Ошибка соната p0507

Всем привет!

Все чаще и чаще стали зависать обороты на холостом ходу, в районе 2000об/мин, что не ни могло подбешивать! 😡

Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)

И вот, в кой то веке, выскочила ошибка:

Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)

Краткое описание которой, ни о чем конкретно не говорит. В интернете наткнулся на статью, в которой было описано не торопиться менять РХХ. Что одна из возможных причин, это подсос воздуха через прокладки топливных форсунок. Вспомнил, что то такое уже было, решил проверить.
На запущенном ДВС пролил водой топливную рампу. Результат — нулевой, обороты не колыхнулись.
Значит пришло время менять регулятор холостого хода, т.к. уже давно рекомендовали, закисал после каждой капиталка движка. 😅
Помню видел за 2800₽…
«Ага, щас, разбежался!»
3300₽ — дорого!
4800₽ — ещё дороже! 😲
Чем дольше я ждал, тем дороже было!

По счастливому стечению обстоятельств, знакомые были в Москве, и по моей просьбе, смогли купить в наличии РХХ за 3000₽ и привести мне.

Запчасти на фото: 3515033010. Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)

Запчасти на фото: 3515033010

С заменой не возникло проблем:
1. Открутить два хомута и снять воздухоканал
2. Открутить датчик и заменить.

Попутно промыл дроссельную заслонку.

Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)Фото в бортжурнале Hyundai Sonata IV (EF)

Пока результатом доволен, обороты стоят ровно.

Всем удачи!

Цена вопроса: 3 000 ₽
Пробег: 256 000 км

Сопротивление найдёшь чем замерить?
Смотри, если при пуске движка, после прогрева, обороты в норме, а после поездки уже завышенные — наверное не отрабатывает сервопривод регулятора оборотов холостого хода (находится он чуть ниже дроссельной заслонки). Для его проверки отсоединяй разъём, и замеряй сопротивление между выводами 3-2 и 1-2. Между выводами 3-2 сопротивление должно быть в пределах 10,5-14,0 Ом; между выводами 1-2 в пределах 10,0-12,5 Ом. Так пишут умные книжки :oldman:
А судя по тому, что тебе механики обещали, что ДПДЗ сам настроится, то, имхо, копать надо в его сторону. Для начала, если есть сомнения в том, что он исправен, надо проверить его. Выглядит его разъём так:

4.png

(правда ведь рисовать — это моё призвание? :lol: )
Сопротивление между выводами 1 и 2 для двигателя 2.0/2.4 л. должно быть в пределах 3.5-6.5 кОм (для движков 2.7 л в пределах 1.6-2.4 кОм). Дальше подсоединяй омметр к выводам 1-3 (для двигателя 2.7 л. вывода 2-3) и, при включенном зажигании (двигатель не заводи), смотри плавно ли (без рывков и провалов) повышается сопротивление при нажатии на педаль газа от «0» до полного нажатия. Если датчик исправный, но обороты холостого хода не дают спокойно жить, то либо ищем нормального мастера (если самому лень или не страшно отдавать ремонтировать в чужие руки), либо читаем умную книжку по настройке этого датчика, и делаем всё так, как написано в этой книжке.

1.png

2.png

3.png

вот как то так.

У вас нет необходимых прав для просмотра вложений в этом сообщении.

ТАГАЗ EF GLS 2005, 3 педальки, 4 цилиндрика. Была.

Найдена следующая информация по ошибке P0507 для автомобиля HYUNDAI SONATA (2001-2004), EF:

На русском языке:

Система управления частотой вращения холостого хода — частота вращения выше допустимой

На английском языке:

Idle Air Control System RPM Higher Than Expected

Вы можете задать вопрос или поделиться опытом устранения ошибки P0507 на автомобиле HYUNDAI с другими пользователями.

Возможную причину возникновения и советы по устранению можно найти в каталоге причин и советов:

Найти причину   >>> 

Ошибки (коды ошибок) полученные от прибора, сканера требуют правильной интерпретации информации, дабы не тратить время и деньги на замену работающих элементов автомобиля.

Проблема зачастую кроется намного глубже чем кажется на первый взгляд. Это& вызвано теми обстоятельствами, что информационные сообщения содержат, как было выше сказано, косвенную информацию о нарушении работы системы.

Может быть полезным для решения вопроса по устранению неисправности у Hyundai Sonata (EF):

Проводка, привод управления частотой вращения холостого хода / клапан управления перепуском воздуха на холостом ходу, электродвигатель привода дроссельной заслонки, заедание дроссельной заслонки, ECM

Обороты холостого хода выше нормы

  • Внешняя температура +55 и погасла OFF на климате (2)
  • Вторичный рынок NF (5)
  • Форсунки топливные на дорик 2,4 (2)
  • Неуверенный холодный старт. Регулярно. (2)
  • Радиатор (0)
  • Повышенные холостые обороты P0507

    333472 Дата: Среда, 25.02.2015, 20:14 | Сообщение # 1

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    Повышенные холостые обороты держится в районе 1000, сканер дает ошибку P0507 у кого нибудь было? Кто как лечил?


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    Compass Дата: Среда, 25.02.2015, 21:15 | Сообщение # 2

    Генерал-майор

    Группа: Член клуба

    Статус: Offline

    Дело в регуляторе холостого хода. Снимать дроссель, с него регулятор и чистить, чистить.. Не поможет — покупка нового.
    На драйве есть отчет о разборе и чистке РХХ с нфки.


    NF 2.0MT 2007

     
    333472 Дата: Среда, 25.02.2015, 21:50 | Сообщение # 3

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    облазил драйв не нашел сонату sad


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    333472 Дата: Пятница, 27.02.2015, 20:08 | Сообщение # 5

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    По ходу не помогло….


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    333472 Дата: Суббота, 28.02.2015, 16:28 | Сообщение # 6

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    Почистил, смазал. Блестит теперь крутится но все равно обороты не в норме. Мож клапан надо как то регулировать?


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    333472 Дата: Суббота, 14.03.2015, 14:01 | Сообщение # 7

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    как снимается (разбирается) впускной коллектор на рестайле? походу сечет воздух отсюда. Если рем комплект коллектора или вот что заказывать думаю


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

    Сообщение отредактировал 333472Суббота, 14.03.2015, 14:02

     
    333472 Дата: Суббота, 14.03.2015, 14:44 | Сообщение # 8

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    мож у кого книжка есть по ремонту странички бы по коллектору отсканить?


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    333472 Дата: Пятница, 20.03.2015, 22:41 | Сообщение # 9

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    сняли колектор разобрали нашли причину где сифонит. 

    заслонка внутри коллектора

    тут видно как «сточило металл»


    крышка об которорую «точилось» видно «выработку»
    есчё

    обратная сторона 

    вот такое «г-но» в коллекторе. Считай сочило воздух откуда не надо. Обороты прыгали.

    Мож у кого есть разбитый коллектор или может эта деталь продается отдельно. Никаких кодов на ней нет по каталогу коллектор у нас цельный.


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    333472 Дата: Понедельник, 13.04.2015, 20:24 | Сообщение # 10

    Полковник

    Группа: Проверенные

    Статус: Offline

    поменял коллектор всё ок )))


    2008 NF 2.0MT (рестайл)

     
    • Страница 1 из 1
    • 1

    Copyright MyCorp © 2023

    P0507 is a fairly typical OBDII trouble code that can occur in the Hyundai Sonata. It is typically triggered when the engine idle speed is 200 rpm or more over the predetermined limit set by the Hyundai

    It is a generic code, which means that it has the same meaning for the Hyundai Sonata as any other vehicle.

    Hyundai Sonata P0507


    P0507 Code Definition

    Idle Air Control Valve

    P0507 Definition Hyundai Sonata

    A Typical Idle Air Control Valve

    The P0507 code is related to your Hyundai Sonata’s idle air control system. The idle air control valve (IAC) plays a crucial role in maintaining a smooth idle by regulating the amount of air entering the engine.

    It’s essential to maintain your Sonata’s idle air control system to optimize engine performance and fuel efficiency.

    RPM Higher Than Expected

    When the P0507 code appears, it means that the engine’s RPM is higher than Hyundai’s specifications (at idle when you aren’t pressing your Sonata’s accelerator pedal). This can lead to poor fuel economy, increased emissions, and reduced engine performance.


    P0507 Symptoms

    p0507 symptoms hyundai sonata

    Unlike many OBDII trouble codes, P0507 will typically be noticeable to you when driving. Here are the typical symptoms of this code in :

    • Service Engine Soon Light– The reason why you are here. If there’s also a vacuum-related trouble code, start there.
    • Faster Idle Speed– Assuming that the code has been thrown due to a legitimate issue, you should notice the engine running faster when not pushing the gas.
    • Thud Going Into Drive– Transmissions really don’t like to shift from park to drive at an RPM higher than idle. It is common to feel the whole vehicle jerk when put into gear with P0507.
    • Vehicle Takes off Faster– With the engine idling higher, people report feeling their Sonata take off when releasing the brake pedal. This can make driving more dangerous.

    An intake leak is often the cause of P0507.

    There could be several reasons behind the P0507 code being triggered in your Hyundai Sonata. Understanding these causes can help you identify and fix the problem. Here are some common causes:

    • Intake air leak: An air leak in the intake system can disrupt the air-fuel ratio and cause the engine to idle higher than expected. Check for any cracks, damage, or loose connections in the hoses, gaskets, and other components of the intake system.
    • Poor electrical connection to the Intake Air Control (IAC) valve: A faulty connection or wiring between the IAC valve and the engine control module (ECM) can cause the engine to idle higher than expected. Inspect the wiring and connectors for damage or corrosion and ensure they are securely connected.
    • Malfunctioning IAC valve: The IAC valve is responsible for maintaining proper engine idle speed. If it is not functioning correctly, it could cause the P0507 code to trigger. Check the valve for damage and proper operation.
    • Faulty throttle body: The throttle body controls the engine’s air intake. If it is not functioning correctly or is dirty, it could cause the engine to idle higher than expected. Inspect the throttle body for proper operation, cleanliness, and damage.

    Remember to keep safety in mind when working on your vehicle. Always use the appropriate tools and techniques and consult your owner’s manual or a professional mechanic if you are in doubt about something.


    P0507 Code Diagnosis and Repair

    P0507 diagnosis

    There are a lot of potential causes of P0507. While the code specifically mentions the “Idle Air Control System”, it would be a mistake to just go ahead and replace it without a little due diligence. The Idle Air Control Valve is often not the cause of the code.

    Here are some of the most common causes of P0507 in the Hyundai Sonata, as well as waist to troubleshoot them. Keep in mind that there are differences in model years. It would be a good idea to start by looking for a vacuum leak and move forward from there.

    1. Inspect for vacuum leaks: 

    A common cause of the P0507 code is a vacuum leak within the engine. Check all vacuum hoses and connections for any signs of damage or loose fittings. Replace or repair any components if necessary.

    How to Find a Vaccum Leak in a Vehicle (Popular Mechanics, Article)
    How to Find a Vacuum Leak in about a Minute (2CarPros, YouTube)

    2. Examine the Idle Air Control (IAC) valve:

     If no vacuum leaks are found, the next step is to inspect the IAC valve. This valve is responsible for controlling the engine’s idle speed. Refer to your vehicle’s service manual to locate and inspect the IAC valve for any signs of damage or malfunction. Clean or replace the valve if needed.

    3. Check the throttle body: 

    The throttle body can also be the cause of a P0507 code. Inspect the throttle body for any signs of damage or buildup of dirt and debris. Clean or replace the throttle body if necessary.

    Signs Your Throttle Body Is Going Bad, and What to Do (Repair Pal)
    How to Tell if Your Throttle Body is Dirty or Bad (YouTube Auto Repair, Youtube)

    4. Test for faulty sensors: 

    Some vehicles may have idle speed issues caused by faulty sensors, such as the Mass Air Flow (MAF) sensor or the Throttle Position (TP) sensor. Check these sensors and their wiring for any signs of damage or malfunction. Replace or repair any components as needed.

    5. Verify the repair: 

    After addressing any potential issues, clear the P0507 code using an OBD-II scanner and then start your Hyundai Sonata. Allow the engine to idle for a few minutes and confirm if the idle speed is within the specified range. If the issue persists, you may need to seek the help of a professional mechanic for further diagnosis and repair.

    Remember to consult your Tacmoma’s service manual for specific diagnostic, repair, and tool information tailored to your particular model. Always use caution and proper safety measures when working on your vehicle.

    Safety Measures

    When working on your Hyundai Sonata, it’s crucial to follow safety procedures to protect yourself and your vehicle:

    • Disconnect the battery: Before performing any repair or diagnosis, ensure the engine is off, and disconnect the negative battery terminal to prevent electrical accidents.
    • Use OBD-II scanner: Utilize an OBD-II scanner to read and clear any trouble codes, making sure you understand the issue before proceeding.
    • Wear proper safety equipment: Always use gloves, safety goggles, and appropriate clothing while working on your vehicle.
    • Follow proper lifting guidelines: If you need to lift your Sonata, use a jack and jack stands designed for your vehicle’s weight and ensure you’re on a flat, stable surface.

    Remember to take your time and follow these technical and safety measures to effectively troubleshoot and resolve the P0507 code in your Hyundai Sonata.


    Conclusion

    P0507 is a serious issue. Due to the unsafe nature of driving with an engine that is revving higher than it’s supposed to, we recommend having your Sonata serviced as soon as possible. Good luck!


    Frequently Asked Questions

    What causes code P0507 in a Hyundai Sonata?

    P0507 code in a Hyundai Sonata is caused by the engine’s idle speed exceeding the manufacturer’s specifications over a certain period of time. This code is part of a series of faults (P0505-P0509) related to the idle control system. Possible reasons include:

    • Faulty or dirty idle air control valve
    • Vacuum leaks
    • Throttle body issues
    • Malfunctioning sensors, such as the throttle position sensor or mass airflow sensor

    Can cleaning the throttle body trigger P0507 in a Hyundai Sonata?

    Yes, cleaning the throttle body can sometimes trigger P0507 in a Hyundai Sonata if the cleaning process disturbs deposits or dirt within the throttle body. This can cause an increase in the engine’s idle speed. However, proper cleaning of the throttle body is essential for optimal performance and may resolve the issue if it was caused by buildup or debris in the first place.

    How do I fix code P0507 in a Hyundai Sonata?

    To fix code P0507 in a Hyundai Sonata, you should take the following steps:

    1. Verify the code using an OBD-II scanner and make a note of any additional fault codes that may be related.
    2. Inspect the idle air control valve for dirt, debris, or any other signs of malfunction.
    3. Check for vacuum leaks by visually inspecting hoses and connections, and using a device such as a vacuum gauge or smoke machine.
    4. Inspect and clean the throttle body as needed.
    5. Assess the throttle position sensor and mass airflow sensor for proper operation, replacing them if necessary.
    6. If the issue persists, consider seeking professional help from a mechanic.

    Is it safe to drive a Hyundai Sonata with a P0507 code?

    While it may be possible to drive your Hyundai Sonata with a P0507 code, it is not recommended. An increased idle speed can lead to poor fuel efficiency, increased emissions, and potential damage to the engine or other components. It’s best to address the issue as soon as possible to avoid costly repairs or further damage.

    Can a vacuum leak cause P0507 in a Hyundai Sonata?

    Yes, a vacuum leak can cause P0507 in a Hyundai Sonata. Vacuum leaks can lead to an increase in the engine’s idle speed, as the engine’s computer tries to compensate for the extra air entering the system. This can result in the P0507 code being triggered. It’s important to inspect and repair any vacuum leaks in your vehicle to resolve this issue and prevent additional problems.

    Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка соломенного человека
  • Ошибка топочный автомат висман
  • Ошибка тони вендиса пинк флойд
  • Ошибка сомнительного позиционирования означает что
  • Ошибка топливный баланс банк 1 неисправность