76
51
076
9859
116
603
Insufficient funds
Not sufficient funds
Decline, not sufficient funds
— банк-эмитент удерживает дополнительные комиссии с держателя карты. Это может возникать в случаях погашение кредита посредством интернет-платежа, либо если договор на обслуживание банковской карты предусматривает дополнительные комиссии;
— происходит конвертация из валюты покупки в валюту карты. Убедитесь, что средств на карте достаточно для покрытия комиссии за конвертацию валют. Некоторые банки-эмитенты устанавливают комиссии на конвертацию валют как-правило в пределах 1%
50
5
9905
180
Transaction declined
Do not honor
Do not Honour
Transaction declined
Возможные причины:
— карта заблокирована или на ней установлен статус
— на карте не установлен лимит на оплату в интернет, либо этот лимит недостаточный
— сработали настройки системы безопасности банка-эмитента
— сработали ограничения по сумме или количеству операций по карте у банка-эмитента
— банк-эмитент установил ограничения на проведение данного типа транзакций
— по карте не разрешены международные платежи (доместиковая карта)
— банк-эмитент установил ограничение на транзакции с двойной конвертацией валют (DCC)
— банк-эмитент установил ограничения на транзакции в данной валюте
— банк-эмитент установил ограничения на транзакции в данной стране
— банк-эмитент в США ограничил по карте операции в валюте, отличной от USD
— банк-эмитент в США ограничил по карте операции в странах бывшего СНГ и других рисковых регионах
55
055
12
902
9882
9912
Invalid transaction
Invalid transaction card / issuer / acquirer
Decline reason message: invalid transaction
95
095
61
061
121
9861
9863
Decline, exceeds withdrawal amount limit
Exceeds amount limit
Exceeds withdrawal limit
Withdrawal limit would be exceeded
Withdrawal limit already reached
— на карте не установлен лимит операций в интернет или он уже достигнут или будет достигнут с текущей транзакцией
— общий лимит по сумме для операций покупок по карте уже достигнут или будет достигнут с текущей транзакцией
— карта не открыта для расчетов в интернет
— на карте не активирован сервис 3D-Secure из-за чего операции в интернет без 3D-Secure пароля попадают под ограничения банка-эмитента
65
065
82
082
9860
Activity count exceeded
Exceeds frequency limit
Maximum number of times used
— на карте не установлен лимит операций в интернет или он уже достигнут или будет достигнут с текущей транзакцией
— общий лимит по количеству операций покупок по карте уже достигнут или будет достигнут с текущей транзакцией
— карта не открыта для расчетов в интернет
— на карте не активирован сервис 3D-Secure из-за чего операции в интернет без 3D-Secure пароля попадают под ограничения банка-эмитента
57
119
Not permitted to client
Transaction not permitted on card
Transaction not permitted to card
Decline, transaction not permitted to cardholder
Transaction not permitted to card
Not permitted to client
Decline, transaction not permitted to cardholder
Function Not Permitted To Cardholder
Банк эмитент отклонил транзакцию так как она не может быть осуществлена для этой карты или клиента.
Возможные причины (более детально смотрите по банку-эквайеру выше):
— данный карточный продукт не рассчитан для такого типа операции
— для данной карты не настроен такой тип операции на стороне банка-эмитента
58
120
Decline, transaction not permitted to terminal
Not permitted to merchant
The requested service is not permitted for terminal
Function Not Permitted To Terminal
Txn Not Permitted On Term
211
N7
9881
Bad CVV2
Decline for CVV2 Failure
CVV2 is invalid
Invalid CVV2
Decline Cvv2 failure
CVV2 код также может называться CVC2, CID, CSC2 код.
В некоторых случаях такой код отказа может возвращаться и при вводе неверного срока действия карты.
Стоит обратить внимание, если банк эмитент использует динамический код CVV2, генерируемый на короткий промежуток времени в клиент-банке — срок жизни такого CVV2 кода мог истечь на момент совершения операции
058
59
059
62
062
9858
104
Restricted card
Restricted status
Decline, restricted card
Card is restricted
Your card is restricted
— операции по карте в данном регионе/стране не разрешены
— на карте установлен статус, ограничивающий платежи
— для карты не доступны интернет-платежи
56
056
Отказ может возникать в таких случаях:
— оплата картой локальной платежной системы за рубежом. Например картой платежной системы МИР за пределами РФ, картой платежной системы ПРОСТИР за пределами Украины
— оплата картами оплата AMERICAN EXPRESS, Diners Club,JCB, China Union Pay, Discover которые не поддерживаются платежным провайдером
— оплата картой Monobank в счет микро-кредитной организации (погашение кредита), либо выдача кредит. Монобанк блокирует операции в адрес МФО по некоторым типам карт
Монобанк, если карта этого банка
100
1000
Decline (general, no comments)
General decline, no comments
General decline
54
101
Expired card
Decline, expired card
Expired card
Pick-up, expired card
Card expired
— срок действия карты закончился
— указан неверный срок действия карты
— карта была перевыпущена с новым сроком
14
111
9852
1012
305113
Card number does not exist
Invalid card number
No such card
Decline, card not effective
Invalid card
Wrong card number
— неверный номер карты
— карта не действительна
— оплата картой локальной платежной системы за рубежом. Например картой платежной системы МИР за пределами РФ, картой платежной системы ПРОСТИР за пределами Украины
— оплата картами оплата AMERICAN EXPRESS, Diners Club,JCB, China Union Pay, Discover которые не поддерживаются платежным провайдером
— операции по карте в данном регионе/стране не разрешены
— на карте установлен статус, ограничивающий платежи
909
42
7
07
108
9875
207
42
External Decline Special Condition
Special Pickup
Pick up card (special)
Pick up card, special condition (fraud account)
Pick-up, special conditions
Decline, refer to card issuer’s special conditions
122
63
89
Decline, security violation
Security violation
— карточный счет заморожен или заблокирован
— ограничения правил безопасности (система Antifraud на стороне любого из участников)
Банк-эквайер (банк, обслуживающий торговую точку) или к платежному провайдеру
200
76
114
21
Invalid account
Decline, no account of type requested
No To Account
— счет карты закрыт или заблокирован
— по счету запрещены расходные операции
— карта не действительна
— неверный номер карты
— оплата картой локальной платежной системы за рубежом. Например картой платежной системы МИР за пределами РФ, картой платежной системы ПРОСТИР за пределами Украины
— оплата картами оплата AMERICAN EXPRESS, Diners Club,JCB, China Union Pay, Discover которые не поддерживаются платежным провайдером
— операции по карте в данном регионе/стране не разрешены
— на карте установлен статус, ограничивающий платежи
— карта не предназначена для расчетов в интернет
74
074
907
911
910
9872
91
291
82
908
810
Unable to authorize
Decline reason message: card issuer or switch inoperative
Destination not available
Issuer or switch inoperative
Issuer unavailable
Time-out at issuer
Decline reason message: card issuer timed out
Decline reason message: transaction destination cannot be found for routing
Transaction timeout
Ошибка связи: таймаут
Недоступен эмитент/эквайер
Таймаут при попытке связи с банком-эмитентом. Как правило такая ошибка возникает при проблемах технического характера на стороне любого из участников: банка-эквайера, банка эмитента, платежной системы Visa/MasterCard/МИР.
В первую очередь необходимо обратиться в банк-эквайер для выяснения причины и определения, на чьей стороне неисправности.
Банк-эквайер (банк, обслуживающий торговую точку) или к платежному провайдеру
Банк-эмитент (при получении 91 кода)
15
815
92
No such card/issuer
No such issuer
Invalid Issuer
811
96
0
4
04
44
43
200
104
Pick-up (general, no comments)
Pick up card
Your card is restricted
Hot Card, Pickup (if possible)
Hold — Pick up card
Pick-up, restricted card
Pick-up, card acceptor contact card acquirer
Также причиной может быть то, что карта только что выпущена и первой операцией для нее должна быть операция смены PIN-кода
205
110
13
567
9913
9867
Invalid advance amount
Decline, invalid amount
Invalid amount
— слишком маленькая сумма. Если карта открыта в валюте, убедитесь, что сумма транзакции не менее 1 цента доллара США или 1 Евро цента
— слишком большая сумма
— из суммы транзакции невозможно удержать сумму комиссии платежного провайдера. Убедитесь, что сумма транзакции не меньше суммы всех комиссий
— ограничения на карте плательщика на стороне банка, который выпуcтил карту.
— достигнуты лимиты на стороне банка-эквайера.
948
102
202
9934
59
Suspected fraud
Decline, suspected fraud
Также, возможно, что банк-эмитент заблокировал карту/счет в связи с подозрительными действиями, скиммингом, компрометацией
800
904
30
030
9874
574
Format error
Decline reason message: format error
41
540
208
9840
Lost Card, Pickup
Pick up card (lost card)
Lost card
Lost card, pick-up
Pick-up, lost card
93
124
Violation of law
Decline, violation of law
909
96
Decline reason message: system malfunction
System malfunction
01
02
107
108
Refer to card issuer
Decline, refer to card issuer
Decline, refer to card issuer special conditions
Refer to issuer
Также причиной может быть то, что карта только что выпущена и первой операцией для нее должна быть операция смены PIN-кода
43
209
057
9841
Pick up card (stolen card)
Pick-up, stolen card
Stolen card
Stolen card, pick-up
Lost/Stolen
Lost or stolen card
6000
106
Pre-authorizations are not allowed within this context.
Merchant is not allowed preauth
03
3
109
9903
20003
Invalid merchant
Decline, invalid merchant
Также причиной может быть некорректно переданный идентификатор мерчанта в транзакции
SAP Payment Proposal or Payment Run errors can be treated as an urgent concern especially if the transaction is in production. We are also considering that there is most likely a payment deadline that the client needs to meet.
In this tutorial, we will talk about the Top 12 common errors encountered during payment proposal or payment run (Transaction Code F110) in SAP. I will be including the actual error messages, their message class / message number log, and provide insight as to how to analyze or solve the error.
For those of you who are encountering this error in a non-production environment such as a test system or development system, you can still refer to the resolution below.
What is the TCode for Automatic Payment Run in SAP?
The transaction code for automatic payment run in SAP is F110. This will be the main transaction code for:
- Creating your payment run parameters,
- Executing the payment proposal,
- Executing the payment run,
- Triggering the payment medium output or Data Medium Exchange (DME), and
- Viewing the payment run error logs (if any)
Before executing or utilizing the automatic payment in SAP, it is necessary that the corresponding SAP configurations are already setup in the system.
Some example prerequisites would be the following:
- Transaction Code FBZP – Maintain Payment Program Configuration (this is the configuration where you can link payment methods to a specific payment medium format)
- Transaction Code OBPM1 – Creation of Payment Medium Formats
- Transaction Code DMEE – Data Medium Exchange Engine (for DME tree configuration)
- Transaction Code OBPM4 – Maintain Payment Medium Selection Variants / Assign Payment Medium Format to the concerned house banks
It is possible that some configurations may be left out or some settings have changed thus triggering errors, so it is always good to check on the configurations.
Why is the Payment Medium Important in SAP Automatic Payment Run?
You should also consider that the SAP payment run (F110) could be setup to output a payment medium output / file to a location in SAP or a shared folder.
Depending on how the system is setup, it is possible that these files will be provided to banks for their utilization. This is why the Payment Medium Format and DME configurations were mentioned as a pre-requisite.
Overview of SAP Payment Proposal Errors
- Vendor & & is blocked, editing not possible
- Customer & & is blocked, editing not possible
- Item is blocked for payment
- Vendor & &: No payment due to delete flag or posting block
- Customer & &: No payment due to delete flag or posting block
- Customer/vendor does not have suitable bank details for pmnt method &
- Account & is contained in proposal & &; release not possible
- Vendor & & is contained in proposal & &; no editing
- Payment proposal & & has not yet been created
- Payment method & is not defined in country &; correct
- Payment method & is not defined in company code &; correct
- File & could not be opened
Vendor & & is blocked, editing not possible
Message Class FZ Message Number 361
This error usually happens when another user is making changes or currently making a transaction to the same vendor. You can verify this by going to Transaction Code SM12 and entering the corresponding table (in this case it is LFB1 for vendor company code master data).
You should see a Lock Entry List below with details such as:
- User Name (highlighted in green)
- Date and Time details (highlighted in orange)
- Lock argument – this should contain the sap client, vendor number, vendor company code (highlighted in grey)
- Other attributes such as Transaction Code being used (under technical attributes)
In this example, we see that the other user is using transaction code FB05 to do a clearing transaction for the vendor. Thus, the error on vendor being blocked and the payment proposal or run cannot make edits.
To proceed with the payment proposal or run, the user (indicated in lock entry list) should close the window once done with the ongoing transaction.
Customer & & is blocked, editing not possible
Message Class FZ Message Number 360
This is the same approach to “Vendor & & is blocked, editing not possible” where you need to check on SM12 for the Lock Entry List.
This error usually happens when another user is making changes or currently making a transaction to the same customer. You can verify this by going to Transaction Code SM12 and entering the corresponding table (in this case it is KNB1 for customer company code master data).
To proceed with the payment proposal or run, the user (indicated in lock entry list) should close the window once done with the ongoing transaction.
Item is blocked for payment
Message Class FZ Message Number 503
The document/s indicated in the payment proposal or run has a payment block in its line item. Go to Transaction Code FB03 and view the corresponding document line item to see if there is a payment block indicated.
If this no longer needs to be blocked, the document should be updated such that payment block is removed.
Vendor & &: No payment due to delete flag or posting block
Message Class FZ Message Number 368
This happens when the concerned vendor has a posting block or deletion flag indicated. You can check on this through transaction codes XK05, XK06, FK05, and FK06. Transaction codes with “X” pertain to central edits while those with “F” correspond to company code level only.
You can also review the change logs by going to Environment > Account Changes, All Fields to see if any changes coincide with the date and time of the payment proposal run.
If the master data needs to be updated, the block or deletion flag needs to be removed. Here are some screenshots below.
As additional check, you can also go to FK03 or XK03 and view the Payment Transactions window to see if there is a payment block indicated on that level.
Customer & &: No payment due to delete flag or posting block
Message Class FZ Message Number 369
This is a similar case with error “Vendor & &: No payment due to delete flag or posting block” where the concerned customer has a posting block or deletion flag set.
You can check on this through transaction codes XD05, XD06, FD05, and FD06. Transaction codes with “X” pertain to central edits while those with “F” correspond to company code level only.
You can also review the change logs by going to Environment > Account Changes, All Fields to see if any changes coincide with the date and time of the payment proposal run.
If the master data needs to be updated, the block or deletion flag needs to be removed. Here are some screenshots below.
Customer/vendor does not have suitable bank details for pmnt method &
Message Class FZ Message Number 019
Review your customer or vendor master data (specifically in the payment transactions window) and update them as needed. You can do this through transaction codes XD03, FD03 for customer master data and XK03, FK03 for vendor master data.
Bank account and other bank details should be maintained accurately. These bank details should also be useable for the specific payment method.
As additional checking, you need to verify if the SWIFT / IBAN needs to be maintained in the master data.
Payment Transactions
Account & is contained in proposal & &; release not possible
Message Class FZ Message Number 032
The specified account is already contained in a different payment proposal run. In order to prevent double processing, SAP is letting you know that this parameter is already part of a different payment proposal run. As such, the payment proposal cannot be executed.
Analyze which payment run should contain the indicated account and remove the other instance from the other payment proposal (parameter). “contained in proposal & &” will let you know which payment run ID and run date is concerned. You can further analyze by entering these details and viewing the logs in transaction code F110.
Vendor & & is contained in proposal & &; no editing
Message Class FZ Message Number 349
The specified vendor and company code is already contained in a different payment proposal run. In order to prevent double processing, SAP is letting you know that this parameter is already part of a different payment proposal run. As such, the payment proposal cannot be executed.
Analyze which payment run should contain the indicated vendor and remove the other instance from the other payment proposal (parameter). “contained in proposal & &” will let you know which payment run ID and run date is concerned. You can further analyze by entering these details and viewing the logs in transaction code F110.
Payment proposal & & has not yet been created
Message Class FZ Message Number 001
You cannot do a payment run without executing your payment proposal first through transaction code F110. The order should always be the following:
- Enter payment run parameters
- Execute payment proposal run
- Execute payment run
Payment method & is not defined in country &; correct
Message Class FZ Message Number 009
This is a missing configuration in FBZP. You need to maintain the payment method in the specified country. If the payment method or country is incorrect, update the payment parameters instead.
FBZP
Payment method & is not defined in company code &; correct
Message Class FZ Message Number 012
This is a missing configuration in FBZP. You need to maintain the payment method in the specified company code. If the payment method or company code is incorrect, update the payment parameters instead.
FBZP
File & could not be opened
Message Class FZ Message Number 231
Contact your BASIS team and/or concerned IT team to assist with the SAP file write permissions. There is a system account for SAP where the “write/read file” permissions are not allowed.
BASIS or the concerned IT team should update those permissions so SAP can read / write the payment medium output file in the designated shared folder or file path.
If the specified location in the error log is incorrect, please update the configuration for SAP to write the payment medium output file to the right location or file path.
I hope this helps. Good luck! 😊
Статья была опубликована ровно 3 года назад, еле сам её нашел для дополнения.
Если при оплате картой вы сталкиваетесь с какой-то ошибкой, отказом терминала («деклайн»), то код ответа даст понимание, почему это случилось. Ниже расшифровки ответов платежных систем:
Код 00 – успешно проведенная операция.
Код 01 – отказать, позвонить в банк-эмитент
Код 02 – отказать, позвонить в банк-эмитент (особое условие)
Код 03 Invalid merchant (Неверный мерчант ID), незарегистрированная торговая точка или агрегатор платежей
Код 04 — изъять карту без указания причины. Блок карты в связи с мошенничеством. Pick-up card.
Код 05 – Do not Honour. (Транзакция была отклонена банком без указания причин.
06 Error. Неизвестная ошибка на стороне банка, повторить
07 Pick-up card, special condition. Карта заблокирована банком в связи с мошенничеством
08 — обслуживать с идентификацией по документу и подписи либо отменить всю операцию
12 Invalid transaction card / issuer / acquirer Мерчант не принимает карты этого банка.
13 Invalid amount Сумма превысила лимит банка на транзакцию, возможно, ошибка ввода суммы
14 Invalid card number — Неверный номер карты либо карта заблокирована холдером/банком
17 – отказать, отклонено пользователем карты.
19 System Error — Системная ошибка на стороне мерчанта/банка, нужно повторить транзакцию
21 No Action Taken Запрещено банком без каких либо объяснений
31 эмитент не найден в платёжной системе
32 частично завершено
34 Suspected Fraud Подозрении в мошенничестве
39 No Credit Account Отсутствует кредитный счет карты
41 Lost Card, Pickup; Карта утеряна, изьять
42 Special Pickup; Карта украдена, изьять
43 Hot Card, Pickup; Карта украдена, изьять
51 Not sufficient funds; Недостаточно средств для оплаты
54 Expired card; Срок карты истек
55 Incorrect PIN; Неверный пин
57 Transaction not permitted on card; Мерчант не принимает карты этого банка или недопустимый тип операции для данного вида карты (например, по карте можно только снять нал, без оплаты покупок)
58 Txn Not Permitted On Term; Мерчант не принимает этот вид операции, см. 57
59 Suspected Fraud; подозрение в мошенничестве.
61 Exceeds amount limit; сумма превышает разрешенный суточный максимум для карты
62 Restricted card; картсчет заморожен, блок карты
63 Security violation; картсчет заморожен, блок карты
64 — сумма отмены авторизации отлична от суммы оригинальной авторизации
65 — отказать, превышение максимального количества операции для данной карты //лимит расходных операций по счету
67 — карта изъята в банкомате
75 Exceeds PIN Retry; пин введен максимальное количество раз
78 Function Not Available; номер карты не действителен или не существует
80 Ошибка сети
81 Ошибка в шифре PIN (МС)
82 CVV Validation Error; неверный cvv код)
83 – отказать, ошибка сети (технические проблемы)
86 невозможно проверить pin
88 ошибка шифрования Pin
91 Issuer not available; связь с банком отсутствует, тех.проблемы
93 Transaction violates law; транзакция незаконна
94 Duplicate Transaction; двойная транзакция.
96 System Error; системная ошибка на стороне мерчанта/не связаться с банком-эмитентом
100 (используется Visa, аналог кода 119 для MasterCard) — Нет разрешения. Неверный способ шифрования данных. (пример: банк-эмитент блокирует операции по магнитной полосе для Чипованной карты).
101 — Карта просрочена (примеры: истек срок действия карты или карта была перевыпущена)
117 — Неверный ПИН-код
119 для MC (см. код 100 выше): Unable to Encrypt Message — SecurePay’s security methods were unable to encrypt the message
Код 182 — отказ банка-эмитента. Возможно, на карте установлены ограничения по расчетам в интернете.
Код Z1 — техническая ошибка терминала; если нет приоритета PIN, то карта не обслуживается.
Код Z3 — онлайн не работает, а в оффлайне терминал отклонил транзакцию.
Q1 — аутентификация карты не прошла
NX — внутренняя ошибка терминала, например, отсутствие маршрута сети или сброс IP-адреса
ОБ — не обслуживать
Pos-errors (pdf)