Как проверить pst файл на ошибки

Восстановление файлов данных Outlook (PST и OST)

Outlook для Microsoft 365 Outlook 2021 Outlook 2019 Outlook 2016 Outlook 2013 Outlook 2010 Outlook 2007 Еще…Меньше

Вы можете использовать средство восстановления папки «Входящие» (SCANPST.EXE) для диагностики и исправления ошибок в файле данных Outlook. Средство восстановления папки «Входящие» проверяет Outlook файлы данных на компьютере, чтобы убедиться, что они в хорошей форме.

Вы можете использовать средство восстановления папки «Входящие» в следующих ситуациях:

  • Вы получите сообщение о том, что Outlook не может открыть файл данных

  • Вы получаете сообщение о том, что Outlook не может открыть набор папок

  • Вы считаете, что файл данных Outlook может быть поврежден

Если вы используете учетную запись электронной почты Exchange, вы можете удалить автономный файл данных Outlook (OST- файл), и Outlook повторно создаст автономный файл данных Outlook (OST) при следующем открытии Outlook.

Примечания: 

  • Средство восстановления папки «Входящие» не подключает и не анализирует данные, хранящиеся в почтовом ящике Exchange. Средство ищет только ошибки (повреждения) и, если таковые имеются, дает возможность разрешить средству исправить эти ошибки. Если не удается запустить средство восстановления папки «Входящие», попробуйте восстановить программу Outlook.

  • Перед запуском средства восстановления папки «Входящие» рекомендуется создать резервную копию существующего файла данных Outlook. Дополнительные сведения см. в статье Резервное копирование файла данных Outlook.

Восстановление файла данных Outlook (PST-файла)

  1. Закройте Outlook и перейдите к одному из следующих расположений файлов:

    • Outlook 2019: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16

    • Outlook 2016: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16

    • Outlook 2013: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15

    • Outlook 2010: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14

    • Outlook 2007: C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12

  2. Запустите файл SCANPST.EXE.

  3. Нажмите кнопку Обзор , чтобы выбрать файл данных Outlook (PST), который требуется проверить. Если вам нужна помощь в поиске файла данных Outlook, см. статью Поиск файлов данных Outlook.

    Примечание: По умолчанию во время сканирования создается новый файл журнала. Вы также можете нажать кнопку Параметры и отключить создание журнала или сделать так, чтобы результаты добавлялись в существующий файл журнала.

  4. Нажмите кнопку Начать, чтобы начать проверку.

  5. Если обнаружены ошибки, нажмите Восстановить, чтобы начать их исправление.

    Отображение результатов из отсканированного PST-файла данных Outlook с помощью SCANPST.EXE — средства восстановления папки "Входящие"

    Примечание: В ходе восстановления создается файл резервной копии. Чтобы изменить принятое по умолчанию имя или расположение этого файла, введите новое имя в поле Имя файла резервной копии или нажмите кнопку Обзор, чтобы выбрать нужный файл. Для восстановления файла данных Outlook может потребоваться запустить средство несколько раз. В некоторых случаях элементы не могут быть восстановлены, если они были окончательно удалены или повреждены после восстановления.

  6. По завершении восстановления запустите Outlook с профилем, связанным с восстановленным файлом данных Outlook.

Что происходит после восстановления файла данных Outlook?

В область папок может появиться папка с именем Восстановленные личные папки , которая содержит папки Outlook по умолчанию или папку Потерянные и найденные папки. Некоторые из восстановленных папок могут быть пустыми. Папка «Потерянные и найденные » содержит все папки и элементы, восстановленные средством восстановления, которые Outlook не могут размещаться в исходной структуре.

Создание нового файла данных

Вы можете создать файл данных Outlook и перетащить в него элементы из папки Потерянные и найденные. После этого можно удалить PST-файл Восстановленные личные папки, включая папку Потерянные и найденные. Сведения о создании файла данных Outlook см. в статье Создание файла данных Outlook.

Восстановление элементы из BAK-файла резервной копии

Если исходный файл данных Outlook открылся, вероятно, вы сможете восстановить дополнительные элементы. Средство восстановления папки «Входящие» создает файл резервной копии с тем же именем, что и у исходного файла, но с расширением BAK, и сохраняет его в той же папке. Вы можете попробовать восстановить из файла резервной копии элементы, которые не удалось восстановить средству восстановления папки «Входящие».

  1. Перейдите к папке, в которой хранится PST-файл, и найдите BAK-файл (например, olgazueva01@outlook.com.bak), созданный средством восстановления папки «Входящие».

  2. Сделайте копию BAK-файла и переименуйте его, используя расширение bak.pst. Например, olgazueva01@outlook.com.bak.pst.

  3. Импортируйте файл с расширением bak.pst в Outlook, затем с помощью мастера импорта и экспорта импортируйте дополнительные восстановленные элементы в только что созданный PST-файл.

Поиск файлов данных Outlook

Вы можете проверить расположение файлов данных Outlook в Outlook.

  1. Выберите Файл > Параметры учетной записи > Параметры учетной записи.

  2. Перейдите на вкладку Файлы данных .

  3. Все файлы данных Outlook (PST) и автономные файлы данных (OST) перечислены вместе с именем учетной записи, с которыми связаны файлы.

Нужна дополнительная помощь?

Нужны дополнительные параметры?

Изучите преимущества подписки, просмотрите учебные курсы, узнайте, как защитить свое устройство и т. д.

В сообществах можно задавать вопросы и отвечать на них, отправлять отзывы и консультироваться с экспертами разных профилей.

Найдите решения распространенных проблем или получите помощь от агента поддержки.

Microsoft Outlook — один из самых известных поставщиков услуг электронной почты, предлагающий действительно хорошие функции и утилиты. Одной из таких функций является Inbox Repair Tool, доступ к которому можно получить, запустив файл Scanpst. Файл scanpst — это встроенная утилита, предоставленная Microsoft как часть системных файлов почтового клиента Microsoft Outlook. Когда вы запускаете файл scanpst в своей системе, он направляет вас к инструменту восстановления папки «Входящие», который Microsoft предлагает в качестве инструмента восстановления файлов PST и OST только в системе, а не в почтовом ящике на сервере.

Файлы PST и OST в системе, по сути, представляют собой файлы базы данных, которые обновляются, как только система подключается к Интернету. Так что очень вероятно, что в системе есть поврежденные файлы. Утилита scanpst сканирует файл, проверяет его и исправляет ошибку или ошибки, обнаруженные в базовой структуре файла PST.

В файле PST или OST есть разные структуры, такие как календари, контакты, папки, сообщения и т. д., поэтому Scanpst использует разные проверки для разных структур. Если и когда ошибка обнаруживается в структуре, утилита повторно собирает структуру, а затем перестраивает заголовок исходного файла PST или OST в вашей системе. Если какой-либо сегмент файла оказывается поврежденным, он удаляется с помощью процедуры сканирования, но такое удаление происходит редко. Вы можете выполнить несколько итераций, если файл не восстанавливается за один раз.

Необходимо использовать утилиту Scanpst

Необходимость использования утилиты scanpst заключается в восстановлении поврежденных файлов. Многие причины могут быть для повреждения файлов. Вот некоторые из наиболее распространенных:

  • Вирусная или вредоносная атака
  • На устройстве хранения могут быть поврежденные сектора.
  • Файлы PST слишком большие
  • Внезапное и нежелательное завершение работы приложения Outlook
  • Плохое программное обеспечение для восстановления

Теперь, когда мы рассмотрели введение и причины, связанные с файлом утилиты Scanpst, мы можем перейти к поиску местоположения этого файла. Может показаться, что это не обязательно, но расположение этой утилиты имеет разные пути в разных версиях Windows и приложений Outlook.

Как узнать расположение файла утилиты Scanpst?

Как только вы загружаете приложение Outlook в свою систему, встроенная утилита загружается вместе с ним и чаще всего в той же папке Outlook.

  • Запустите Outlook и сверните интерфейс.
  • Теперь откройте диспетчер задач.
  • На вкладке «Процессы» найдите Outlook.
  • Щелкните правой кнопкой мыши Outlook, чтобы отобразить параметры. Выбирать Местонахождение открытого файла.
    Щелкните правой кнопкой мыши Outlook и выберите «Открыть расположение файла».

Вы увидите, что папка, содержащая Outlook, открыта, как и PST-файл сканирования.
Убедитесь, что папка, содержащая Outlook, открыта.

Вот некоторые пути, которые можно использовать в зависимости от версии Outlook в вашей системе:

Версия MS Outlook
Расположение Scanpst в разных ОС Windows

Outlook 97/98 C:\Program Files\Common Files\Windows Messaging\scanpst.exe Outlook 2000 C:\Program Files\Common Files\System\MAPI\ \NT\scanpst.exe Outlook 2002/XP C:\Program Files\ Common Files\System\MAPI\ \scanpst.exe Outlook 2003 — 32-разрядная версия C:\Program Files\Common Files\System\MSMAPI\<код локали> Outlook 2003 — 64-разрядная версия C:\Program Files (x86)\Common Files\ System\MSMAPI\ Outlook 2007-32 Bit C:\Program Files\Microsoft Office\Office12 Outlook 2007-64 Bit C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12 Outlook 2013-32 Bit C:\Program Files\Microsoft Office\Office15 Outlook 2013-64 Bit C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15 Outlook 2013-64 Bit Outlook C:\Program Files\Microsoft Office\Office15 Outlook 2013-Нажмите «Выполнить C:\Program» Files\Microsoft Office15\root\office15 Outlook 2016-32 Bit Windows C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\ Outlook 2016-64 Bit Windows C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16\ Outlook 2016-64 Bit Outlook C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\ Office 365/Outlook 2019/Outlook 2016 Click to Run, любая Windows C:\Program Files\Microsoft Office\root\office16\ Пошаговые инструкции по процессу восстановления

Поскольку теперь вы знаете местоположение scanpst в своей компьютерной системе, вы можете продолжить процесс восстановления с помощью файла утилиты.

  1. Дважды щелкните scanpst.exe файл для запуска встроенной утилиты.
    Дважды щелкните файл scanpst.exe, чтобы запустить встроенную утилиту.
  2. Нажмите на Просматривать чтобы найти файл, который вы хотите отсканировать.
    Нажмите «Обзор», чтобы найти файл, который вы хотите отсканировать.
  3. Как только вы найдете файл, который хотите восстановить, нажмите на Начинать кнопка в Инструмент восстановления папки «Входящие» окно, чтобы начать сканирование.
    Нажмите кнопку «Пуск» в окне «Инструмент восстановления папки «Входящие», чтобы начать сканирование.
  4. Инструмент сообщит вам об ошибках, обнаруженных в файле во время сканирования. Нажмите на Ремонт чтобы начать восстановление файла.
    Нажмите «Восстановить», чтобы начать восстановление файла.
  5. После завершения процесса восстановления вы получите уведомление о том, что восстановление завершено. Теперь вы можете нажать ХОРОШО и используйте файл PST, если хотите.
    Ремонт завершен

Использование сторонних инструментов

Как и Microsoft, мы также рекомендуем использовать Inbox Repair Tool для восстановления поврежденных файлов. В некоторых случаях, когда инструмент не работает, мы рекомендуем вам найти сторонний инструмент, такой как инструмент восстановления PST, который доступен в Интернете. Сторонние инструменты используют другие и более мощные алгоритмы против поврежденных файлов для их восстановления.

Скачать сейчас

Краткое содержание

Scanpst — это встроенная утилита, которая запускает средство восстановления папки «Входящие», которое можно использовать для работы с поврежденными файлами. Существуют разные версии Windows и Outlook, используемые пользователями по всему миру. Поэтому расположение файла утилиты scanpst может храниться по разным путям в зависимости от того, какую версию использует пользователь. Найдя scanpst, вы можете использовать его в простых шагах для восстановления поврежденного файла.

Microsoft Outlook, являющийся безусловным лидером в сегменте корпоративных почтовых клиентов на настольных ПК, хранит данные пользователя в OST и PST файлах. OST – файл представляет собой закэшированную копию почтового ящика пользователя, хранящегося на сервере MS Exchange. PST – это файл личных папок, содержащий письма пользователя и хранящийся локально на компьютере. Довольно большое количество пользователей Outlook в той или иной степени сталкивались с проблемами при открытии pst файлов вследствии их повреждения. Невозможность открыть пользователем архива с письмами выливается в головную боль администраторов и служб тех. поддержки.

В этой статье мы поговорим об основных причинах повреждения файлов личных папок pst и простой методике их восстановления.

Причины повреждения архивных файлов личных папок Outlook могут быть разными: это могут быть как ошибки на файловой системе (в этом случае стоит начать с проверки файловой системы), так и повреждения структуры pst файлов, вызванных аварийным закрытием клиента Outlook (встречаются наиболее часто), сбоем электропитания, действиями вирусов, из-за хранения файлов pst в общей сетевой папке (такая конфигурация не поддерживается Microsoft) и т.п.

Также не стоит забывать про ограничения на максимальный размер pst файла в разных версиях Outlook. При превышении максимального размера файла или при открытии большого файла в старой версии почтового клиента, Outlook может работать некорректно. Лимиты на размер pst файлов следующие:

  • Outlook 2002 и более ранние версии – pst файлы имеют формат ANSI и ограничены размером 2 Гб
  • Outlook 2003 и Outlook 2007 – лимит 20 Гб
  • Outlook 2010 и Outlook 2013 – файлы pst/ost имеют формат Unicode и ограничены максимальным размером 50 Гб

Кроме того не стоит забывать, что чем больше файл – тем больше вероятность появления в нем ошибок, поэтому рекомендуется работать с pst файлами размером 2-8 Гб

При повреждении pst файла клиент Outlook целиком или частично теряет возможность его открытия, выдавая, например, такую ошибку:

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot open the Outlook windows. The set of folders cannot be opened. Errors have been detected in the file ….outlook.pst Cannot start Microsoft Outlook. Errors in the file ….outlook.pst

Или

The file …outlook.pst is not an Outlook data file (.pst) Ошибка The file utlook.pst is not an Outlook data file (.pst)

Наличие подобных ошибок говорит о том, что файл данных pst поврежден и требует восстановления своей логической структуры.

Прежде всего, разберемся, где же собственно Outlook хранит pst файлы. По-умолчанию файлы *.pst (личные папки) и *.ost (локальная кэшированная копия серверных папок Exchange) хранятся в следующих каталогах в зависимости от версии ОС:

  • Windows 2000, 2003, XP : C:\Documents and Settings\%username%\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook
  • Windows Vista, Windows 7 и Windows 8 : C:\users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Outlook

Но пользователь, в случае необходимости может создать/переместить файл личных папок в произвольное место.

Важно! Прежде, чем приступать к восстановлению pst файла, создайте его резервную копию, тем самым вы обезопасите себя от возможного дальнейшего повреждения файла утилитой восстановления или самим Outlook.

Для восстановления повреждений в архивных папках Outlook Microsoft включает в комплект пакета Office (по-моему, начиная еще с 2000 версии MS Office) специальную утилиту Microsoft Outlook Inbox Repair Tool (scanpst.exe). Эта небольшая утилита не является универсальной панацеей, позволяющей восстановить pst файл после любых повреждений, но позволяет решить большинство типовых проблем с файлами личных папок.

Найти утилиту можно в каталоге:

c:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE[номер версии Офиса, – 11,12,13,14}

Так, например, для Office 2010 путь к каталогу с утилитой scanpst.exe будет такой:

C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE14

Для Outlook 2013 это правило не работает, ищите утилиту в каталоге c:\Program Files\Microsoft Office 15\root\office15

Примечание. На 64 битной системе если используется 64 битная путь к выглядит такC:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14

C:\Program Files\Microsoft Office\OFFICE14\scanpst.exe

Попробуем восстановить повреждения в pst файле в автоматическом режиме. Для этого запустим утилиту scanpst.exe и укажем путь к pst файлу.

Важно! Перед запуском утилиты обязательно закройте Outlook и другие процессы, использующие восстанавливаемый pst файл.

Чтобы начать процесс сканирования файла на наличие ошибок, нажмем кнопку Start. scanpst.exe - утилита для восстановления pst файлов

Процесс проверки и анализа структуры файла состоит из 8 этапов. Время проверки зависит от размера pst файла и количества ошибок в нем. Проверка структуры pst файла

В нашем случае утилита отрапортовала, что файл личных папок содержит ошибки и предлагает запустить процедуру его восстановления (кнопка Repair). Если вы еще не создали резервную копию pst файла, это можно сделать сейчас, отметив чекбокс и указав имя файла. repair запустить восстановление информации в pst файле

После нажатия кнопки Repair запускается процесс восстановления pst файла, который также состоит из 8 этапов. В нашем примере для 1 Гб архива процесс восстановления занял около 15 мин.

Если все пройдет гладко, после окончания работы утилиты появится сообщение Repair complete и можно попытаться открыть pst файл в Outlook. Repair complete - восстановление pst файла завершено

Итак, как мы уже говорили, утилита scanpst.exe должна помочь в большинстве случаев (порядка 90% ) при возникновении ошибок или повреждении pst файлов личных папок. Утилита scanpst помочь не сможет, если :

  • имеются повреждения в заголовках pst файла
  • файл личных папок защищен паролем
  • необходимости восстановить случайно удаленные письма или папки
  • при превышении максимального размера pst файла
  • при сложных повреждениях логической и физической структуры pst файла

From this post, you will learn the symptoms, possible causes, and troubleshooting methods of the Outlook data file corruption issue. If you are still bothered by this error, explore the post content with MiniTool now!

Two Types of Outlook Data Files

OST and PST, two main types of Outlook data files, are used by Microsoft Outlook. OST refers to Offline Storage Table, which is an Outlook data file allowing you to work offline when you are not connected to the Internet. It will synchronize the changes with the Microsoft Exchange Server the next time you connect to the Internet.

OST is used by IMAP accounts, Microsoft 365 accounts, Exchange accounts, and Outlook.com accounts to store a synchronized copy of your mailbox information on the local computer. Given that fact, you can still access all emails, calendar data, contacts, and tasks even though your connection to the mail server is interrupted or you are in the airplane mode.

When you work offline, you can check or create new appointments, search or add new contacts, and even read and write emails. Besides, changes made in the offline mode won’t be synchronized with your account on Exchange Server unless the Internet connection is set up again.

Tip: Though the OST file is similar to the PST file, it only stores the mailbox data in offline mode.

PST (Personal Storage Table) is also a data storage file format of Microsoft Outlook that stores copies of messages, calendar entries, journals, and appointments on your system. It offers easy access to data. The mailbox information of POP accounts usually is stored in PST files.

Further reading:

In addition to OST and PST files, there is another sort of file in Outlook – group storage file (.nst). When you access a group in Outlook for the first time, a new type of Outlook data file (.nst) is created. With a “.nst” extension, the group storage file stores your Group conversations and other local Groups data.

As all of this information is synchronized between your computer and the email server, there is no need to back up this file or import it when you configure Outlook on a new PC.

Signs of Outlook Data File Corruption

Though OST files are pretty stable and wouldn’t be damaged easily in most time, they sometimes can get corrupt due to a few reasons. After OST files are corrupted, they impact mailbox functionality and stop you from accessing your mailbox data like emails, attachments, contacts, notes, and so on.

Likewise, you may also encounter various errors after PST file corruption occurs. If you meet one of the following issues, it may indicate that you’re suffering from Outlook data file corruption.

  • Outlook crashes.
  • The email can’t sync with Outlook.com.
  • Outlook doesn’t work after restarting.
  • Outlook data file can’t be accessed.
  • Outlook PST file can’t be opened.
  • The set of folders can’t be opened.
  • The Outlook data file (.pst) format can’t be used.
  • Items like email, contact, notes, calendar, and other stored contents become inaccessible.
  • Microsoft Outlook exited with the Outlook data file closed improperly.
  • The “errors have been detected in the file Outlook OST” message displays.
  • The “errors have been detected in the file Outlook PST” message shows up.

Outlook data file corruption

As you see, various errors would appear if there are corrupt OST files. To solve the issue, you need to figure out the reasons behind it. Well, you can find the detailed information in the next section.

Main Reasons for Outlook Data File Corruption

Various factors can cause Outlook data file corruption. They are roughly divided into two categories (hardware-related and software-associated).

Hardware Reasons

Hardware-associated reasons for Outlook data file corruption mainly include malfunctioning failure, or improper configuration of internal or external components of the PC like hard disk, power supply, network connections, etc.

The section below will illustrate them one by one.

  • Poor or unstable network connection: Stable Internet connection is vital for the synchronization process. If there is a poor or unstable network connection while synchronizing changes, it could result in OST file corruption. This situation often occurs when the OST file is stored on a network drive, and the case is true for PST files too. Hence, it is recommended to check the network connection and devices if you meet Outlook data file corruption.
  • Damaged or corrupted hard drive: When your hard disk where PST or OST files are stored gets corrupted, these files could be corrupted as well. If you find that your hard drive works slower than usual, it can be caused by the combination reasons of hardware faulty and bugs. Then the abnormal performance of the storage device leads to Outlook data file corruption.
  • Bad sectors on hard disk: It is one of the primary reasons for PST/OST file corruption. To be specific, the corruption issue will appear if a part of PST/OST data is stored on a sector that turns bad. If you encounter frequent Outlook data file corruption and disk performance issues, you should perform a surface test via MiniTool Partition Wizard to see if your hard disk contains bad sectors. If it indeed has bad sectors, you can follow this repair guide to shield them or directly replace the drive.
  • Sudden power outage: It is harmful for items like PCs, as well as applications and files associated to them. An unexpected power outage can result in hardware failure and even hard disk crash. However, the OST file corruption issue only happens only if power loss appears when Outlook is opened and you are working on it.
  • Improper termination of Outlook: Whenever you improperly close or end a running program, it can cause negative consequences. This operation affects both the application itself and files associated with it. The application may freeze or shut down suddenly, while the associate files can be damaged or get corrupted. To avoid that situation, you should exit all open windows and dialog boxes once you are done with all Outlook tasks.

Tip: To detect errors with hard disks, MiniTool Partition Wizard is recommended. As an expertized disk manager, it enables you to find hard disk errors like bad sectors and damaged/broken file systems with ease. Besides, it allows you to execute other disk/partition related operations. 

MiniTool Partition Wizard FreeClick to Download100%Clean & Safe

click surface test

Software Reasons

The software reasons behind PST/OST file corruption mainly consist of logical inconsistencies and incompatibilities.

  • Virus infection: It is one of the most common reasons for any type of file corruption. There’s no exception for Outlook data file corruption too. Virus attacks damage whole system data including the PST and OST files. Malware infects a file in various ways like overwriting the file with junk data or deleting some part of the file. If you don’t run a good enough antivirus program, you are possible to experience a virus infection.
  • Oversized Outlook data file: As every individual file being used for data storage is liable to specific storage capacities, you will receive Outlook data file corruption if the data storage is oversized. For instance, the OST file’s recommended limit is 50GB in Outlook 2020 and above versions, it will become corrupt when it is about to reach or surpass the limit.
  • Incompatible Outlook plugin: Though third-party plugins are useful in many aspects, some installed plugins can slow down your Outlook performance and trigger Outlook data file corruption especially if they are faulty plugins or not compatible with the current Outlook version.
  • Issues with Outlook: According to user reports, the Outlook data file corruption issue sometimes occurs due to issues (created by Outlook) with the OST or PST files. These issues can only be rectified from the developer’s end.

Word Frozen: How to Solve It and Recover the Lost Data

Outlook Data File Corruption Fixes

Fix 1: Disable Outlook Plugins

If PST/OST file corruption is caused by the incompatible Outlook add-ins, you can solve the issue by disabling plugins. For doing that, you need to open Outlook in Safe Mode and then disable COM add-ins from the MS Outlook Options menu. After that, check if the Outlook data file corruption issue is solved.

disable COM add ins

Fix 2: Repair Offline Outlook Data File

You have two options to repair your corrupt OST files.

Option 1: Convert OST to PST

You can convert OST to PST if you have some important data on the offline Outlook data file, or don’t sure if it exists on the exchange server. This operation will fix the corruption issue and bring back your contacts, notes, emails, and other Outlook data. Besides, it creates a healthier PST file that you can access from Outlook. 

Tip: You need an OST to PST converter to finish the conversion operation.

Option 2: Delete PST/OST File and Recreate It

If you have stored all the Outlook data on the server side, simply delete and recreate your Outlook data file to get rid of the corruption issue.

With the following steps, you can delete and recreate PST/OST file, and then connect it to the server to get back contents synced to the mailbox.

Step 1: Run Outlook and then click on the File tab.

Step 2: Tap Account Settings and choose Data File.

Step 3: Locate the corrupted Outlook data file with the .ost extension from the displayed list.

Step 4: Select the PST/OST file and tap on the file location at the top.

Step 5: Choose the PST/OST file and delete it.

Step 6: Launch the Outlook application again. Once the Send/Receive option is initiated, you can retrieve all the Outlook data.

Fix 3: Use Inbox Repair Tool

Inbox Repair Tool (Scanpst.exe), a built-in feature of Microsoft Outlook, is mainly used for fixing minor PST corruption issues. Here are steps for doing that.

Step 1: Exit Outlook. If you run Outlook 2013, locate to the destination by following the path “Program FilesMicrosoft OfficeOFFICE15 folder”. Then find Scan.exe and double-click on it to continue. If you use other Outlook versions, pay attention to the following information.

  • For Outlook 2016: Program FilesMicrosoft OfficeOFFICE16
  • For Outlook 2010: Program FilesMicrosoft OfficeOFFICE14
  • For Outlook 2007: Program FilesMicrosoft OfficeOFFICE12

Step 2: Input the name of the .pst or .ost file to be repaired. Alternatively, you can also click Browse to choose the target file. After that, click Options and click Start.

Step 3: If any errors are detected, you will be asked to start the repair process to fix the errors. To get more information about the type of corruption, you can click on the Detail button before clicking Repair.

Tip: A backup file is created during the repair process.

click repair

Step 4: If everything goes well, you will get a Repair complete window. Click OK to close the window and exit the operation.

Do you receive the “errors have been detected in the file Outlook OST” It is likely that you are experiencing Outlook data file corruption. This post summarizes potential reasons for the issue and offers you some fixes. Click to Tweet

Bottom Line

You can know if you are suffering from Outlook data file corruption through some symptoms. Well, this post lists some known signs of the error and summarizes its possible reasons. You can solve the PST/OST file corruption in Outlook using methods offered in the post or executing some operations based on the listed causes.

Do you have any thoughts about this topic? If you have something to share with us, please your words in the following comment zone. For any questions related to MiniTool Partition Wizard, contact us by sending an email via [email protected].

SCANPST.EXE buttonThe Inbox Repair Tool is your first-aid-kit when it comes down to corruptions in your Outlook’s data storage file (pst-file).

A common need for running this tool is when Outlook refuses to load or is not willing to open a pst-file and displays an error similar to;

Something is wrong with one of your data files and Outlook needs to close. Outlook might be able to fix your file. Click OK to run the Inbox Repair Tool.

Additional often seen variants are;

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot open the Outlook window. The set of folders cannot be opened. Errors have been detected in the file <path to pst-file>.

Errors have been detected in the file <path to pst-file>.

The file <path to pst-file> is not an Outlook data file (.pst).

In other cases, you might get recommended to use this tool when you are suffering from some specific symptoms such as (but not limited to), Outlook crashing upon displaying a folder or writing data to it, mspst.dll errors in the Event Viewer, import/export not completing, several send/receive errors or view settings not being maintained.

This guide helps you locate the Inbox Repair Tool for your version of Outlook, walks you through the repair process and gives recommendations what to do to when the Inbox Repair Tool fails and how to prevent pst-file corruptions from happening in the future.

  • Locating scanpst.exe for your Outlook version
  • Running the repair process
    • Locating the pst-file
    • Starting the scanning process
    • Starting the repair process
    • Repair completed
  • Repair process failed
  • Getting repair prompts even after successful repair
  • Other issues with pst-files
    • Repairing a pst-file around 1.8GB in size
    • CRC errors reported when trying to copy pst-file
    • Pst-file is in use
    • Inbox Repair Tool does not recognize the file
    • Lost and Found folder
  • Prevent pst-file corruptions
  • Additional screenshots of error messages

Locating scanpst.exe for your Outlook version

Where? buttonThe location of scanpst.exe depends on your version of Outlook and whether or not you are using a 64-bit version of Windows.

Microsoft 365 / Outlook 2019 / Outlook 2016 Click to Run
any Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\root\office16\

Outlook 2016 (MSI-based Volume License installation)
32-bit Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\
64-bit Windows; C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office16\
64-bit Outlook;   C:\Program Files\Microsoft Office\Office16\

Outlook 2013
32-bit Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\Office15\
64-bit Windows; C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office15\
64-bit Outlook;   C:\Program Files\Microsoft Office\Office15\

Outlook 2013 Click to Run
any Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\root\office15\

Outlook 2010
32-bit Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\
64-bit Windows; C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office14\
64-bit Outlook;   C:\Program Files\Microsoft Office\Office14\

Outlook 2007
32-bit Windows; C:\Program Files\Microsoft Office\Office12\
64-bit Windows; C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\Office12\

Outlook 2010 – Click-to-Run
When you use a Click-to-Run version of Outlook 2010, then you will not be able to open scanpst.exe via conventional means. Instead, use the procedure as described in; Inbox Repair Tool and Outlook 2010 Click-to-Run.

Running the repair process

How? buttonThe repair process consists out of several steps. If you already know the location of the pst-file that you would like to scan, continue to; Starting the scanning process.

Step 1: Locating the pst-file

When you start the Inbox Repair Tool (scanpst.exe), the first thing it prompts you for is the location of the pst-file to scan. This path is revealed in the startup error or otherwise the default locations are as follows;

  • Outlook 2007 and previous
    C:\Users\%username%\AppData\Local\Microsoft\Outlook\
  • Outlook 2010, Outlook 2013, Outlook 2016, Outlook 2019 and Microsoft 365
    C:\Users\%username%\Documents\Outlook Files\

Another way to determine the location of your pst-file (in case it differs from the default location) is via the Mail applet in Control Panel-> button Data Files…
If you have multiple profiles and the pst-file to scan is not part of your default mail profile, press the Show Profiles… button in the Mail applet to select the correct profile first and then Properties…

Note:
The “AppData” folder is a hidden folder. To access these folders, you can type the path in the Address Bar or File Name field of the Explorer dialog that opens when pressing Browse…

Microsoft Outlook Inbox Repair Tool (scanpst.exe)
The Inbox Repair Tool (scanpst.exe) with a file selected to scan.

Step 2: Starting the scanning process

After you have selected the pst-file to scan, you can press the Start button. At this point, nothing will happen to your pst-file yet; scanpst will do an analysis first. This analysis consists out of 8 phases of which some can take quite a bit longer to complete than others depending on the size and level of corruption of the file.

scanpst.exe - Checking file consistency
Analysis in progress…

After the analysis scan has completed, it will present you with a scanning report and options for the next step. You can press the Details… button for more information about the type of corruption.

scanpst.exe - Errors were found in this file
Errors were found but you are almost ready to repair them.

Step 3: Starting the repair process

Before you continue to the actual repair process, make sure you have a backup of the pst-file. If you do not have a backup already, make sure that you have the option set to make a backup before proceeding (selected by default).

After pressing the Repair button, the actual repair process will start and go through the 8 phases again. With a very large pst-file (larger than 4GB) and a slower hard disk, this process can sometimes take longer than half an hour.

Note:
When the repair process starts, it could appear that it will hang directly (Not Responding in Title Bar). In reality, it is not hanging but making a copy of your pst-file in the background or already has started the repair process. Depending on the size of your pst-file and the speed of your hard disk, this can take a while.

Microsoft Outlook Inbox Repair Tool (Not Responding)

If it still hangs after 10 minutes (no hard disk activity either) and still hasn’t begun the actual repair process, you might want to abort the scanpst.exe process via Task manager (CTRL+SHIFT+ESC –> select tab Processes). Then, make a copy of your pst-file manually and restart the Repair process but this time with the Backup option disabled. If it still fails then, continue to the Repair process failed section.

Step 4: Repair completed

If everything goes correctly, you’ll get the “Repair complete” dialog after some time. You can then press OK to close it and start Outlook again.

If everything works now; you’re done but you might want to read the Prevent pst-file corruptions section anyway ;).

scanpst.exe - Repair complete

Repair process failed

Alternatives? buttonIf the repair process fails, try running it again. If it fails repeatedly, but you can still access the file in Outlook, you can create a new pst-file in Outlook and copy over its contents. For step-by-step instructions see; Scanpst.exe keeps finding issues.

If you can no longer access the pst-file in Outlook and the pst-file is beyond repair for the Inbox Repair Tool, you’ll have to restore it from backup or use a 3rd party recovery tool. An exception can exist if you are using an ANSI formatted pst-file and the file is around 1.8GB in size.

Getting repair prompts even after successful repair

Registry Editor buttonWhen you still get repair prompts after a successful repair, then it could be that the “PromptRepair” Registry key didn’t get deleted after the repair.

In that case, you can remove it manually and check whether Outlook will run correctly again.

  1. Open the Registry Editor.
  2. Go to; HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\<version>\Outlook\PST
  3. Delete the following keys;
    • LastCorruptStore
    • PromptRepair
  4. Start Outlook

Other issues with pst-files

More Info buttonThere can be several other issues with pst-files which you can run into. The most common are posted below together with their solution.

Repairing a pst-file around 1.8GB in size

If your pst-file is around 1.8GB in size and Outlook refuses to open it or to write to it then it is quite likely that you are using an ANSI formatted pst-file. This file format was the default (and only) file format in in Outlook 2002/XP and previous and has a file size limit of around 1.8GB.

While the new pst-file format (Unicode) in Outlook 2003 and later versions of Outlook no longer have this limit, the limit still exists if you are using an older pst-file.

If you can still open the pst-file in Outlook, then it is recommended to copy the contents to a new Unicode pst-file.
If you can no longer open the file in Outlook, then you must use the pst2gb tool to truncate the pst-file first.

More info:
Am I in ANSI or UNICODE format?
Migrate from ANSI to Unicode
PST2GB: Oversized PST and OST crop tool

CRC errors

When you get CRC errors upon trying to copy the pst-file in Explorer or open it in Outlook, you usually have a failing hard disk which should be dealt with immediately. For instructions see; CRC (Cyclic Redundancy Check) errors on pst-file.

Pst-file in use

When you get a pst-file in use error, it means that Outlook is still running or another application which integrates itself with Outlook or depends on the outlook.exe process is still running. A quick fix might be to simply restart your computer. To troubleshoot this issue further see; Outlook doesn’t close.

The file <path to pst-file> is in use by another application. Close Microsoft Outlook and all other mail-enabled applications, and try again.

Inbox Repair Tool does not recognize the file

In this case you have either selected a file which isn’t a pst-file or a file that is too badly damaged for scanpst.exe to repair. In case of the last, you can try a 3rd party recovery tool. However, if the file is smaller than 265KB then it means that the file is empty and nothing is in there to recover.

The Microsoft Outlook Inbox Repair Tools does not recognize the file <path to pst-file>. No information can be recovered.

Lost and Found folder

The Lost and Found folder is created during a repair when items have been found for which it was impossible to determine their original folder or when the folder structure within the pst-file got lost completely.

When such a corruption in a pst-file exists, it is highly recommended to start with a new pst-file and copy over the recovered contents to that pst-file. This process is similar as in; Scanpst.exe keeps finding issues.

Prevent pst-file corruptions

Prevent buttonPreventing is better than repairing of course. While there have been a lot of precautions built into Outlook to prevent pst-file corruptions, there are a couple of common causes which may result in corruptions in the pst-file;

  • Computer/Outlook crashes
    If your computer crashes while Outlook was running or even worse, writing data to your pst-file, running scanpst.exe afterwards is highly recommended. Always try to find the root cause of your computer crashes and make frequent backups of your pst-file when you cannot directly find the cause (actually, making backups frequently is always recommended).
  • Outlook not closing properly
    If Outlook doesn’t close properly (the outlook.exe process continues to run after you close Outlook), then Outlook will be closed forcefully when shutting down your PC which is similar to Outlook crashing. To troubleshoot see; Outlook doesn’t close or outlook.exe process keeps running.
  • Faulty add-ins which write corrupted data
    While add-ins are great to extend the functionality of Outlook, they might not all work as expected. If corruptions continue to occur in your pst-file, it might be good to review your installed add-ins and see if you still need them or if an update is available. You might be even using some without knowing. Disable them all and see if the corruptions return. If not, test them one-by-one to find the culprit. For more info see; Enable/Disable add-ins.
  • Storing your pst-file on a network share
    Pst-files are designed to work from a local hard drive. Using pst-files from a network share is not supported by Microsoft and could lead to poor performance, data corruption or even data loss.
    If your My Documents folder is redirected to a network share, you might be using your pst-file from a network share without realizing it.
  • Storing your pst-file in Cloud Storage locations like OneDrive and DropBox
    Connecting to pst-file which are within your OneDrive or Dropbox folder or any other Cloud Storage provider isn’t supported either. This results in synching conflicts as Outlook has a lock on pst-files so OneDrive can’t complete the sync. When you want your data to sync to the Cloud, store them within an Outlook.com mailbox (free).

    For more info see: Synching pst-files via OneDrive or Dropbox
    and: Archiving emails to OneDrive or other Cloud storage.

Additional screenshots of error messages

Below you’ll find several screenshots of errors which Outlook might display when there is an issue with your pst-file.

Something is wrong with one of your data files and Outlook needs to close. Outlook might be able to fix your file. Click OK to run the Inbox Repair Tool.

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot display the selected folder or item.

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot open the Outlook window. The set of folders cannot be opened. Errors have been detected in the file <path to pst-file>.

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot open the Outlook window. The set of folders cannot be opened. Errors have been detected in the file <path to pst-file>. Quit Outlook and all mail-enabled applications and then use the Inbox repair tool (Scanpst.exe) to diagnose and repair errors in the file. For more information about the Inbox repair tool, see Help.

Cannot start Microsoft Outlook. Cannot open the Outlook window. The set of folders cannot be opened.

The file <path to pst-file> is not an Outlook data file (.pst)

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • Как проверить bin файл на ошибки
  • Как проверить outlook на ошибки
  • Как проверить mkv видеофайл на наличие ошибок
  • Как проверить microsd карту на ошибки
  • Как проверить bash скрипт на ошибки