Все коды ошибок Форд, считанные с помощью компьютера или сканера, состоят из пяти символов.
Четвертый и пятый знаки ошибки – число, которое соответствует порядковому номеру неисправности.
Если вы не знаете код ошибки в формате OBD2, воспользуйтесь инструментом перевода
Общие ошибки
Ошибки топливной системы
Ошибки распределительного и коленчатого вала
Ошибки газораспределительного механизма
Ошибки наддува
Комбинация 2263 не всегда связана непосредственно с турбиной, поэтому надо произвести диагностику топливного насоса и выхлопной системы
Ошибки цилиндров двигателя
Производится диагностика:
- всех датчиков, которые могут повлиять на работу мотора (расходомера, кислорода, детонации, холостых оборотов и т. д.);
- распределителя зажигания (надо убедиться в целостности корпуса и наличии контакта);
- свечей (при наличии следов нагара электроды устройств зачищаются);
- высоковольтных кабелей
Ошибки системы рециркуляции выхлопных газов (EGR)
Появление кода 1402 может быть обусловлено зависанием детали или плохим ее контактом с бортовой сетью
Ошибки системы зажигания
Неисправность 0320 может быть связана с повреждением высоковольтных проводов и износом свечей зажигания, а также образовании нагара на последних
Ошибки иммобилайзера
Возможны проблемы с запуском двигателя, мотор может заводиться с перебоями
Ошибки двигателя
Ошибки датчиков
Необходимо произвести диагностику патрубков и всех магистралей, а также проверить целостность интеркулера. Шланг от последнего мог перетереться
Обнаружив код Р0120 или другой, пользователю нужно срочно обратиться в сервис или устранить проблему самостоятельно.
Есть несколько способов исправить ошибку С1310 – проверить уровень тормозной жидкости, а также накачать все колеса в авто. Если датчик исправен, то код исчезнет
- поломка контроллера расхода воздуха;
- обедненная или обогащенная топливовоздушная смесь в цилиндрах силового агрегата;
- выход из строя блока системы управления двигателем
Ошибки неисправностей электроцепи
- поломка генератора или его плохой контакт;
- разряд аккумулятора;
- повреждение корпуса АКБ, что привело к утечке электролита;
- окисление клеммных зажимов на батарее;
- использование электрооборудования, не соответствующего параметрам электросети
Ошибки рулевого управления
Ошибки трансмиссии
Комбинации неисправностей рассмотрены для моделей с двигателем бензин или дизель:
Первым признаком неисправности в работе автомобилей Ford является появление на приборной панели индикатора «Check Engine» или «APC». Данные надписи свидетельствуют о проблемах в работе систем транспортного средства, поэтому для получения точной информации о поломке следует произвести диагностику.
Самодиагностика Форд – менее точный вариант проверки, для получения полной информации об ошибках лучше воспользоваться компьютером с программой либо сканером.
Пользователь Евгений Ко в своем видеоролике показал процесс тестирования автомобиля Форд на предмет ошибок.
Для тех, кто еще не обзавелся ELM327 OBD2. На наших машинах довольно таки легко считать коды неисправности. Помогает устранить неисправность в короткие сроки, ну и поменьше обращаться на СТО(экономить наши финансы).
САМОДИАГНОСТИКА:
Нажать на кнопку сброса одометра (при этом в приборной панели раздастся звуковой сигнал…)
Бип (раз) … Бип (два) … кнопку не отпускать!
Поворачиваем ключ зажигания в положение «ON» (включено зажигание, двигатель не заводим…)
Бип (три ) … Бип (четыре) … Бип (пять) … отпускаем кнопку!
В окошке пробега (одометра) высвечивается надпись «TEST» (тестовый режим включен…)
Загораются все лампочки (которые есть на приборной панели)…
Стрелки делают «реверанс» (полностью отклоняются и возвращаются на нуль)…
Готово!
Передвижение по пунктам теста (одиночное нажатие кнопки суточного пробега…)
1…GAGE…Full deflection sweep Полная проверка индикаторов (+лампочек)
2…all…Odometer segment check Проверка сегментов одометра
3…bulb…Warning light check Проверка лампочек
4…r…ROM level Тип памяти (видимо тип ИМС памяти)
5…NR…ROM level and type Номер прошивки
6…EE…EE level ?
7…DT…Manufacture date Дата производства (год, неделя)
8…CF1…1st byte configuration setting 1й Байт конфигурации
9…CF2…2nd byte configuration setting 2й Байт конфигурации
10…CF3…Not used Не используется
11…CF4…Not used Не используется
12…CF5…NVM configuration Конфигурация считалки спидометра (мл-км)
13…DTC ####…Cluster diagnostic trouble codes Коды ошибок
14…E ####…Speed MPH Скорость миль/час
15…####…Speed KPH Скорость км/час
16…t ####…Tach RPM Обороты об/мин
17…F ###…Fuel level ratio Уровень топлива
18…FP ###…Fuel level
19…### C…Coolant temperature degrees Celsius Температура двигателя в градусах С
20…odo ###…Odometer input
21…tr…Trip odometer miles Пробег суточный в милях
22…Ebd…ABS EBD status Состояние системы ABS EBD
23…ABS…ABS TT status Состояние системы ABS TT
24…bAt ##.#…Charging system voltage Напряжение зарядки аккумулятора
25…HSd…High voltage shutdown status
26…tnS…TNS switch input
27…d ###…Dimming switch input
28…rhS ##…Dimming value
29…iin…Ignition key-in status Положение ключа зажигания
30…HLP…Headlight switch status Выключатель головного света
31…door…Door ajar switch status Выключатель дверей
32…Stbt…Seat belt status Выключатель ремней (безопасности)
33…FF0G…Front foglight status Состояние (вкл-выкл) головной оптики
34…rF0G…Rear foglight status
35…F0GF…Foglight relay status
36…Prnd…Gear selector display value
37…PaR…Park interlock solenoid status Состояние соленоида парковки
38…Cr…Run/Start sense circuit check Состояние цепи старта
39…AC…Run/Acc sense circuit check Состояние цепи включения эл. оборудования
40…ArbC…Airbag chime status Состояние системы подушек безопасности
41…Ch…Last/current chime source
42…CHE ##…MIL input Проверка общего пробега в милях
43…LCL -X…Low coolant level switch Выключатель низкого уровня охл. жидкости
44…CS XX…Charging system status Состояние системы зарядки
45…thFt…Theft indicator light Индикатор подсветки дисплея
46…od…Overdrive-off status Включение-выключение овердрайва
47…CC…Not used Не используется
48…PA-PD…Port A-D readings Шина чтения порта A-D
49…PE0-PE7…Port E0-E7 readings Шина чтения порта E0-E7
50…PF-PH…Port F-H readings Шина чтения порта F-H
Ну и соответственно OBD коды…
P01XX FUEL AND AIR METERING Измерители топлива и воздуха
P0100 MAF or VAF CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность цепи датчика расхода воздуха
P0101 MAF or VAF CIRCUIT RANGE/PERF PROBLEM Выход сигнала из допустимого диапазона
P0102 MAF or VAF CIRCUIT LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала
P0103 MAF or VAF CIRCUIT HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала
P0105 MAP/BARO CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика давления воздуха
P0106 MAP/BARO CIRCUIT RANGE/PERF PROBLEM Выход сигнала из допустимого диапазона
P0107 MAP/BARO CIRCUIT LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала
P0108 MAP/BARO CIRCUIT HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала
P0110 IAT CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика температуры всасываемого воздуха
P0111 IAT RANGE/PERF PROBLEM Выход сигнала из допустимого диапазона
P0112 IAT CIRCUIT LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала
P0113 IAT CIRCUIT HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала
P0115 ECT CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика температуры охлаждающей жидкости
P0116 ECT RANGE/PERF PROBLEM Выход сигнала из допустимого диапазона
P0117 ECT CIRCUIT LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала
P0118 ECT CIRCUIT HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала
P0120 TPS SENSOR A CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика положения дроссельной заслонки
P0121 TPS SENSOR A RANGE/PERF PROBLEM Выход сигнала из допустимого диапазона
P0122 TPS SENS A CIRCUIT LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала
P0123 TPS SENS A CIRCUIT HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала
P0125 LOW ECT FOR CLOSED LOOP FUEL CONTROL Низкая температуры охлаждающей жид. для упр.по замкн.контуру
P0130 02 SENSOR B1 S1 MALFUNCTION Датчик О2 В1 S1 несправен(Банк1)
P0131 02 SENSOR B1 S1 LOW VOLTAGE Датчик О2 В1 S1 имеет низкий уровень сигнала
P0132 02 SENSOR B1 S1 HIGH VOLTAGE Датчик О2 В1 S1 имеет высокий уровень сигнала
P0133 02 SENSOR B1 S1 SLOW RESPONSE Датчик О2 В1 S1 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0134 02 SENSOR B1 S1 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В1 S1 пассивна
P0135 02 SENSOR B1 S1 HEATER MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В1 S1 несправен
P0136 02 SENSOR B1 S2 MALFUNCTION Датчик О2 В1 S2 несправен
P0137 02 SENSOR B1 S2 LOW VOLTAGE Датчик О2 В1 S2 имеет низкий уровень сигнала
P0138 02 SENSOR B1 S2 HIGH VOLTAGE Датчик О2 В1 S2 имеет высокий уровень сигнала
P0139 02 SENSOR B1 S2 SLOW RESPONSE Датчик О2 В1 S2 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0140 02 SENSOR B1 S2 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В1 S2 пассивна
P0141 02 SENSOR B1 S2 HEATER MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В1 S2 несправен
P0142 02 SENSOR B1 S3 MALFUNCTION Датчик О2 В1 S3 несправен
P0143 02 SENSOR B1 S3 LOW VOLTAGE Датчик О2 В1 S3 имеет низкий уровень сигнала
P0144 02 SENSOR B1 S3 HIGH VOLTAGE Датчик О2 В1 S3 имеет высокий уровень сигнала
P0145 02 SENSOR B1 S3 SLOW RESPONSE Датчик О2 В1 S3 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0146 02 SENSOR B1 S3 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В1 S3 пассивна
P0147 02 SENSOR B1 S3 HEATER MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В1 S3 несправен
P0150 02 SENSOR B2 S1 CIRCUIT MALFUNCTION Датчик О2 В2 S1 несправен (Банк2)
P0151 02 SENSOR B2 S1 CKT LOW VOLTAGE Датчик О2 В2 S1 имеет низкий уровень сигнала
P0152 02 SENSOR B2 S1 CKT HIGH VOLTAGE Датчик О2 В2 S1 имеет высокий уровень сигнала
P0153 02 SENSOR B2 S1 CKT SLOW RESPONSE Датчик О2 В2 S1 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0154 02 SENSOR B2 S1 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В2 S1 пассивна
P0155 02 SENSOR B2 S1 HTR CKT MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В2 S1 несправен
P0156 02 SENSOR B2 S2 CIRCUIT MALFUNCTION Датчик О2 В2 S2 несправен
P0157 02 SENSOR B2 S2 CKT LOW VOLTAGE Датчик О2 В2 S2 имеет низкий уровень сигнала
P0158 02 SENSOR B2 S2 CKT HIGH VOLTAGE Датчик О2 В2 S2 имеет высокий уровень сигнала
P0159 02 SENSOR B2 S2 CKT SLOW RESPONSE Датчик О2 В2 S2 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0160 02 SENSOR B2 S2 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В2 S2 пассивна
P0161 02 SENSOR B2 S2 HTR CKT MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В2 S2 несправен
P0162 02 SENSOR B2 S3 CIRCUIT MALFUNCTION Датчик О2 В2 S3 несправен
P0163 02 SENSOR B2 S3 CKT LOW VOLTAGE Датчик О2 В2 S3 имеет низкий уровень сигнала
P0164 02 SENSOR B2 S3 CKT HIGH VOLTAGE Датчик О2 В2 S3 имеет высокий уровень сигнала
P0165 02 SENSOR B2 S3 CKT SLOW RESPONSE Датчик О2 В2 S3 имеет медленный отклик на обогащение/обеднение
P0166 02 SENSOR B2 S3 CIRCUIT INACTIVE Цепь датчика О2 В2 S3 пассивна
P0167 02 SENSOR B2 S3 HTR CKT MALFUNCTION Нагреватель датчика О2 В2 S3 несправен
P0170 BANK 1 FUEL TRIM MALFUNCTION Утечка топлива из топливной системы блока №1
P0171 BANK 1 SYSTEM TOO LEAN Блок цилиндров №1 беднит (возможно подсос воздуха)
P0172 BANK 1 SYSTEM TOO RICH Блок цилиндров №1 богатит (возможно неполное закрытие форсунки)
P0173 BANK 2 FUEL TRIM MALFUNCTION Утечка топлива из топливной системы блока №2
P0174 BANK 2 SYSTEM TOO LEAN Блок цилиндров №2 беднит (возможно подсос воздуха)
P0175 BANK 2 SYSTEM TOO RICH Блок цилиндров №2 богатит (возможно неполное закрытие форсунки)
P0176 FUEL COMPOSITION SENSOR MALFUNCTION Датчик выброса СНх неисправен
P0177 FUEL COMPOSITION SENS CKT RANGE/PERF Сигнал датчика выходит из допустимого диапазона
P0178 FUEL COMPOSITION LOW INPUT Низкий уровень сигнала датчика СНх
P0179 FUEL COMPOSITION HIGH INPUT Высокий уровень сигнала датчика СНх
P0180 FUEL TEMP SENSOR A CIRCUIT MALFUNCTION Цепь датчика температуры топлива «А» неисправна
P0181 FUEL TEMP SENSOR A CIRCUIT RANGE/PERF Сигнал датчика «А» выходит из допустимого диапазона
P0182 FUEL TEMP SENSOR A LOW INPUT Низкий сигнал датчика температуры топлива «А»
P0183 FUEL TEMP SENSOR A HIGH INPUT Высокий сигнал датчика температуры топлива «А»
P0185 FUEL TEMP SENSOR B CIRCUIT MALFUNCTION Цепь датчика температуры топлива «В» неисправна
P0186 FUEL TEMP SENSOR RANGE/PERF Сигнал датчика «В» выходит из допустимого диапазона
P0187 FUEL TEMP SENSOR B LOW INPUT Низкий сигнал датчика температуры топлива «В»
P0188 FUEL TEMP SENSOR B HIGH INPUT Высокий сигнал датчика температуры топлива «В»
P0190 FUEL RAIL PRESSURE CIRCUIT MALFUNCTION Цепь датчика давления топлива в топливной рампе неисправна
P0191 FUEL RAIL CIRCUIT RANGE/PERF Сигнал датчика выходит из допустимого диапазона
P0192 FUEL RAIL PRESSURE LOW INPUT Низкий сигнал датчика давления топлива
P0193 FUEL RAIL PRESSURE HIGH INPUT Высокий сигнал датчика давления топлива
P0194 FUEL RAIL PRESSURE CKT INTERMITTENT Сигнал датчика давления топлива перемежающийся
P0195 ENGINE OIL TEMP SENSOR MALFUNCTION Цепь датчика температуры масла в двигателе неисправна
P0196 ENGINE OIL TEMP SENSOR RANGE/PERF Сигнал датчика выходит из допустимого диапазона
P0197 ENGINE OIL TEMP SENSOR LOW Низкий сигнал датчика температуры масла
P0198 ENGINE OIL TEMP SENSOR HIGH Высокий сигнал датчика температуры масла
P0199 ENGINE OIL TEMP SENSOR INTERMITTENT Сигнал датчика температуры масла перемежающийся
P02XX FUEL AND AIR METERING
P0200 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION Цепь управления форсункой неисправна
P0201 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 1 Цепь управления форсункой цилиндра №1 неисправна
P0202 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 2 Цепь управления форсункой цилиндра №2 неисправна
P0203 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 3 Цепь управления форсункой цилиндра №3 неисправна
P0204 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 4 Цепь управления форсункой цилиндра №4 неисправна
P0205 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 5 Цепь управления форсункой цилиндра №5 неисправна
P0206 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 6 Цепь управления форсункой цилиндра №6 неисправна
P0207 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 7 Цепь управления форсункой цилиндра №7 неисправна
P0208 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 8 Цепь управления форсункой цилиндра №8 неисправна
P0209 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 9 Цепь управления форсункой цилиндра №9 неисправна
P0210 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 10 Цепь управления форсункой цилиндра №10 неисправна
P0211 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 11 Цепь управления форсункой цилиндра №11 неисправна
P0212 INJECTOR CIRCUIT MALFUNCTION CYL 12 Цепь управления форсункой цилиндра №12 неисправна
P0213 COLD START INJ N0.1 MALFUNCTION Цепь управления форсункой холодного старта №1 неисправна
P0214 COLD START INJ N0.2 MALFUNCTION Цепь управления форсункой холодного старта №2 неисправна
P0215 ENGINE SHUTOFF SOL MALFUNCTION Соленоид выключения двигателя неисправен
P0216 INJ TIMING CONTROL CIRCUIT MALFUNCTION Цепь контроля времени впрыска неисправна
P0217 ENGINE OVERTEMP CONDITION Двигатель находится в перегретом состоянии
P0218 TRANSMISSION OVERTEMP CONDITION Трансмиссия находится в перегретом состоянии
P0219 ENGINE OVERSPEED CONDITION Двигатель перекручен
P0220 TPS SENSOR B CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика положения дроссельной заслонки «В»
P0221 TPS SENSOR B CIRCUIT RANGE/PERF Выход сигнала из допустимого диапазона
P0222 TPS SENSOR B LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала датчика «В»
P0223 TPS SENSOR B HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала датчика «В»
P0224 TPS SENSOR B CKT INTERMITTENT Сигнал датчика «В» перемежающийся
P0225 TPS SENSOR C CIRCUIT MALFUNCTION Неисправность датчика положения дроссельной заслонки «С»
P0226 TPS SENSOR C CIRCUIT RANGE/PERF Выход сигнала из допустимого диапазона
P0227 TPS SENSOR C LOW INPUT Низкий уровень выходного сигнала датчика «С»
P0228 TPS SENSOR C HIGH INPUT Высокий уровень выходного сигнала датчика «С»
P0229 TPS SENSOR C CKT INTERMITTENT Сигнал датчика «С» перемежающийся
P0230 FUEL PUMP PRIMARY CIRCUIT MALFUNCTION Первичная цепь бензонасоса (управление реле бензонас.) неисправна
P0231 FUEL PUMP SECONDARY CIRCUIT LOW Вторичная цепь бензонасоса имеет постоянно низкий уровень
P0232 FUEL PUMP SECONDARY CIRCUIT HIGH Вторичная цепь бензонасоса имеет постоянно высокий уровень
P0233 FUEL PUMP SECONDARY CKT INTERMITTENT Вторичная цепь бензонасоса имеет перемежающийся уровень
P0235 TURBO BOOST SENSOR A CIRCUIT MALFUNCTION Цепь датчика давления турбо-наддува «А» неисправен
P0236 TURBO BOOST SENSOR A CIRCUIT RANGE/PERF Сигнал с датчика турбины «А» выходит из допустимого диапазона
P0237 TURBO BOOST SENSOR A CIRCUIT LOW Сигнал с датчика турбины «А» имеет постоянно низкий уровень
P0238 TURBO BOOST SENSOR A CIRCUIT HIGH Сигнал с датчика турбины «А» имеет постоянно высокий уровень
P0239 TURBO BOOST SENSOR B CIRCUIT MALFUNCTION Цепь датчика давления турбо-наддува «Б» неисправен
P0240 TURBO BOOST SENSOR B CIRCUIT RANGE/PERF Сигнал с датчика турбины «Б» выходит из допустимого диапазона
P0241 TURBO BOOST SENSOR B CIRCUIT LOW Сигнал с датчика турбины «Б» имеет постоянно низкий уровень
P0242 TURBO BOOST SENSOR B CIRCUIT HIGH Сигнал с датчика турбины «Б» имеет постоянно высокий уровень
P0243 TURBO WASTEGATE A SOLENOID MALFUNC Соленоид затвора выхлопных газов турбины «А» неисправен
P0244 TURBO WASTEGATE A SOLENOID RANGE/PERF Сигнал соленоида турбины «А» выходит из допустимого диапазона
P0245 TURBO WASTEGATE A SOLENOID LOW Соленоид выхлопных газов турбины «А» всегда закрыт
P0246 TURBO WASTEGATE A SOLENOID HIGH Соленоид выхлопных газов турбины «А» всегда открыт
P0247 TURBO WASTEGATE B SOLENOID MALFUNC Соленоид выхлопных газов турбины «В» неисправен
P0248 TURBO WASTEGATE B SOLENOID RANGE/PERF Сигнал соленоида турбины «В» выходит из допустимого диапазона
P0249 TURBO WASTEGATE B SOLENOID LOW Соленоид выхлопных газов турбины «В» всегда закрыт
P0250 TURBO WASTEGATE B SOLENOID HIGH Соленоид выхлопных газов турбины «В» всегда открыт
P0251 INJECTION PUMP A ROTOR/CAM MALFUNCTION Насос впрыска турбины «А» неисправен
P0252 INJECTION PUMP A ROTOR/CAM RANGE/PERF Сигнал насоса впрыска турбины «А» выходит из доп. диапазона
P0253 INJECTION PUMP A ROTOR/CAM LOW Сигнал насоса впрыска турбины «А» имеет низкий уровень
P0254 INJECTION PUMP A ROTOR/CAM HIGH Сигнал насоса впрыска турбины «А» имеет высокий уровень
P0255 INJECTION PUMP A ROTOR/CAM INTERMIT Сигнал насоса впрыска турбины «А» перемежающийся
P0256 INJECTION PUMP B ROTOR/CAM MALFUNCTION Насос впрыска турбины «В» неисправен
P0257 INJECTION PUMP B ROTOR/CAM RANGE/PERF Сигнал насоса впрыска турбины «В» выходит из доп. диапазона
P0258 INJECTION PUMP B ROTOR/CAM LOW Сигнал насоса впрыска турбины «В» имеет низкий уровень
P0259 INJECTION PUMP B ROTOR/CAM HIGH Сигнал насоса впрыска турбины «В» имеет высокий уровень
P0260 INJECTION PUMP B ROTOR/CAM INTERMIT Сигнала
Рекомендую распечатать и положить в бардачок. Всем удачи на дороге!
Цена вопроса: 99 999 999 ₽
Войдите или зарегистрируйтесь, чтобы писать комментарии, задавать вопросы и участвовать в обсуждении.
Table of Contents
- Accessing Codes
- Using Analog Voltmeter
- Using Check Engine/ MIL
- Using Message Center
- Using Overdrive Cancel/Transmission MIL (OCIL/TMIL)
- Clearing Codes
- EEC-V & DI 7.3L Turbo Diesel
- EEC-IV Continuous Memory
- Keep Alive Memory (KAM)
- Merkur 2.9L & 85–88 2.3L Engine
- Aspire, Capri (1.6L), Escort & Tracer (1.8L), Probe (2.0L w/4EAT, 2.2L & 2.5L) & 88–93 Festiva
- Villager
- MCU System
- EEC IV Diagnostic
- Codes By Year
- OBD1 Codes
- Codes By Model
- Questions & Answers
NOTE: 96 & later are OBD2 systems and require a scanner. For an OBD2 code list, please see our Ford code list or the appropriate generic list.
Accessing Ford OBD1 Trouble Codes
Using Analog Voltmeter
Exc. EEC-V, DI 7.3L Turbo Diesel & Villager
- Connect analog voltmeter to data link connector located in engine compartment. When a diagnostic trouble code is reported on the analog voltmeter for a functional test, it will represent itself as a pulsing or sweeping movement of the voltmeter’s needle across the dial face.
- Accessing diagnostic trouble codes. Use the Analog voltmeter or Test light method, not both.
Using Check Engine/ MIL
Exc DI 7.3L Turbo Diesel, Merkur (2.9L), Villager & 85–88 2.3L Engine
- The MIL lamp is intended to alert the driver of certain malfunctions in the engine control system. If such a fault occurs, the EEC-IV processor will substitute a value or values and continue operating. In some cases this action may result in a slight change in vehicle driveability.
- The Check Engine lamp can be used to read DTCs. The instrument panel Check Engine lamp will remain on when a hard fault is present. During the Self test sequence, a DTC is reported by the Check Engine lamp. It will represent itself as a flash on the Check Engine lamp display on the instrument panel. A single digit number of three will be reported by three flashes. However, as previously stated, a DTC is represented by a two digit number, such as 2–3. As a result, DTC 2–3 will appear on the Check Engine lamp display as two flashes, then after a two second pause, the lamp will flash three times.
- DTC interpretation. Check engine lamp.
- Continuous Memory DTCs are separated from Key On Engine Off DTCs by a six second delay, a single half second flash, then another six second delay.
Villager
- Disconnect Diagnostic Test Connector (DTC) located on LH side of engine compartment, on transaxle behind coolant reservoir.
- Using suitable jumper wire, jump BL/W and GY/BL wires.
Accessing DTCs. MIL
- Wait about two seconds.
- Remove jumper wire and reconnect DTC.
- Record DTCs by reading MIL flashes.
Using Message Center
Continental
- Using electronic instrument cluster, hold in all three buttons (select, checkout and reset buttons) at same time.
- To conduct Key-ON/Engine-OFF (KOEO) Self test portion, hold in all three buttons and turn ignition On, then release three buttons.
- To conduct Key-ON/Engine-Running
(KOER) Self test portion, hold in all three buttons, turn ignition On and release three buttons. - On 87–90 models, press select button three times
- On 91–95 models, depress gauge select button three times until ‘‘DEALER 4’’ is displayed.
- On all models, to initiate Self test, using a jumper wire, jump self test connectors STI to SIG RTN.
Accessing DTCs. Message center See Image above
- On 87–90 models, a base
readout of 4255 indicates that KOEO self test has been entered. - On 87–90 models, a base
readout of 4030 indicates engine running self test has been entered. - On 87–90 models, DTC
output will be the RH three digits displayed. Service pass code is 4011. - On 91–97 models, DTCs
will be displayed on message center. - On all models, to exit Self
test, turn ignition Off.
Using Overdrive Cancel/Transmission MIL (OCIL/TMIL)
- On 89–98 models equipped with 7.3L diesel engine and E4OD transmission, perform KOEO Self Test if the OCIL/TMIL lamp flashes.
- The lamp stays off when OSC is toggled once to indicate vehicle can attain overdrive gear position.
- The lamp stays on when OSC is toggled to prevent vehicle from shifting into overdrive position.
- DTC 99 indicates a fault in the E4OD transmission Electronic Pressure Control (EPC) circuit.
- Under this condition, the lamp serves as the Transmission Malfunction Indicator Lamp (TMIL).
Clearing Codes
- Except MCU System
EEC-V & DI 7.3L Turbo Diesel
- The PCM can be reset using the New Generation Star (NGS) Tester or by disconnecting the battery ground cable for five minutes. If the battery ground cable was disconnected to clear DTCs, the vehicle may operate rough for the first few miles until adaptive values are relearned.
EEC-IV Continuous Memory
- Perform KOEO self test.
- When DTCs begin to display, deactivate self test as follows:
- STAR tester, position center button in up position.
- Analog Volt/Ohmmeter, remove jumper wire from self test input connector and signal return pin of self test connector.
- NGS tester, depress STOP button.
- Check engine lamp, remove jumper wire from self test input connector and signal return pin of self test connector.
- Message center, remove jumper wire from self test input connector and signal return pin of self test connector.
- OCIL, remove jumper wire from self test connector and signal return pin of self test connector.
- Continuous DTCs should now be erased.
Keep Alive Memory (KAM)
- To clear keep alive memory, disconnect and isolate negative battery cable for a minimum of five minutes. After clearing memory, it is necessary to drive vehicle a minimum of 10 miles to allow processor time to relearn value.
Merkur 2.9L & 85–88 2.3L Engine
- Initiate KOEO self test
- Remove jumper wire from self test input terminal as soon as first diagnostic trouble code is received (even if an 11 is the first DTC).
- Repeat self test with jumper wire to verify DTCs have been erased.
Aspire, Capri (1.6L), Escort & Tracer (1.8L), Probe (2.0L w/4EAT, 2.2L & 2.5L) & 88–93 Festiva
- Initiate KOEO self test.
- Unlatch push button on Super Star II Tester as soon as first diagnostic trouble code is received.
- Disconnect and isolate battery ground cable, then depress brake pedal for 5–10 seconds.
- Conduct self test to ensure DTCs have been erased.
Villager
Except Malfunction Indicator Lamp
- DTCs may be erased using one of two methods. Disconnect battery ground cable, DTCs will be erased from back-up memory after 24 hours.
- When using NGS tester, select Diagnostic Test Mode Results, then depress CLEAR.
Malfunction Indicator Lamp
- Activate diagnostic test mode.
- Disconnect DTC.
- Using suitable jumper wire, jump BL/W and GY/BL wires.
- Wait about two seconds.
- Remove jumper wire and reconnect DTC.
- MIL will stay on, and DTCs will be erased.
MCU System
- To clear DTCs, turn ignition Off.
- MCU system does not have KAM to retain service DTCs
Also see this page EEC IV Diagnostic page for more Ford information.
Ford Trouble Codes By Year
88-95 | 1.3L EFI, 1.6L, 1.8L, 2.0L w/4EAT & 2.5L |
93-95 | probe |
93-95 | EEC Villager |
96-97 | 1.3L EFI, 1.8L & 2.5L |
96-01 | OBD2/MIL |
96-present | Full OBD2 Generic Codes |
EEC | 1.3L FBC Engine exc. Villager |
EEC-IV | EEC-IV/OBD2 |
EEC-V | EEC-V/OBD2 |
MCU | MCU |
7.3L Turbo Diesel | 7.3L Turbo Diesel |
(R) = Engine Running test (M) = Memory code (O)=Key On Engine Off test
Ford OBD1 Codes
2 Digit Codes |
||
11 |
System OK |
|
12 |
Idle Speed Control motor or Air Bypass not |
|
13 |
(O) |
ISC did not respond properly (extends to touch throttle |
(R) |
Idle Speed Control motor or Air Bypass not controlling |
|
(M) |
ISC sticking, open ITS circuit or TP sticking |
|
14 |
Ignition pickup (PIP) was erratic – Ignition Systems |
|
E4OD Transmission diesel RPM sensor – Diesel RPM sensor |
||
15 |
(O) |
No Keep Alive Memory power to PCM pin 1 or bad PCM |
(M) |
KAM (pin 1) was interrupted (was battery disconnected |
|
16 |
1 9L & 2 5L – Throttle stop set too high – IDLE |
|
2 3L – RPM’s too low – IDLE |
||
(O) |
Electronic ignition – IDM circuit fault – Ignition |
|
17 |
1 9L & 2 5L – Throttle stop set too low – IDLE |
|
18 |
(R) |
Check base timing & advance function – Timing |
(M) |
Ignition TACH signal erratic – Ignition Systems |
|
Spark Angle Word (SAW) circuit failure (1 9L SFI) |
||
19 |
(O) |
No Vehicle Power (pins 37 + 57) or bad PCM VPWR Diagnosis |
(R) |
Erratic idle during test (reset throttle & retest) |
|
Electronic ignition Cylinder ID sensor/circuit problem |
||
21 |
Engine Coolant Temperature (ECT) sensor out of range |
|
22 |
MAP (vacuum) or BARO signal out of range – MAP |
|
23 |
Throttle sensor out of range or throttle set too high |
|
24 |
Intake Air Temperature (IAT) or Vane Air Temperature |
|
25 |
Knock sensor not tested (ignore if not pinging) – |
|
26 |
Mass Air Flow (MAF) or Vane Air Flow (VAF) out of |
|
Transmission Oil Temperature (TOT) sensor out of |
||
27 |
Vehicle Speed Sensor problem – VSS |
|
28 |
Vane Air Temperature (VAT) sensor out of range – |
|
2 3L w/Electronic Ignition – Cyl ID, IDM low or right |
||
29 |
Vehicle Speed Sensor problem – VSS |
|
31 |
(O,R,M) |
EVP – EVP signal is/was out of range – EVP |
(O,R,M) |
EVR – EVP signal is/was low – EVR |
|
(O,R,M) |
PFE – PFE signal is/was low – PFE |
|
32 |
(R) |
EVP – EGR not responding properly during test – EVP |
(O,R,M) |
EVR – EVP signal is/was low – EVR |
|
(R,M) |
PFE – PFE shows low pressure, EGR not seating or |
|
33 |
(O,M) |
ALL – EGR did not open/ respond during test or if |
34 |
(R) |
EVP – EGR did not respond properly during test |
(O,R,M) |
EVR – EVP sensor is/was high – EVR |
|
(O,R,M) |
PFE – PFE sensor is/was out of range – PFE |
|
35 |
(R) |
EVP – Engine RPM’s too low to test EGR system – EVP |
(O,R,M) |
EVR – EVP sensor signal is/was high – EVR |
|
(O,R,M) |
PFE – PFE sensor signal is/was high – PFE |
|
38 |
Idle Tracking Switch signal was intermittent – ISC |
|
39 |
Transmission Torque Converter clutch not engaging |
|
41 |
(R) |
System lean – Fuel control |
(M) |
System was lean for 15 seconds or more (no HO2S switching) |
|
42 |
(R) |
System rich – Fuel control |
(M) |
System was rich for 15 seconds or more (no HO2S switching) |
|
43 |
(R) |
HO2S sensor not reading (run at 2000 rpm’s for 2 |
(M) |
Was lean at WOT for 3 seconds or more – Fuel control |
|
44 |
AIR system inoperative – Air Injection |
|
45 |
AIR not Diverting (AIRD) – Air Injection |
|
Electronic Ignition – coil primary circuit failure |
||
46 |
AIR Bypass (AIRB) not working – Air Injection |
|
Electronic Ignition – primary circuit failure coil |
||
47 |
Low flow unmetered air (check for small vacuum leaks, |
|
E4OD transmission 4×4 switch/circuit problem – Transmissions |
||
48 |
High flow unmetered air (check for large vacuum leak, |
|
Electronic Ignition – coil primary circuit failure |
||
49 |
Electronic Ignition – spout signal circuit problem |
|
Transmission 1/2 shift problem – Transmissions |
||
51 |
Engine Coolant Temperature (ECT) sensor signal is/was |
|
52 |
Power Steering Pressure Switch/circuit open – PSP |
|
(R) |
Did you turn wheel during test ? |
|
53 |
Throttle Position sensor too high – TPS |
|
54 |
Intake Air Temperature (IAT) or Vane Air Temperature |
|
55 |
No or low (under 7 5 V) Key Power to PCM pin 5 |
|
56 |
Vane Air Flow (VAF) or Mass Air Flow (MAF) sensor |
|
Transmission Oil Temperature sensor too high – Transmissions |
||
57 |
Intermittent in Park/Neutral/ Switch or Neutral Pressure |
|
58 |
Idle Tracking Switch (ITS) signal problem ISC |
|
Vane Air Temperature (VAT) sensor out of range or |
||
59 |
AXOD 4/3 circuit fault – Transmissions |
|
3 0L SHO – Low speed fuel pump circuit problem – |
||
Transmission 2/3 shift problem – Transmissions |
||
61 |
Engine Coolant Temperature (ECT) sensor is or was |
|
62 |
AXOD (KOEO only) 3/2 circuit short to ground – Transmissions |
|
AXOD (KOEO AND KOER) 4/3 circuit failure – Transmissions |
||
E4OD excessive converter clutch slippage |
||
63 |
Throttle Position Sensor (TPS) signal too low TPS |
|
64 |
Intake Air Temperature (IAT) or Vane Air Temperature |
|
65 |
Check intermittent HO2S (signal or ground) – Fuel |
|
(R) |
E4OD truck – cycle OD cancel switch after engine |
|
1984 3 8L ONLY – O, M Battery voltage high (check |
||
66 |
Vane Air Flow (VAF) or Mass Air Flow (MAF) signal |
|
Transmission Oil Temperature (TOT) signal low |
||
67 |
Park/Neutral circuit fault – PNP |
|
Transmission Manual Lever Position (MLP) sensor |
||
(M) |
Intermittent Park Neutral Position (PNP) sensor fault |
|
68 |
Idle Tracking Switch (ITS) circuit (possibly grounded) |
|
Vane Air Temperature (VAT) sensor out of range or |
||
3 8L AXOD -Transmission Temperature Switch |
||
Electronic Transmission – Transmission Oil |
||
69 |
AXOD transmission (O) 3/2 switch closed (possible |
|
AXOD (M) 3/2 switch open (poss short to power) – |
||
E4OD 3/4 shift problem – Transmissions |
||
70 |
(M) |
3 8L AXOD – Data link to instrument cluster fault |
71 |
(M) |
1 9L TBI, 2 3L TBI, 2 5L TBI – ITS signal was grounded |
(M) |
1 9L MFI – PCM re-initialized Possible electrical |
|
(M) |
3 8L AXOD – Data link to instrument cluster fault |
|
72 |
(R) |
No MAP or MAF change in “goose” test – |
(M) |
1 9L MFI – VPWR circuit to PCM was intermittent – |
|
(M) |
2 3L T/C – PCM re-initialized Possible electrical |
|
(M) |
3 8L AXOD – Message center data link circuit fault |
|
73 |
(O) |
Rerun test, if 73 is still output replace TPS |
(R) |
No Throttle Position Sensor (TPS) change in “goose” |
|
74 |
Was brake depressed after engine ID was received |
|
Brake On Off (BOO) signal open or short to ground |
||
75 |
Brake On Off (BOO) signal shorted to power – BOO |
|
76 |
Vane Air Flow (VAF) did not respond to “goose” |
|
77 |
System did not receive “goose” test – see |
|
78 |
(M) |
VPWR circuit to PCM was intermittent or the PCM is |
79 |
A/C is on or pin 10 is shorted to power |
|
81 |
Boost control solenoid – Solenoids |
|
AIRD solenoid – Solenoids and Air Injection |
||
3 0L SHO – Inlet Air Solenoid – Solenoids |
||
82 |
2 3L TC – Fan Control wire shorted to ground – A/C |
|
AIRB solenoid – Solenoids and Air Injection |
||
3 8L SC – Super Charger Bypass Solenoid – Solenoids |
||
83 |
High Electro Drive Fan circuit fault – A/C and Fan |
|
EGR Control solenoid – Solenoids |
||
3 0L SHO – Low Speed Fuel Pump Relay circuit – Power |
||
84 |
EGR Vacuum Regulator – Solenoids |
|
EGR cutoff solenoid – Solenoids |
||
EGR Vent solenoid – Solenoids |
||
85 |
2 3L T/C Automatic – 3/4-4/3 Shift solenoid – Transmissions |
|
CANP solenoid (ALL 1989) – Solenoids |
||
(M) |
1 9L MFI – System has corrected rich condition – |
|
86 |
2 3L or 2 9L Truck – A4LD 3/4 shift solenoid – Transmissions |
|
(M) 1 9L MFI – System has corrected lean condition |
||
87 |
(O) |
Fuel pump circuit fault (check inertia switch) – |
Vehicles with 2BBL carb – Temperature Compensated |
||
88 |
Throttle Kicker Solenoid – Solenoids |
|
Variable Voltage Choke relay circuit fault |
||
Fan Control circuit fault – A/C and Fan Circuits |
||
A4LD – Converter Clutch Override solenoid – Transmissions |
||
Electronic Ignition – IDM, DPI or spout circuit fault |
||
89 |
A4LD – Converter Clutch Override solenoid – Transmissions |
|
AXOD Torque Converter Control solenoid circuit – |
||
Exhaust Heat Control (heat riser) solenoid circuit |
||
91 |
(R, M) |
System running lean – Fuel control |
Transmission SS 1 circuit/solenoid |
||
92 |
(R) |
System running rich – Fuel control |
Transmission SS 2 circuit/solenoid problem – Transmissions |
||
93 |
(O,R) |
Throttle linkage binding or bad ISC motor ISC HO2S |
Transmission TCC circuit/solenoid problem – Transmissions |
||
94 |
AIR system inoperative – Air Injection |
|
Transmission TCC circuit/solenoid problem – Transmissions |
||
95 |
(O) |
Fuel pump: open, bad ground or always on – Power |
(R) |
AIR not Diverting (AIRD) – Air Injection |
|
(M) |
Possible bad fuel pump ground or open between fuel |
|
96 |
(O) |
Fuel pump monitor circuit shows no power – Power |
(R) |
AIR Bypass (AIRB) not working – Air Injection |
|
(M) |
(Service 87 code first if present) Fuel pump relay |
|
97 |
E4OD OD cancel light circuit failure – Transmissions |
|
98 |
(R) |
Did not pass KOEO yet (Get 11 in KOEO first) |
Transmission EPC circuit/solenoid failure – Transmissions |
||
99 |
(R) |
ISC needs to learn (Let idle for 2 minutes, Erase |
Transmission EPC circuit/solenoid failure – Transmissions |
||
3 Digit codes |
||
111 |
System checks OK |
|
112 |
(O,M) |
Intake Air Temperature (IAT) sensor is/was low or |
113 |
(O,M) |
IAT sensor is/was high or open – IAT |
114 |
(O,R) |
IAT sensor out of range – IAT |
116 |
(O,R) |
Engine Coolant (ECT) sensor out of range – ECT |
117 |
(O,M) |
ECT sensor is/was low or grounded – ECT |
118 |
(O,M) |
ECT sensor is/was high or open – ECT |
121 |
(O,R,M) |
Throttle Position (TP) sensor out of range – TPS |
122 |
(O,M) |
TP low (possibly grounded or open circuit) – TPS |
123 |
(O,M) |
TP is/was high or short to power – TPS |
124 |
(M) |
TP voltage was higher than expected – Fuel control |
125 |
(M) |
TP voltage was lower than expected – Fuel control |
126 |
(O,R,M) |
MAP or BARO sensor out of range – “>MAP |
128 |
(M) |
MAP vacuum has not been changing – check vacuum lines |
129 |
(R) |
No MAP or Mass Air Flow sensor change during “goose” |
136 |
(R) |
Oxygen sensor not switching/system lean Left or Front |
137 |
(R) |
Oxygen sensor not switching/system rich Left or Front |
138 |
(R) |
Fault in Cold Start Injector circuit – Fuel control |
139 |
(M) |
Oxygen sensor not switching Left or Front HO2S – |
144 |
(M) |
Oxygen sensor not switching Single, Right or Rear |
157 |
(R,M) |
Mass Air Flow signal is/was low or grounded – MAF |
158 |
(O,R,M) |
MAF sensor is/was high or short to power – MAF |
159 |
(O,R) |
MAF sensor is/was out of range – MAF |
167 |
(R) |
No Throttle Position sensor change in “goose” |
171 |
(M) |
Oxygen sensor not switching – system was at adaptive |
172 |
(R,M) |
Oxygen sensor not switching – system is or was lean |
173 |
(R,M) |
Oxygen sensor not switching – system is or was rich |
174 |
(M) |
Oxygen sensor was slow in switching Single, Right |
175 |
(M) |
Oxygen sensor not switching – system was at adaptive |
176 |
(M) |
Oxygen sensor not switching – system is or was lean |
177 |
(M) |
Oxygen sensor not switching – system was rich Left |
178 |
(M) |
Oxygen sensor was slow in switching Left or Front |
179 |
(M) |
Fuel system was rich at part throttle Single, Right |
181 |
(M) |
Fuel system was lean at part throttle Single, Right |
182 |
(M) |
Fuel system was rich at idle Single, Right or Rear |
183 |
(M) |
Fuel system was lean at idle Single, Right or Rear |
184 |
(M) |
Mass Air (MAF) output higher than expected – Fuel |
185 |
(M) |
Mass Air (MAF) output lower than expected – Fuel |
186 |
(M) |
Injector pulse width longer than expected or Mass |
187 |
Injector pulse width shorter than expected or Mass |
|
188 |
(M) |
Fuel system was rich at part throttle – Left or Front |
189 |
(M) |
Fuel system was lean at part throttle – Left or Front |
191 |
(M) |
Fuel system was rich at idle – Left or Front HO2S |
192 |
(M) |
Fuel system was lean at idle – Left or Front HO2S |
193 |
Failure in Flexible Fuel (FF) sensor circuit – Fuel |
|
194 |
(M) |
Perform cylinder balance test to check for inoperative |
195 |
(M) |
Perform cylinder balance test to check for inoperative |
211 |
(M) |
Ignition PIP signal was erratic or missing – Ignition |
212 |
(M) |
Ignition TACH signal was erratic (module/wiring) |
213 |
(R) |
Ignition SPOUT or SAW circuit open or shorted – Ignition |
214 |
(M) |
Error in Cylinder ID (CID) circuit or signal – Ignition |
215 |
(M) |
Primary circuit failure – ignition coil 1 – Ignition |
216 |
(M) |
Primary circuit failure – ignition coil 2 – Ignition |
217 |
(M) |
Primary circuit failure – ignition coil 3 – Ignition |
218 |
(M) |
IDM signal open or high or left coil pack failure |
219 |
(M) |
SPOUT circuit failure, timing defaulted to 10 degrees |
222 |
(M) |
IDM open or high or right coil pack failure – Ignition |
223 |
(M) |
Dual Plug (DPI), SPOUT or IDM circuit fault – Ignition |
224 |
(M) |
Failure in ignition coil primary circuit – Ignition |
225 |
(R) |
Knock sensor not tested (ignore if not pinging) – |
226 |
(O) |
Ignition Diagnostic Monitor (IDM) signal fault – Ignition |
232 |
(M) |
EI primary coil circuit failure – Ignition Systems |
238 |
(M) |
EI primary circuit failure – ignition coil 4 – Ignition |
311 |
(R) |
AIR system not working – Single, Right or Rear HO2S |
312 |
(R) |
AIR not diverting – Air Injection |
313 |
(R) |
AIR not bypassing – Air Injection |
314 |
(R) |
AIR inoperative, Left or Front HO2S – Air Injection |
326 |
(R,M) |
Pressure Feedback EGR shows low pressure EGR not |
327 |
(O,R,M) |
EGR feedback signal is/was low – EVR or PFE |
328 |
(O,R,M) |
EGR Valve Position (EVP) is/was low – EVR |
332 |
(R,M) |
EGR did not open/respond during test or if memory |
334 |
(O,R,M) |
EVP sensor is/was high – EVR |
335 |
(O) |
EGR feedback signal is/was out of range – EVR or |
336 |
(O,R,M) |
PFE sensor signal is/was was high – “>PFE |
337 |
(O,R,M) |
EGR feedback signal is/was was high – EVR |
338 |
(M) |
Cooling system did not heat up (check cooling system |
339 |
(M) |
Cooling system overheated (check cooling system / |
341 |
(O) |
Octane jumper installed (information only code to |
411 |
(R) |
Idle speed system not controlling idle properly (generally |
412 |
(R) |
Idle speed system not controlling idle properly (generally |
452 |
(M) |
Vehicle Speed Sensor (VSS) problem |
511 |
(O) |
No power to PCM pin 1 or bad PCM (processor) |
512 |
(M) |
Memory power (PCM pin 1) was interrupted – Was battery |
513 |
(O) |
Replace processor (PCM) (internal failure) |
519 |
(O) |
PSP switch/circuit open – PSP h Pedal Position (CPP) |
528 |
(M) |
System shows voltage at pin 10 (is A/C on ?) or pin |
529 |
(M) |
Data Communications Link to processor failure Service |
533 |
(M) |
Data Communications Link to instrument cluster failure |
536 |
(O,R,M) |
Brake On Off open or shorted to ground – BOO |
538 |
(R) |
System did not receive “goose” test – TESTS |
539 |
(O) |
System shows voltage at PCM pin 10 Is A/C on |
542 |
(O,M) |
Fuel pump open, bad ground or always on – – Power |
543 |
(O) |
Fuel pump monitor circuit shows no power – Power |
(M) |
(Service 556 code first if present) Fuel pump relay |
|
551 |
Problem in Intake Manifold Runner Control (IMRC) solenoid/circuit |
|
552 |
(O) |
AIRB solenoid/circuit failure – Solenoids |
553 |
(O) |
AIRD solenoid/circuit failure – Solenoids |
554 |
(O) |
Fuel Press Regulator Control solenoid/circuit fault |
556 |
(O,M) |
Fuel pump relay primary circuit fault – Power / Fuel |
557 |
(O,M) |
Low speed pump relay primary circuit fault – Power |
558 |
(O) |
EGR vacuum regulator solenoid/circuit failure – EVR |
559 |
(O) |
A/C relay primary circuit fault – A/C and Fan Circuits |
563 |
(O) |
High Fan Control (HFC) circuit failure – A/C and Fan |
564 |
(O) |
Fan Control (FC) circuit failure – A/C and Fan Circuits |
565 |
(O) |
Canister Purge 1 solenoid/circuit failure – Solenoids |
566 |
(O) |
transmission 3/4 shift solenoid/circuit – Transmissions |
569 |
(O) |
Canister Purge 2 solenoid/circuit failure – Solenoids |
578 |
(M) |
A/C pressure sensor VREF short to ground – A/C and |
579 |
(M) |
ACP sensor did not change with A/C on – A/C and Fan |
581 |
(M) |
Cooling fan current was excessive – A/C and Fan Circuits |
582 |
(O) |
Open cooling fan circuit – A/C and Fan Circuits |
583 |
(M) |
Fuel pump current was excessive – Power / Fuel Pump |
584 |
(M) |
Open power ground circuit – Power / Fuel Pump Circuits |
585 |
(M) |
A/C clutch current was excessive – A/C and Fan Circuits |
586 |
(M) |
Open circuit in A/C clutch – A/C and Fan Circuits |
587 |
(O, M) |
Communication problem between PCM and Variable Control |
617 |
(M) |
Transmission shift failure (1/2 shift) – Transmissions |
618 |
(M) |
Transmission shift failure (2/3 shift) – Transmissions |
619 |
(M) |
Transmission shift failure (3/4 shift) – Transmissions |
621 |
(O) |
Solenoid/circuit failure – shift solenoid 1 – Transmissions |
622 |
(O) |
Solenoid/circuit failure – shift solenoid 2 – Transmissions |
624 |
(O,M) |
Solenoid/circuit failure -Electronic Pressure Control |
625 |
(O,M) |
Solenoid/circuit failure – Electronic Pressure Control |
626 |
(O) |
Transmission Coast Clutch (CCS) Solenoid/circuit |
627 |
(O) |
Torque Converter Clutch circuit fault – Transmissions |
628 |
(M) |
Excessive converter clutch slippage – Transmissions |
629 |
(O,M) |
Torque Converter Clutch circuit fault – Transmissions |
631 |
(O) |
Overdrive Cancel Light circuit problem – Transmissions |
632 |
(R) |
E4OD – Transmission Control Switch (TCS) should be |
633 |
(O) |
4x4L switch should be in 4×2 or 4×4 high for the |
634 |
(O,M) |
Park/Neutral Position (PNP) or Clutch Pedal Position |
636 |
(O,R) |
Transmission Oil Temperature (TOT) sensor out of range |
637 |
(O,M) |
TOT sensor is/was high or open – Transmissions |
638 |
(O,M) |
TOT sensor is/was low or grounded – Transmissions |
639 |
(R,M) |
Transmission Speed sensor (TSS) circuit fault – Transmissions |
641 |
(O) |
Transmission solenoid/circuit failure Shift Solenoid |
643 |
(O,M) |
Torque Converter Clutch (TCC) circuit – Transmissions |
645 |
(M) |
Transmission 1st gear failure – Transmissions |
646 |
(M) |
Transmission 2nd gear failure – Transmissions |
647 |
(M) |
Transmission 3rd gear failure – Transmissions |
648 |
(M) |
Transmission 4th gear failure – Transmissions |
649 |
(M) |
Transmission EPC system failure – Transmissions |
651 |
(M) |
Transmission EPC solenoid/circuit fault – Transmissions |
652 |
(O) |
Torque Converter Clutch (TCC) circuit fault – Transmissions |
654 |
(O) |
Transmission selector not in PARK – Transmissions |
656 |
(M) |
Torque Converter Clutch (TCC) slip – Transmissions |
657 |
(M) |
Transmission temperature was excessive – Transmissions |
(R) = Engine Running test (M) = Memory code (O)=Key On Engine Off test
Ford OBD/OBD2 Trouble Codes By Model
Model | Year | Engine identification | System |
---|---|---|---|
Aerostar 3.0L | 1996-97 | VIN position 8 =U | Ford EEC-V |
Aerostar 4.0L | 1996-97 | VIN position 8 =X | Ford EEC-V |
Aerostar Van/Wagon 3.0L | 1992-95 | VIN position 8 =U | Ford EEC-IV |
Aerostar Van/Wagon 4.0L | 1992-95 | VIN position 8 =X | Ford EEC-IV |
Aspire 1.3L | 1996-97 | VIN position 8 =H | Ford EEC-V |
Bronco 5.0L | 1992-95 | VIN position 8 =N | Ford EEC-IV |
Bronco 5.0L | 1996 | VIN position 8 =N | Ford EEC-V |
Bronco 5.8L | 1992-95 | VIN position 8 =H/R | Ford EEC-IV |
Bronco 5.8L | 1996 | VIN position 8 =H | Ford EEC-V |
Contour 2.0L | 1995 | VIN position 8 =3 | Ford EEC-IV |
Contour 2.0L | 1996-00 | VIN position 8 =3 | Ford EEC-V |
Contour 2.5L | 1995 | VIN position 8 =L | Ford EEC-IV |
Contour 2.5L | 1996-00 | VIN position 8 =L | Ford EEC-V |
Crown Victoria 4.6L | 1992-94 | VIN position 8 =W | Ford EEC-IV |
Crown Victoria 4.6L | 1995-02 | VIN position 8 =W | Ford EEC-V |
Crown Victoria 4.6L | 2003-07 | VIN position 8 =Wig | Ford EEC-V |
Crown Victoria 4.6L | 2006-09 | VIN position 8 =V | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 4.2L | 1997-02 | VIN position 8 =2 | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 4.6L | 1997-02 | VIN position 8 =6/W | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 4.9L | 1992-95 | VIN position 8 =Y/Z | Ford EEC-IV |
Econoline/Club Wagon 4.9L | 1996 | VIN position 8 =Y/Z | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 5.0L | 1992-95 | VIN position 8 =N | Ford EEC-IV |
Econoline/Club Wagon 5.0L | 1996 | VIN position 8 =N | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 5.4L | 1997-02 | VIN position 8 =UM | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 5.8L | 1992-95 | VIN position 8 =H/R | Ford EEC-IV |
Econoline/Club Wagon 5.8L (with 16 pin DLC) | 1996 | VIN position 8 =H | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 5.8L (without 16 pin DLC) | 1996 | VIN position 8 =H | Ford EEC-IV |
Econoline/Club Wagon 6.8L | 1997-02 | VIN position 8 =S | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 7.3L Turbo Diesel | 1995-02 | VIN position 8 =F | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 7.5L | 1992-95 | VIN position 8 =G | Ford EEC-IV |
Econoline/Club Wagon 7.5L (with 16 pin DLC) | 1996 | VIN position 8 =G | Ford EEC-V |
Econoline/Club Wagon 7.5L (without 16 pin DLC) | 1996 | VIN position 8 =G | Ford EEC-IV |
Edge 3.5L | 2007-09 | VIN position 8 =C | Ford EEC-V |
E-Series/Econolinel Club Wagon 4.2/4.6/5.4/6.8L | 2003-08 | VIN position 8 =UM/SIW12 | Ford EEC-V |
E-Series/Econoline/Club Wagon 6.01 6.4/7.3L Turbo Diesel | 2003-08 | VIN position 8 =F/RIP | Ford EEC-V |
Escape 2.0/3.0L | 2000-02 | VIN position 8 =1/B | Ford EEC-V |
Escape 2.0/2.3/2.5/3.0L | 2003-09 | VIN position 8 =1/3/7/B/G/H/Z | Ford EEC-V |
Escort 1.8L | 1996 | VIN position 8 =8 | Ford EEC-V |
Escort 1.9L | 1996 | VIN position 8 =J | Ford EEC-V |
Escort 1.9L/HO | 1992-95 | VIN position 8 =J/K | Ford EEC-IV |
Escort 2.0L SOHC | 1997-02 | VIN position 8 =P | Ford EEC-V |
Escort 2.0L DOHC | 1998-00 | VIN position 8 =3 | Ford EEC-V |
Excursion 5.4L | 2000-02 | VIN position 8 =L | Ford EEC-V |
Excursion 5.4/6.8L | 2003-04 | VIN position 8 =O/US/Z | Ford EEC-V |
Excursion 6.0/7.3L Turbo Diesel | 2003-07 | VIN position 8 =F/P | Ford EEC-V |
Excursion 6.8L | 2000-02 | VIN position 8 =S | Ford EEC-V |
Excursion 7.3L Turbo Diesel | 2000-02 | VIN position 8 =F | Ford EEC-V |
Expedition 4.6L | 1997-02 | VIN position 8 =61W | Ford EEC-V |
Expedition 4.6/5.4L | 2003-07 | VIN position 8 =URIW | Ford EEC-V |
Expedition 5.4L | 1997-02 | VIN position 8 =UAlM | Ford EEC-V |
Explorer 4.0L | 1992-95 | VIN position 8 =X | Ford EEC-IV |
Explorer 4.0L | 1996-02 | VIN position 8 =XlE/K | Ford EEC-V |
Explorer 5.0L | 1996-01 | VIN position 8 =P | Ford EEC-V |
Explorer/Sport/Sport Trac 4.0/4.6L | 2003-07 | VIN position 8 =E/KIW | Ford EEC-V |
Five Hundred 3.0L | 2005-07 | VIN position 8 =1 | Ford EEC-V |
Flex 3.5L | 2009 | VIN position 8 =C | Ford EEC-V |
Focus 2.0L DOHC | 2000-02 | VIN position 8 =3 | Ford EEC-V |
Focus 2.0L SOHC | 2000-02 | VIN position 8 =P | Ford EEC-V |
Focus 2.0/2.3L | 2003-04 | VIN position 8 =P/ZJ3/5 | Ford EEC-V |
Focus 2.0/2.3L | 2005-09 | VIN position 8 =NIl | Ford EEC-V |
Freestar 3.9/4.2L | 2004-07 | VIN position 8 =2/6 | Ford EEC-V |
Freestyle 3.0L | 2005-07 | VIN position 8 =1 | Ford EEC-V |
F-Series 4.2L | 1997-02 | VIN position 8 =2 | Ford EEC-V |
F-Series 4.2/4.6/5.4/6.8L | 2003-07 | VIN position 8 = DIUM/SIWIZJ2/3/5/6 | Ford EEC-V |
F-Series 4.6L | 1997-02 | VIN position 8 =W/6/9 | Ford EEC-V |
F-Series 4.9L | 1992-95 | VIN position 8 =Y | Ford EEC-IV |
F-Series 4.9L | 1996 | VIN position 8 =Y/Z | Ford EEC-V |
F-Series 5.0L | 1992-95 | VIN position 8 =N | Ford EEC-IV |
F-Series 5.0L | 1996 | VIN position 8 =N | Ford EEC-V |
F-Series 5.4L | 1997-02 | VIN position 8 =UMIZJ3 | Ford EEC-V |
F-Series 5.8L | 1992-95 | VIN position 8 =H/R | Ford EEC-IV |
F-Series 5.8L (with 16 pin DLC) | 1996-97 | VIN position 8 =H | Ford EEC-V |
F-Series 5.8L (without 16 pin DLC) | 1996-97 | VIN position 8 =H | Ford EEC-IV |
F-Series 6.0/7.3L Turbo Diesel | 2003-07 | VIN position 8 =F/P | Ford EEC-V |
F-Series 6.4L Turbo Diesel | 2008 | VIN position 8 =R | Ford EEC-V |
F-Series 6.8L | 1999-02 | VIN position 8 =S | Ford EEC-V |
F-Series 7.3L Turbo Diesel | 1996-02 | VIN position 8 =F | Ford EEC-V |
F-Series 7.5L | 1992-95 | VIN position 8 =G | Ford EEC-IV |
F-Series 7.5L (with 16 pin DLC) | 1996-97 | VIN position 8 =G | Ford EEC-V |
F-Series 7.5L (without 16 pin DLC) | 1996-97 | VIN position 8 =G | Ford EEC-IV |
Fusion 2.3/3.0L | 2006-09 | VIN position 8 =1/l | Ford EEC-V |
GT 5.4L | 2005-06 | VIN position 8 =S | Ford EEC-V |
Mustang 2.3L | 1992-93 | VIN position 8 =M | Ford EEC-IV |
Mustang 3.8L | 1994-02 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-V |
Mustang 4.0/4.6/5.4L | 2005-09 | VIN position 8 =N/H/S | Ford EEC-V |
Mustang Cobra 4.6L | 1996-01 | VIN position 8 =V | Ford EEC-V |
Mustang Cobra 5.0L | 1993-95 | VIN position 8 =D | Ford EEC-IV |
Mustang Cobra/GT/Mach 1 3.8/4.6L | 2003-04 | VIN position 8 =RlXfY/4 | Ford EEC-V |
Mustang GT 4.6L | 1996-02 | VIN position 8 =W/X | Ford EEC-V |
Mustang LX/GT 5.0L | 1992-95 | VIN position 8 =EIT | Ford EEC-IV |
Probe 2.0L | 1993-95 | VIN position 8 =A | Ford EEC-IV |
Probe 2.0L | 1996-97 | VIN position 8 =A | Ford EEC-V |
Probe 2.5L | 1993-95 | VIN position 8 =B MECS | |
Probe 2.5L | 1996-97 | VIN position 8 =B | Ford EEC-V |
Ranger 2.3L | 1992-94 | VIN position 8 =A | Ford EEC-IV |
Ranger 2.3L | 1995-97 | VIN position 8 =A | Ford EEC-V |
Ranger 2.3/3.0/4.0L | 2003-08 | VIN position 8 =D/E/UN | Ford EEC-V |
Ranger 2.5L | 1998-02 | VIN position 8 =C | Ford EEC-V |
Ranger 3.0L | 1992-94 | VIN position 8 =U | Ford EEC-IV |
Ranger 3.0L | 1995-02 | VIN position 8 =UN | Ford EEC-V |
Ranger 4.0L | 1992-94 | VIN position 8 =X | Ford EEC-IV |
Ranger 4.0L | 1995-02 | VIN position 8 =X1E | Ford EEC-V |
Taurus 3.0L | 1992-95 | VIN position 8 =U | Ford EEC-IV |
Taurus 3.0L | 1996-02 | VIN position 8 =U/1/2 | Ford EEC-V |
Taurus 3.0L | 2003-06 | VIN position 8 =S/U/2 | Ford EEC-V |
Taurus 3.0L | 24V 1996-02 | VIN position 8 =S | Ford EEC-V |
Taurus 3.0L SHO | 1992-95 | VIN position 8 =Y | Ford EEC-IV |
Taurus 3.2l SHO | 1992-95 | VIN position 8 =P | Ford EEC-IV |
Taurus 3.4l SHO | 1996-99 | VIN position 8 =N | Ford EEC-V |
Taurus 3.5L | 2008-09 | VIN position 8 =W | Ford EEC-V |
Taurus 3.8L | 1992-95 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-IV |
Tempo 2.3L | 1992-94 | VIN position 8 =X | Ford EEC-IV |
Tempo 3.0L | 1992-94 | VIN position 8 =U | Ford EEC-IV |
Thunderbird 3.8L | 1992-95 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-IV |
Thunderbird 3.8L | 1996-97 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-V |
Thunderbird 3.9L | 2002-04 | VIN position 8 =A | Ford EEC-V |
Thunderbird 4.6L | 1994-97 | VIN position 8 =W | Ford EEC-V |
Thunderbird 5.0L | 1992-93 | VIN position 8 =T | Ford EEC-IV |
Thunderbird SC 3.8L | 1992-95 | VIN position 8 =C/R | Ford EEC-IV |
Windstar 3.0L | 1995-00 | VIN position 8 =U | Ford EEC-V |
Windstar 3.8L | 1995-02 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-V |
Windstar 3.8L | 2003 | VIN position 8 =4 | Ford EEC-V |