Ребята, нужна ваша помощь…у друга глючит гибридный Лексус.
Постараюсь изложить суть проблемы…
Несколько месяцев назад на ходу машина дернулась и выскочила ошибка Check Hubrid Sistem, и значок Трекшена, при этом бензиновый двигатель заглох, постояв пару минут на обочине машину запустили и все стало ок,
через несколько дней проблема повторилась, еще через пару дней стала глючить пару раз в день,
а сейчас выскакивает каждый раз когда активно нижимаешь газ. При разгоне динамика отличная, но если нажимать в пол хотябы 5сек машину дергает, бензиновый двигатель глохнет и появляется ошибка, еще когда выключаю двигатель, машина чуток дергает вперед и слышно непритятный шум в районе гибридной установки, похожий на толчок чего то не закрученого
Сделали диагностику, показало следующие ошибки P3190 и P3193
Попытки ремонта)
1) поменяли топливные фильтра(стакан и сетку)и воздушный фильтр
2) почистили дроссель и дмрв(дросель был в меру загрязнен)
Синий дым из инвертора не выходил)
вскрыли его крышку, на вид все цело, запаха чего то сгоревшего нет
3) Померели давление топлива, 3.5кг вроде неплохо)
при монотонной неспешной езде все нормально, машина работает стабильно, нет ни рывков ни толчков, на светофорах как положено глохнет, но стоит ускорится…толчок, выскакивает ошибка по гибриду, заводишь заново, мотор запускается и снова едет как надо
может кто сталкивался с похожими симптомами, куда копать?буду благодарен за помощь
И самое главно — Здоровья Вам и Вашим любимым!
Цена вопроса: 5 500 ₽
DTC P3190 Poor Engine Power
DTC P3191 Engine does not Start
DTC P3193 Fuel Run Out
Description
Monitor description
Monitor strategy
Inspection procedure
Check any other dtcs output (in addition to dtc p3190, p3191 and/or p3193)
Check shortage of fuel
Check intake system
Check for unusual noise or vibration when starting engine or revving up
Check fuel pressure
Inspect freeze frame data
Inspect throttle body assembly
Inspect mass air flow meter sub-assembly
Inspect engine coolant temperature sensor
Inspect crankshaft position sensor
Replace camshaft position sensor
Check whether dtc output recurs (dtc p3190, p3191 or p3193)
Perform active test using intelligent tester (control the egr step position)
Inspect egr valve assembly
Replace ecm
Confirm whether malfunction has been successfully repaired
Description
From the power management control ECU, the ECM receives data such as power output required for the engine (required output), estimated torque produced by the engine (estimated torque), engine speed of control target (target speed), and whether the engine is in start mode or not. Then, based on the required output and target speed, the ECM calculates a target torque that is to be produced by the engine and compares it with the estimated torque. If the estimated torque is very low compared with the target torque, or the engine start mode continues for the specific duration calculated by the coolant temperature, an abnormal condition is detected.
DTC No. | DTC Detection Condition | Trouble Area |
P3190 | Following conditions continue at a fixed engine speed or a fixed length of time (1 trip detection logic):
|
|
P3191 | Following conditions continue at a fixed engine speed or a fixed length of time (1 trip detection logic):
|
|
P3193 | Fuel low level signal input into ECM (1 trip detection logic) |
|
Monitor description
The ECM and power management control ECU are connected using CAN communication. The ECM sends engine speed data and other data to the power management control ECU while the power management control ECU sends information such as a requirement for engine power to the ECM using CAN communication. When the communication between the ECM and power management control ECU is normal and the following items meet the specified conditions, the ECM illuminates the MIL and stores a DTC.
- Engine speed
- Target torque
- Ratio of target torque against estimated torque
- Fuel level
Monitor strategy
Frequency of operation | Continuous |
Inspection procedure
HINT:
- Repeating this inspection for symptom confirmation may cause the SOC (State Of Change) to drop, preventing the system from entering the READY-on state. In this case, use the THS charger to charge the HV battery.
- Cranking the engine once causes the SOC to drop approximately 1%.
- Charging the HV battery once (10 minutes) using the THS charger restores the SOC approximately 2%.
- Charging the HV battery using the THS charger takes approximately 10 minutes when the battery temperature is 25°C (77°F) or approximately 30 minutes when the battery temperature is 0°C (32°F).
- The THS charger is a supplemental charging device that charges the HV battery enough to enable the engine to start (the vehicle can enter the READY-on state).
- Read freeze frame data using the intelligent tester. The ECM records vehicle and driving condition information as freeze frame data the moment a DTC is stored. When troubleshooting, freeze frame data can be helpful in determining whether the vehicle was running or stopped, whether the engine was warmed up or not, whether the air-fuel ratio was lean or rich, as well as other data recorded at the time of a malfunction.
1.CHECK ANY OTHER DTCS OUTPUT (IN ADDITION TO DTC P3190, P3191 AND/OR P3193)
-
Connect the intelligent tester to the DLC3.
-
Turn the power switch on (IG).
-
Turn the tester on.
-
Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC.
-
Read the DTCs.
Result
Result Proceed to DTC P3190, P3191 and/or P3193 are output A DTC P3190, P3191 and/or P3193, and other DTCs are output B HINT:
If any other codes besides P3190, P3191 and/or P3193 are output, perform troubleshooting for those DTCs first.
-
Check the intake system for vacuum leaks .
OK:
No leaks in intake system.
REPAIR OR REPLACE INTAKE SYSTEM |
|
4.CHECK FOR UNUSUAL NOISE OR VIBRATION WHEN STARTING ENGINE OR REVVING UP
OK:
Unusual noise and vibration do not occur.
REPAIR OR REPLACE MALFUNCTIONING PART |
|
-
Check the fuel pressure .
CHECK FUEL PUMP CONTROL SYSTEM |
|
6.INSPECT FREEZE FRAME DATA
-
Connect the intelligent tester to the DLC3.
-
Turn the power switch on (IG).
-
Turn the tester on.
-
Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC / Freeze Frame Data.
-
Calculate the requested torque* and compare it with Actual Engine Torque.
HINT:
*: The requested torque is calculated by putting «Requested Engine Torque» and «HV Target Engine Speed» from the freeze frame data into the following formula:
Requested torque = Requested Engine Torque (kW) / HV Target Engine Speed (rpm) x 9554
Standard:
Actual Engine Torque is 60% or more of the request torque.
Result
Result Proceed to NG A OK B
7.INSPECT THROTTLE BODY ASSEMBLY
-
Inspect the throttle body assembly .
REPLACE THROTTLE BODY ASSEMBLY |
|
8.INSPECT MASS AIR FLOW METER SUB-ASSEMBLY
-
Inspect the mass air flow meter sub-assembly .
REPLACE MASS AIR FLOW METER SUB-ASSEMBLY |
|
9.INSPECT ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR
-
Inspect the engine coolant temperature sensor .
REPLACE ENGINE COOLANT TEMPERATURE SENSOR |
|
10.INSPECT CRANKSHAFT POSITION SENSOR
-
Inspect the crankshaft position sensor .
REPLACE CRANKSHAFT POSITION SENSOR |
|
11.REPLACE CAMSHAFT POSITION SENSOR
-
Replace the camshaft position sensor .
12.CHECK WHETHER DTC OUTPUT RECURS (DTC P3190, P3191 OR P3193)
-
Connect the intelligent tester to the DLC3.
-
Turn the power switch on (IG).
-
Turn the tester on.
-
Clear the DTCs .
-
Turn the power switch off.
-
Turn the power switch on (IG) and turn the tester on.
-
Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .
-
Start the engine.
-
Allow the engine to idle for 10 seconds or more.
-
Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC.
-
Read the pending DTCs.
Result
Result Proceed to P3190, P3191 or P3193 is output A DTC is not output B
13.PERFORM ACTIVE TEST USING INTELLIGENT TESTER (CONTROL THE EGR STEP POSITION)
-
Connect the intelligent tester to the DLC3.
-
Turn the power switch on (IG).
-
Turn the tester on.
-
Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .
-
Start the engine and warm it up until the engine coolant temperature reaches 75°C (167°F) or higher.
HINT:
The A/C switch and all accessory switches should be off.
-
Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Active Test / Control the EGR Step Position / Data List / All Data / Throttle Idle Position and MAP.
-
Confirm that the Throttle Idle Position is ON and check the engine idling condition and MAP values in the Data List while performing the Active Test.
HINT:
- Do not leave the EGR valve open for 10 seconds or more during the Active Test.
- Be sure to return the EGR valve to step 0 when the Active Test is completed.
- Do not open the EGR valve 30 steps or more during the Active Test.
OK:
MAP and idling condition change in response to EGR step position when Throttle Idle Position is ON in Data List.
Standard:
— EGR Step Position (Active Test) 0 Steps 0 to 30 Steps Idling condition Steady idling Idling changes from steady to rough idling or stalls MAP (Data List) MAP value is 20 to 40 kPa (150 to 300 mmHg) (EGR valve is fully closed) MAP value is at least +10 kPa (75 mmHg) higher than when EGR valve is fully closed HINT:
During Active Test, if the idling condition does not change in response to EGR step position, then there is probably a malfunction in the EGR valve.
Result
Result Proceed to Outside of standard range A Within standard range B
14.INSPECT EGR VALVE ASSEMBLY
-
Remove the EGR valve assembly .
-
Check if the EGR valve is stuck open.
OK:
EGR valve is tightly closed.
REPLACE EGR VALVE ASSEMBLY |
|
-
Replace the ECM .
16.CONFIRM WHETHER MALFUNCTION HAS BEEN SUCCESSFULLY REPAIRED
-
Connect the intelligent tester to the DLC3.
-
Turn the power switch on (IG).
-
Turn the tester on.
-
Clear the DTCs .
-
Turn the power switch off and wait for 30 seconds.
-
Turn the power switch on (IG) and turn the tester on.
-
Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .
-
Start the engine.
-
Allow the engine to idle for 10 seconds or more.
-
Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Utility / All Readiness.
-
Input the DTC: P3190, P3191 or P3193.
-
Check the DTC judgment result.
Горят чеки VSC,HIBRID,AWD на RX 400H
(1 чел.) (1) гость
Всем доброго здоровица!Прошу помощи.Выезжал из гаража задним ходом,потом вперед.Пока закрывал ворота машина заглохла.Выскочили на панели три чека VSC.HIBRID.AWD. P/S.желтая машинка на скользкой дороге,ABS.Еле как заехал обратно в гараж,Двигатель глохнет,колеса блокируются,включался еще вентилятор радиатора.Сделали диагностику, результат: Р3190,З3193, и РОАОF.Куда копать в первую очередь? |
|
|
Avav написал: Всем доброго здоровица!Прошу помощи.Выезжал из гаража задним ходом,потом вперед.Пока закрывал ворота машина заглохла.Выскочили на панели три чека VSC.HIBRID.AWD. P/S.желтая машинка на скользкой дороге,ABS.Еле как заехал обратно в гараж,Двигатель глохнет,колеса блокируются,включался еще вентилятор радиатора.Сделали диагностику, результат: Р3190,З3193, и РОАОF.Куда копать в первую очередь?
Все считанные ошибки говорят о том, что бензиновый ДВС по какой то причине не может работать. Очень похоже, что просто кончился бензин (если нет других ошибок). Начните с проверки подачи топлива в ДВС. |
|
с уважением, Сергей Николаевич. |
Спасибо за ответ!Бензина пол бака.Я так понимаю нужно замерить давление в топливной рампе? |
|
Avav написал: Спасибо за ответ!Бензина пол бака.Я так понимаю нужно замерить давление в топливной рампе?
Правильно понимаете |
|
с уважением, Сергей Николаевич.
|
Завтра иду в гараж! |
|
Долил бензина 10 литров результатов не дало.Как правильно замерить давление в рампе? |
|
|
Снять воздуховод на дроссельную заслонку и под инвертором разъединить топливную магистраль. Подцепить манометр и включить топливный насос — либо повернув ключ на старт, либо активным тестом сканером. |
|
Спасибо сказали: Avav |
Avav написал: Спасибо,Александр. И как результаты? |
|
с уважением, Сергей Николаевич. |
Здравствуйте!Вообщем замерили давление в топливной рампе оказалось около 1.5 кгс/см2.Снял в гараже бак с машины.Отсоединил трубку подачи топлива из насосной станции и вставил другую трубку и дунул ртом в нее |
|
|
Avav написал: Здравствуйте!Вообщем замерили давление в топливной рампе оказалось около 1.5 кгс/см2.Снял в гараже бак с машины.Отсоединил трубку подачи топлива из насосной станции и вставил другую трубку и дунул ртом в нее
вы эту резинку при замене топливного фильтра просто криво установили и причина (если насос выдает 3,5 кг) точно в ней. |
|
с уважением, Сергей Николаевич. |
Я резинку поправил и насос вставил в фильтр, собрал все обратно и регулятор давления поставил,в таком виде измерял давление,а если мерить давление у «голого» насоса давление вроде должно быть около 5-6.(не смог снять с насоса пластмаску -стопор которая держит резинку чтобы шланг одеть на насос) |
|
|
Avav написал: Я резинку поправил и насос вставил в фильтр, собрал все обратно и регулятор давления поставил,в таком виде измерял давление,а если мерить давление у «голого» насоса давление вроде должно быть около 5-6.(не смог снять с насоса пластмаску -стопор которая держит резинку чтобы шланг одеть на насос) Вы замеряли правильно. Общее правило: давление должно быть больше 3 очков. |
|
с уважением, Сергей Николаевич. |
Ну вот и починил свое авто.РЕЗИНКИ помазал маслом,установил в фильтр, поставил все на место,залил бензин и….. машина заработала!Уряяяяяяяяяяяяяяяяя!!! |
|
Avav написал: Ну вот и починил свое авто.РЕЗИНКИ помазал маслом,установил в фильтр, поставил все на место,залил бензин и….. машина заработала!Уряяяяяяяяяяяяяяяяя!!!
|
|
с уважением, Сергей Николаевич. |
у меня такие ошибки были когда не подсоединил 2 клеммы в гибридной батарее))) |
|
|