Ошибка p0341 honda stepwgn

Доброго времени суток всем!

Наконец то я победил свою ошибку Р0341 (расхождение фаз газораспределения).

Все дело было в электромагнитном клапане управления VTC, который расположен с боку ГБЦ. По чистил его, проверил на работоспособность и ошибка пропала. Чистить его нужно основательно, а значит его необходимо разбирать и чистить, а иначе ни как. Этот электромагнитный клапан VTC отвечает за подачу масла в звездочку VTC впускного распредвала, на малых оборотах электроклапан VTC должен быть закрыт, чтоб масло не попадало в звездочку VTC. Открывается клапан только при больших оборотах.
omanual.ru/Honda/CR-V/2/R…M0A14680463365FERT30.HTML

Если поршень электромагнитного клапана хоть немного открыт, будет выскакивать ошибка Р0341.
У меня была следующая проблема:
На холодную машина заводится и работает около 30 секунд, далее обороты начинают скакать и машина глохла. Так продолжается пока мотор не наберет рабочую температуру, потом заводится хорошо как ни в чем не бывало, но как только остынет все по новому.

Что было предпринято по ошибке:
1) Замена цепи ГРМ
2) Замена свечей
3) настройка клапанов
4) Замена масла
5) Раскоксовка колец (не помогло).

Что помогло:
В первую очередь ОГРОМНОЕ СПАСИБО ВСЕМ, кто мне писал комментарии по данной проблеме, а так же интернету и многим форумам. Огромное спасибо сайту Online Manual.ru за то что там все подробно описано и показано графически. Сразу хочу написать это не реклама.

Фото в бортжурнале Honda CR-V (RD4, RD5, RD6, RD7)

Сам электромагнитный клапан
Фото в бортжурнале Honda CR-V (RD4, RD5, RD6, RD7)
В таком положении он должен быть закрыт на малых оборотах
Фото в бортжурнале Honda CR-V (RD4, RD5, RD6, RD7)
Открыт. в не рабочем состоянии
Фото в бортжурнале Honda CR-V (RD4, RD5, RD6, RD7)
Проверка на работоспособность.

Аватара пользователя

Автор темы

amer

Задержался
Задержался
Всего сообщений: 22
Зарегистрирован: 01.12.2008
Детей: 1
Профессия: балбес
Откуда: иркутск
Авто: rf3 2001
Возраст: 46

 

ошибка 341 к20а

возникла проблемка с двигателем временами выскакивает 341 ошибка двигателя.
машина перестаёт работать на малых оборотах глохнет. заводиш добавляеш газ трогаешся едеш через какоето время всё нормалезуется обнуляш ивродебы всё нормально но не тут то было ошыбка хоть не сразу но возвращается.
х.з что делать и вчем причина может ктонибудь знает?

Аватара пользователя

СергейМ

Фото-ремонтник 2010 года
Фото-ремонтник 2010 года
Всего сообщений: 3208
Зарегистрирован: 04.06.2008

Лучшие Ответы: 1

Детей: 3
Профессия: Инженер
Откуда: Красноярск-Балахта
Авто: Honda StepWGN RF4 2002 г.
Возраст: 49

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

СергейМ »

Ошибка из книги
Р0341 — Датчик положения распределительного вала (VTC), фазы газораспределения
Смотри в книге про Степ 2001-2005 стр 90 — Датчик положения распределительного вала (VTC)

Honda StepWgn RF4 2002 D Navi

Dанила

Привык
Привык
Всего сообщений: 135
Зарегистрирован: 06.04.2009
Откуда: Екатеринбург
Авто: Honda Stepwgn 2001г. RF3, К20А, 2wd

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

Dанила »

Что предшествовало появлению ошибки Р0341?
логично можно предположить что такая ошибка может появиться:
1) при неисправном датчике(здесь же проблеммы с проводкой этого датчика)
2) при неправильном положении распредвала впускных клапанов
3) при неправильной работе муфты(VTC)

Когда я менял у себя распредвал выпускных клапанов после 1-ой сборки не натянулся натяжитель цепи и при езде иногда появилась то ли 56 толи 57 ошибка — не помню, потом несколько раз перескакивала цепь после снятия, изучения, установки на место натяжителя, и сейчас все собрал по меткам а ошибка 56 все равно иногда появляется и сама исчезает.

P/S: двигатель хонда ничета нисановскому — работает даже когда цепь установлена с меткой на распредвалах на два зуба позже :new_russian:

Аватара пользователя

Автор темы

amer

Задержался
Задержался
Всего сообщений: 22
Зарегистрирован: 01.12.2008
Детей: 1
Профессия: балбес
Откуда: иркутск
Авто: rf3 2001
Возраст: 46

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

amer »

первый раз ошибка выскочила после 140 км довольно таки быстрой езды по трассе на повороте на азс движок заглох и выскачила 5? какаета и341 после сброса 5? исчезла а 341 временами выскакивает и очень мешает жить

Dанила

Привык
Привык
Всего сообщений: 135
Зарегистрирован: 06.04.2009
Откуда: Екатеринбург
Авто: Honda Stepwgn 2001г. RF3, К20А, 2wd

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

Dанила »

как считываешь ошибки?
если самодиагностикой то там до 192 циферки, если по SAE то Р и 4 цифры
ошибки 5 нигде нет.

Аватара пользователя

Автор темы

amer

Задержался
Задержался
Всего сообщений: 22
Зарегистрирован: 01.12.2008
Детей: 1
Профессия: балбес
Откуда: иркутск
Авто: rf3 2001
Возраст: 46

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

amer »

компом мультитроником
не 5 а пятьдесят какаето непомню один раз выскакивала

step rf3 2001

Аватара пользователя

Автор темы

amer

Задержался
Задержался
Всего сообщений: 22
Зарегистрирован: 01.12.2008
Детей: 1
Профессия: балбес
Откуда: иркутск
Авто: rf3 2001
Возраст: 46

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

amer »

нашол. засра… все сетки на втековских клапонах

step rf3 2001

Dанила

Привык
Привык
Всего сообщений: 135
Зарегистрирован: 06.04.2009
Откуда: Екатеринбург
Авто: Honda Stepwgn 2001г. RF3, К20А, 2wd

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

Dанила »

Какие сетки и чем засра…., поподробней пож-ста.

Аватара пользователя

Автор темы

amer

Задержался
Задержался
Всего сообщений: 22
Зарегистрирован: 01.12.2008
Детей: 1
Профессия: балбес
Откуда: иркутск
Авто: rf3 2001
Возраст: 46

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

amer »

на головке есть два клапана на втек, один в лобовой крышке, второй над масляным фильтром, так вот: на них есть очень мелкие сеточки дя фильтрации масла, которые засорились мелкой металической пылью, соответственно давления на втеке не хватало,и муфта неверно ставила зажигание. Отчего и все неприятности

step rf3 2001

Dанила

Привык
Привык
Всего сообщений: 135
Зарегистрирован: 06.04.2009
Откуда: Екатеринбург
Авто: Honda Stepwgn 2001г. RF3, К20А, 2wd

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

Dанила »

Эти сеточки совсем не маленькие и засориться они могут отнюдь не пылью, а чемт-то более крупным, например металической крошкой, кот. попала в маслянную систему из-за перебоев со снабжением масла трущехся элементов, а также низким качеством масла/несвоевременной замены. Вероятнее всего пошел износ шеек распредвалов, или самих кулачков, т.к эти элементы в двигателях серии К страдают первыми.
P/S. если двигатель не издает лишних звуков — то изложенное выше лишь информация к размышлению…………

Аватара пользователя

Юра г.Находка

Пустил корни
Пустил корни
Всего сообщений: 1037
Зарегистрирован: 18.08.2006
Детей: 1
Откуда: г.Находка
Авто: Рено Мастер 3шт
Возраст: 46

 

Re: ошибка 341 к20а

Сообщение

Юра г.Находка »

amer:первый раз ошибка выскочила после 140 км довольно таки быстрой езды по трассе на повороте на азс движок заглох и выскачила 5? какаета и341 после сброса 5? исчезла а 341 временами выскакивает и очень мешает жить

У меня ситуация была аналогичная, я очень сильно спешил т.к. опаздывал и при крутом повороте на лево в верх на перевале(при этом гаорела лампочка бензина литров 7) у меня пропала тяга(было ощущение что закончился бензин) провал длился 3сек и потом с пробуксовкой продолжил движение, при этом чек не загорался.
Сопоставив все факты принял решение что возможно это было из за маленького количества бензина и незначительной(возможной) влаги т.е. кандитсата, я в бензобак влил испаритель влаги и пока всё О.К.
Идея почистить сеточки мне понравилась, обязательно попробую.

StepWgn RF-1-99г.,RF-4-01г.,RF-3-04г. Toyota Hiace 138-00г.
Сейчас Рено мастер 3шт: 15г.-л4н3; 12г.-л3н2; 17г.-рефка
8-914-709-1900

Техническое название ошибки:

P0341 Camshaft Position Sensor Incorrect Phase Detected Timing chains, Abnormal system voltages, Improperly installed camshafts

Автомобиль Honda может столкнуться с кодовой ошибкой P0341, определяемой системой предупреждения, что свидетельствует о неисправности цепи датчика положения распредвала. Эта неисправность может привести к плохой работе двигателя, возможной остановке или невозможности запуска. Также может загореться индикатор проверки двигателя, и очень важно быстро решить проблему.

 Как правило, код P0341 возникает из-за неисправного датчика положения распределительного вала, требующего замены. Кроме того, проблема может быть связана с проблемами проводки или неисправностью ЭБУ. Для определения основной причины отказа датчика требуется всесторонняя оценка. Визуальный осмотр будет включать проверку соединений, проводки и выравнивания датчика.

 На сложность ремонта и его стоимость будет влиять первопричина кода неисправности, от простой до сложной. Желательно доставить автомобиль к опытному механику, который сможет правильно диагностировать и устранить проблему. На стоимость ремонта может повлиять серьезность проблемы и стоимость необходимых запчастей.

 Типичные причины появления кода неисправности P0341:

  • Неисправен датчик положения распредвала.
  • Нарушена связь или повреждены разъемы в цепи положения распредвала.
  • Неисправен датчик положения коленчатого вала.
  • Изношенный или смещенный ремень/цепь ГРМ, влияющий на синхронизацию.
  • Нарушен блок управления двигателем (ЭБУ), отвечающий за работу двигателя.

Чтобы предотвратить повторное появление кода P0341, критически важно частое техническое обслуживание и проверки. Кроме того, водители должны знать о предупреждающих знаках, таких как неравномерный холостой ход, плохое ускорение или проблемы с запуском двигателя, что указывает на проблему с датчиком положения распределительного вала. Своевременное устранение проблемы предотвратит развитие тяжелых последствий.

Кирилл Конюшенков

Инженер-диагност систем контроля. Стаж работы в автомастерских 9 лет. Отвечает на вопросы по коду P0341 Honda:

Что означает код P0341?

Код P0341 обычно появляется на автомобилях Honda, когда электронный модуль управления (ECM) обнаруживает проблему с цепью датчика положения распределительного вала.

Что нужно проверить при появлении кода P0341?

  1. Осмотрите проводку CMP на наличие признаков повреждения или износа.
  2. Проверьте разъем CMP с помощью мультиметра, чтобы убедиться в правильности связи.
  3. Внимательно осмотрите ремень ГРМ, убедитесь, что он точно выровнен и правильно натянут.
  4. Используйте осциллограф для анализа и сравнения формы волны сигнала CMP с установленными эталонами.
  5. Если датчик CMP показывает чрезмерный износ или неисправен, замените его при необходимости.
  6. Если проблема не устранена, проверьте систему зажигания или синхронизации двигателя на наличие других несоответствий.
  7. При необходимости обратитесь к профессиональному автомеханику за дополнительными указаниями и поддержкой.

Это серьезная проблема?

Хотя это и не является неотложной проблемой, это может привести к снижению эффективности использования топлива и характеристик автомобиля. Таким образом, быстрое решение имеет важное значение.

Как это может повлиять на производительность автомобиля?

Неисправность в цепи может вызвать трудности при запуске, холостом ходу и ускорении. Это также может привести к увеличению выбросов загрязняющих веществ, которые могут повредить двигатель.

Какова наиболее распространенная причина этой ошибки?

Основной причиной появления кода P0341 часто является изношенный датчик положения распределительного вала, который со временем подвергается коррозии или изнашивается.

Может ли это быть вызвано неисправным датчиком или проблемами с проводкой?

Необходим тщательный диагностический процесс для определения точной причины, которой может быть неисправный датчик или неисправная проводка.

Что необходимо для диагностики и устранения проблемы кода ошибки P0341?

Квалифицированный технический специалист будет использовать специализированные диагностические инструменты для исследования возможных дефектов датчика положения распределительного вала, проводки и ECM.

Может ли это решиться без замены каких-либо деталей?

Решение может быть таким же простым, как очистка датчика или ремонт поврежденной проводки. Однако в большинстве случаев необходимо заменить неисправные детали.

Сколько времени займет ремонт?

Продолжительность ремонтных работ может варьироваться от нескольких часов до нескольких дней, в зависимости от сложности вопроса.

Сколько будет стоить ремонт?

Определить точную стоимость решения этой проблемы сложно из-за ее разной серьезности и сложности. Обычно она колеблется от 14000 до 35000 ₽. С учетом сказанного рекомендуется искать надежного эксперта по механике для получения точной цены.

Какие меры могу принять, чтобы предотвратить повторение проблемы кода ошибки P0341 в будущем?

Лучший способ предотвратить повторное появление кода P0341 — это следовать рекомендуемому протоколу технического обслуживания вашего автомобиля Honda. Это включает в себя своевременную проверку и замену датчика положения распределительного вала, а также плановые настройки двигателя, замену масла и фильтров.

Поделитесь своим мнением

Has your Honda engine stalled or run erratically with the Check Engine Light illuminating the dashboard? The P0341 could be the reason. This diagnostic trouble code can cause your engine to stall or fail to start. And when it does, it may run at reduced power.

  1. Here’s What P0341 DTC Indicates On Honda
  2. Causes of DTC P0341
    • Faulty Camshaft Position Sensor (CPS)
    • Damaged CPS Harness
    • Incorrect Timing
    • Clogged or Stuck open/closed VTC Oil Control Solenoid Valve
    • Faulty VTC Actuator
    • Weak or Damaged Battery
    • Damaged Starter Motor
  3. What Should You Do If You Get P0341 Code?
  4. How To Fix P0341 Error Code?
    • 1.    Check Additional Active Codes
    • 2.    Perform Careful Inspection
    • 3.    Check Freeze-Frame Data
    • 4.    Check Continuity to PCM
  5. Final Remarks

The P0341 code is set by the engine control module if there is a problem with the camshaft sensor. It is either faulty or out of range, causing disruption in the synchronous operation of the engine components.

Read on for detailed information on what the P0341 code means and its causes. We will also touch on how to fix it on your Honda.

Here’s What P0341 DTC Indicates On Honda

The P0341 is a DTC for the camshaft position sensor circuit/range/performance. It is set when the engine control module (ECM) detects a problem in the camshaft position sensor circuit. The ECU knows when the camshaft sensor pulses fewer times than the crankshaft sensor for specified engine revolutions.

P0341 Code Honda

Most common faults in the camshaft sensors result from electrical shorts or loose connections, which can occur over time. But there can be other causes that have nothing to do with the sensors.

The check engine light comes on when the P0341 Honda code is set. You can use an OBD2 scanner to read this code, but you may not know why it was active, even if the check engine light is on. As a result, you should diagnose further to pinpoint the cause. We will discuss the possible causes of the code in the next section.

The engine failure is also another symptom of code P0341 and is the serious one. The engine may stall, fail to start, or run at significantly low power. It may also misfire or get that jerk feeling when driving if the problem is intermittent. You should call your mechanic or take the car to an auto repair shop for further diagnosis. Alternatively, you can find the pain in your garage if you are an advanced DIYer.

Related Honda DTC Guide: P1361 Code Honda: Meaning, Causes, and Solution

Causes of DTC P0341

You have experienced the described symptoms, and when you scan your car, the diagnostic tool returns an active code P0341. The next step is to find out what caused it so that you can solve the problem.

Code P0341 can be caused by varying factors, which include the following:

Faulty Camshaft Position Sensor (CPS)

CPS is vital for engine operation. It helps the engine to determine the position of the crankshaft drive, which is used to calculate the ignition and injection point and control other processes.

Suppose the CPS goes out or its sensing plate is damaged. In that case, it becomes incapable of transferring data at the recommended rate. Even if the CPS is off by milliseconds, you will experience symptoms such as poor acceleration, lack of engine power, and vehicle sputter. In severe cases, the engine may stall and fail to start.

Damaged CPS Harness

CPS wire harnesses connect it to the powertrain control module (PCM) and power source. These wires are exposed to harsher conditions than most systems in your Honda. Over time, they can get damaged, which causes short circuits or open circuits. Whichever the case, the function of CPS will be crippled, and that causes the PCM to set the P0341 code.

For diagnosis, you may need to check the CPS harness for visible damage before testing the sensor itself. It can be the easiest fix. But if that is not the case, check for other possible causes described below.

Incorrect Timing

Incorrect timing happens when the timing chain is stretched or skipped a tooth on the camshaft. That can be caused by infrequent oil changes. Lack of oil causes the camshaft timing chain to wear quickly. It will stretch beyond its recommended length, where the cam chain auto-tensioner can catch up. The extra length causes the valve timing control actuator and the exhaust camshaft sprocket to remain behind, which is how you end up with an active P0341 code. 

Clogged or Stuck open/closed VTC Oil Control Solenoid Valve

Variable Timing Control (VTC) oil control valve is present in Honda models with the variable timing system. It controls the engine performance by either retarding or advancing the camshaft angle. This system increases engine performance, reduces emissions, and enhances fuel efficiency. But what happens if the valve is clogged or stuck open?

The VTC valves control the oil flow depending on the engine speed or load. If it is clogged or stuck open, it loses its function. The result will be a drastic drop in fuel economy, more emissions, and dirty engine oil. 

Faulty VTC Actuator

The VTC actuator pressurizes the engine oil. It is also a vital component of a variable timing system, and its failure can prevent valve timing from advancing or retarding when it should be.

If the VTC actuator fails, the check engine light comes on with an active code P0341 because the intake and exhaust valves open and close incorrectly. Other signs of a failed VTC solenoid include the following:

  • Dirty engine oil
  • Roughness in idling engine
  • Decline in fuel efficiency
  • Poor acceleration
  • Damaged Camshaft Position (CMP) Pulse Plate

Weak or Damaged Battery

A weak or dead battery causes most electronic systems in the car to malfunction or behave abnormally, and the camshaft position sensor is not excluded. It is a less likely cause, but it can still happen. The reference voltage to the sensor could be low due to a weak battery, which results in a fault reading.

So, before changing the sensors, check the battery voltage. The voltage reading when the engine is stopped should be about 12.5V.

Damaged Starter Motor

Another unlikely cause of code P0341 is a faulty starter motor. The chances are unlikely, but if your starter motor does not function correctly. The engine will have problems starting or may stall when already running. But in most cases, the timing belt and pulleys are the culprits rather than the starter motor.

Related Honda DTC Guide: P3400 Code on Honda Pilot (Explained & Solution)

What Should You Do If You Get P0341 Code?

The code P0341 is associated with many problems. Regardless of the cause, you should seek help immediately. Continued driving with it can lead to long-term engine damage, among other consequences.

Firstly, the engine may stall or fail to start. That will demand immediate attention. And even if the engine still runs, you will still experience poor fuel economy, higher emissions, and a rough ride. You will be uncomfortable in your car. So, the best step is to take the vehicle to the dealership or call a mechanic to diagnose and fix the problem.

How To Fix P0341 Error Code?

Fixing the DTC P0341 involves diagnosing the car for the exact cause and repairing or replacing the damaged component. You can do this yourself or let experts handle it for you.

The code P0341 diagnostic steps include the following:

1.    Check Additional Active Codes

Use an OBD2 scanner to check other stored error codes. You should diagnose and resolve these codes before proceeding with the rest of the steps.

2.    Perform Careful Inspection

Start by inspecting the camshaft position sensor and the wiring harness for any visible damage. Broken or corroded wires or sensors should be replaced because they may be the possible cause of the P0341 error code. Also, check the reluctor wheel for damage. It can be a bit challenging, but you can use the hole in the engine’s timing cover.

3.    Check Freeze-Frame Data

Again, you need an OBD2 scanner with this capability to check the freeze-frame data. Check and analyze the camshaft position sensor’s info and determine how often the fault occurs and what causes it. If you are not an advanced DIYer, you may need help interpreting the freeze-frame data.

4.    Check Continuity to PCM

The camshaft position sensors send signals to PCM through the signal wire. Use a multimeter to test its continuity. If it is open, replace the harness. Otherwise, test the sensor. For a 3-wire sensor, measure the reference voltage and the ground, which should be about 5 volts. Do this measurement with the ignition turned on.

You may need to check other components of the variable control system, such as oil control valves, solenoids, and actuators. They are also a possible cause of the P0341 error code. Contact a qualified mechanic or take your vehicle to the dealership if you can’t do it yourself.

After fixing the cause of this error code, you can erase it from the car’s computer memory. You will need your OBD scanner, but remember not to do that before fixing the problem. Alternatively, you can let your vehicle erase it and turn off the check engine light when the system initializes.

But if the P0341 becomes active after resetting, the problem is misdiagnosed. You should take your car to an experienced mechanic or dealership for further diagnosis.

Related Honda DTC Guide: P1009 Honda- Meaning and Possible Causes

Final Remarks

The P0341 Honda code should be fixed at the first available opportunity. Some vehicles can drive just fine, but others can default to limp mode once the code is set to protect your engine. Whichever the case, don’t overlook the problem. Timely actions will save your engine from further damage, and you will be back on the roads within no time.

This automotive diagnostic trouble code (DTC) P0341 indicates a problem with the camshaft position sensor circuit range/performance. Several factors can trigger this code, and your mechanic needs to diagnose the specific cause of your situation.

There is synchronization between the camshaft’s rotation and the engine’s crankshaft. Therefore, during engine operation, the engine computer (ECM) continuously receives the signal from the crankshaft position sensor (CKP) compared with the signal from the camshaft position sensor (CMP).

There are two reasons why the trouble code P0341 is set: the camshaft position sensor (CMP) signal is out of the expected range, or the crankshaft position sensor (CKP) signal is not timed correctly with the CMP signal.

P0341 Honda DTC Code

P0341 Code Definition: Camshaft Position Sensor Circuit Range/Performance

It indicates that the engine control module (ECM) detected that the camshaft position sensor circuit was out of specification.

It appears that the pulses of the sensor do not match those of the crankshaft sensor. The P0341 DTC code on a Honda represents an incorrect phase detected by the camshaft position sensor.

How Does The Code P0341 Honda Come Up?

How Does The Code P0341 Honda Come Up

During the first few seconds after engine cranking, the camshaft position sensor signal sent to the Engine Control Module(ECM) is incorrect.

An engine’s Camshaft Position Sensor measures how fast the camshaft spins by recording its position. The Engine Control Module (ECM) uses this information to control ignition and fuel injection.

By sensing the retraction of the camshaft (intake), the camshaft position sensor identifies the cylinder. It detects the piston position based on the position of the camshaft.

Sensors consist of a rotating component, typically a disc, and a static component, the sensor itself. Engine running causes the gap between the sensor and the high and low parts of the teeth to change.

Magnetic fields near the sensor are affected by the changing gap. Sensor voltage changes due to changes in the magnetic field. Camshaft position sensors control various engine parts instead of crankshaft position sensors (POS) when crankshaft position sensors fail.

How Does The Camshaft Position Sensor Work?

How Does The Camshaft Position Sensor Work

The position of the camshaft is monitored by the camshaft position sensor (CMP). It is necessary to install the CMP sensor into an OHV (pushrod) cylinder block. At the cylinder head of a modern DOHC engine, one or two camshaft position sensors are installed.

There are two types of CMP sensors, two-wire pick-up coils, and three-wire Hall effect sensors. Sensors based on pick-up coils create a signal, while sensors using Hall effect camshafts require a reference voltage of 5V.

Hall effect camshaft position sensors are mostly used in modern OBDII cars. When a cylinder is in the compression stroke, the engine computer (ECM) uses the signal from the camshaft position sensor to determine which cylinder is in compression.

It is also necessary to control the ignition timing, the fuel injection, and the variable valve timing system (if it is present).

What Are The Common Symptoms Of The P0341 Code?

What Are The Common Symptoms Of The P0341 Code

If your OBD-II scan tool displays a P0341 code along with a Check Engine (MIL) light, you’re likely to experience these symptoms:

  • Consumption of fuel increased
  • There is no start, but the engine spins normally
  • Over or under-idling of the engine
  • Misfiring and rough running of the engine
  • There may be a mild loss of engine power
  • When the engine is idling, it stalls
  • Sometimes there is no start (intermittent starting)
  • When cruising at low speeds, the engine rolls idle and/or surges
  • Aside from the MIL (depending on the vehicle), there are no symptoms at all.
  • It’s hard to start

It is always possible for a cam position sensor to malfunction, and this code (or a P0340) will appear on the computer, but no other symptoms may be observed.

On some engines, cam sensors can be adjusted, for example, in the distributor or cam synchronizer that goes where the distributor once did.

Don’t try to adjust the cam sensor by guesswork; there are special tools and procedures for that. They are basically plug-and-play replacements that bolt directly to the valve cover or cam housing.

There are cam sensors in each bank of a V engine, and on some (like Nissans), one bad cam sensor can lead to a hard start.

What Can Cause The Code P0341?

What Can Cause The Code P0341

Depending on the vehicle, code P0341 can have different interpretations. However, P0341 is most commonly caused by the following factors:

  • Mechanisms for variable timing have problems
  • It jumps a tooth on the timing belt or chain
  • Chains or timing belts that are stretched
  • There may be an open or short connection on the connector or wiring of the camshaft position sensor.
  • Timing is incorrect
  • Reluctor wheel that is damaged or misaligned
  • The reluctor wheel and camshaft sensor are contaminated with foreign materials.
  • Sensors that detect the position of the camshaft are faulty
  • Installing a sensor incorrectly

How Serious Is The P0341 Code?

Having the Check Engine Light on will result in the vehicle failing emission tests. The engine can run rough, jerk, or misfire when the camshaft sensor signal is intermittent. A failed camshaft sensor can cause engine stalling and erratic performance.

Diagnosing The Code P0341

Diagnosing The Code P0341

Ensure the camshaft position sensor connector and wiring are not damaged, corroded, or poorly connected. The ground and 5V reference voltage should be checked at the sensor connector if it’s a three-wire sensor.

During a camshaft inspection, ensure the timing is correct; a jump in the timing belt or chain can result in this code. In addition, the code P0341 may appear when the timing chain is stretched.

Timing chains that are stretched produce rattling noises lack power during acceleration and have difficulty starting. Timing chains can be stretched in various ways: Honda, for example, has a special tool to do this.

Using an oscilloscope, it is necessary to compare the signals from the crankshaft position sensor and the camshaft position sensor in some cars. This is a good time to give the car a tune-up if it hasn’t been done for a while.

Camshaft sensor signals can be spiked due to high resistance in spark plugs and ignition wires. Ensure that the wiring for the camshaft position sensor is routed correctly. 

Similarly, electrical interference might occur if camshaft sensor signal wires are routed too close to secondary ignition components. It is also necessary to inspect the variable valve timing system to ensure that it is working properly.

Common Mistakes When Diagnosing The P0341 Code

Inconsistent or no readings from the camshaft sensor result from not checking and removing the sensor.

Additional comments for consideration regarding the P0341 code

When the crankshaft sensor does not correspond to the camshaft position, P0341 is triggered. In addition to the crankshaft sensor, the diagnostic checks should also check for any problems that might lead to the code being sent.

Final Words

Code P0341 indicates there is a problem with the signal from the camshaft position sensor (CMP) on Bank 1. Possibly, the CMP signal is not synchronized with the crankshaft position sensor’s (CKP) signal or is not within the expected range.

Moreover, extended cranking periods can also set this code. It is important to keep in mind that this code will not be set unless the cam sensor signal is no longer present.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка p0337 ситроен с4
  • Ошибка p0341 ep6
  • Ошибка p0341 ford focus 2
  • Ошибка p0337 пежо 307
  • Ошибка p0340 шевроле орландо