P2209 ошибка пежо

На чтение 4 мин Просмотров 1к.

Рассмотрим подробнее

  1. Техническое описание и расшифровка ошибки P2209
  2. Симптомы неисправности
  3. Причины возникновения ошибки
  4. Как устранить или сбросить код неисправности P2209
  5. Диагностика и решение проблем
  6. Проверка проводки и датчика NOx
  7. На каких автомобилях чаще встречается данная проблема
  8. Видео

Код ошибки P2209 звучит как «несоответствие диапазона рабочих характеристик цепи нагревателя датчика оксидов азота (Банк 1)». Часто, в программах, работающих со сканером OBD-2, название может иметь английское написание «Nitrogen Oxides (NOx) Sensor Heater Sense Circuit Range/Performance (Bank 1)».

Техническое описание и расшифровка ошибки P2209

Диагностический код P2209 является общим, который определяется как несоответствие диапазона рабочих характеристик цепи нагревателя датчика оксидов азота (Банк 1). Устанавливается, когда модуль управления трансмиссией (PCM) обнаруживает несоответствие диапазона рабочих характеристик в самом нагревателе датчика NOx или его цепи.

Код ошибки P2209 – несоответствие диапазона рабочих характеристик цепи нагревателя датчика оксидов азота (Банк 1)

PCM использует датчики NOx для контроля уровня оксида азота в выхлопе, чтобы получить представление о количестве выбрасываемых углеводородов. Так как NOx является одним из основных загрязнителей, которые производят дизельные двигатели.

Цепь нагревателем датчика NOx отвечает за предварительный нагрев датчика, который необходим для ускорения времени прогрева датчика. Это позволяет эффективно довести его до рабочей температуры, не полагаясь только на температуру выхлопных газов для его прогрева.

Когда PCM обнаруживает несоответствие диапазона рабочих характеристик в цепи нагревателем датчика оксидов азота (Банк 1), он устанавливает код P2209, после чего загорается сигнальная лампа. Код появляется, когда модуль управления обнаруживает проблему с уровнем выходного сигнала от этой цепи нагревателя датчика NOx.

Если сигнальная лампа мигающая, это указывает на серьезную проблему, которая может затрагивать каталитический нейтрализатор.

Симптомы неисправности

Основным симптомом появления ошибки P2209 для водителя является подсветка MIL (индикатор неисправности). Также его называют Check engine или просто «горит чек».

Также они могут проявляться как:

  1. Загорится контрольная лампа «Check engine» на панели управления (код будет записан в память как неисправность).
  2. Увеличение вредных выбросов.
  3. Плавающие обороты, а также попытки заглохнуть на холостом ходу.
  4. Снижение мощности двигателя.
  5. Повышенный расход топлива.
  6. Чрезмерный дым из выхлопной трубы.
  7. Автомобиль может не пройти тест на выбросы вредных веществ.

Ошибка P2209 считается не очень серьезной, однако, как и любую проблему, ее рекомендуется решить. С этим кодом вы скорее всего не пройдете тест на экологичность, так как выбросы вредных веществ будут превышены.

Причины возникновения ошибки

Код P2209 может означать, что произошла одна или несколько следующих проблем:

  • Неисправность нагревателя в датчике NOx.
  • Неисправный или поврежденный датчик NOx.
  • Датчик NOx имеет загрязнения.
  • Поврежденный или изношенный разъем датчика NOx.
  • Поврежденная проводка.
  • Иногда причиной является неисправный модуль PCM.

Как устранить или сбросить код неисправности P2209

Некоторые предлагаемые шаги для устранения неполадок и исправления кода ошибки P2209:

  1. Подключите сканер OBD-II к диагностическому разъему автомобиля и считайте все сохраненные данные и коды ошибок.
  2. Очистите коды ошибок с памяти компьютера и проведите тест-драйв автомобиля, чтобы выяснить, появляется ли код P2209 снова.
  3. Если код появится снова, проверьте проводку и соответствующие разъемы, ведущие к датчику NOx. Убедитесь, что они не сломаны и не изношены. При необходимости отремонтируйте или замените.
  4. Осмотрите и протестируйте датчик NOx, при необходимости замените если он вышел из строя.
  5. Если причиной является неисправный модуль PCM, замените его или перепрограммируйте.

Диагностика и решение проблем

Проведите осмотр видимых повреждений датчика, проводки и разъемов. Затем начните диагностическую процедуру с помощью сканера. Чтобы определить, является ли ошибка P2209 единственной, если нет, возможно стоит разобраться сначала с другими кодами неисправности.

Если не обнаружено никаких проблем с поврежденными или корродированными разъемами, выполните тщательный осмотр всей связанной проводки. Отремонтируйте или замените поврежденную проводку по мере необходимости.

Проверка проводки и датчика NOx

Если видимых повреждений проводки не обнаружено, подготовьтесь к выполнению испытаний опорного напряжения, заземления, сопротивления и целостности. Обязательно отсоедините датчик от жгута проводов, чтобы не повредить PCM и избежать короткого замыкания.

Датчик NOx является частью цепи управления, он также должен быть протестирован. Сравните все показания, полученные на датчике, со значениями, указанными в руководстве. Замените датчик, если показания выходят за пределы указанного диапазона или значения.

При замене датчика NOx убедитесь, что все соединения надежны и что вся проводка закреплена вдали от горячих компонентов. Затем запустите двигатель и дайте ему прогреться до нормальной температуры, чтобы новый датчик перешел в режим замкнутого контура.

Основная причина ошибки P2209 является в неисправном датчике NOx, поэтому его замена должна решить проблему.

На каких автомобилях чаще встречается данная проблема

Проблема с кодом P2209 может встречаться на различных машинах, но всегда есть статистика, на каких марках эта ошибка присутствует чаще. Вот список некоторых из них:

  • Audi (Ауди а4)
  • Dodge (Додж Рам)
  • Ford
  • Jeep
  • Land Rover (Ленд Ровер Дискавери)
  • Mercedes (Мерседес Спринтер)
  • Opel (Опель Инсигния)
  • Volkswagen (Фольксваген Пассат, Туарег)

С кодом неисправности Р2209 иногда можно встретить и другие ошибки. Наиболее часто встречаются следующие: P2208, P2210, P2211, P2212.

Видео

Описание P2209 ошибки автомобиля Peugeot. В нашем справочнике имеется следующая информация:

На русском языке:

Датчик NOx, банк 1, контроль нагревателя — диапазон/функционирование 

На английском языке:

NOx Sensor Heater Sense Circuit Range/Performance Bank 1 

Выберите модель для возможности более детального просмотра информации по этой ошибке:

Найти причину   >>> 

Принимая во внимание тот факт, что OBD2 ошибки работы электронных систем автомобиля не всегда на прямую указывают на неработающий элемент, а чаще дают всего лишь общую информацию о неисправности, мы пришли к следующему выводу:

В разных марках и моделях автомобилей одна и также ошибка может возникать как следствие неисправности абсолютно разных элементов.

Стало понятно, что просто необходим ресурс в котором можно найти не только общую информацию об OBD2 ошибке, а практические данные по конкретному автомобилю.

Опыт автоэлектриков показал, что если рассматривать определенную марка-модель автомобиля, то в подавляющем большинстве случаев причина возникновения какой либо ошибки одна и также.

Мы создаем, не без вашей помощи, справочник причинно-следственной связи возникновения той или иной OBD2 ошибки у конкретного автомобиля (марка и модель). Если на Ваш автомобиль не найдено описание (причинно-следственной связи) ошибки, то не стесняйтесь задавайте вопрос.

Если у вас есть опыт в устранении той или иной ошибки — делитесь опытом с другими пользователями. Так мы сможем сформировать полезный ресурс. По капле от каждого и всем будет полезно.

Возможно будет интересно:

Если ошибка указывает на неверные параметры (высокие или низкие значения) какого нибудь из датчиков или анализаторов, то вероятней всего этот элемент исправен, а проблему надо искать так сказать «выше по течению», в элементах работу которых анализирует датчик или зонд.

Если ошибка указывает на постоянно открытый или закрытый клапан, то тут надо подойти к решению вопроса с умом, а не менять бездумно этот элемент. Причин может быть несколько: клапан засорен, клапан заклинил, на клапан приходит неверный сигнал от других неисправных узлов.

Автомобили с каждым днем становятся все более сложными, но и более диагностируемыми. Наш форум создан для всех, от простых автолюбителей до профессиональных автоэлектриков.

Contents

  1. Technical description and explained code P2209
  2. Symptoms of vehicle malfunctions
  3. Factors that can cause this error code
  4. How to fix or reset OBD-2 code P2209
  5. Diagnose and repair of problems
  6. Check wiring and NOx sensor
  7. On which vehicles does this problem occur most frequently
  8. Video

Fault code P2209 is called “Nitrogen Oxides (NOx) Sensor Heater Sense Circuit Range/Performance (Bank 1)” but in different programs it may be called differently. This fault designation applies to all vehicles equipped with OBD-II.

Technical description and explained code P2209

Diagnostic code P2209 is a generic code that is defined as an operating characteristic range mismatch in the nitrogen oxide sensor heater circuit (Bank 1). It is set when the Powertrain Control Module (PCM) detects an operating range mismatch in the NOx sensor heater itself or its circuit.

Fault code P2209 – nitrogen oxides (NOx) sensor heater sense circuit range/performance (Bank 1)

The PCM uses NOx sensors to monitor nitrogen oxide levels in the exhaust to get an idea of the amount of hydrocarbons emitted. Since NOx is one of the main pollutants that diesel engines produce.

The NOx sensor heater circuit is responsible for preheating the sensor, which is necessary to speed up the sensor’s warm-up time. This effectively brings it up to operating temperature without relying solely on the exhaust temperature to warm it up.

When the PCM detects an operating range mismatch in the nitrous oxide sensor heater circuit (Bank 1), it sets code P2209, and the warning lamp illuminates. The code appears when the control module detects a problem with the output level from this NOx sensor heater circuit.

If the signal lamp is flashing, it indicates a serious problem that may be affecting the catalytic converter.

Symptoms of vehicle malfunctions

The main signal that an error P2209 has occurred is the Malfunction Indicator Lamp (MIL) is also known as the CheckEngine Light.

It can also be warning signs such as:

  1. The “Check engine” control lamp on the control panel will light up (the code will be recorded in the memory as a fault).
  2. Increase of harmful emissions.
  3. Floating revolutions, as well as attempts to stall at idle.
  4. Reduced engine performance.
  5. Increased fuel consumption.
  6. Excessive smoke coming out of the exhaust pipe.
  7. The vehicle may fail an emissions test.

The P2209 error is not considered to be very serious, but like any problem, it is recommended to fix it. With this code, you will most likely fail the emissions test because the emissions will be excessive.

Factors that can cause this error code

The error code P2209 can mean that one or more of the following problems have occurred:

  • Defective heater in the NOx sensor.
  • Defective or damaged NOx sensor.
  • NOx sensor is dirty.
  • Damaged or worn NOx sensor connector.
  • Damaged wiring.
  • Sometimes faulty PCM module is the cause.

How to fix or reset OBD-2 code P2209

Some suggested steps for troubleshooting and fix the error code P2209:

  1. Connect an OBD-II scanner to the vehicle’s diagnostic connector and read all stored data and error codes.
  2. Clear the error codes from the computer memory and test-drive the vehicle to see if the code P2209 appears again.
  3. If the code appears again, check the wiring and corresponding connectors leading to the NOx sensor. Make sure they are not broken or frayed. Repair or replace if necessary.
  4. Inspect and test the NOx sensor, and replace if necessary if it has failed.
  5. If faulty PCM is the cause, replace or reprogram it.

Diagnose and repair of problems

Inspect visible damage to the sensor, wiring, and connectors. Then start the diagnostic procedure with the scan tool. To determine if error P2209 is the only error, if not, it may be worth investigating the other fault codes first.

If no problems are found with damaged or corroded connectors, perform a thorough inspection of all associated wiring. Repair or replace damaged wiring as necessary.

Check wiring and NOx sensor

If no visible wiring damage is found, prepare to perform reference voltage, ground, resistance, and continuity tests. Be sure to disconnect the sensor from the wiring harness so as not to damage the PCM and avoid a short circuit.

The NOx sensor is part of the control circuit, it must also be tested. Compare all readings on the sensor with those in the manual. Replace the sensor if the reading is out of the specified range or value.

When replacing the NOx sensor, make sure that all connections are secure and that all wiring is secured away from hot components. Then start the engine and allow it to warm up to normal temperature to allow the new sensor to go into closed loop mode.

The main cause of error P2209 is a faulty NOx sensor, so replacing it should solve the problem.

On which vehicles does this problem occur most frequently

Fault code P2209 can occur on different vehicles but there are statistics on which brands this occurs most often. Here is a list of some of them:

  • Audi (A4)
  • Dodge (RAM)
  • Ford
  • Jeep
  • Land Rover (Discovery)
  • Mercedes-Benz (Sprinter)
  • Opel (Insignia)
  • Volkswagen (Passat, Touareg)

Fault code P2209 can sometimes be found with other errors. The most common are the following: P2208, P2210, P2211, P2212.

Video

OBD-II Trouble Code Technical Description

Article by
Patrick Cameron
Patrick Cameron
Red Seal Certified Technician

NOx Sensor Heater Sense Circuit Range/Performance Bank 1

What does that mean?

This is a generic powertrain diagnostic trouble code (DTC) and typically applies to OBD-II vehicles. Vehicle makes may include but aren’t limited to Mercedes-Benz, Sprinter, VW, Audi, Ford, Dodge, Ram, Jeep, etc.

NOx (Oxides of Nitrogen) sensors are primarily used for the emission systems in diesel engines. Their primary use is to detect NOx levels coming out of the exhaust after burning in the combustion chamber. The system then recycles these using different methods. Given the harsh environment of these sensors, they are composed of a combination of ceramic and a certain type of zirconia.

One of the downfalls of emitting NOx into the atmosphere is that it may cause smog and/or acid rain at times. Failure to sufficiently monitor and adjust NOx levels would result in a significant effect to the atmosphere around us and the air we breathe. The ECM (Engine control module) continuously monitors the NOx sensors to ensure acceptable emissions levels in your vehicle’s exhaust.

The engine control module (ECM) is able to calculate the Nitric Oxide and Nitrogen Dioxide gases (NOx) by using the data gained from the upstream and downstream oxygen sensors of the vehicle combined with the NOx sensor readings. The ECM does this to regulate the NOx levels coming out of your tailpipe for environmental emission reasons. The Bank 1 referred in this trouble code is the engine bank that contains the #1 cylinder.

P2209 is the code described as «NOx Sensor Heater Sense Circuit Range/Performance Bank 1». This trouble code is mainly caused by the fact that the ECM has detected an out-of-range condition with the NOx sensor’s heater sense circuit. In other words, something is causing the sensor to perform out of a desired electrical operating range.

Diesel engines especially produce a significant amount of heat so make sure to always let the system cool before working on any exhaust system components.

An example of NOx sensor (in this case, for GM vehicles):
P2209 NOx Sensor

What is the severity of this DTC?

If the trouble codes are ignored and that there weren’t any action made to repair it could lead to catalytic converter failure. If the symptoms and causes of these trouble codes are left unattended, it could lead to further complications for your car such as consistent stalling and reduced fuel economy. If you notice any of the potential symptoms in the list below, it is highly recommended to have it checked by a professional.

What are some of the symptoms of the code?

Symptoms of a P2209 diagnostic code may include:

  • Intermittent stalling
  • The engine fails to start when warm
  • Decreased performance of the engine
  • When accelerating, there may be a hissing and/or hesitation
  • The engine might run lean or rich on bank #1 exclusively

What are some of the common causes of the code?

Causes for this P2209 NOx sensor code may include:

  • Catalytic converter is malfunctioning
  • Incorrect fuel mixture
  • The coolant temperature sensor is faulty
  • The manifold air pressure sensor is broken
  • There are problems with the mass air inflow sensor
  • The fuel injection part is defective
  • The fuel pressure regulator is broken
  • There were ignition misfires
  • There are leaks from the exhaust manifold, flex hose, down pipe, or some other exhaust component
  • Broken oxygen sensors

What are some P2209 diagnostic and troubleshooting steps?

The first step in the troubleshooting process for any malfunction is to research the Technical Service Bulletins (TSB) for known issues with the specific vehicle.

Advanced diagnostic steps become very vehicle specific and may require the appropriate advanced equipment and knowledge to perform accurately. We include basic steps below but refer to a vehicle year/make/model/powertrain specific repair guide for specific steps for your vehicle.

Basic Step #1

First step should always be to clear the codes and re-scan the vehicle. If none of the DTCs (Diagnostic trouble code) are coming on as active right away, take the vehicle for a lengthy multi-stop test drive to see if they re-appear. If only one of the codes are reactivated by the ECM (engine control module), continue the diagnostic for that specific one.

Basic Step #2

Next, you should check the exhaust for any leakages. Black soot around cracks and/or gaskets of the system is a good sign of a leak. This should be addressed accordingly, most times, an exhaust gasket is fairly simple to replace. A fully sealed exhaust is integral to the sensors involved in your exhaust system.

Basic Step #3

Through an infrared temperature gun, you can monitor the exhaust’s temperature before and after the catalytic converter. You then will need to compare the results to the specifications of the manufacturer, so refer to the specific service manual for this.

Basic Step #4

If the catalytic converter temperature is in accordance with the specifications, turn your focus to the electrical system involved with these sensors. Start with the bank 1 NOx sensor’s harness and connector. A lot of times, these harnesses tend to crack and fail due to the close proximity to extreme temperatures of the exhaust. Repair any damaged wires by soldering the connections and heat shrinking them. Also inspect the oxygen sensors involved in the bank 1 to ensure they are not damaged, which can potentially alter the NOx readings downstream. Repair any connector not making sufficient connections or not locking properly.

This article is strictly for information purposes only and the technical data and service bulletins for your specific vehicle should always take precedence.

Related DTC Discussions

  • Code P2209
    Hi there
    In the write up it mentions NOx sensor performance bank1
    Does this mean position 1?
    I note there are two sensors (position 1 & 2 ) and don’t know how to distinguish from the on linne help.
    Vauxhall 2.0 Diesel 170BHP
    2017 Model…
     

Need more help with a P2209 code?

If you still need help regarding the P2209 trouble code, please post
your question in our FREE car repair forums.

NOTE: This information is presented for information purposes only.
It is not intended as repair advice and we are not responsible for any actions
you take on any vehicle. All information on this site is copyright protected.

How to quickly diagnose, repair, and causes of a P2209 diagnostic code that means that a range or performance problem has been detected within the NOx sensor heater sense circuit on bank 1.

Symptoms of P2209 OBD II Trouble Code

  • Intermittent stalling
  • The engine fails to start when warm
  • Decreased performance of the engine
  • When accelerating, there may be a hissing and/or hesitation
  • The engine might run lean or rich on bank #1 exclusively

Common Causes of P2209 OBD II Trouble Code

  • Catalytic converter is malfunctioning
  • Incorrect fuel mixture
  • The coolant temperature sensor is faulty
  • The manifold air pressure sensor is broken
  • There are problems with the mass air inflow sensor
  • The fuel injection part is defective
  • The fuel pressure regulator is broken
  • There were ignition misfires
  • There are leaks from the exhaust manifold, flex hose, down pipe, or some other exhaust component
  • Broken oxygen sensors

Severity of P2209 OBD II Trouble Code

If the trouble codes are ignored and that there weren’t any action made to repair it could lead to catalytic converter failure. If the symptoms and causes of these trouble codes are left unattended, it could lead to further complications for your car such as consistent stalling and reduced fuel economy. If you notice any of the potential symptoms in the list below, it is highly recommended to have it checked by a professional.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • P2203 ошибка мерседес w211
  • P2203 ошибка мерседес w203
  • P220164 ошибка вольво
  • P2203 ошибка мерседес w163
  • P2203 ошибка ssangyong kyron