P0401 ошибка лексус

451

Определение кода P0401

Обнаружен недостаточный поток рециркуляции выхлопных газов

Что означает код P0401

Ошибка P0401 Lexus — это общий код OBD-II, означающий, что блок управления двигателем (ECM) зафиксировал, что через клапан рециркуляции выхлопных газов двигателя (EGR) не проходит необходимого потока выхлопных газов, в момент открытия клапана во впускной коллектор.

Датчик температуры EGR

Причины кода ошибки P0401 Lexus

• Клапан EGR не открывается полностью из-за низкого уровня разряжения вакуума, при открытии управляющего соленоида или из-за невозможности создания /поддержания вакуума в системе EGR.
• Датчик температуры EGR не регистрирует достаточного изменения температуры при открытии клапана EGR.
• Каналы рециркуляции отработавших газов частично заблокированы нагаром и не обеспечивают достаточную пропускную способность для поступления выхлопных газов в впускной коллектор.

Симптомы ошибки P0401 Lexus

• На приборной панели горит индикатор «Check engine»
• При ускорении двигатель может «трясти» или в его работе заметны «провалы».
• Из-за чрезмерного содержания оксидов азота в выхлопе двигатель не сможет пройти тест на экологичность.

Как производится диагностика ошибки P0401

• к порту OBD-II автомобиля Lexus подключается сканер и проверяется наличие ошибок;
• необходимо просмотреть все зафиксированные параметры сохраненные при возникновении ошибки;
• необходимо удалить все ошибки провести тест-драйв автомобиля;
• визуально проверить вакуумные шланги, проводку и соединения на клапане EGR, управляющем соленоиде и датчике температуры EGR.
• на снятом клапане EGR проверяется его работоспособность — клапан должен создавать при открытии соленоида при нажатии на педаль газа от минимального до среднего.
• проверяется работоспособность датчика температуры EGR и двигателя, их показатели должны изменятся при открытии EGR.
• с двигателя демонтируются клапан EGR и датчик температуры для проверки каналов EGR на наличие нагара.

Общие ошибки при диагностике кода ошибки

• Замена датчика EGR до проверки датчика температуры EGR. Нагар на датчике температуры EGR, также вызывает ошибку DTC P0401 Lexus.
• Не проверяется герметичность системы EGR, до замены клапана EGR.

Насколько серьезна ошибка P0401

Неисправный клапан системы рециркуляции отработанных газов может привести к чрезмерному воспламенению топливной смеси, что в свою очередь может привести к повреждению поршней и клапанов двигателя Lexus.

Что необходимо ремонтировать для устранения ошибки P0401

• Заменить клапан EGR
• Заменить поврежденную вакуумную линию EGR
• Заменить датчик температуры EGR или очистить его нагара
• Очистить от нагара канал клапана EGR на впускном коллекторе

Код ошибки P0401 Lexus фиксируется блоком управления, если датчик температуры EGR не видит достаточного изменения температуры при рециркуляции выхлопных газов. Датчик температуры EGR имеют свойство терять свою чувствительность к теплу из-за образования нагара от выхлопных газов.

Код P0401 LEXUS — Обнаружен недостаточный поток рециркуляции выхлопных газов

Степень важности ремонта : 2

Степень сложности ремонта : 2

  • Засорен проход EGR
  • Неисправен клапан вакуумного модулятора EGR
  • Неисправен клапан EGR
  • Неисправен электромагнитный клапан EGR
  • Обрыв или замыкание жгута проводов электромагнитного клапана EGR
  • Некачественное электрическое соединение цепи электромагнитного клапана EGR
  • Разряженный (слабый) аккумулятор
  • Неисправен датчик температуры EGR и цепь
  • Утечка выхлопных газов.

Как исправить код p0401 lexus?

Начните с проверки ‘Возможных причин’, перечисленных выше. Визуально осмотрите жгут проводов и разъемы. Проверьте, не повреждены ли компоненты, и поищите сломанные, погнутые, вытолкнутые или корродированные контакты разъема

Код p0401 lexus tech notes

Неисправность потока EGR может быть вызвана засорением клапана EGR или трубки EGR. Перед заменой каких-либо деталей попробуйте очистить клапан EGR, трубку и каналы

Сколько стоит диагностика кода p0401 lexus?

Трудозатраты: 1,0

Стоимость диагностики кода P0401 Lexus составляет 1,0 час труда. Время диагностики и трудозатраты автосервиса зависят от местоположения, марки и модели автомобиля и даже типа двигателя. Большинство авторемонтных мастерских берут от 75 до 150 долларов США в час

Когда обнаруживается код p0401 lexus?

— Обнаружен низкий уровень контроля потока EGR

Каковы возможные симптомы кода p0401 lexus?

  • Горит лампочка двигателя (или предупреждающая лампочка Service Engine Soon)
  • . Возможные колебания двигателя.

Что означает код p0401 lexus?

Ранние компоненты системы рециркуляции отработавших газов (EGR) включают в себя клапан EGR, управляемый модулем управления двигателем (ECΜ) вакуумный переключающий клапан или соленоид EGR и вакуумный Μодулятор EGR. В зависимости от двигателя и условий движения, ECΜ будет управлять соленоидом EGR, который будет управлять вакуумным Μодулятором EGR для регулирования открытия и закрытия клапана EGR. Система EGR на недавно построенных автомобилях использует ступенчатый двигатель для управления скоростью потока EGR из выпускного коллектора. Этот двигатель имеет четыре фазы обмотки. Он работает в соответствии с выходным импульсным сигналом ECΜ. Две обмотки последовательно включаются и выключаются. При каждом импульсе ВКЛ клапан открывается или закрывается, изменяя расход воздуха. Когда изменение расхода не требуется, ECΜ не выдает импульсный сигнал.Α определенный сигнал напряжения подается таким образом, что клапан остается в определенном положении открытия.

P0401 is a very common OBDII trouble code that’ll pop up in the Lexus IS 300. It has to do with the emissions system and stands for Exhaust Gas Recirculation (EGR)→ Insufficient Flow.

The EGR system in your car is responsible for recirculating exhaust gasses in order to lower the vehicle’s emissions output. There are three main parts of the IS 300’s EGR system. 

  • EGR Valve
  • Differential Pressure Sensor
  • Actuator Solenoid

Lexus IS 300 P0401 Quick Info

Lexus IS 300 P0401

Definition Lexus IS 300 P0234: Exhaust Gas Recirculation (EGR)→ Insufficient Flow
Common Causes Bad EGR Valve, EGR Tube, Faulty EGR Sensor
Symptoms Check Engine Light, Piston Slap
Repair Difficulty? Moderate
Breakdown Risk? Not Usually
Repair Cost (Parts) Around $100 or less

Exhaust Gas Recirculation (EGR)→ Insufficient Flow.

Exhaust Gas Recirculation (EGR)

The EGR system takes exhaust gasses and cycles them through the combustion chamber a second time.  This process reduces tailpipe emissions.

Insufficient Flow

The flow of exhaust through the EGR system is too slow.  P0401 will not affect the way your IS 300 runs.

Related: P0420 Lexus IS 300


Lexus IS 300 P0401 Symptoms

Most of the time, there will not be symptoms associated with P0401 in the Lexus IS 300. There may be a slight ping or knocking sound on rare occasions.

  • Service Engine Soon Light– P0401 will illuminate the service engine soon light.
  • Knocking Sound– In very rare cases, a noticeable knock may come from the vehicle.

Lexus IS 300 P0401 Diagnosis

P0401 Causes: Lexus IS 300

Diagnosing what is causing the P0401 code in the IS 300 is typically not very tricky. Here are the most common causes:

  • Blocked EGR Tube– The tube that carries the exhaust gases back to the motor may clog up over time. Alternatively, it can become bent or kinked. This is especially true if you are experiencing P0401 right after doing some engine work. Check the tube and see if it is cracked, clogged, or damaged.
  • Faulty EGR Valve– The EGR valve is usually not the place to start.
  • Vacuum Issues– The EGR valve relies on the engine vacuum to recirculate exhaust gas. So, if you are encountering P0401 and other codes, the P0401 may be a symptom of larger problems. For instance, if the motor is not running well enough to create a sufficient vacuum to operate the EGR system, P0401 will often be thrown.
  • Sensor Issue– The Differential Pressure Feedback- EGR sensor can go faulty and cause the EGR valve to stop operating properly and throw the code.

P0401 Fix

The good news with P0401 in the Lexus IS 300 is that it rarely ever costs much money to fix, and it is usually pretty easy to get the problem since it is right on top of the engine. 

Most folks see P0401 Insufficient EGR flow, look up the price of an EGR valve, see how cheap it is, and just throw a new one on.  That can be a mistake. The EGR valve will not always be the cause of P0401. Here are some of the most common fixes to help clear the P0401:

Check the EGR Tube

It’s a good idea to check the tube going to the EGR.  A crimped, broken, or disconnected EGR tube is often the cause of P0401; easy to do, fast, and replacing it is very affordable. If it’s cracked, you’ll need to get a new one. If it’s clogged, you can get away with cleaning it and replacing it.

Check DPFE Sensor Voltage

If you are good with a voltage meter, test the DPFE sensor voltage. Here’s a good article on how to do that from It Still Runs: How to Test DPFE Sensor.

Test the EGR Valve

A vacuum gauge will help determine if the EGR valve has gone bad. Here’s an article from Autozone on how to test it with a vacuum gauge.


Conclusion

Testing your EGR system is relatively easy to do. The most challenging aspect is the DPFE sensor. 

One by one, you can eliminate the DPFE sensor and EGR tubing.  At that point, it’s likely you’ll have to replace the EGR valve.

DTC P0401 Exhaust Gas Recirculation Flow Insufficient Detected

  1. Description

  2. Monitor description

  3. Monitor strategy

  4. Typical enabling conditions

  5. Typical malfunction thresholds

  6. Confirmation driving pattern

  7. Inspection procedure

  8. Check any other dtcs output (in addition to p0401)

  9. Perform active test using intelligent tester (control the egr step position)

  10. Inspect egr valve assembly

  11. Replace egr valve assembly

  12. Check for deposit (intake port to egr valve assembly)

  13. Check for deposit (exhaust manifold sub-assembly to egr valve assembly)

  14. Inspect egr with cooler pipe sub-assembly

  15. Read value using intelligent tester (manifold absolute pressure sensor)

  16. Check intake system

  17. Replace manifold absolute pressure sensor

  18. Confirm whether malfunction has been successfully repaired

Description

Based on the driving conditions, the ECM regulates the volume of exhaust gas that is recirculated to the engine’s combustion chambers and thus lowers the combustion temperature to reduce NOx emissions. The ECM monitors signals such as engine speed, coolant temperature, electric load, and vehicle speed. When the EGR permission conditions are fulfilled, the ECM controls the opening of the EGR valve linearly through signals to the EGR step motor.

DTC No. DTC Detection Condition Trouble Area
P0401 Change in intake manifold pressure is small when the EGR valve is opened and closed during idle fuel cut operation (2 trip detection logic).
  1. EGR valve assembly
  2. EGR passage
  3. EGR with cooler pipe sub-assembly
  4. Manifold absolute pressure sensor
  5. Intake system

Monitor description

The ECM monitors the pressure inside the intake manifold while opening and closing the EGR valve during fuel cut operation. If there is no change in the manifold absolute pressure sensor value, the ECM interprets this as a malfunction in the EGR valve assembly, illuminates the MIL and stores the DTC (2 trip detection logic).

Monitor strategy

Required Sensors/Components (Main) EGR valve assembly, manifold absolute pressure sensor
Required Sensors/Components (Related) Engine coolant temperature sensor, vehicle speed sensor
Frequency of Operation Once per driving cycle

TYPICAL ENABLING CONDITIONS

Engine speed 950 to 1600 rpm
Vehicle speed 20 km/h (12.4 mph) or more
Intake air temperature -10°C (14°F) or higher

TYPICAL MALFUNCTION THRESHOLDS

Manifold pressure change Less than 1.0 kPa (7.5 mmHg)
At engine speed 1050 rpm

Confirmation driving pattern

Lexus DTC P0401 Confirmation driving pattern

  1. Connect the intelligent tester to the DLC3.
  2. Turn the power switch on (IG) and turn the tester on.
  3. Clear the DTCs (even if no DTCs are stored, perform the clear DTC operation).
  4. Turn the power switch off and wait for 30 seconds.
  5. Turn the power switch on (IG) and turn the tester on.
  6. Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .
  7. Start the engine and warm it up until the engine coolant temperature reaches 75°C (167°F) or higher [A].

    HINT:

    The A/C switch and all accessory switches should be off and shift lever in P.

  8. Accelerate the vehicle to 60 km/h (37 mph) or more by depressing the accelerator pedal for at least 10 seconds [B].

    CAUTION:

    When performing the confirmation driving pattern, obey all speed limits and traffic laws.

  9. Idle the engine for 30 seconds or more [C].
  10. Accelerate the vehicle to 60 km/h (37 mph) with the shift lever in B [D].
  11. Perform fuel cut operation for 5 seconds or more, with the accelerator pedal fully released [E].

    CAUTION:

    When performing the confirmation driving pattern, obey all speed limits and traffic laws.

    HINT:

    When fuel cut is operating «Idle Fuel Cut» in Data List is ON.

  12. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC [F].
  13. Read the pending DTCs.

    HINT:

    1. If a pending DTC is output, the system is malfunctioning.
    2. If a pending DTC is not output, perform the following procedure.
  14. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Utility / All Readiness.
  15. Input the DTC: P0401.
  16. Check the DTC judgment result.
    Tester Display Description
    NORMAL
    1. DTC judgment completed
    2. System normal
    ABNORMAL
    1. DTC judgment completed
    2. System abnormal
    INCOMPLETE
    1. DTC judgment not completed
    2. Perform driving pattern after confirming DTC enabling conditions
    UNKNOWN
    1. Unable to perform DTC judgment
    2. Number of DTCs which do not fulfill DTC preconditions has reached ECU’s memory limit

    HINT:

    1. If the judgment result shows NORMAL, the system is normal.
    2. If the judgment result shows ABNORMAL, the system has a malfunction.
    3. If the DTC judgment result is INCOMPLETE or UNKNOWN, perform steps [D] and [F] again.

Inspection procedure

HINT:

  1. By using the Control the EGR Step Position Active Test, the operation of the EGR valve can be checked.
  2. When the engine is idling steadily with the EGR valve fully closed, if the EGR valve is normal and it is opened using the Active Test, the Data List value changes as follows.
    Data List Change in Data List when Number of Steps is Increased Using Control the EGR Step Position Active Test
    Engine Speed Idle becomes rough
    MAP Pressure rises
  3. Read freeze frame data using the intelligent tester. The ECM records vehicle and driving condition information as freeze frame data the moment a DTC is stored. When troubleshooting, freeze frame data can help determine if the vehicle was moving or stationary, if the engine was warmed up or not, if the air fuel ratio was lean or rich, and other data from the time the malfunction occurred.

1.CHECK ANY OTHER DTCS OUTPUT (IN ADDITION TO P0401)

  1. Connect the intelligent tester to the DLC3.

  1. Turn the power switch on (IG).

  1. Turn the tester on.

  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC.

  1. Read the DTC.

    Result

    Result Proceed to
    DTC P0401 is output A
    DTC P0401 and other DTCs are output B

HINT:

If any DTCs other than P0401 are output, troubleshoot those DTCs first.

2.PERFORM ACTIVE TEST USING INTELLIGENT TESTER (CONTROL THE EGR STEP POSITION)

  1. Connect the intelligent tester to the DLC3.

  1. Turn the power switch on (IG).

  1. Turn the tester on.

  1. Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .

  1. Start the engine and warm it up until the engine coolant temperature reaches 75°C (167°F) or higher.

    HINT:

    The A/C switch and all accessory switches should be off.

  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Active Test / Control the EGR Step Position / Data List / All Data / Throttle Idle Position and MAP.

  1. Confirm that the Throttle Idle Position is ON and check the engine idling condition and MAP values in the Data List while performing the Active Test.

    HINT:

    1. Do not leave the EGR valve open for 10 seconds or more during the Active Test.
    2. Be sure to return the EGR valve to step 0 when the Active Test is completed.
    3. Do not open the EGR valve 30 steps or more during the Active Test.

    OK:

    MAP and idling condition change in response to EGR step position when Throttle Idle Position is ON in Data List.

    Standard:

    EGR Step Position (Active Test)
    0 Steps 0 to 30 Steps
    Idling condition Steady idling Idling changes from steady to rough idling or stalls
    MAP (Data List) MAP value is 20 to 40 kPa (150 to 300 mmHg) (EGR valve is fully closed) MAP value is at least +10 kPa (75 mmHg) higher than when EGR valve is fully closed

    HINT:

    During Active Test, if the idling condition does not change in response to EGR step position, then there is probably a malfunction in the EGR valve.

3.INSPECT EGR VALVE ASSEMBLY

  1. Check if the EGR valve are clogged with deposits.

  1. Check if the EGR valve is closed.

    OK:

    EGR valve is closed and no deposits.

    Result

    Result Proceed to
    Outside of standard range A
    Within standard range B

4.REPLACE EGR VALVE ASSEMBLY

  1. Replace the EGR valve assembly .

5.CHECK FOR DEPOSIT (INTAKE PORT TO EGR VALVE ASSEMBLY)

Lexus DTC P0401 Check for exhaust leaks at each connection point.

  1. Check for exhaust leaks at each connection point.

  1. Check for cracks, damage, and clogs in the pipes between the intake manifold and the EGR valve assembly.

  1. This check may require the removal of components.

  1. Check if there is a built-up of deposits in the EGR valve of pipes.

    OK:

    No deposits.

REPAIR OR REPLACE MALFUNCTIONING PARTS, COMPONENT AND AREA

 

6.CHECK FOR DEPOSIT (EXHAUST MANIFOLD SUB-ASSEMBLY TO EGR VALVE ASSEMBLY)

Lexus DTC P0401 Check for exhaust leaks at each connection point.

  1. Check for exhaust leaks at each connection point.

  1. Check for cracks, damage, and clogs in the pipes between the exhaust manifold sub-assembly and the EGR valve assembly.

  1. This check may require the removal of components.

  1. Check if there is a built-up of deposits in the EGR valve of pipes.

    OK:

    No deposits.

REPAIR OR REPLACE MALFUNCTIONING PARTS, COMPONENT AND AREA

 

7.INSPECT EGR WITH COOLER PIPE SUB-ASSEMBLY

  1. Check for blockage of the EGR with cooler pipe sub-assembly.

REPLACE EGR WITH COOLER PIPE SUB-ASSEMBLY

 

8.READ VALUE USING INTELLIGENT TESTER (MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE SENSOR)

  1. Connect the intelligent tester to the DLC3.

  1. Turn the power switch on (IG).

  1. Turn the tester on.

  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Data List / All Data / MAP.

  1. Read the MAP value.

    Standard

    Switch Condition Tester Display
    Power switch on (IG) 80 to 110 kPa (600 to 825 mmHg)
  1. Put the engine in inspection mode (maintenance mode) .

  1. Start the engine and warm it up until the engine coolant temperature reaches 75°C (167°F) or higher.

  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Data List / Throttle Idle Position and MAP.

  1. Confirm that the Throttle Idle Position is ON and check the engine idling condition and MAP when idling the engine with the A/C switch and all accessory switches should be off and shift lever in N or the P position.

    Standard

    Engine Condition Tester Display
    Idling 20 to 40 kPa (150 to 300 mmHg)
    Result

    Result Proceed to
    NG A
    OK B
  1. Check the intake system for vacuum leaks .

    OK:

    No leaks in intake system.

REPAIR OR REPLACE INTAKE SYSTEM

 

10.REPLACE MANIFOLD ABSOLUTE PRESSURE SENSOR

  1. Replace the manifold absolute pressure sensor .

11.CONFIRM WHETHER MALFUNCTION HAS BEEN SUCCESSFULLY REPAIRED

  1. Connect the intelligent tester to the DLC3.

  1. Turn the power switch on (IG).

  1. Turn the tester on.

  1. Clear the DTCs .

  1. Turn the power switch off and wait for 30 seconds.

  1. Drive the vehicle in accordance with the driving pattern described in the Confirmation Driving Pattern.

  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / DTC / Pending.

  1. Read the pending DTCs.

    HINT:

    1. If the pending DTC is output, the system is malfunctioning.
    2. If a pending DTC is not output, perform the following procedure.
  1. Enter the following menus: Powertrain / Engine and ECT / Utility / All Readiness.

  1. Input the DTC: P0401.

  1. Check the DTC judgment result.

    Tester Display Description
    NORMAL
    1. DTC judgment completed
    2. System normal
    ABNORMAL
    1. DTC judgment completed
    2. System abnormal
    INCOMPLETE
    1. DTC judgment not completed
    2. Perform driving pattern after confirming DTC enabling conditions
    UNKNOWN
    1. Unable to perform DTC judgment
    2. Number of DTCs which do not fulfill DTC preconditions has reached ECU’s memory limit

На чтение 5 мин Просмотров 8.2к.

Рассмотрим подробнее

  1. Техническое описание и расшифровка ошибки P0401
  2. Симптомы неисправности
  3. Причины возникновения ошибки
  4. Как устранить или сбросить код неисправности P0401
  5. Диагностика и решение проблем
  6. На каких автомобилях чаще встречается данная проблема
  7. Видео

Код ошибки P0401 звучит как «недостаточный поток «А» рециркуляции выхлопных газов». Часто, в программах, работающих со сканером OBD-2, название может иметь английское написание «Exhaust Gas Recirculation (EGR) «A» Flow Insufficient Detected».

Техническое описание и расшифровка ошибки P0401

Этот диагностический код неисправности (DTC) является общим кодом силового агрегата. Ошибка P0401 считается общим кодом, поскольку применяется ко всем маркам и моделям транспортных средств. Хотя конкретные этапы ремонта могут несколько отличаться в зависимости от модели.

Код ошибки P0401 – недостаточный поток "А" рециркуляции выхлопных газов

EGR отвечает за рециркуляцию выхлопных газов. Он является частью системы выброса выхлопных газов автомобиля. Используется для снижения температуры, давления сгорания, а также для контроля оксидов азота.

Обычно система рециркуляции отработавших газов состоит из трех частей:

  • Клапана рециркуляции ОГ.
  • Соленоида исполнительного механизма.
  • Датчика перепада давления рециркуляции отработавших газов (DPFE).

Они работают вместе для обеспечения правильного количества рециркуляции в зависимости от температуры двигателя, нагрузки и т.д.

Код P0401 означает, что OBD обнаружила недостаточный поток отработавших газов во впускном коллекторе. В момент открытия клапана системы рециркуляции отработавших газов двигателя.

Симптомы неисправности

Основным симптомом появления ошибки P0401 для водителя является подсветка MIL (индикатор неисправности). Также его называют Check engine или просто «горит чек».

Также они могут проявляться как:

  1. Загорится контрольная лампа «Check engine» на панели управления (код будет записан в память ECM как неисправность).
  2. Двигатель автомобиля может работать неустойчиво под нагрузкой или на высоких скоростях.
  3. Увеличение выбросов вредных веществ в выхлопе.
  4. Могут быть и другие симптомы.

Неисправность клапана системы рециркуляции отработавших газов часто является причиной чрезмерного воспламенения топливной смеси. Что, в свою очередь, может привести к повреждению поршней и клапанов двигателя. Поэтому, неисправность, связанную с ошибкой P0401, рекомендуется устранить как можно скорее.

Причины возникновения ошибки

Код P0401 может означать, что произошла одна или несколько следующих проблем:

  • Датчик DPFE (обратная связь по перепаду давления EGR) неисправен и требует замены.
  • Засорение трубки рециркуляции ОГ, скорее всего, скопление нагара.
  • Клапан рециркуляции отработавших газов неисправен.
  • Из-за отсутствия вакуума, клапан рециркуляции ОГ не может открыться.
  • Датчик температуры системы рециркуляции отработавших газов не регистрирует изменение температуры при открытии клапана рециркуляции отработавших газов.

Как устранить или сбросить код неисправности P0401

Некоторые предлагаемые шаги для устранения неполадок и исправления кода ошибки P0401:

  1. Используйте вакуумный насос, откройте клапан рециркуляции ОГ, контролируя обороты двигателя и напряжение DPFE. Должна быть заметная разница в оборотах при открытом EGR.
  2. Очистите клапан рециркуляции ОГ, а также трубку, чтобы удалить отложения.
  3. Проверьте напряжение на DPFE, сравните с указанными значениями в руководстве по ремонту для вашей конкретной модели.
  4. Замените датчик DPFE.
  5. Заменить клапан рециркуляции ОГ.

При исправлении кода ошибки P0401, люди довольно часто просто заменяют клапан рециркуляции отработавших газов. Но после этого опять получают возвращение этой ошибки OBD. Клапан рециркуляции отработавших газов не всегда является виновником.

Диагностика и решение проблем

Сначала необходимо считать все сохраненные данные и коды ошибок с помощью сканера. Затем очистить коды ошибок и проведет тест-драйв автомобиля. Чтобы выяснить, появляется ли ошибка P0401 снова.

Проверьте вакуумные патрубки, провода и соединители, идущие к клапану системы рециркуляции отработавших газов. А также к управляющему электромагнитному клапану и датчику температуры системы рециркуляции отработавших газов.

После этого проверьте работу клапана системы рециркуляции отработавших газов. Также стоит проверить работу датчика температуры системы рециркуляции отработавших газов. Показания которого должны меняться при открытии клапана системы рециркуляции отработавших газов.

Затем извлеките клапан и датчик температуры системы рециркуляции отработавших газов. Выполните проверку на предмет накопления чрезмерного количества нагара и засорения каналов системы.

На каких автомобилях чаще встречается данная проблема

Проблема с кодом P0401 может встречаться на различных машинах, но всегда есть статистика, на каких марках эта ошибка присутствует чаще. Вот список некоторых из них:

  • Acura
  • Audi (Ауди а4, Ауди а6, Ауди q7)
  • BMW (БМВ Х3, БМВ Х5)
  • Chevrolet (Шевроле Авео, Каптива, Круз, Ланос, Лачетти, Спарк)
  • Chrysler (Крайслер Вояджер, ПТ Крузер, Себринг)
  • Citroen (Ситроен С5, Джампер)
  • Daewoo (Дэу Леганза, Нексия)
  • Dodge (Додж Караван, Стратус)
  • Fiat (Фиат Добло, Дукато)
  • Ford (Форд Маверик, Рейнджер, Таурус, Транзит, Фокус, Эксплорер, Эскейп)
  • Honda (Хонда Аккорд, Джаз, СРВ, Цивик)
  • Hyundai (Хендай н1, Гранд Старекс, Санта фе, Соната, Старекс, Туксон)
  • Isuzu
  • Iveco (Ивеко Дейли)
  • Jeep
  • Kia (Киа Соренто, Спортейдж)
  • Land Rover
  • Lexus
  • Mazda (Мазда 3, Мазда 6, Мазда БТ 50, Аксела, Демио, Трибьют, Фамилия, MPV)
  • Mercedes
  • Mitsubishi (Митсубиси Аутлендер, Галант, Монтеро, Эклипс)
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot (Пежо 307, 406, 407, Боксер, Партнер)
  • Renault
  • Saturn
  • Skoda (Шкода Октавия, Фабия)
  • Ssangyong (Саньенг Актион)
  • Suzuki (Сузуки Гранд Витара, Свифт, Эскудо, sx4)
  • Toyota (Тойота Камри, Королла, Рав4, Такома, Филдер)
  • Volkswagen (Фольксваген Гольф, Пассат, Туарег, Туран, Транспортер)
  • ВАЗ
  • Уаз Патриот

С кодом неисправности Р0401 иногда можно встретить и другие ошибки. Наиболее часто встречаются следующие: P0088, P0244, P0299, P0307, P0400, P0402, P0403, P0404, P0405, P0406, P0407, P0408, P0409, P0420, P1359.

Видео

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • P0402 ошибка citroen
  • P0403 ошибка сузуки
  • P0403 ошибка рено
  • P0401 шевроле спарк ошибка
  • P0403 ошибка пежо