Код ошибки 0x80042302 windows 10

Windows 7, а также — Windows 8.1 и 10 содержат встроенный инструмент резервного копирования файлов и приложений. Как и в других программных компонентах, здесь тоже могут появляться ошибки. Одна из самых частых – это 0x80042302. Этот код указывает на то, что в соответствующей службе компьютера произошёл сбой. Неполадка может мешать резервному копированию или же восстановлению из ранее созданного каталога.

Причины появления

Ошибка с кодом 0x80042302 может появляться по следующим причинам:

  • Сбои, битые секторы или нехватка места на жестком диске.
  • Некорректное взаимодействие с антивирусом или брандмауэром.
  • Неполадки в службах резервного копирования.

Во втором случае ошибка может возникать из-за того, что один из копируемых файлов относится к потенциально-нежелательным или опасным (например, поддельный установщик или генератор ключа активации). В этом случае резервирование, встроенное в Windows, прервется с ошибкой. Инициатором этой неполадки чаще всего становится встроенный «Защитник (на WinSeven или 8.1) или приложение «Безопасность» (на Win10).

Кроме того, в редких случаях появлению ошибки 80042302 может поспособствовать неправильная конфигурация групповой политики.

Ошибка 80042302

Выявление и устранение неполадок

В первую очередь проверяется жесткий или твердотельный диск на наличие неполадок. В последнем случае очень полезной будет утилита SSDLife Pro. Она покажет здоровье носителя и примерную дату окончания жизненного срока.

Для проверки HDD на битые сектора, способные привести к появлению ошибки 80042302, лучше всего подойдут утилиты AOMEI Partition Assistant и Victoria. Они выполнят подробное сканирование носителя. Приложения просты и удобны в обращении, так как обладают графическим интерфейсом.

Если одна из утилит выявила битые секторы, то следует применить действие, рекомендованное в конкретном приложении (например, стирание или переназначение). Перед этим желательно осуществить копирование важных файлов на другой носитель, используя стандартную возможность Проводника или Total Commander.

Если приложение SSDLife Pro показывает, что срок службы твердотельного диска скоро закончится, то его надо заменить на новый. Для переноса данных свежий носитель подключают к компьютеру, используя переходник USB-SATA или же свободный порт на материнской плате.

Если проверка не обнаружила битых секторов, но ошибка 80042302 осталась, то следует проверить работу антивируса. Это поможет избавиться от постоянных проблем при копировании папок с keygen и adware. В первую очередь надо узнать, установлен ли сторонний антивирус, и работает ли он в активном режиме. После устранения неполадки надо повторить копирование и проверить, дойдёт ли оно до конца.

В случае преждевременного завершения или невозможности запуска резервного копирования следует проверить состояние служб, используя соответствующую оснастку. В появившемся окне находят строку с «Теневым копированием тома». После этого нужно открыть окно свойств и попытаться запустить сервис, если он по каким-то причинам остановился.

При невозможности перезапуска следует проверить службы, от которых зависит работа теневого копировальщика томов. К таким относятся «Удаленный вызов процедур (УВП)» и «Сопоставитель конечных точек УВП». Состояние этих служб проверяется в соответствующих окнах свойств. Также рекомендуется задать автоматический способ запуска службы «Теневое копирование…».

Если даже после принятия вышеперечисленных мер резервное копирование через панель управления по-прежнему не запускается или преждевременно обрывается, то нужно проверить групповые политики в случае их доступности. В соответствующей оснастке следует проверить состояние объекта, отвечающего за отключение восстановления системы. В окне свойств вышеуказанной политики следует отключить её или ничего не задавать, используя соответствующий переключатель.

Заключение

Таким образом, устранить ошибку с кодом 80042302 и наладить работу встроенного в «Виндовс» инструмента резервного копирования можно своими руками, без помощи специалиста. Крайней мерой в этой ситуации окажется переустановка системы. Если пользователь предпочитает использование другого бэкапера, то он может игнорировать рассмотренную неполадку таким способом.

Загрузка…

Download Windows Speedup Tool to fix errors and make PC run faster

System Restore allows PC users to restore the OS image to an earlier functioning state. The Restore operation is very easy and doesn’t involve technicalities. However, in some cases, you may receive the error code 0x80042302 when you try to perform a system restore on your Windows 10 device.

Volume Shadow Copy Service component encountered an unexpected error 0x80042302

System Restore error 0x80042302

When you encounter this issue, you’ll receive the following full error message:

System Restore does not appear to be functioning correctly on this system.

A Volume Shadow Copy Service component encountered an unexpected error. Check the Application event log for more information. (0x80042302)

As you can see on the error prompt, the most common reason for the error is that the Volume Shadow Copy service is disabled.

In addition, system files missing or corrupted can also trigger this error during the restore operation

Fix System Restore error 0x80042302

If you’re faced with this issue, you can try our recommended solutions in the order presented below and see if that helps to resolve the issue.

  1. Enable Volume Shadow Copy service
  2. Clean Boot and perform System Restore
  3. Run SFC and DISM scan
  4. Perform Reset This PC or Cloud Reset.

Let’s take a look at the description of the process involved concerning each of the listed solutions.

1] Enable Volume Shadow Copy service

To enable the Volume Shadow Copy Service (VSS) on Windows 10, do the following:

  • Press Windows key + R to invoke the Run dialog.
  • In the Run dialog box, type cmd and then press CTRL + SHIFT + ENTER to open Command Prompt in admin/elevated mode.
  • In the command prompt window, type the command below and hit Enter after each line:
net stop vss
net start vss

After you execute both commands, you can then re-run System Restore. The operation should run successfully without the error 0x80042302. Otherwise, try the next solution.

2] Clean Boot and perform System Restore

This solution requires you to clean boot your system and then perform the system restore operation in that state.

3] Run SFC and DISM scan

If you have system file errors, you may encounter this error.

The SFC and DISM are both utilities in Windows 10 that allow PC users to scan for corruptions in Windows system files and system image itself, then restore corrupted files or rebuild the damaged system image. Download and use our FixWin to run both of them with a single click.

Read: The VSS service is shutting down due to idle timeout.

4] Perform Reset This PC or Cloud Reset

If the solutions provided so far haven’t resolved the issue at hand, you can try Reset This PC, or Cloud Reset to reset every Windows component.

All the best.

Related post: Volume Shadow Copy Service error 0x81000202 or 0x81000203.

Obinna has completed B.Tech in Information & Communication Technology. He has worked as a System Support Engineer, primarily on User Endpoint Administration, as well as a Technical Analyst, primarily on Server/System Administration. He also has experience as a Network and Communications Officer. He has been a Windows Insider MVP (2020) and currently owns and runs a Computer Clinic.

У вас на экране компьютера возникла ошибка 0x80042302? Как правило эта ошибка 0x80042302 плод запуска неправильно настроенной системы. Она так же может возникнуть при повреждении определенных файлов Windows. Но в большинстве случаев ошибка 0x80042302 появляется при запуске служебной программы восстановления системы.

Компонент службы теневого копирования томов обнаружил
непредвиденную ошибку. Дополнительные сведения см. В журнале событий приложения. Информация. (0x80042302)

Причина №1: – Наиболее частой причиной этой ошибки является неработающая служба теневого копирования тома. Эта служба создает резервные копии Windows во время использования и требуется для правильной работы восстановления системы.

Причина № 2: – Системные файлы отсутствуют или повреждены.
Другая возможная причина пропадание или повреждение ключевого системного файла. Это могло произойти из-за ошибок записи на диск, перебоев в подаче электроэнергии или вирусных атак.

Исправление «0x80042302» в Windows:

Исправление №1: установите для службы теневого копирования тома значение автоматическое. Утилита теневого копирования тома из Windows создает резервные копии Windows во время использования.

Если эта ошибка появляется во время восстановления системы, установка теневого копирования тома на автоматическое может исправить:

Ошибка 0x80042302 при запуске Windows:

  • Нажмите Пуск”.
  • Введите services.msc в диалоговом окне «Выполнить» или в строке поиска.
  • Нажмите, Enter чтобы открыть служебную программу Службы.
  • Найдите в списке пункт > Теневое копирование тома.
  • Убедитесь, что теневое копирование тома запущено: проверьте столбец «Состояние», соответствующий этому элементу. Если он не запущен, нажмите Запустить службу» в левом меню, чтобы запустить ее.
  • Щелкните правой кнопкой мыши > Теневое копирование тома и выберите Свойства.
  • Установите тип запуска на автоматический – применить.
  • Далее -> Перезагрузите компьютер!

Ошибка 0x80042302 при запуске Windows:

Исправление ошибки 0x80042302№2: Выполнение чистой загрузки:

Выполнение чистой загрузки может исправить ошибку 0x80042302, если она возникла при открытии утилиты восстановления системы.

Чтобы выполнить чистую загрузку Windows, выполните следующие действия:

Исправление ошибки 0x80042302 №2: Выполнение чистой загрузки:

  • Нажмите Win-Пуск”.
  • Введите msconfig.exe в поле поиска и щелкните msconfig в списке
    На Генеральной вкладке “общие”, снимите > Загружать элементы автозагрузки из Выборочный запуск радио кнопки.
  • На вкладке -> Служба установите флажок -> Не отображать службы Microsoft» и нажмите Отключить все».
  • Нажмите ok, далее перезагрузите компьютер.

Исправление ошибки №2: Выполнение чистой загрузки:

Исправление №3: Запустите sfc/

Запустите утилиту sfc, которая поможет проверить системные файлы и восстановит их при необходимости.

  • Нажмите Win- Пуск“.
  • Введите cmd в поле поиска
  • Запустите с правами администратора.
  • Далее > sfc / scannow
  • Потом > Enter и выберете сектор, который необходимо исправить.
  • После окончания процесса > Перезагрузите компьютер!

Исправление №4: Вызовите специалиста:

Если ситуация застала вас врасплох, что и представить сложно – вызывайте специалиста. Специалист приедет в нужное место и разрешит поставленную задачу. Выпадение ошибки на компьютере это не повод носиться по всему городу, в поисках сервисного центра. Достаточно позвонить и оставить заявку на вызов специалиста на дом или в офис. Выбор за вами, услуги за нами!

Похожее:

Содержание:

  • Решение 1: Использование сторонней альтернативы
  • Решение 2: Проверьте, включены ли службы
  • Решение 3: Установка новой Windows и последующее монтирование образа (опытные пользователи)

Пользователи сталкиваются с ошибкой «0x80042302«, когда они пытаются восстановить образ Windows на своем компьютере. Механизм, с помощью которого восстанавливается образ системы, называется Восстановление системы. Полное сообщение об ошибке следующее:

«Восстановление образа системы не удалось. Подробности ошибки: Компонент службы теневого копирования тома столкнулся с непредвиденной ошибкой. Проверьте журнал событий приложения для получения дополнительной информации. (0x80042302)»

Восстановление системы позволяет пользователям восстановить состояние windows из образа, который был сохранен ранее. Эта функция не требует много места на компьютере, а также довольно проста в настройке. До сих пор процесс восстановления с помощью System Restore очень прост и не связан с техническими аспектами.

Эта ошибка стала более заметной после обновления 1709 Fall Creators. Резервное копирование образа системы (SIB) обесценилось. Это означает, что Microsoft остановило разработку и поддержка от этой функции, но она все еще доступна на различных ПК.

Далее, есть несколько обходных путей решения этой проблемы. Обратите внимание, что обходные пути отличаются от исправлений (исправления — это когда проблема полностью устранена, а обходные пути представляют собой способы, с помощью которых вы можете обойти проблему и выполнить поставленную задачу). Мы не можем придумывать исправления, так как сама услуга амортизирована.

Решение 1: Использование сторонней альтернативы

Поскольку сама служба обесценилась, лучше прибегнуть к альтернативе стороннего производителя. Что значит амортизированный? Это означает, что инструмент все еще присутствует в Windows но его разработка и поддержка прекращена. Вы будете использовать инструмент по умолчанию, и если возникнет какая-либо ошибка (как в данном случае с 1709), вам придется искать другие альтернативы, поскольку в этом вопросе не будет никакого развития.

Вы можете прибегнуть к сторонним альтернативам, которые справятся с задачей не хуже. Одной из таких альтернатив является Macrium Software. Вы можете легко найти его в Google, загрузить и следовать простым инструкциям на экране для выполнения работы.

Решение 2: Проверьте, включены ли службы

Причина, по которой вы можете столкнуться с этой проблемой, заключается в том, что ваши службы отключены. Бывают случаи, когда для устранения неполадок необходимо отключить службы. Кроме того, существуют некоторые программы оптимизации ПК, которые отключают ваши службы, чтобы уменьшить использование процессора или «оптимизировать» ваш компьютер. Это решение работает для большинства предыдущих версий Windows (до Fall Creators Update).

  1. Нажмите Windows + R, введите «службы.msc» в диалоговом окне и нажмите Enter.
  2. В окне служб проверьте свои службы и убедитесь, что они не отключены.
  3. Одна из заметных служб, которую вам следует проверить, — «Теневое копирование тома«. Это основной процесс, отвечающий за управление образами системы. Установите состояние как автоматический и убедитесь, что это так включённый.

  1. Также проверьте, не завершился ли процесс «Microsoft Software Shadow Copy Provider» запущен и работает. Перейдите к его свойствам и установите его состояние запуска как автоматический и убедитесь, что он запущен.

  1. В дополнение к этим службам убедитесь, что другие службы работают.

Решение 3: Установка новой Windows и последующее монтирование образа (опытные пользователи)

Это решение для опытных пользователей, которые знают, что они делают. Следуйте инструкциям шаг за шагом и внесите необходимые изменения в соответствии с вашей системой.

Примечание: Здесь мы предполагаем пути к файлам и каталогам для удобства. Обязательно замените диски, когда вы будете выполнять решение, на правильные диски на вашем компьютере.

  1. Отключите компьютер от сети. Это делается для того, чтобы предотвратить запуск Windows Update.
  2. Введите установочный носитель и установите Windows 10. Когда появится запрос, выберите опцию «У меня нет ключа продукта«. Также выберите опцию «Пользовательский вариант: Установить только Windows«. Это создаст все разделы на вашем диске (C: EFI Recovery), и благодаря этому у вас будет машина с Windows 10 для работы.
  3. Войдите в свою учетную запись.
  4. Нажмите Windows + E, чтобы запустить File Explorer. Перейдите на локальный диск C, щелкните правой кнопкой мыши на пустом месте и выберите Новая > Папка. Назовите новую папку как «MountedVHDX«.
  5. Создайте еще одну новую папку с именем «WindowsImage» на локальном диске C и скопируйте папку, соответствующую папке WindowsImage из ваших резервных копий.
  6. Теперь подключите внешний жесткий диск к компьютеру. Там должно быть приличное пустое пространство (по крайней мере, столько же места, сколько в вашем SIB. Предположим, что внешний диск называется «E:\«.
  7. Создайте новую папку на жестком диске с именем «CapturedWIM«.
  8. Нажмите Windows + S, введите «PowerShell» в диалоговом окне, щелкните правой кнопкой мыши на приложении и выберите «Запустите от имени администратора«. Теперь выполните следующие команды:

Mount-WindowsImage -ImagePath fullpathofvhdxindoublequotes -Path c:\MountedVHDX -Index 1

New-WindowsImage -CapturePath C:\MountedVHDX -Name Win10Backup -ImagePath E:\CapturedWIM\sib.wim -Description “Windows 10 Backup” -Verify

Dismount-WindowsImage -Path C:\MountedVHDX -Discard

Примечание: Вставьте полный путь к VHDX в первую перечисленную команду вместо “fullpathvhdxindoublequotes”.

  1. Перезагрузите Windows после выполнения перечисленных выше команд.
  2. Теперь, как только вы окажетесь на экране входа в систему, нажмите кнопку питания и далее нажмите «Перезагрузить» удерживая клавишу shift. Это заставит ваш компьютер перейти в режим восстановления.
  3. Выберите следующие опции:

Устранение неполадок > Дополнительно > Командная строка

  1. Когда появится командная строка, выполните следующие команды:

Форматировать c:

Dism /Apply-Image /ImageFile:E:\CapturedWIM\sib.wim /Index:1 /ApplyDir:C:\

  1. Теперь, когда вы перезагрузите компьютер, проблема будет решена.

Contents

  • What Is the Volume Shadow Copy Service?
  • How to Fix System Restore Error 0x80042302
    • Set the Volume Shadow Copy Service to Automatic
    • Disable startup applications
    • Go through Settings:
    • Go through Task Manager:
    • Perform a clean boot
      • Follow these steps:
    • Enable System Restore in the Group Policy Editor
      • Follow these steps to enable System Restore in the Group Policy Editor:
    • Fix faulty system files
      • Here’s what you need to do:
    • Check your hard disk for errors
      • Go through the File Explorer:
    • Run a full malware scan
  • Conclusion

How to fix System Restore error 0x80042302 in Windows 10?

Windows has never been a perfect operating system. Windows issues pop up out of nowhere from time to time, and users have to prepare for the worst by creating backups because some errors can cause irreparable damage.

You can choose to copy personal files to an external drive so that you can replace them in case a system crash wipes out your hard drive. However, you can lose your apps if a crash happens. Backing up the entire system involves creating a Windows backup image, which is a snapshot of your hard drive. It will help you return your system to a previous state and recover your files and apps if something goes wrong.
But things don’t always go as planned. You’re currently reading this article because you’re looking for a solution to the “A Volume Shadow Copy Service component encountered an unexpected error. Check the Application event log for more information. (0x80042302)” issue. The problem comes up whenever you try to restore a backed-up Windows image or run the System Restore utility.

You’ll find the solution you’re looking for, as we’ve compiled guides on how to fix the System Restore error 0x80042302.

What Is the Volume Shadow Copy Service?

The Volume Shadow Copy Service is critical to any backup or restore activity you intend to run on your computer. The backup process is complex. You often need to back up data when certain applications and system components are still working with it. The files you’re trying to back up might be large. And multiple system components have to work together to make the backup process successful.

The job of the Volume Shadow Copy Service (VSS) is to make sure these components work together perfectly so that the backup process can be carried out while your applications continue to use the data files they need. It ensures you don’t have to pause whatever you’re doing to create a backup.

How to Fix System Restore Error 0x80042302

There are different underlying causes of the error. The Volume Shadow Copy Service might be turned off or malfunctioning, a startup program or service might be clashing with the service or System Restore utility, or you might be dealing with problematic system files.

The error will go away if you eliminate its cause, which varies from system to system. You can’t know the exact problem you have to get rid of. So, follow the solutions below in the order they are arranged.

Set the Volume Shadow Copy Service to Automatic

If the service is turned off, you are likely to run into the error 0x80042302. You can resolve the problem by restarting the service and setting it to Automatic. The following steps will show you how:

  1. Go to your keyboard and hit the Windows logo and R buttons together to open the Run dialog window.
  2. After Run opens, type “services.msc” and click on the OK button to open the Services app. You can also search for “Services” in the Start menu to launch the app.
  3. After the Services app opens, scroll down to the Volume Shadow Copy Service and double-click it.
  4. Stay in the General tab of the Volume Shadow Copy Service’s Properties dialog.
  5. If the service is running, click on the Stop button. Once it’s stopped, go to the Startup Type drop-down menu and select Automatic.
  6. Next, click on the Start button.
  7. Click on OK in the dialog window and check if the problem goes away.

You should also ensure that services that VSS depends on to run are also running. To do that, double-click on the Volume Shadow Copy Service to open its Properties dialog window. Once the dialog appears, head to the Dependencies tab. Next, go to the box for “This service depends on the following components.” Take note of the services you find in the box. Click on the plus (+) sign beside the services to see other components. Now, return to the Services app’s main page, locate the services you saw and make sure they’re running and set to Automatic.

If this method does not fix the problem, move on to the next solution.

Disable startup applications

Some third-party applications and services run automatically at startup. They are designed this way to hit the ground running before you start using your computer. You can also configure some apps to start up this way if you want to save time with programs you use regularly.

One of these programs might be clashing with the Volume Shadow Copy Service and producing the error. You can find out if that’s the case by disabling the startup programs so that they don’t automatically run when you restart your system.

We’ll show you how to prevent startup programs from running.

Go through Settings:

  1. Tap the Windows logo and I buttons on your keyboard to launch Settings. You can also open the Start menu and click on the gear icon to open Settings.
  2. After the Settings application opens, click on the Apps icon.
  3. Go to the left pane of the Apps interface and click on Startup.
  4. Now, go to the right side of the screen and turn off the switch for apps that are configured to run at startup.

Go through Task Manager:

  1. Right-click on the taskbar and select Task Manager from the menu that pops up. You can also use the Ctrl + Shift + Esc keyboard combo to summon the Task Manager.
  2. Once the Task Manager window appears, switch to the Startup tab. If you don’t see the Task Manager’s tabs, click on More Details.
  3. The Startup tab of the Task Manager displays a list of programs that can run at startup. It has a startup column that shows whether an app is disabled or enabled.
  4. Locate enabled apps, click on each, and then click on the Disable button.
  5. Exit the Task Manager and restart your system.

If a startup program is responsible for the error, you won’t encounter System Restore problems once you restart your computer.

Perform a clean boot

A startup service could also cause this problem. To find out for sure, perform a clean boot. When you boot your system in a clean boot state, you’re disabling third-party services that run at startup.
These steps will show you how to clean boot your system and find out which startup service is causing the problem:

  1. Right-click the Start button to open the Power User menu. Click on Run once the menu appears. You can use the Windows + R combo to launch the Run dialog box.
  2. Type “msconfig” into the Run text box and click on the OK button.
  3. Once the System Configuration window appears, go to the Services tab.
  4. Head to the Services tab’s bottom-left corner and check the “Hide all Microsoft services” checkbox.
  5. Next, click on the Disable All button. The marked services will now be prevented from running on your system’s next startup.
  6. Reboot your computer and check if the error is resolved.

The error message will not surface if one of the services you disabled has been clashing with VSS. You’ll have to enable the services one after the other to isolate the culprit. To do that, go to the System Configuration window and enable one service. Restart your computer and check if the error persists. If the error message comes up, then you’ve found the source of the problem. However, if the first service doesn’t trigger the error, move on to the next one.

You can reduce the stress of going through each service by eliminating possible culprits in batches.

Follow these steps:

  1. Open the System Configuration dialog window and head to the Services tab.
  2. Check half of the services and click on the Enable All button.
  3. Restart your system and see if the problem appears.
  4. If one of the services you enabled is the cause of the problem, the error will occur again. You now have to check only those services one after the other instead of going through every single service in the System Configuration window.
  5. On the other hand, if the error doesn’t appear, you’ve checked out those services as possible culprits. Enable the remaining services and check if the error shows up.

Once you figure out which service is responsible, you can either update it or remember to disable it whenever you want to back up or restore your system.

Enable System Restore in the Group Policy Editor

The System Restore Error 0x80042302 could result from a local group policy that prevents your system from running the System Restore utility. Some users noticed that the error had gone away after undoing the policy.

Note that the Group Policy Editor is only available in the Pro and Enterprise editions of Windows 10. So, if you’re running Windows 10 Home, move on to the next solution.

Follow these steps to enable System Restore in the Group Policy Editor:

  1. Launch the Run dialog window by right-clicking the Start button and clicking on Run in the Power User menu. Pressing the Windows logo and R buttons on your keyboard is another way to launch Run.
  2. Once you see the dialog box, type “gpedit.msc” and click OK or tap the Enter keyboard button.
  3. Once the Group Policy Editor opens, go to the left pane and expand Administrative Templates under Computer Configuration.
  4. Expand the System category and click on System Restore.
  5. Next, go to the right side of the window and double-click on “Turn off System Restore.”
  6. Select Not Configured when the Turn Off System Restore dialog appears.
  7. Click on the OK button.
  8. Restart your system and check if the error is gone.

Fix faulty system files

The Volume Shadow Copy Service relies on some system files to operate correctly. Some of these system files can begin to cause problems if they’re damaged by malware. In some cases, missing system files are the problem.

You’ll have to repair the system files before the error goes away in this case. The System File Checker is designed to resolve such issues. It’s a command-line utility used to find and replace faulty or missing protected system files. Before running SFC on Windows 10, you have to run the Deployment Image Servicing and Management (DISM) tool, another command-line utility used to service, mount, and manage Windows images. In this case, you’ll be using DISM to provide the files needed for system repair.

Here’s what you need to do:

  1. Click on the search icon in the taskbar or press the Windows logo and I keyboard buttons together.
  2. Type “cmd.”
  3. Once you see Command Prompt in the search results, right-click it and select Run as Administrator. If you don’t see the option, click on More, then select it.
  4. Select Yes once the User Account Control dialog window opens and requests permission to open the Command Prompt as an administrator.
  5. After the Command Prompt window appears, type the following line and hit the Enter button to run DISM:

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

DISM will now provide the repair files using the Windows Update utility as a source. It would be best if you had a stable internet connection for this command to work. If you’re not connected to the internet or are having troubles with Windows Update, you need another repair source. If you have a Windows 10 DVD or bootable USB, use the following command line instead:

DISM.exe /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:C:\RepairSource\Windows /LimitAccess

C:\RepairSource\Windows is merely a placeholder for the path to the Windows directory on the bootable media. So, replace it with the correct line.

  1. After running DISM successfully, head to the next line in the Command Prompt interface, type “sfc /scannow” (don’t add the quotes), and click on the OK button.

The completion message you’ll see after the command runs will depend on the result of the scan. If the message says, “Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them. Details are included in the CBS.Log C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log,” then you can restart your computer and see if the error is gone.

However, if the Command Prompt tells you that “Windows Resource Protection could not perform the requested operation,” then you have to boot your system up in Safe Mode and run the command. Follow these steps:

  1. Open the Start menu and click on the Power icon.
  2. Hold down the Shift button on your keyboard and click on Restart.
  3. Your system will now boot into the Advanced Startup environment, where you’ll see the Choose an Option interface.
  4. Alternatively, you can press Windows + I and click on Update & Security on Settings’ home page. Go to the Restore tab and click on Restart Now under Advanced Startup.
  5. Once you get to the Choose an Option screen, click on Troubleshoot.
  6. After the Troubleshoot page opens, click on the Advanced Options tile.
  7. Next, select Startup Settings after the Advanced Options screen shows up.
  8. Click the Restart button once the Startup Settings interface appears.
  9. Your computer will now restart to the Startup Options screen.
  10. Press the number next to Safe Mode, which should be 4. If you’re going to be using the DISM tool with an internet connection, press 5 or F5 for Safe Mode with Networking.
  11. Once your PC boots in Safe Mode, head to C:\Windows\WinSxS\Temp to confirm that the PendingDeletes and PendingRenames folders are present.
  12. Now, launch an elevated Command Prompt window, then run the DISM and SFC tools.

Check your hard disk for errors

Your hard disk contains your system files, application files, and the entire operating system. These files are arranged in the hard drive’s sectors. Those sectors can become damaged and cause issues, like the System Restore error.

Using the CHKDSK utility to find bad hard disk sectors prevents your operating system from using them. While the tool can also attempt to recover healthy files from those bad sectors, nothing is guaranteed, and you should be ready to lose some files for good.

Once you run the CHKDSK utility, you can run the SFC tool to replace files that might have been lost to the bad sectors.

You can run the CHKDSK utility via the File Explorer window or through an elevated Command Prompt.

Go through the File Explorer:

  1. Use the Windows + E keyboard shortcut to open the File Explorer. You can also right-click the Windows logo in the taskbar and click on File Explorer or click on the folder icon in the taskbar (if you have one).
  2. Once you see the File Explorer window, switch to the left pane and click on the arrow beside This PC.
  3. Under This PC, locate the drive where Windows is installed and right-click it.
  4. Select Properties from the context menu.
  5. Once the Properties dialog window opens, go to the Tools tab.
  6. Click on Check under Error Checking.
  7. Next, select Scan Drive after you see the message that reads, “You don’t need to scan this drive.”
  8. Windows will now check your hard disk for errors.
  9. Once the scan is complete, you’ll see the scan results in a dialog window.

If going through the File Explorer does not get rid of the issue, go through an elevated Command Prompt window. The command-line CHKDSK tool runs a more thorough check. Follow the guide below:

  1. Click on the search icon in the taskbar or press the Windows logo and I keyboard buttons together.
  2. Type “cmd.”
  3. Once you see Command Prompt in the search results, right-click it and select Run as Administrator. If you don’t see the option, click on More, then select it.
  4. Select Yes once the User Account Control dialog window opens and requests permission to open the Command Prompt as an administrator.
  5. After the Command Prompt window appears, type the following line and hit the Enter button:

chkdsk C: /f /r /x

Note: Replace the letter “C” in the command line with your Windows volume drive letter.

Confused about the command? Here’s a brief rundown:

  • The “/x” switch prompts the CHKDSK utility to unmount the drive or partition before running the scan.
  • The “/r” parameter allows the tool to recover any readable information while it checks for bad sectors.
  • The “/f” switch allows the command-line program to fix any error it detects during the scan.

If the drive is busy because your system is using it, you’ll see the following message:
“Chkdsk cannot run because the volume is in use by another process. Would you like to schedule this volume to be checked the next time the system restarts? (Y/N)”

Hit the Y keyboard button to schedule the scan for your next reboot. Restart your system after that, and the process will begin.

Run a full malware scan

You cannot rule out malware without running a full scan. Some malware programs replace system files to escape detection, while others can compromise core system components. Running a full scan allows your antivirus program to scan protected areas that might be affected by malware.

Note that a full scan can potentially run for hours, so you have to allow the antivirus program to do its job. The steps below show you how to run the full scan in Windows Security:

  1. Go to the notification area in the taskbar.
  2. Click on the “Show hidden icons” button.
  3. After the system tray expands, click on the white shield to open Windows Security.
  4. Click on Virus & Threat Protection in the Windows Security interface.
  5. Next, click on Scan Options once you see the Virus & Threat Protection page.
  6. When you see the Scan Options page, select Full Scan, then click on Scan Now.
  7. Allow the process to complete, then restart your system and check for the problem.

Conclusion

Restoring your system should now be easy. Please go to the comments section below to ask questions and share your experiences.

You can solve numerous issues on your system by getting rid of junk files and problematic registry entries. Finding and removing these files and registry keys can be difficult even for experts. However, with a program like Auslogics BoostSpeed, you can get rid of them without problems.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Код ошибки 0x8004240f при установке win 10
  • Код ошибки 0x80070005 при обновлении windows 10
  • Код ошибки 0x80070002 0xa001b windows 10 флешка
  • Код ошибки 0x80040707 google chrome
  • Код ошибки 0x80042405 0xa001b