Ошибка p0303 мицубиси лансер

6 121

Обнаружены пропуски воспламенения в 3 цилиндре

Возможные причины появления ошибки в автомобиле Mitsubishi:
• Неисправна катушка зажигания третьего цилиндра
• Неисправна свеча третьего цилиндра
• Забит или неисправен инжектор третьего цилиндра
• Обрыв или замыкание проводки катушки зажигания третьего цилиндра
• Обрыв или замыкание проводки форсунки третьего цилиндра
• Неисправность разъема проводки форсунки третьего цилиндра
• Неисправность разъема катушки зажигания третьегоцилиндра
• Неправильное давление топлива
• Низкая компрессия в 3 цилиндре
• Подсос воздуха впускного коллектора

Код ошибки P0303 означает, что в третьем цилиндре двигателя автомобиля Мицубиши обнаружены пропуски воспламенения зажигания или случайные пропуски. Диагностику лучше проводить в следующий последовательности – проверить на подсос воздуха впускной тракт, следующий шаг это замена свечи зажигания в третьем цилиндре. Если проблема не удалось решить этими двумя пунктами, то необходимо провести дополнительную диагностику, которая детально описана здесь.

ВОЗМОЖНЫЕ СИМПТОМЫ ОШИБКИ P0303 Мицубиси:
• Горит сигнал «CHEK ENGINE»;
• Отсутствие/потеря мощности двигателя;
• Двигатель «трясет». Неровная работа мотора;
• Затруднен запуск двигателя. Особенно холодного.

Описание ошибки P0303 Mitsubishi
При возникновении пропуска воспламенения частота вращения двигателя будет колебаться. Если изменения частоты вращения двигателя достаточны, для изменения сигнала датчика положения коленчатого вала (CKP), блок управления двигателем (ECM) определяет ошибку P0303 Mitsubishi.

И так, началось давно. Осенью собрал мотор после капиталки. Менял кольца, вкладыши. Голову отвёз в ремонт, перетряхнули, поменяли 8 клапанов, часть гидриков и весь расходняк, Всё притёрли.

Так вот, после сборки и установки, была небольшая дискотека с чеками, в принципе со всем разобрался, мотор не вызывал подозрений. Через какоето время, начались траблы с зажиганием (как я думал), вылазили ошибки Р0300,0301,0302,0303,0304. Решил, что траблы с катушками, немного по ездил так, потом решил махнуть ДПРВ, т.к. запасной валялся в гараже. Всё вроде более мение ушло, но стала иногда вылазить Р0303. Опять же подумал на катушку, особо не парился, скидывал и катался. Мотор иногда на холостых подколбашивало, но не напрягало. Появилось время и я решил заняться машиной.

1. Для начала перекинул местами катушки. Не помогло, вылазит Р0303

2. Купил новые ВВ провода. Не помогло, вылазит Р0303

3. Выкрутил свечи. все серые, третья красноватая. Поменял местами 2 и 3 свечи. Не помогло, вылазит Р0303

4. Махнул местами форсунки 2-го и третьего цилиндра. Не помогло, вылазит Р0303

5. Поменял 2 гидрика на впускных клапанах. Также не помогло, но теперь у мотора звук дизеля..)) Хотя гидрики пролежали ночь в масле.

При движении по кольцу, ошибка вылазит крайне редко, обычно это происходит при смешанном стиле вождения. Чувствуется лёгкий затык мотора, одновременно вылизает чек и тут же затык исчезает.

Чё делать, куда копать? Может кто сталкивался?


Изменено пользователем Мэл

  • Здравствуйте, дело в том, что для насоса это не характерно, если насос даёт слабое давление то это будет проявляться при ускорениях, да и ошибка будет по обеднению смеси, или лямбда зонд. Внимание нужно уделить устройствам работающим с 3-тим цилиндром. Больше всего похоже о выходе из строя катушки зажигания, Попробуйте поменять их местами, если после этого пропуски проявятся в другом цилиндре, меняйте катушку.

    Сумы, Peugeot 605

  • Спасибо что ответили! Но я менял катушки местами и это ни чего не изменило так же ошибка по 3му цилиндру еще 2 дня назад поменял топливный фильтр и сетку насоса и сразу сделали не съемную чистку форсунок предварительно сняв рампу и продув их компрессором ну и опять все тоже самое до 3000 оборотом все в порядке как только переваливает за 3 сек через 20 снова выскакивает ошибка 303 по 3му цилиндру и машина снова не еждет она просто не разгоняется как будто отсечка подскажите где еще искать причину в чем она кроется высоковольтные провода кстати не меняны

    Екатеринбург, Mitsubishi Lancer

  • кстати забыл уточнить что оба катализатора удалены и сделана прошивка компрессия во всех горшках 11 очков

    Екатеринбург, Mitsubishi Lancer

  • Чем дело то кончилось?
    Такая же проблема…

    Санкт-Петербург, Mitsubishi Lancer

  • Чем дело то кончилось?
    Такая же проблема…

    Санкт-Петербург, Mitsubishi Lancer

Фото

26.08.2020, 21:20

Санкт-Петербург

Друзья. Машина иногда троит показывает ошибку п0303 (пропуски зажигания 3 цил). Вроде как на дроссельную говорят обратить внимание знакомые. Свечи немного в масле, но это ей и до этого не мешало. Всё началось с того что 3 дня машина стояла под дождем, может вода куда то попала и начался ХАУС. Троит, на нижних оборотах всю тресёт, чуть газ даёшь вроде нормально но потрясывает, если еду на холостых, просто ужас. А сейчас вовсе заглохла, завожусь глохнет.

Спустя час вроде завелась и смог до дома добраться. Не знаю на что смотреть. Свечи/ Высоко вольт / Катушки новые, остальное не менял. Кто шарит помогите

Показать все ответы
(9)

Фото

26.08.2020, 22:19


Нальчик

Катушка и провода менялись до инцидента или после?

Фото

26.08.2020, 22:24


Челябинск

Всем привет ребятки. Я не то чтоб очень шарю, но катушки бывают низкого качества и бывают бракованные, раз ошибка пропусков по 3му цилиндру после замены катушек попробуй их местами поменять. Что будет?

Фото

26.08.2020, 22:29


Нальчик

100% проблема в проводке и разъёмах, массах. Нужен электрик хороший

Фото

26.08.2020, 22:31


Нальчик

А вообще для таких случаев купи диагностику, чтоб сбрасывать ошибки и хоть до места ремонта или дома доехать.

Фото

26.08.2020, 22:31


Челябинск

Если среди старых есть живая попробуй её поставить, проверь наконечник броне провода, проверь наличие влаги(раз после дождей) и надёжность контакта.

Фото

27.08.2020, 06:56


Кемерово

Проверь наконечники высоковольтных проводов (на свечи идут). Бывает, что очень плохой контакт (или обрыв) провода с самим наконечником, который на свече защелкивается.
А еще у меня жестко троил двиг на холостых, когда умирал ДМРВ, но там и ошибка другая была.

Фото

27.08.2020, 11:03


Звездный городок

Думается мне,это пробой свечи 3-его цилиндра,замени свечу,почисти свечной колодец,и в будущем надо заменить резинки уплотнителей свечных колодцев.

Фото

27.08.2020, 19:49


Кишинев

ГБО не стоит? Форсунки давно чистили? Забитые форсунки дают ту же ошибку по пропуску зажигания

Фото

27.08.2020, 20:45


Санкт-Петербург

Сейчас сьездил купил 2 форсунки, поменяю одну пока что. Под номером 3.
Сейчас всё новое стоит свечи, высоковольтные, и катушки. Но подтраивает, сейчас вообще трясет.

Фото

27.08.2020, 21:00


Нальчик

Если честно, самому ковыряться меняя все подряд на новое очень дороговато выйдет. Дешевле к проверенному диагносту съездить. Было бы чем ошибку сбросить.

Фото

28.08.2020, 05:15


Кемерово

Если есть OBDII ELM327 сканер, подключай и смотри ошибки. На холостых смотри учитывается ли расход воздуха и показания угла опережения зажигания. Такие симптомы были у меня, когда умирал ДМРВ.

1


Фото

30.08.2020, 01:20


Псков

Была такая проблема у меня на двигателе 4G93. Это пробой свечного наконечника. Посмотри внимательно на наконечник, если по его диаметру снаружи имеется белое расплывчатое пятно, то вот тебе и причина. Я так все 4 поменял. Сначала тоже мозг взрывал, а потом, как только двиг затроил, загорается CHECENGIN, менял наконечник и все ОК. Единственное потом ошибки стирать надо, они так и накапливаются в памяти мозгов. Удачи.

1


Фото

30.08.2020, 01:39


Санкт-Петербург

ОБНОВЛЕНИЕ. Постоянно заливает свечу, буду менять форсунку через несколько дней, дам отчетик, кому интересно

Фото

30.08.2020, 01:56


Псков

Да, да, однозначно! Оч интересно. У меня еще такой неисправности не было Mitsubishi Lancer Cedia универсал 2002 1.8 4G93, правый руль 270 тыс. пробега.

Фото

30.08.2020, 02:32


Санкт-Петербург

@mechanic7777 Совсем скоро начнется))

Фото

30.08.2020, 02:58


Псков

Не дождетесь :О) Мотор на 230 тыс. пробега поменял на контрактный, в 2 раза дешевле вышло даже с доставкой и с заменой чем капиталить. Вот уже 40 тыс. на свежем моторе — полет отл. + от старого зап.чпсти и навесное в запасе осталось.

Вопрос решен. Тема была закрыта автором

If your Mitsubishi Lancer has the P0303 trouble code, you should know that it’s about as common of a code as there is. It’s a generic code (same meaning for all vehicles) that indicates that your car’s third cylinder is misfiring.

P0303 is a real drivability concern and should be dealt with right away. If it’s bad enough to cause your Lancer’s check engine light to flash, avoid driving your car altogether until you find the misfire and repair your engine.

Mitsubishi Lancer P0303

Repairing P0303 should be considered a high priority. Unlike a lot of the OBDII codes, this code has to do directly with engine combustion. It also can cost money to ignore it, since driving with a misfire can damage the Lancer’s catalytic converter.

The most common repair for P0303 is changing the spark plugs.

Table of Contents:

  • Definition
  • Symptoms
  • Causes
  • How to Fix
  • P0303 + Other Codes
  • Common Questions
  • Conclusion

P0303 Definition: 3’rd Cylinder- Misfire Detected

P0303 Meaning Mitsubishi Lancer

3’rd Cylinder

P0303 is a cylinder-specific misfire code, meaning it’s only the third cylinder that has a misfire. Before you can diagnose P0303 in your car, you need to find the third cylinder.

On “V” configuration engines, it’ll usually be the second cylinder on the head closer to the front of the engine. On inline engines, the third cylinder will usually be the three in from the engine accessories.

A quick google image search will confirm the correct cylinder (include your Lancer’s model year and engine type).

Most parts stores will print you a copy of your engine’s cylinder numbers and their location on a sheet of register paper.

Misfire Detected

In order for an engine to burn fuel efficiently, each cylinder needs the following:

  • Fuel– In the right quantity (around 14.7 parts air to one part fuel).
  • Air– It needs to be metered by your Lancer’s mass air flow sensor or MAP sensor, so the powertrain control module (PCM) knows exactly how much air to let into the combustion chamber.
  • Spark– The spark plug needs to fire at the right time and at the right temperature.
  • Compression– The air-fuel mixture must be compressed during the engine’s power stroke.

If one of the above variables is off, your Lancer’s third cylinder will misfire, or it won’t fire at all.


Mitsubishi Lancer P0303 Symptoms

P0303 symptoms

Here are the most common symptoms of P0303 in the Mitsubishi Lancer. There may be no noticeable symptoms at all.

  • Check engine light
  • Your car may run rough, be down on power, and stall.
  • Your Lancer may produce excess vibration, especially at lower RPM.
  • Fuel mileage may suffer.
  • You may smell raw gas coming from the tailpipe.
  • The engine may backfire.

P0303 OBD II Code Causes: Mitsubishi Lancer

A fouled iridium plug vs. a new one.

Here are the most common P0303 Mitsubishi Lancer causes; they are presented somewhat in order from most to least likely to be causing the code in your car:

  • Bad Spark Plugs– A fouled spark plug is the most common cause of P0303. Look at the electrodes and see if they are in good shape. Your Lancer likely has iridium plugs that need to be changed very infrequently. That being said, a bad spark plug is the number one offender when it comes to P0303. Here’s a great video on verifying a spark plug is bad.
  • Spark Plug Wires– On most modern engines, the plug wires are not nearly as long as they once were (if your car even has them), but they can still go bad. Here’s how to tell if your plug wires are bad (video).
  • Coil Packs– Coil packs rarely go bad, but when they do, they can cause P0303 in your Mitsubishi Lancer. Replacing a set can be very expensive. Here’s how to test them.
  • Bad Fuel Injector– If you have a fuel injector that has failed, it won’t be able to properly atomize the fuel, and you’ll get P0303. Here’s a good video on how to diagnose an injector; it can be a little tricky. You’ll likely see P0171 and/or P0203 with a bad injector.
  • Vacuum leak– If your Lancer has a vacuum leak, it can be difficult for the PCM to get the right air/fuel mixture. This will cause the cylinders to misfire, and it’ll throw P0303 if the leak is around that specific cylinder on the intake manifold. Popular Mechanics: How to find a vacuum leak. You’ll likely see P0171 and P0300 when there’s a vacuum leak.
  • Cam or Crank Sensors– This one is unlikely, but it does happen. If the ECU is not getting the right signal from these sensors, the vehicle’s timing will not sync up, and it’ll misfire. You’ll likely get P0300 and a cam/crank correlation code too.
  • Mechanical Issue– If your Lancer has a leaking head gasket, bent valve, cracked head, etc… that would cause compression to not be as high as it should be, you’re going to get P0303. You should also feel that your car is down on power as well.

Mitsubishi Lancer P0303 Diagnosis

If P0303 is the only code you get when you plug an OBD II scanner into your Lancer, this section should help you determine what is causing the code.

If you have multiple codes with P0303, jump down a section.

1. Swap Test

Here’s a quick and easy test to determine what is causing your Lancer’s third cylinder to misfire. Swap ignition parts to another cylinder. Here’s how to do it.

  1. Identify the third cylinder.
  2. Remove the spark plug.
  3. Swap it with the most convenient cylinder to access’s spark plug.
  4. Clear your Lancer’s DTC codes with a scanner.
  5. Start the engine and wait for the check engine light to come back on. If it changed to a different P030X code, the plug was bad.
  6. If nothing changed, do this for the coil packs and plug wires (if equipped).
  7. If the code stays P0303, you’ve ruled out the most common causes of this code.

2. Diagnosis

Here’s what to look for when the swap test didn’t change your car’s misfire code number.

  1. Check the wiring harness going to the cylinder three coil pack. If it’s damaged or loose, repair it. Ignition wiring is a common rodent damage area.
  2. Check for a vacuum leak.
  3. Verify the number three injector is working (there’s a link to how to test one above).
  4. Do a compression test.
  5. Perform a leak-down test.

P0303 + Other Codes

P0303 + P0300

The most likely reason your Lancer will get P0300 and P0303 simultaneously is faulty spark plugs.

P0300 in the Mitsubishi Lancer indicates random multiple misfiring, which means that multiple cylinders are misfiring at the same time. 

If your Mitsubishi Lancer has P0300 and P0303 error codes, it’s best to diagnose why the third cylinder is misfiring and see if that will fix the P0303 code. 

Try doing the swap test from the previous section. Make note of the condition of BOTH spark plugs as you swap them. If they look fouled, new plugs will likely clear this code.

P0303 + P0171

Look for a vacuum leak around the third cylinder or a bad fuel injector.

While there are many potential causes for P0171, the most prevalent is a vacuum leak.

When your Lancer has P0303 and P0171 together, it’s often caused by a clogged or underperforming fuel injector. Look for a vacuum leak at the intake around the third cylinder.

P0303 + Other Cylinder Misfire Codes

Treat P0303 with these codes like it has P0300.

P0303 will often be accompanied by codes P0301, P0302, P0304, P0305, etc… These codes indicate a misfire in cylinders one, three, four, and five, respectively.

Treat P0303 with these codes like it has P0300. Suspect an ignition-related cause or a vacuum leak.


Common Questions

Is P0303 a serious concern?

P0303 is cause for concern and, left unfixed, can leave you stranded. Your Lancer will be virtually undrivable if the third cylinder stops firing altogether. The raw fuel can also damage the catalytic converter.

Can you drive your Lancer with P0303?

We do not advise driving your Lancer with P0303. It can cause damage to your car, particularly if the check engine light is flashing.

Is P0303 hard to repair?

Most of the time, P0303 is not hard to repair, as you’ll be swapping out ignition parts. It’s a great first-time project for a shade tree mechanic. If the problem ends up not being ignition related, that’s when you might have to bring it into a shop.


Conclusion

Replacing the spark plug or coil packs is the most common fix for P0303 in the Mitsubishi Lancer. There are other causes, but the swap test can help narrow them down considerably.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка p0304 mitsubishi lancer
  • Ошибка p0330 форд фокус
  • Ошибка p0326 приора 16 клапанов
  • Ошибка p0303 ниссан теана j32
  • Ошибка p0330 lexus rx300 какой датчик