Ошибка 2562 ситроен джампер

✋🙃.

Ошибка p2562 — сигнал положения турбокомпрессора, недодув !

Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Турбина молчит, не дует, не свистит.
Но иногда, что-то простреливает и сразу отрубается.
Не подает ни малейших намеков на ровную, стабильную работу.

Но все таки, ПРОБЛЕМА РЕШЕНА!

Решил начать с Эл.Магн.Кл. управления турбиной — 1618X2.

Запчасти на фото: 1618X2. Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Запчасти на фото: 1618X2

Ноль реакции.
Ладно.

Начитался, что в актуаторе ломаться нечему, а изнашивается дорожка в потенциометре.
-Т.к. в сервисе замена потенциометра актуатора турбины, стоит 6000р, и они хотят снимать подрамник, думаю нет.
Буду менять сам.

Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Болты откручивал вот такой трещеткой.

Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Прокатился и понял, что турбина вообще отвалилась. (датчик оказался не рабочим).
Вернул на место свой старый (слегка надломанный), с ним хоть и редко, но турбина подавала признаки жизни.
Заказал другой. приехал через пару дней, поставил новый.

Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

(арт. 762328)

(закрепил временно (не сильно), на 2 родных болтика, пока не найду им замену, с шляпкой торкс, или с шестигранной шляпкой, что бы в будущем не было проблем)). Вот тут и была моя ошибка.

С новым потенциометром, турбина конечно же, не заработала как надо, но дала понять, что жизнь в ней есть.
(То есть рабочий, уже хорошо).

Заменил второй Эл.Магн.Кл. Воздушной заслонки — 1618S5.

Запчасти на фото: 1618S5. Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Запчасти на фото: 1618S5

Ноль реакции.

Решил проверить на целостность, все трубки идущие к клапанам и от них (бывает, что перетираются).
Трубки оказались все целые.

Шток актуатора тоже, ни залип, ни закис, ходит как положенно.

Поехал в сервис, проверять вакуум Вакуумметром.
Проверили, вакум везде идеальный, но на актуаторе его нет.
Приговорили актуатор (говорят мембрана в нем порвана). Далее как всегда, оставляй машину,
будем снимать подрамник, снимать турбину, покупать новый актуатор, а там к турбинщикам. 2-3 дня и заберешь.

Думаю, Неа.
Нашел болтики с торкс шляпкой для потенциометра.
Подумал т.к. болты не зажаты полностью, может там есть щели, куда воздух собственно и уходит, от чего нет вакуума в самом актуаторе.

Придавил, прикрутил, завел…

И о Чудо !
-черный дым из трубы (вскоре пропал).
-турбина дует и свистит.
-обороты на скорости не проваливаются.
-появилась долгожданная тяга, что на низах, что на 160км/ч.
-пропало раздражающее дребезжание.
-двигатель стал работать в разы тише.
-двигатель не подтраивает.
-уменьшился расход.
-обороты на холостых (на холодную), не плавают (но пока, на 100% не уверен, будем смотреть).
-машину не узнать.

Ошибка была удалена, больше не появляется.
Вылечено! (Даже не верится).

Фото в бортжурнале Citroen C5 (2G)

Помылись.

Описание P2562 ошибки автомобиля Citroen. В нашем справочнике имеется следующая информация:

На русском языке:

Датчик положения привода управления давлением турбонаддува — неисправность электрической цепи 

На английском языке:

Turbocharger Boost Control Position Sensor «A» Circuit 

Выберите модель для возможности более детального просмотра информации по этой ошибке:

Найти причину   >>> 

Принимая во внимание тот факт, что OBD2 ошибки работы электронных систем автомобиля не всегда на прямую указывают на неработающий элемент, а чаще дают всего лишь общую информацию о неисправности, мы пришли к следующему выводу:

В разных марках и моделях автомобилей одна и также ошибка может возникать как следствие неисправности абсолютно разных элементов.

Стало понятно, что просто необходим ресурс в котором можно найти не только общую информацию об OBD2 ошибке, а практические данные по конкретному автомобилю.

Опыт автоэлектриков показал, что если рассматривать определенную марка-модель автомобиля, то в подавляющем большинстве случаев причина возникновения какой либо ошибки одна и также.

Мы создаем, не без вашей помощи, справочник причинно-следственной связи возникновения той или иной OBD2 ошибки у конкретного автомобиля (марка и модель). Если на Ваш автомобиль не найдено описание (причинно-следственной связи) ошибки, то не стесняйтесь задавайте вопрос.

Если у вас есть опыт в устранении той или иной ошибки — делитесь опытом с другими пользователями. Так мы сможем сформировать полезный ресурс. По капле от каждого и всем будет полезно.

Возможно будет интересно:

Если ошибка указывает на неверные параметры (высокие или низкие значения) какого нибудь из датчиков или анализаторов, то вероятней всего этот элемент исправен, а проблему надо искать так сказать «выше по течению», в элементах работу которых анализирует датчик или зонд.

Если ошибка указывает на постоянно открытый или закрытый клапан, то тут надо подойти к решению вопроса с умом, а не менять бездумно этот элемент. Причин может быть несколько: клапан засорен, клапан заклинил, на клапан приходит неверный сигнал от других неисправных узлов.

Автомобили с каждым днем становятся все более сложными, но и более диагностируемыми. Наш форум создан для всех, от простых автолюбителей до профессиональных автоэлектриков.

Moderator: RichardW

CitroenJohn

Posts: 22
Joined: 03 Nov 2015, 20:55
Location: Keighley
My Cars: Citroen C5 2 Litre Hdi Estate;
Citroen DS3 Hdi

Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Hello all, I have a 2013 1.6hdi DS3 which I use every day as a driving instructor. It came up with an engine management fault yesterday and I used one of the cheap generic fault code readers to identify the fault. (I do have the Lexia program installed on my laptop but now it refuses to open due to an «internal fault»)

The code reader says P2562 Turbocharger boost / Control position / Sensor A Circuit. When I search this code on youtube, I find results for a Turbo Actuator Position Sensor Solenoid, which shows how to remove a round plastic cover from a plastic unit which has rubber hoses going to it. You then clean a small foam filter inside, which may have become oiled. I can’t even find this unit on my engine.

My garage friend pointed me towards a unit just below the turbo intake pipe, which he thought was the faulty part. I have attached two photos (if I can manage it): one shows the end looking towards the middle of the engine (Turbo inlet tube above) with the socket where the wires connects and the other shows the other side showing the control rod coming out of the unit, which presumably controls the turbo. I’m not sure what part I am looking at here and if it it is the one responsible for the fault. Can anyone shed light on this for me please, and hopefully an appropriate remedy?

Thanks in anticipation.

DS3 02.JPG
DS3 01.JPG

User avatar

GiveMeABreak

Forum Admin Team
Posts: 34208
Joined: 15 Sep 2015, 19:38
Location: West Wales
My Cars: C3 Aircross SUV HDi Flair Peperoncino Red (The Chili Hornet)
C5 X7 2.0 HDi Exclusive Mativoire Beige (The Golden Hornet)
C3 1.6 HDi Exclusive Aluminium Grey (The Silver Hornet)
C5 MK II 2.0 HDi Exclusive Obsidian Black
C5 MK I 2.0 HDi SX Wicked Red
Xantia S2 2.0 HDi SX Hermes Red
C15 Romahome White
XM 2.0 Turbo Prestige Emerald Green Pearlescent
XM 2.0 Turbo Prestige Polar White
XM 2.0 SX Polar White
CX 20 Polar White
GS 1220 Geranium Red
CX 2.4 Turbo Prestige C-Matic Nevada Beige
GS 1000 Cedreat Yellow
x 4680

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by GiveMeABreak »

I’ll need your VIN for the correct code details as per your engine as there are 4 or 5 versions of this engine fitted to the DS3

Please Don’t PM Me For Technical Help

Marc

User avatar

GiveMeABreak

Forum Admin Team
Posts: 34208
Joined: 15 Sep 2015, 19:38
Location: West Wales
My Cars: C3 Aircross SUV HDi Flair Peperoncino Red (The Chili Hornet)
C5 X7 2.0 HDi Exclusive Mativoire Beige (The Golden Hornet)
C3 1.6 HDi Exclusive Aluminium Grey (The Silver Hornet)
C5 MK II 2.0 HDi Exclusive Obsidian Black
C5 MK I 2.0 HDi SX Wicked Red
Xantia S2 2.0 HDi SX Hermes Red
C15 Romahome White
XM 2.0 Turbo Prestige Emerald Green Pearlescent
XM 2.0 Turbo Prestige Polar White
XM 2.0 SX Polar White
CX 20 Polar White
GS 1220 Geranium Red
CX 2.4 Turbo Prestige C-Matic Nevada Beige
GS 1000 Cedreat Yellow
x 4680

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by GiveMeABreak »

I need the VIN, that’s no good to me., there are 8 EPC6 engine variants, no EP3/C

Please Don’t PM Me For Technical Help

Marc

Hell Razor5543

Donor 2023
Posts: 13511
Joined: 01 Apr 2012, 09:47
Location: Reading
My Cars: C5 Mk2 VTX+ estate.
x 2128

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by Hell Razor5543 »

The VIN is normally visible through a small window in the black surround of the windscreen (normally bottom left), and it is also on the V5 logbook.

The VIN is, effectively, the serial number of the car. People with the right access can then look up exactly what the vehicle had when she rolled out of the factory. For security reasons the VIN will be obscured so that only Forum Moderators can read it.

James
ex BX 1.9
ex Xantia 2.0HDi SX
ex Xantia 2.0HDi LX
Ex C5 2.0HDi VTR
Ex C5 2.0HDi VTR

C5 2.2HDi VTX+
Yes, I am paranoid, but am I paranoid ENOUGH?
Out amongst the stars, looking for a world of my own!

Hamza_112

Posts: 6
Joined: 08 Jul 2019, 13:41
Location: high wycombe
My Cars: Citroen DS3

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by Hamza_112 »

Hell Razor5543 wrote: ↑

09 Jul 2019, 18:35


The VIN is normally visible through a small window in the black surround of the windscreen (normally bottom left), and it is also on the V5 logbook.

The VIN is, effectively, the serial number of the car. People with the right access can then look up exactly what the vehicle had when she rolled out of the factory. For security reasons the VIN will be obscured so that only Forum Moderators can read it.

I will Private message you the VIN

Hell Razor5543

Donor 2023
Posts: 13511
Joined: 01 Apr 2012, 09:47
Location: Reading
My Cars: C5 Mk2 VTX+ estate.
x 2128

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by Hell Razor5543 »

You can post the VIN on the forum. It will be obscured so only Moderators can read it. I am NOT a Moderator. I believe that, if you PM it, the VIN will be obscured in the PM so NOBODY can read it.

James
ex BX 1.9
ex Xantia 2.0HDi SX
ex Xantia 2.0HDi LX
Ex C5 2.0HDi VTR
Ex C5 2.0HDi VTR

C5 2.2HDi VTX+
Yes, I am paranoid, but am I paranoid ENOUGH?
Out amongst the stars, looking for a world of my own!

User avatar

GiveMeABreak

Forum Admin Team
Posts: 34208
Joined: 15 Sep 2015, 19:38
Location: West Wales
My Cars: C3 Aircross SUV HDi Flair Peperoncino Red (The Chili Hornet)
C5 X7 2.0 HDi Exclusive Mativoire Beige (The Golden Hornet)
C3 1.6 HDi Exclusive Aluminium Grey (The Silver Hornet)
C5 MK II 2.0 HDi Exclusive Obsidian Black
C5 MK I 2.0 HDi SX Wicked Red
Xantia S2 2.0 HDi SX Hermes Red
C15 Romahome White
XM 2.0 Turbo Prestige Emerald Green Pearlescent
XM 2.0 Turbo Prestige Polar White
XM 2.0 SX Polar White
CX 20 Polar White
GS 1220 Geranium Red
CX 2.4 Turbo Prestige C-Matic Nevada Beige
GS 1000 Cedreat Yellow
x 4680

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by GiveMeABreak »

Hamza_112 wrote: ↑

09 Jul 2019, 19:33

Hell Razor5543 wrote: ↑

09 Jul 2019, 18:35


The VIN is normally visible through a small window in the black surround of the windscreen (normally bottom left), and it is also on the V5 logbook.

The VIN is, effectively, the serial number of the car. People with the right access can then look up exactly what the vehicle had when she rolled out of the factory. For security reasons the VIN will be obscured so that only Forum Moderators can read it.

I will Private message you the VIN

If you want to send it via a PM, then send it to me — I can read it in a PM.

Please Don’t PM Me For Technical Help

Marc

Hamza_112

Posts: 6
Joined: 08 Jul 2019, 13:41
Location: high wycombe
My Cars: Citroen DS3

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by Hamza_112 »

GiveMeABreak wrote: ↑

09 Jul 2019, 19:42

Hamza_112 wrote: ↑

09 Jul 2019, 19:33

Hell Razor5543 wrote: ↑

09 Jul 2019, 18:35


The VIN is normally visible through a small window in the black surround of the windscreen (normally bottom left), and it is also on the V5 logbook.

The VIN is, effectively, the serial number of the car. People with the right access can then look up exactly what the vehicle had when she rolled out of the factory. For security reasons the VIN will be obscured so that only Forum Moderators can read it.

I will Private message you the VIN

If you want to send it via a PM, then send it to me — I can read it in a PM.

DONE

User avatar

GiveMeABreak

Forum Admin Team
Posts: 34208
Joined: 15 Sep 2015, 19:38
Location: West Wales
My Cars: C3 Aircross SUV HDi Flair Peperoncino Red (The Chili Hornet)
C5 X7 2.0 HDi Exclusive Mativoire Beige (The Golden Hornet)
C3 1.6 HDi Exclusive Aluminium Grey (The Silver Hornet)
C5 MK II 2.0 HDi Exclusive Obsidian Black
C5 MK I 2.0 HDi SX Wicked Red
Xantia S2 2.0 HDi SX Hermes Red
C15 Romahome White
XM 2.0 Turbo Prestige Emerald Green Pearlescent
XM 2.0 Turbo Prestige Polar White
XM 2.0 SX Polar White
CX 20 Polar White
GS 1220 Geranium Red
CX 2.4 Turbo Prestige C-Matic Nevada Beige
GS 1000 Cedreat Yellow
x 4680

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by GiveMeABreak »

Right, as I suspected, you had neither of those, you actually have a DV6DTED engine.

So here is the description of the fault for this code as it relates to your engine ECU:

So you’ll need a Lexia with Diagbox in order to get some live data to see what’s happening, but this should give you some pointers.

Fault code P2562
After sales description of the fault code Turbocharger: Position incorrect relative to requirement, not enough turbo
Description of the diagnostics The position measured is greater than the reference by more than 20% for 4 seconds
Conditions of activation of the diagnostics The following conditions have to be met
— engine running
— Engine speed between 1500 and 4000 rpm
Conditions of disappearance of the fault Driving for 5 minutes
Down-grade modes if fault present
Switching on of the warning lamp and/or warning message Warning lamp MIL
Main customer complaints likely Noise
Smoke from the exhaust
Lack of power
Loss of braking
Suspect areas Turbocharger
Turbocharger fixed geometry control electrovalve
Turbocharger fixed geometry position repeat sensor
EGR exchanger with bypass
EGR exchanger bypass control solenoid valve vacuum pump
Electrical harnesses

Please Don’t PM Me For Technical Help

Marc

Jack53

New User
Posts: 1
Joined: 09 Jun 2020, 13:33
Location: London ha7
My Cars: Peugeot 308 1.6 hdi 92bhp

Re: Citroen DS3 1.6hdi engine fault code P2562

  • Quote

  • login to like this post

Post

by Jack53 »

Hi there. Any luck resolving. My same engine reports this code once every two months and then clears itself. Any help would be appreciated. Jack

OBD-II Trouble Code Technical Description

Article by
Randy
Randy Worner
ASE Certified Master Technician

Turbo Boost Control Position Sensor Circuit

What does that mean?

This diagnostic trouble code (DTC) is a generic powertrain code, which means that it applies to OBD-II equipped vehicles that have a turbocharger (Ford, GMC, Chevrolet, Hyundai, Dodge, Toyota, etc.). Although generic, the specific repair steps may vary depending on make/model.

This trouble code can typically apply to all turbocharged OBDII equipped engines, but shows up more often in certain Hyundai and Kia vehicles. The Turbo Boost Control Position Sensor (TBCPS) converts the turbo boost pressure into an electrical signal for the Powertrain Control Module (PCM).

The Turbo Boost Control Position Sensor (TBCPS) provides additional turbo boost pressure information to the Powertrain Control Module or PCM. This information is typically used to fine-tune the amount of boost provided to the engine by the turbocharger.

The boost pressure sensor provides the PCM with the rest of the information needed for turbo boost pressure calculations. Anytime there is an electrical problem with the TBCPS, depending on how the manufacturer wants to identify the fault, the PCM will set code P2562. This code is considered to be an electrical circuit fault only.

Troubleshooting steps may vary depending upon manufacturer, type of sensor and wire colors to the sensor.

Symptoms

Symptoms of a P2562 code may include:

  • Malfunction Indicator Light On
  • Poor performance
  • Hesitation during acceleration
  • Decrease in fuel economy

Causes

Potential causes for this code to set are:

  • Open in the signal circuit to the TBCPS sensor – most likely
  • Short to voltage in the signal circuit to the TBCPS sensor
  • Short to ground in the signal circuit to the TBCPS sensor
  • Open in power or ground at TBCPS sensor – most likely
  • Failed TBCPS Sensor — possible
  • Failed PCM — unlikely

Diagnostic and Repair Procedures

A good starting point is always to check for technical service bulletins (TSB) for your particular vehicle. Your issue may be a known issue with a known fix put out by the manufacturer and can save you time and money during diagnosis.

Next, locate the TBCPS sensor on your particular vehicle. This sensor is usually found directly screwed / bolted into the turbocharger housing. Once located, visually inspect the connector and wiring. Look for scraping, rubbing, bare wires, burn spots or melted plastic. Pull the connector apart and carefully inspect the terminals (the metal parts) inside the connector. See if they look burned or have a green tint indicating corrosion. Use electrical contact cleaner and a plastic bristle brush if cleaning of the terminals is needed. Let dry and apply electrical grease where the terminals contact.

If you have a scan tool, clear the diagnostic trouble codes from memory, and see if P2562 code returns. If it does not, then the connections were most likely your problem.

If the P2562 code does return, we will need to test the TBCPS sensor and its associated circuits. With the Key Off, disconnect the electrical connector at the TBCPS sensor. Connect a Digital Voltmeter black lead to the ground terminal at the TBCPS sensor wiring harness connector. Connect the red lead of the Digital Voltmeter to the power terminal at the TBCPS sensor wiring harness connector. Turn Key On Engine Off. Check manufacturer’s specifications; voltmeter should read either 12 volts or 5 volts. If not, repair open in wiring on the power or ground wire, or replace the PCM.

If the prior test passed, we will need to test the signal wire. With the connector still disconnected, move the red lead of the voltmeter from the power wire terminal to the signal wire terminal. The voltmeter should now read 5 volts. If not, repair the open on the signal wire, or replace the PCM.

If all prior tests have passed and you continue to get a P2562, this would most likely indicate a failed TBCPS sensor, although a failed PCM could not be ruled out until the TBCPS sensor had been replaced. If unsure, seek assistance from a trained automotive diagnostician. PCMs must be programmed, or calibrated to the vehicle in order to be installed correctly.

Related DTC Discussions

  • P2562 voyant moteur citroen c3 Picasso
    Bonjour,
    j’ai une citroen c3 Picasso et depuis un bon moment j’ai un voyant moteur orange qui s’affiche et qui me marque faite r�parer le v�hicule.je suis all� voir un garage citroen donc il a mis la balise et a pu voir le code Default qui est la P2562. il ma changer le turbo complet puis l��lectrov…
     
  • P2562 code 1963 Citroen C3 Picasso
    I am getting fault code P2562 intermittently
    Once it comes on , I reset the code and it can return 350 miles later or 7 miles — not consistent. The garage say that they can»t investigate until the fault comes on permanently. Car you advise please….
     
  • TBCPS sensor P2562 2009 Land Rover Freelander
    I have a diagnostic code P2562 ,, I have testet boost pressure to be normal and intake manifold pressure as seems to be 16 psi higher even at low idle I see the intake manifold pressure to be 16 psi , on maximum I have seen 35 psi .. I have decided to change the TBCPS sensor but I need part no and l…
     

Need more help with a p2562 code?

If you still need help regarding the P2562 trouble code, please post
your question in our FREE car repair forums.

NOTE: This information is presented for information purposes only.
It is not intended as repair advice and we are not responsible for any actions
you take on any vehicle. All information on this site is copyright protected.

Автосервис «Ралли»

МЕНЮ

Обновлено: 21.09.2023

Читайте также:

  • Что дешевле страховка без ограничений или вписать молодого водителя
  • Как настроить звук на навигаторе навител
  • Ремонт газели на васильевском острове

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Ошибка 2562 пежо боксер
  • Ошибка 267 ваз 2114
  • Ошибка 267 0x0000010b доступ к исходной папке
  • Ошибка 2562 маз
  • Ошибка 2652 опель корса