана могут произойти две вещи. Неисправный клапан управления вентиляцией может запечатать пары внутри, и ничто не сможет их переместить, или клапан управления вентиляцией не может поддерживать давление, достаточное для удержания паров внутри.
- Заливная горловина топливного бака: если на заправочной горловине топливного бака есть трещина, давление не удерживается. Трещина снизит давление от вентиляционного регулирующего клапана. Заливная горловина топливного бака также может быть деформирована или повреждена иным образом, вызывая тот же эффект.
- Шланги системы EVAP: Давление также может течь из шлангов в системе EVAP. Дымовой тест может диагностировать эту проблему.
- Прокладка или уплотнение узла подачи топлива: эта прокладка или уплотнение гарантирует, что топливо останется в устройстве и не уйдет в другое место в автомобиле. Даже если топливо не потечет, давление может упасть.
- Угольный баллон: она может расколоться или повредиться. Угольный баллон, являющийся основным компонентом, задерживающим пары, имеет решающее значение для системы EVAP.
- Топливный бак: топливный бак может вызывать отображение кода P0446, поскольку топливный бак питает систему EVAP.
- Электрические соединения: Транспортные средства работают на электрических соединениях, как и компьютер. Короткое замыкание или обрыв электрического соединения влияет на систему EVAP.
Код P0446 серьезен?
Код P0446 не представляет для вас непосредственной опасности. Если вы видите этот код, вы все равно можете управлять своим автомобилем. Помимо индикатора проверки двигателя, может наблюдаться снижение расхода топлива.
Хотя этот код может не создавать опасных для жизни проблем, все, что вызывает срабатывание индикатора проверки двигателя, заслуживает внимания.
Как исправить код ошибки P0446
Чтобы исправить код P0446, сначала следует осмотреть крышку бензобака. Проблемы системы EVAP имеют множество потенциальных причин, что затрудняет их диагностику. Наиболее эффективен прогрессивный подход от наименее серьезного к наиболее серьезному.
Если топливная крышка неисправна, повреждена или изношена, замените ее, а затем удалите код. Если код P0446 не исчезнет, проверьте, нет ли утечки. Некоторые механики используют дымовой тест для проверки на утечки. Дымовой тест пропускает дым через систему EVAP, чтобы увидеть, обнаруживает ли дым какие-либо утечки. После того, как вы исправите дыры (если вы их найдете), очистите код.
Следующим шагом будет проверка элементов управления EVAP. Они могут быть залипшими, забитыми или иметь внутреннюю неисправность соленоида. Есть несколько способов проверить элементы управления. Попробуйте продуть через вентиляционный клапан. Если он не открывается, он может быть липким или забитым.
Замените все поврежденные детали, очистите уже имеющиеся детали и снова проверьте наличие кода P0446.
A prevalent issue with the Pontiac Vibe is the P0446 code. This code corresponds to a specific number obtained when connecting your Vibe to an OBDII scanner.
A faulty vent control valve most commonly causes P0446.
Definition | P0446: EVAP System – Vent Control Circuit – Malfunction |
Symptoms | Usually none |
Common Causes | Bad EVAP Vent Control Valve |
Breakdown Risk? | No |
Repair Cost (Parts) | Under $100 for most common parts |
Repair Difficulty | Moderate |
Table of Contents
- Definition
- Symptoms
- Causes
- Diagnosis
- How to Fix
P0446 Definition
P0446 is a standard OBDII trouble code, applicable to any make or model of vehicle, whether it’s a Vibe or not.
Here’s its technical definition:
P0446: Evaporative Emission Control System → Vent Control Circuit → Malfunction
In layman’s terms, P0446 indicates a problem with the EVAP system vent control valve.
It often appears with other error codes, such as P0420, P0441, or P0440.
The definition encompasses three components: first, the extensive system impacted by the code; second, the specific segment; and third, the nature of the error.
1. EVAP System
The EVAP system captures all fuel vapor from the fuel tank and sends them to the engine’s intake manifold to be ignited in the normal combustion process.
2. Vent Control Circuit
When the EVAP vent control valve regulates and helps maintain pressure in the Pontiac Vibe’s fuel tank.
It is usually closed during regular operation, which helps prevent any fuel vapors from escaping into the atmosphere.
3. Malfunction
The P0446 trouble code will appear when the vent control valve is not responding to prompts to open and close from the PCM (Powertrain Control Module).
Typically, the only symptom of P0446 will be the check engine light.
The only other symptoms of P0446 in the Pontiac Vibe are a slight decrease in fuel economy. However, P0446 may also cause a gas smell.
Vibe P0446 Trouble Code Causes
There are many things that can cause the P0446 trouble code to trigger in your Pontiac Vibe.
Here are the most common problems that will throw the code:
The most common causes of P0446 are:
- A Faulty or failed EVAP vent solenoid
- Clogged or blocked EVAP charcoal canister
- Damaged or corroded EVAP system wiring or connections
- Failed EVAP pressure sensor
- Malfunctioning EVAP purge solenoid
- Bad fuel cap
- Leaking gas tank (it can lose pressure from the top without losing gas)
P0446 Diagnosis- Pontiac Vibe
It can be tough to diagnose P0446 at home.
A mechanic has many instruments at his disposal to diagnose what would be causing the P0446 in your Pontiac Vibe.
Here are the most common things that are done to diagnose the code:
- Check the EVAP vent solenoid – This is the most common cause of P0446, so it’s a good place to start. Check for any damage or corrosion to the solenoid, and if necessary, replace it with a new one.
- Check the EVAP charcoal canister – If the solenoid appears to be functioning correctly, check the charcoal canister for signs of blockage or damage. Replace the canister if necessary.
- Check the EVAP system wiring and connections – Faulty wiring or corroded connections can cause the EVAP system to malfunction, so it’s essential to check these components.
- Check the EVAP pressure sensor – If none of the above steps have resolved the issue, check the EVAP pressure sensor to ensure that it’s functioning correctly.
- Check the EVAP purge solenoid – Finally, if none of the above steps have resolved the issue, check the EVAP purge solenoid. While this is less common than the other causes, it can still cause P0446.
- Inspect the gas cap – Make sure that it can handle pressure. If you are getting a warning that your gas cap is off, even when it’s on, replacing it will more than likely clear this code.
The fuel tank pressure will be checked and monitored. If you’re at home trying to diagnose P0446, you can use a little anecdotal evidence to determine if the vent control valve is stuck shut or not.
Do you notice a loud hissing when you take off the fuel cap? If so, that indicates that the vent control valve is stuck shut.
It’s important to note that the exact order of diagnosis may vary depending on your Vibe’s model year and engine/transmission options.
Common P0446 Fixes
Here are the most common Vibe P0446 fixes:
- Gas cap replacement
- EVAP line replacement
- Replace charcoal canister
- Replace the fuel tank
- Replace the vent control valve
Of all the items listed above, it would be wise to start with the gas cap and work your way to the fuel tank since the gas cap is far and away the easiest and least expensive item to replace on the list.
How to test your gas cap (Youtube).
Faq’s
Is it safe to drive with P0446?
It is safe to drive your Vibe with error code P0446. The vent control valve does not affect how your car’s engine runs.
However, like any OBD II code, you shouldn’t ignore the problem and repair your Vibe as soon as possible.
Where is the vent control valve located on the Pontiac Vibe?
The vent control valve can be anywhere close to the charcoal canister, depending on the model year and options chosen when built.
It’s easy to find. There will be a tube going from the gas tank to the charcoal canister. The charcoal canister will have two tubes exiting it One tube leading to the engine and one going back to the gas tank. The vent control valve will be next to these tubes on the charcoal canister.
What is the most expensive item to replace on this list?
The fuel tank is the most expensive item you would have to replace to repair error code P0446. But, it’s rarely the cause of P0446 in the Pontiac Vibe.
Conclusion
P0446 is a diagnostic trouble code (DTC) associated with a vehicle’s evaporative emissions control system.
It signifies an issue in the vent control circuit in your Pontiac Vibe’s EVAP system, which prevents fuel vapor from being released into the atmosphere.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
My 2003 Vibe AWD has two CEL codes which are P0446 (Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction) + P0446P (Yes the same code with a P at the end :-s ). I have a code reader and I have erased the code a couple times. It keeps showing up. Sometimes the P0446 code takes a week or two to show up and even longer. Now is showing up even 3-5 days later. I also noticed that my fuel gauge stays on full for longer than expected even when driving many miles. After the fuel gauge finally drops a little, the P0446 code tends to trigger. The P0446 code shows up most of the times when I first start up my Vibe in the morning to go to work.
I checked the hoses around the engine to see if there were any leaks but I found nothing. I also double checked the gas tank cap and it seems tied. I understand that this code refers to the vapor canister. However, I wanted to see if there is anything in particular that I have to look for based on your experience. Any help is greatly appreciated!
03 04 05 06 07 08 2004 2005 2006 2007 2008 Pontiac Base GT 1.8L DOHC VVT-i VVT VVTI
Last edited by Reaccion on Tue Jul 09, 2013 1:20 pm, edited 2 times in total.
-
joatmon
- Posts: 9969
- Joined: Fri Mar 21, 2003 5:19 am
- Location: SMC MD
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by joatmon »
also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion »
joatmon wrote:also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
I read the two posts that you referred. I noticed that both of them pointed to the fuel tank cap. You have a point there. Now that you mentioned it, when I tie up the fuel tank cap, the CEL takes longer to show up or not even show until the next fuel fill. It makes a lot of sense to try to change the fuel cap before anything. I found that the ACDelco GT287 one is meant for 2006-2010 Vibe and the ACDelco GT273 is meant for 2005 Vibe. Which AC Delco fuel cap would fit my 2003 Vibe? I also noticed that there come different fuel tank caps for AWD and FWD, do they? Would the ACDelco for 2003 Trix fuel cap fit my 2003 Vibe with the correct standards not to CEL??
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion »
Hello guys! After getting tired of seeing my P0446 CEL coming on and being turned off by my scanner, I decided to check under my Vibe. I checked the canister which is located right in front of the rear right hand tire (the FWD Vibe vapor canister is located in the front of the rear tire but at the LEFT side). I noticed that the vent control solenoid was really rusted. I applied 12v to it and I noticed that this valve was stuck opened.
- IMG-20130704-00268.jpg (67.5 KiB) Viewed 39575 times
I noticed online that many people take this valve apart and they fix it themselves.
- IMG-20130704-00267.jpg (70.87 KiB) Viewed 39575 times
Last edited by Reaccion on Sun Jul 21, 2013 5:29 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion »
Checking the following link: http://steampunkworkshop.com/toyota-sie … lve-repair» onclick=»window.open(this.href);return false; , I was able to take this pressure valve apart. As the link explained, the little cylinder inside of this valve was stuck. I pulled out using a long metal self screwing screw and took off all the rust on it. After doing so, the little cylinder inside of this valve was able to move freely. I put everything back together. I reset the annoying P0446 and I am now ready to see if the CEL problem is finally solved. I will definitely keep you posted.
This picture was posted by Jake von Slatt at steampunkworkshop.com on his article «Toyota Sienna Evaporative Canister (P0446) and SVS Valve Repair or Think Like a Maker» linked above. This picture has the same valve already taken apart.
- 640x427x7-toyota-sienna-evap-svs-valve-repair_jpg_pagespeed_ic_6-COjJnwUZ.jpg (159.45 KiB) Viewed 39539 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 2:44 pm, edited 2 times in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion »
I have driven my Vibe for about 200 miles already. I checked the Vibe with my scanner and everything is ready on the Vibe’s ECM (Misfire, Catalytic, O2 sensors, etc) except for the evaporator. I will keep driving it for a couple more days to see if the Vibe completes the driving cycles. I am a little worry because the Evap is what I have been working on. Again, I will keep you posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion »
Hi guys! I am very happy to report to you that my P0446 CEL was cleared and my Vibe is once again ready for inspection! Thanks to the vapor canister pressure valve cleaning! I hope that this thread can help somebody else with this annoying CEL. Thanks guy for all your help!
- IMG-20130708-00291.jpg (41.91 KiB) Viewed 39525 times
- IMG-20130708-00290.jpg (39.91 KiB) Viewed 39525 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 4:53 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion »
OttawaD wrote:Reaccion,
Right now I am experiencing the same problem (CEL P0446) with my Vibe, which needs to be emissions tested in 2 weeks time. Your posts have been incredibly helpful to this point, so I thank you for them. I just have a few quick questions I was hoping you (or anyone else) could help me with: is there any technique to getting the vapor pressure value off? Did you have to remove the evap. canister beforehand? Before I start just pulling on the lines that attach to the valve, I wanted to check. Last thing I need is to damage a line and create further headaches.
Again, many thanks!
Hello there! I am glad to have helped you. There is only one screw holding the valve to the canister. So you actually do not need to remove the entire canister to remove the valve. There are many hoses at the canister and you would not want to confuse them not to get other related CEL codes. Even with the valve, there is an inlet and outlet hose. You can not confuse them either (You may trigger other codes as well). So be careful when removing those hoses from the canister. Take pictures before removing any hoses if necessary. After driving more than 2K miles and after many fuel tanks later, the check engine light is still off. The Vibe is positive to pass inspection proven by the scanner. This procedure really solved my P0446 problem. Good luck to you! Please keep us posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion »
OttawaD wrote:Thanks for getting back to me.
Here’s a re-count of my experience trying to remove the vapor pressure valve. I got under the car — I’m only 160lbs. so I was able to slide under without lifting it up and placing the car on jack stands. It was a bit tight but manageable. Only downside was the dirt raining down on my face. I saw the screw that you are talking about on the back of the valve. I was able to reach it with a long screw driver but it was so badly rusted that nothing was doing. I am still not sure what type of screw it is — looked like a small Robertson. Time for plan B.
Removing the evap. canister — I removed the 3 bolts (12mm) holding the canister to the underside of the car and supported it on a block of wood while I worked on getting the various hoses and connectors off. There were 5 in total running back to the car. I got 4 of them. Ultimately I was foiled by one connector just behind the largest one. I’ll try to post a photo with an arrow to the part in question (it’s the Sienna image from the punksteamworks article but is very similar).
The attachment Vapor Canister.jpg is no longer available
I worked on it for more than an hour, but no luck. Because the part it connects to is plastic, I was worried about breaking that off. Cursing didn’t help but felt good. I gave up and put everything back in 10 minutes (I did take photos and made a few marks to make sure I got the hoses connected correctly). As soon as I went for a drive, the MIL came back on and my code reader gave me two codes: P0442 and P0456. Probably from having had the canister off.
My next move is probably to take the car in to the shop and have them inspect the vapor pressure valve. Sure to cost me some $$…frustrating because this wasn’t that hard of a job. If you can recall how you got that specific connector off, I am all ears. I’d be willing to give it one more shot. Thanks again!
Do not give up!! I hope that you are not confusing the valve. Check the picture below:
- Vapor%20Canister copy.jpg (64.5 KiB) Viewed 39353 times
You can remove the valve using a screw driver. You do not have to remove the whole canister. If you cannot remove the screw because it is probably too rusty, I will suggest you to push the valve back and forward to break off the rusty metal plate that holds the valve to the canister (you can always place it back using some tie rods). Again, do not give up! After you take the valve off the canister, the rest of the procedure is a piece of cake
-
beefy
- Posts: 3
- Joined: Mon Oct 18, 2010 5:31 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by beefy »
So I have had this same check engine light and code on my vibe for a couple years now. Changed the gas cap and some of the under hood Evap system hoses. And now after finding this thread I whent looking for the valve and I can’t find a purge valve on or near the Evap canister. It is a 2006 base model. Any help would be appreciated.
-
reddplanet
- Posts: 7
- Joined: Sat Jul 07, 2012 8:23 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by reddplanet »
Good day. Yes, I realize this post is ancient. But I used it to troubleshoot P0446 in my 03 Vibe. The solid CEL came on about 3 weeks ago, I went to Advance Auto, they pulled the code and said it’s related to the emission system and the likely candidate is the gas cap. But first try Vaseline on the gas cap gasket. I tried the Vaseline then purchased a new cap with no success, then jumped on to genvibe for help and found this thread the most related and detailed. Reading all the comments I started with the canister solenoid valve, removed the electrical connector, applied 9V to the terminals, but did not hear the solenoid actuate (someone said you can hear it click). As corroded as the valve was I decided to try a new valve, I used the link to ebay and found one for $53 delivered. I received an Intermotor CVS40. To slightly elevate the rear end I drove onto three 2×4’s, swapped out the solenoid (I broke the old solenoid off the metal frame by bending, the screw was not coming out), reset the CEL using my neighbor’s Oxgord MS300 reader, and all seems well now. Before I installed the new solenoid I applied 9V to the terminals and oh yes you can hear it click. $59 and the problem is solved, and I have an extra gas cap to boot!
I also recently replaced the HVAC system fan, another project that genvibe helped with. Was straightforward and relatively easy.
My 03 Vibe is now at 154.5K.
Return to “Problems & Warranty Issues”
Jump to
- GenVibe Community
- ↳ The Vibe Lounge
- ↳ Vibe/Member Of The Month
- ↳ GenVibe Garage
- ↳ Events
- ↳ Latest News
- ↳ Links
- ↳ For Sale/Wanted
- General Discussion
- ↳ Humor
- ↳ Motorsports
- ↳ Off Topic
- ↳ Photography and Photoshop
- ↳ The Others
- Performance and Tuning
- ↳ Engine & Transmission
- ↳ Forced Induction
- ↳ Handling, Suspension, & Brakes
- ↳ Wheels & Tires
- ↳ The Track
- OEM, Interior, Electronics, and Exterior
- ↳ Pontiac, GM SPO, & TRD Accessories
- ↳ Audio, Electronics, Electrical
- ↳ Interior
- ↳ Exterior
- Maintenance and Care
- ↳ Problems & Warranty Issues
- ↳ Maintenance Bay
- ↳ Tech Info & Do-It-Yourself Info
- ↳ Washing, Waxing, Cleaning
- Regional Forums & Clubs
- ↳ Canada — AB, BC, MB, SK
- ↳ Canada — Maritimes
- ↳ Canada — Ontario
- ↳ Canada — Quebec
- ↳ US — Alaska & Hawaii
- ↳ US — Mid-Atlantic
- ↳ US — North Central
- ↳ US — Northeast
- ↳ US — Northwest
- ↳ US — South Central
- ↳ US — Southeast
- ↳ US — Southwest
- ↳ World — Other
- Announcements, Site Questions/Discussions
- ↳ GenVibe Announcements
- ↳ Site Problems, Suggestions, Questions
- ↳ Testing 1..2..3
Иногда выскакивает ошибка p0446. Покурив форумы решил начать с малого — замены прокладки.
Так же поменял накладку на педаль тормоза. Так как старая походу ещё помнит Сталина.
Теперь будем смотреть, поможет ли прокладочка)
Запчасти
Машины в продаже
Комментарии
4
Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы писать комментарии, задавать вопросы и участвовать в обсуждении.
Вопрос по 0446. Если все же замена уплотнительного кольца не поможет, что делать дальше?
Клапан на адсорбере смотреть. Он частый виновник данной проблемы.
Есть возможность подробнее рассказать где, что и почему?))
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
My 2003 Vibe AWD has two CEL codes which are P0446 (Evaporative Emission Control System Vent Control Circuit Malfunction) + P0446P (Yes the same code with a P at the end :-s ). I have a code reader and I have erased the code a couple times. It keeps showing up. Sometimes the P0446 code takes a week or two to show up and even longer. Now is showing up even 3-5 days later. I also noticed that my fuel gauge stays on full for longer than expected even when driving many miles. After the fuel gauge finally drops a little, the P0446 code tends to trigger. The P0446 code shows up most of the times when I first start up my Vibe in the morning to go to work.
I checked the hoses around the engine to see if there were any leaks but I found nothing. I also double checked the gas tank cap and it seems tied. I understand that this code refers to the vapor canister. However, I wanted to see if there is anything in particular that I have to look for based on your experience. Any help is greatly appreciated!
03 04 05 06 07 08 2004 2005 2006 2007 2008 Pontiac Base GT 1.8L DOHC VVT-i VVT VVTI
Last edited by Reaccion on Tue Jul 09, 2013 1:20 pm, edited 2 times in total.
-
joatmon
- Posts: 9897
- Joined: Fri Mar 21, 2003 5:19 am
- Location: SMC MD
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by joatmon » Thu Jun 20, 2013 7:44 am
also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Thu Jun 20, 2013 3:04 pm
joatmon wrote:also see forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23940
I’ve been throwing a P0446 for a while now. I bought a replacement gas cap, but that didn’t solve the problem. I looked at the canister in a half hearted manner, wasn’t obvious how to solve the hose/electrical connectors so I gave up. I need to give a more earnest attempt to check out the VSV tinman999 mentioned in that other thread
I saw forums.genvibe.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=41115 so at the end of the month I’ll try a long drive with the OEM cap from my son’s trix, just to be sure and fully eliminate the cap as a factor.
I read the two posts that you referred. I noticed that both of them pointed to the fuel tank cap. You have a point there. Now that you mentioned it, when I tie up the fuel tank cap, the CEL takes longer to show up or not even show until the next fuel fill. It makes a lot of sense to try to change the fuel cap before anything. I found that the ACDelco GT287 one is meant for 2006-2010 Vibe and the ACDelco GT273 is meant for 2005 Vibe. Which AC Delco fuel cap would fit my 2003 Vibe? I also noticed that there come different fuel tank caps for AWD and FWD, do they? Would the ACDelco for 2003 Trix fuel cap fit my 2003 Vibe with the correct standards not to CEL??
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Thu Jul 04, 2013 9:44 am
Hello guys! After getting tired of seeing my P0446 CEL coming on and being turned off by my scanner, I decided to check under my Vibe. I checked the canister which is located right in front of the rear right hand tire (the FWD Vibe vapor canister is located in the front of the rear tire but at the LEFT side). I noticed that the vent control solenoid was really rusted. I applied 12v to it and I noticed that this valve was stuck opened.
- IMG-20130704-00268.jpg (67.5 KiB) Viewed 39066 times
I noticed online that many people take this valve apart and they fix it themselves.
- IMG-20130704-00267.jpg (70.87 KiB) Viewed 39066 times
Last edited by Reaccion on Sun Jul 21, 2013 5:29 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Sat Jul 06, 2013 11:09 am
Checking the following link: http://steampunkworkshop.com/toyota-sie … lve-repair» onclick=»window.open(this.href);return false; , I was able to take this pressure valve apart. As the link explained, the little cylinder inside of this valve was stuck. I pulled out using a long metal self screwing screw and took off all the rust on it. After doing so, the little cylinder inside of this valve was able to move freely. I put everything back together. I reset the annoying P0446 and I am now ready to see if the CEL problem is finally solved. I will definitely keep you posted.
This picture was posted by Jake von Slatt at steampunkworkshop.com on his article «Toyota Sienna Evaporative Canister (P0446) and SVS Valve Repair or Think Like a Maker» linked above. This picture has the same valve already taken apart.
- 640x427x7-toyota-sienna-evap-svs-valve-repair_jpg_pagespeed_ic_6-COjJnwUZ.jpg (159.45 KiB) Viewed 39030 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 2:44 pm, edited 2 times in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Sun Jul 07, 2013 7:23 pm
I have driven my Vibe for about 200 miles already. I checked the Vibe with my scanner and everything is ready on the Vibe’s ECM (Misfire, Catalytic, O2 sensors, etc) except for the evaporator. I will keep driving it for a couple more days to see if the Vibe completes the driving cycles. I am a little worry because the Evap is what I have been working on. Again, I will keep you posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light!
Post
by Reaccion » Mon Jul 08, 2013 2:50 pm
Hi guys! I am very happy to report to you that my P0446 CEL was cleared and my Vibe is once again ready for inspection! Thanks to the vapor canister pressure valve cleaning! I hope that this thread can help somebody else with this annoying CEL. Thanks guy for all your help!
- IMG-20130708-00291.jpg (41.91 KiB) Viewed 39016 times
- IMG-20130708-00290.jpg (39.91 KiB) Viewed 39016 times
Last edited by Reaccion on Mon Jul 08, 2013 4:53 pm, edited 1 time in total.
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion » Wed Aug 07, 2013 2:50 pm
OttawaD wrote:Reaccion,
Right now I am experiencing the same problem (CEL P0446) with my Vibe, which needs to be emissions tested in 2 weeks time. Your posts have been incredibly helpful to this point, so I thank you for them. I just have a few quick questions I was hoping you (or anyone else) could help me with: is there any technique to getting the vapor pressure value off? Did you have to remove the evap. canister beforehand? Before I start just pulling on the lines that attach to the valve, I wanted to check. Last thing I need is to damage a line and create further headaches.
Again, many thanks!
Hello there! I am glad to have helped you. There is only one screw holding the valve to the canister. So you actually do not need to remove the entire canister to remove the valve. There are many hoses at the canister and you would not want to confuse them not to get other related CEL codes. Even with the valve, there is an inlet and outlet hose. You can not confuse them either (You may trigger other codes as well). So be careful when removing those hoses from the canister. Take pictures before removing any hoses if necessary. After driving more than 2K miles and after many fuel tanks later, the check engine light is still off. The Vibe is positive to pass inspection proven by the scanner. This procedure really solved my P0446 problem. Good luck to you! Please keep us posted!
-
Reaccion
- Posts: 159
- Joined: Thu Aug 23, 2012 7:52 pm
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by Reaccion » Thu Aug 08, 2013 3:52 pm
OttawaD wrote:Thanks for getting back to me.
Here’s a re-count of my experience trying to remove the vapor pressure valve. I got under the car — I’m only 160lbs. so I was able to slide under without lifting it up and placing the car on jack stands. It was a bit tight but manageable. Only downside was the dirt raining down on my face. I saw the screw that you are talking about on the back of the valve. I was able to reach it with a long screw driver but it was so badly rusted that nothing was doing. I am still not sure what type of screw it is — looked like a small Robertson. Time for plan B.
Removing the evap. canister — I removed the 3 bolts (12mm) holding the canister to the underside of the car and supported it on a block of wood while I worked on getting the various hoses and connectors off. There were 5 in total running back to the car. I got 4 of them. Ultimately I was foiled by one connector just behind the largest one. I’ll try to post a photo with an arrow to the part in question (it’s the Sienna image from the punksteamworks article but is very similar).
The attachment Vapor Canister.jpg is no longer available
I worked on it for more than an hour, but no luck. Because the part it connects to is plastic, I was worried about breaking that off. Cursing didn’t help but felt good. I gave up and put everything back in 10 minutes (I did take photos and made a few marks to make sure I got the hoses connected correctly). As soon as I went for a drive, the MIL came back on and my code reader gave me two codes: P0442 and P0456. Probably from having had the canister off.
My next move is probably to take the car in to the shop and have them inspect the vapor pressure valve. Sure to cost me some $$…frustrating because this wasn’t that hard of a job. If you can recall how you got that specific connector off, I am all ears. I’d be willing to give it one more shot. Thanks again!
Do not give up!! I hope that you are not confusing the valve. Check the picture below:
- Vapor%20Canister copy.jpg (64.5 KiB) Viewed 38844 times
You can remove the valve using a screw driver. You do not have to remove the whole canister. If you cannot remove the screw because it is probably too rusty, I will suggest you to push the valve back and forward to break off the rusty metal plate that holds the valve to the canister (you can always place it back using some tie rods). Again, do not give up! After you take the valve off the canister, the rest of the procedure is a piece of cake
-
beefy
- Posts: 3
- Joined: Mon Oct 18, 2010 5:31 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by beefy » Thu Jul 10, 2014 9:32 am
So I have had this same check engine light and code on my vibe for a couple years now. Changed the gas cap and some of the under hood Evap system hoses. And now after finding this thread I whent looking for the valve and I can’t find a purge valve on or near the Evap canister. It is a 2006 base model. Any help would be appreciated.
-
reddplanet
- Posts: 7
- Joined: Sat Jul 07, 2012 8:23 am
Re: 2003 Vibe AWD: CEL P0446 Check Engine Light! SOLVED!
Post
by reddplanet » Sat Sep 14, 2019 4:16 am
Good day. Yes, I realize this post is ancient. But I used it to troubleshoot P0446 in my 03 Vibe. The solid CEL came on about 3 weeks ago, I went to Advance Auto, they pulled the code and said it’s related to the emission system and the likely candidate is the gas cap. But first try Vaseline on the gas cap gasket. I tried the Vaseline then purchased a new cap with no success, then jumped on to genvibe for help and found this thread the most related and detailed. Reading all the comments I started with the canister solenoid valve, removed the electrical connector, applied 9V to the terminals, but did not hear the solenoid actuate (someone said you can hear it click). As corroded as the valve was I decided to try a new valve, I used the link to ebay and found one for $53 delivered. I received an Intermotor CVS40. To slightly elevate the rear end I drove onto three 2×4’s, swapped out the solenoid (I broke the old solenoid off the metal frame by bending, the screw was not coming out), reset the CEL using my neighbor’s Oxgord MS300 reader, and all seems well now. Before I installed the new solenoid I applied 9V to the terminals and oh yes you can hear it click. $59 and the problem is solved, and I have an extra gas cap to boot!
I also recently replaced the HVAC system fan, another project that genvibe helped with. Was straightforward and relatively easy.
My 03 Vibe is now at 154.5K.
Return to “Problems & Warranty Issues”
Jump to
- GenVibe Community
- ↳ The Vibe Lounge
- ↳ Vibe/Member Of The Month
- ↳ GenVibe Garage
- ↳ Events
- ↳ Latest News
- ↳ Links
- ↳ For Sale/Wanted
- General Discussion
- ↳ Humor
- ↳ Motorsports
- ↳ Off Topic
- ↳ Photography and Photoshop
- ↳ The Others
- Performance and Tuning
- ↳ Engine & Transmission
- ↳ Forced Induction
- ↳ Handling, Suspension, & Brakes
- ↳ Wheels & Tires
- ↳ The Track
- OEM, Interior, Electronics, and Exterior
- ↳ Pontiac, GM SPO, & TRD Accessories
- ↳ Audio, Electronics, Electrical
- ↳ Interior
- ↳ Exterior
- Maintenance and Care
- ↳ Problems & Warranty Issues
- ↳ Maintenance Bay
- ↳ Tech Info & Do-It-Yourself Info
- ↳ Washing, Waxing, Cleaning
- Regional Forums & Clubs
- ↳ Canada — AB, BC, MB, SK
- ↳ Canada — Maritimes
- ↳ Canada — Ontario
- ↳ Canada — Quebec
- ↳ US — Alaska & Hawaii
- ↳ US — Mid-Atlantic
- ↳ US — North Central
- ↳ US — Northeast
- ↳ US — Northwest
- ↳ US — South Central
- ↳ US — Southeast
- ↳ US — Southwest
- ↳ World — Other
- Announcements, Site Questions/Discussions
- ↳ GenVibe Announcements
- ↳ Site Problems, Suggestions, Questions
- ↳ Testing 1..2..3
A prevalent issue with the Pontiac Vibe is the P0446 code. This code corresponds to a specific number obtained when connecting your Vibe to an OBDII scanner.
A faulty vent control valve most commonly causes P0446.
Definition | P0446: EVAP System – Vent Control Circuit – Malfunction |
Symptoms | Usually none |
Common Causes | Bad EVAP Vent Control Valve |
Breakdown Risk? | No |
Repair Cost (Parts) | Under $100 for most common parts |
Repair Difficulty | Moderate |
Table of Contents
- Definition
- Symptoms
- Causes
- Diagnosis
- How to Fix
P0446 Definition
P0446 is a standard OBDII trouble code, applicable to any make or model of vehicle, whether it’s a Vibe or not.
Here’s its technical definition:
P0446: Evaporative Emission Control System → Vent Control Circuit → Malfunction
In layman’s terms, P0446 indicates a problem with the EVAP system vent control valve.
It often appears with other error codes, such as P0420, P0441, or P0440.
The definition encompasses three components: first, the extensive system impacted by the code; second, the specific segment; and third, the nature of the error.
1. EVAP System
The EVAP system captures all fuel vapor from the fuel tank and sends them to the engine’s intake manifold to be ignited in the normal combustion process.
2. Vent Control Circuit
When the EVAP vent control valve regulates and helps maintain pressure in the Pontiac Vibe’s fuel tank.
It is usually closed during regular operation, which helps prevent any fuel vapors from escaping into the atmosphere.
3. Malfunction
The P0446 trouble code will appear when the vent control valve is not responding to prompts to open and close from the PCM (Powertrain Control Module).
Typically, the only symptom of P0446 will be the check engine light.
The only other symptoms of P0446 in the Pontiac Vibe are a slight decrease in fuel economy. However, P0446 may also cause a gas smell.
Vibe P0446 Trouble Code Causes
There are many things that can cause the P0446 trouble code to trigger in your Pontiac Vibe.
Here are the most common problems that will throw the code:
The most common causes of P0446 are:
- A Faulty or failed EVAP vent solenoid
- Clogged or blocked EVAP charcoal canister
- Damaged or corroded EVAP system wiring or connections
- Failed EVAP pressure sensor
- Malfunctioning EVAP purge solenoid
- Bad fuel cap
- Leaking gas tank (it can lose pressure from the top without losing gas)
P0446 Diagnosis- Pontiac Vibe
It can be tough to diagnose P0446 at home.
A mechanic has many instruments at his disposal to diagnose what would be causing the P0446 in your Pontiac Vibe.
Here are the most common things that are done to diagnose the code:
- Check the EVAP vent solenoid – This is the most common cause of P0446, so it’s a good place to start. Check for any damage or corrosion to the solenoid, and if necessary, replace it with a new one.
- Check the EVAP charcoal canister – If the solenoid appears to be functioning correctly, check the charcoal canister for signs of blockage or damage. Replace the canister if necessary.
- Check the EVAP system wiring and connections – Faulty wiring or corroded connections can cause the EVAP system to malfunction, so it’s essential to check these components.
- Check the EVAP pressure sensor – If none of the above steps have resolved the issue, check the EVAP pressure sensor to ensure that it’s functioning correctly.
- Check the EVAP purge solenoid – Finally, if none of the above steps have resolved the issue, check the EVAP purge solenoid. While this is less common than the other causes, it can still cause P0446.
- Inspect the gas cap – Make sure that it can handle pressure. If you are getting a warning that your gas cap is off, even when it’s on, replacing it will more than likely clear this code.
The fuel tank pressure will be checked and monitored. If you’re at home trying to diagnose P0446, you can use a little anecdotal evidence to determine if the vent control valve is stuck shut or not.
Do you notice a loud hissing when you take off the fuel cap? If so, that indicates that the vent control valve is stuck shut.
It’s important to note that the exact order of diagnosis may vary depending on your Vibe’s model year and engine/transmission options.
Common P0446 Fixes
Here are the most common Vibe P0446 fixes:
- Gas cap replacement
- EVAP line replacement
- Replace charcoal canister
- Replace the fuel tank
- Replace the vent control valve
Of all the items listed above, it would be wise to start with the gas cap and work your way to the fuel tank since the gas cap is far and away the easiest and least expensive item to replace on the list.
How to test your gas cap (Youtube).
Faq’s
Is it safe to drive with P0446?
It is safe to drive your Vibe with error code P0446. The vent control valve does not affect how your car’s engine runs.
However, like any OBD II code, you shouldn’t ignore the problem and repair your Vibe as soon as possible.
Where is the vent control valve located on the Pontiac Vibe?
The vent control valve can be anywhere close to the charcoal canister, depending on the model year and options chosen when built.
It’s easy to find. There will be a tube going from the gas tank to the charcoal canister. The charcoal canister will have two tubes exiting it One tube leading to the engine and one going back to the gas tank. The vent control valve will be next to these tubes on the charcoal canister.
What is the most expensive item to replace on this list?
The fuel tank is the most expensive item you would have to replace to repair error code P0446. But, it’s rarely the cause of P0446 in the Pontiac Vibe.
Conclusion
P0446 is a diagnostic trouble code (DTC) associated with a vehicle’s evaporative emissions control system.
It signifies an issue in the vent control circuit in your Pontiac Vibe’s EVAP system, which prevents fuel vapor from being released into the atmosphere.
Определение кода ошибки P0446
Ошибка P0446 указывает на наличие проблемы, связанной с системой улавливания паров топлива. Вместе с данным кодом могут также появляться другие коды ошибок.
Что означает ошибка P0446
Ошибка P0446 появится, если ECM автомобиля обнаружит, что клапан вентиляции системы улавливания паров топлива работает ненадлежащим образом. При обнаружении неисправности на приборной панели автомобиля загорится индикатор Check Engine.
Причины возникновения ошибки P0446
- Повреждение или неисправность крышки топливного бака
- Износ или повреждение трубок и шлангов системы улавливания паров топлива
- Утечка топлива
- Повреждение угольного фильтра
Каковы симптомы ошибки P0446?
- Загорание индикатора Check Engine
- Наличие запаха топлива и незначительное снижение эффективности использования топлива
Как механик диагностирует ошибку P0446?
При диагностировании данного кода ошибки механик выполнит следующее:
- Считает все сохраненные данные и коды ошибок с помощью сканера OBD-II
- Очистит коды ошибок с памяти компьютера
- Проведет тест-драйв автомобиля, чтобы выяснить, появляется ли ошибка P0446 снова
- Проверит компоненты системы улавливания паров топлива (такие как крышка топливного бака, топливный бак, трубки и угольный фильтр) на наличие повреждений
- Проверит, хорошо ли затянута крышка топливного бака
- Поверит работу датчика давления системы улавливания паров топлива
- Проверитработуклапановсистемыулавливанияпаровтоплива
- Проведет испытание на герметичность с помощью дыма, чтобы выяснить, присутствует ли утечка в системе улавливания паров топлива
Общие ошибки при диагностировании кода P0446
Наиболее распространенной ошибкой при диагностировании кода P0446 является несоблюдение протокола диагностирования. Также ошибкой является пренебрежение проверкой основных компонентов системы улавливания паров топлива.
Насколько серьезной является ошибка P0446?
При появлении ошибки P0446 на приборной панели автомобиля загорится индикатор Check Engine. Серьезных проблем с управляемостью автомобиля возникнуть не должно, однако во избежание дальнейшего повреждения автомобиля при обнаружении данного кода рекомендуется как можно скорее обратиться к квалифицированному специалисту для диагностирования и устранения ошибки.
Какой ремонт может исправить ошибку P0446?
- Ремонт или замена топливного бака
- Замена крышки топливного бака
- Замена угольного фильтра
- Замена трубок системы улавливания паров топлива
Дополнительные комментарии для устранения ошибки P0446
Для надлежащего диагностирования кода ошибки P0446 требуется специальное оборудование. Например, для проверки системы улавливания паров топлива на предмет утечки может потребоваться дымовая установка, с помощью которой можно выявить даже самую незначительную утечку.
Также механику потребуется усовершенствованный сканер OBD-II, с помощью которого можно не только считывать все сохраненные данные и коды ошибок, но и просматривать данные в режиме реального времени и наблюдать за происходящими изменениями.
Также высокопроизводительный сканер позволит выполнять самопроверку системы улавливания паров топлива. Это необходимо для проверки работы электромагнитного клапана продувки и клапана вентиляции, а также обнаружения утечки и выявления неисправности.
Нужна помощь с кодом ошибки P0446?
Компания — CarChek, предлагает услугу — выездная компьютерная диагностика, специалисты нашей компании приедут к вам домой или в офис, чтобы диагностировать и выявлять проблемы вашего автомобиля. Узнайте стоимость и запишитесь на выездную компьютерную диагностику или свяжитесь с консультантом по телефону +7(499)394-47-89
Похожие статьи
Главная » Диагностика » P0446 − Неисправность цепи клапана вентиляции системы EVAP
P0446 − Неисправность цепи клапана вентиляции системы EVAP
На чтение 3 мин Просмотров 962 Опубликовано 14.01.2023
Обновлено 14.01.2023
Что означает код ошибки P0446?
Расшифровка кода ошибки P0446 означает неисправность в цепи клапана вентиляции системы улавливания паров бензина (EVAP).
Система EVAP предотвращает выброс паров топлива в атмосферу. Пары из топливного бака поглощаются и накапливаются угольными гранулами в специальном контейнере — адсорбере.
Клапан вентиляции позволяет воздуху поступать в адсорбер, чтобы выпустить пары топлива во впускной коллектор двигателя для сжигания. Клапан управляется блоком управления двигателя (ЭБУД). Поток паров топлива из адсорбера в коллектор двигателя регулируется клапаном продувки.
На клапан EVAP приходит два провода: плюс с аккумулятора при включенном зажигании и минус с блока управления (ЭБУ). Минусом контроллер закрывает клапан.
ЭБУ время от времени проводит проверку на герметичность, чтобы убедиться, что система улавливания паров бензина работает правильно. Во время проверки герметичности блок управления закрывает вентиляционный клапан.
Если ЭБУ обнаружит замыкание, обрыв или большое сопротивление в цепи управления, будет установлен код неисправности P0446.
Эта ошибка также может означать, что блок управления обнаружил, что система EVAP не в состоянии создать или поддерживать вакуум.
Симптомы ошибки P0446
- Горит лампочка Check Engine
- Небольшое увеличение расхода топлива.
- Запах бензина.
- Может сопровождаться кодами ошибок: P0440, P0441, P0442, P0443, P0449.
Скорее всего вы не заметите никаких симптомов, кроме загорания лампочки неисправности.
Причины ошибки P0446
Код P0446 может означать, что произошло одно или несколько из следующих событий.
- Неисправность вентиляционного клапана.
- Обрыв, короткое замыкание или повышенное сопротивление в цепи управления вентиляционным клапаном.
- Заклинивание вентиляционного клапана.
- Неплотно закрытая или поврежденная крышка бензобака.
- Повреждение шлангов, прокладок системы EVAP.
- Неисправность ЭБУ (редко).
Как устранить ошибку P0446?
Эта ошибка может быть вызвана практически любыми неисправностями в системе EVAP — от неплотно закрытой крышки бензобака до неисправного клапана.
При наличии кода неисправности P0446 можно попробовать сделать следующее.
- Проверить крышку бензобака.
- Проверить заливную горловину, шланги.
- Заменить вентиляционный клапан.
- Устранить обрыв, короткое замыкание или проблему сопротивления в цепи управления
- Заменить ЭБУ.
Проверка клапана вентиляции EVAP
Если утечек не обнаружено, проверьте работу вентиляционного клапана. Он может засориться, или соленоид внутри может быть неисправен и не работать.
Для проверки снимите клапан управления вентиляцией. Он обычно расположен под автомобилем в задней части рядом с адсорбером или прикреплен к нему.
Убедитесь, что при отсутствии питания он свободно продувается. Если вы не можете продуть через отверстия, значит клапан заклинило в закрытом состоянии и его необходимо заменить.
Теперь подайте питание «12 В» на контакты клапана, он должен щелкнуть, и теперь не должен продуваться. Если клапан продувается при подаче питания, значит он неисправен и его необходимо заменить.
( 1 оценка, среднее 5 из 5 )
Помоги нам помогать вам
Вы можете пожертвовать небольшую сумму на поддержание работы и развитие сайта. Оплата происходит через платежную систему ЮМани от Сбербанка.