Горел чек, съездил на диагностику, сказали низкая эффективность катализатора, сбросили, через месяцок где-то опять появилась. Также самая ошибка. Как мне сказали либо катализатор шалит, либо нижняя лимбда, либо еще перепрошивать. Какие есть мнения на этот счет друзья?
PS. исправил поломку. Съездил в сервис, поменяли каталик на пламегаситель с электронной обманкой на лямбду. За все отдал 9 000 + Старый катализатор. Как оказалось он уже стал разрушаться. Ездить стала динамичнее, шумов лишних не заметил. Расход меньше. Запах только из выхлопа изменился в худшую сторону, но это меня не напрягает.
Цена вопроса: 9 000 ₽
Пробег: 85 000 км
5 975
Каталитический нейтрализатор предназначен для разрушение вредных загрязняющих веществ, образуемых во время цикла сжигания топлива в бензиновом двигателе. Используя мелкие платиновые и золотые сетки для фильтрации выхлопных газов, каталитический нейтрализатор способен уменьшить вредные выбросы.
Катализатор имеет два датчика кислорода. Один из них расположен наверху (на входе выхлопных газов) каталитического нейтрализатора, а второй снизу.
Если верхний кислородный датчик работает правильно, его показания должны колебаться в зависимости от температуры и нагрузки двигателя. Показания нижнего кислородный датчика должны оставаться устойчивыми (без резких колебаний) если он исправен и в катализаторе нет проблем.
Когда верхний и нижний кислородные датчики имеют сходные показания, это указывает на то на то, что катализатор не работает должным образом. Если напряжение нижнего датчика уменьшается и начинает колебаться подобно верхнему датчику, это означает, что уровни кислорода слишком высокие, модуль управления трансмиссией (PCM) фиксирует ошибку P0420 Chevrolet.
Причины ошибки P0420 Chevrolet?
- Поврежденный глушитель или нарушение герметичности глушителя
- Поврежденный выпускной коллектор или нарушение герметичности в выпускном коллекторе
- Поврежденная выхлопная труба или нарушение герметичности выхлопной трубы
- Пропуски зажигания в двигателе Chevrolet
- Загрязнение маслом катализатора
- Неисправный каталитический нейтрализатор (наиболее распространенный)
- Неисправный датчик температуры охлаждающей жидкости двигателя
- Неисправный верхний или нижний лямбда-зонд
- Повреждение проводки или разъемов лямдазонда Chevrolet
- «Переливающая» топливная форсунка
- Высокое давление топлива
- Использование неправильного вид топлива (с использованием этилированного топлива вместо неэтилированного топлива)
Симптомы неисправного катализатора
На начальном этапе, при этой ошибке нет заметных симптомов. Автомобиль Chevrolet едет, как и раньше, только на приборной панели загорается предупреждение «Check Engine». После прогрева двигателя может упасть мощность. Автомобиль может не разгонятся свыше 60-90 км. в час. Из выхлопной трубы начинает вонять «протухшими яйцами».
Как проводится диагностика ошибки?
Используя сканер OBD-II необходимо просмотреть напряжение нижнего кислородного датчика на работающем автомобиле Chevrolet. Напряжение, выдаваемое датчиком должно быть устойчивым. Диаграмма в виде «кардиограммы» говорит о проблемах с нижней лямбдой или катализатором. Необходимо проверить любые другие ошибки, которые могут вызывать ошибку P0420 и обновить программное обеспечение блока управления двигателем. Если в автомобиле есть пропуски воспламенения зажигания или проблемы с топливной системой, то сначала нужно устранить их, а уже потом разбираться дальше. Нижний кислородный датчик необходимо осмотреть на внешние повреждения.
Общие ошибки при диагностировании кода P0420 Chevrolet
Наиболее распространенной ошибкой является — замена кислородных датчиков до завершения процесса диагностики. Если эту ошибку вызывает другой компонент, то замена не решает проблему.
Насколько серьезной является ошибка эффективности катализатора?
При этой ошибке водитель не испытывает проблем с ездой на автомобиле Chevrolet. Этот код может быть оставлен без внимания. Однако, если не обращать внимания на эту проблему, серьезный ущерб может быть нанесен другим узлам автомобиля.
Если своевременно не устранить причину ошибки, может быть серьезно поврежден каталитический нейтрализатор. Поскольку катализатор дорогая деталь, очень важно, чтобы причина неисправности была отремонтирована как можно скорее. При разрушении катализатора, его остатки могут попасть в цилиндры двигателя, что выльется в капитальный ремонт мотора Chevrolet или замену агрегата.
Какие узлы нужно ремонтировать для устранения ошибки?
- Заменить или отремонтировать глушитель Chevrolet.
- Заменить или отремонтировать выпускной коллектор.
- Заменить или отремонтировать выхлопную трубу.
- Заменить каталитический нейтрализатор (наиболее распространенный. Катализатор не ремонтируется).
- Заменить датчик температуры охлаждающей жидкости двигателя Chevrolet.
- Заменить передний или задний датчик кислорода (лямбда зонды не ремонтируются)
- Заменить или отремонтировать поврежденную проводку кислородного датчика.
- Заменить или отремонтировать разъемы лямбда зонда.
- Заменить или отремонтировать топливные форсунки.
- Определить и устранить любые проблемы, связанные с пропусками зажигания.
- Диагностировать и устранить любые другие связанные коды ошибок в PCM.
Дополнительные комментарии
Если не спешить с устранением проблем в системе зажигания, топливной системой, пропусками зажигания (misfire) в двигателе то они могут привести к повреждению катализатора. Эти причины являются наиболее частыми источниками ошибки P0420. При замене катализатора и датчика кислорода рекомендуется менять их на оригинальные запчасти или на высококачественные, известные бренды.
Ошибка Р0420 на Шевроле Круз указывает на то, что катализатор работает неэффективно. Т. е. его пропускная способность ниже нормативных показателей. Внешне код 0420 может проявлять себя повышением расхода горючего, ухудшением разгонной динамики, дребезжанием в области катализатора, нестабильными оборотами на холостом ходу, трудностями при пуске двигателя, изменением запаха выхлопных газов и появлением CHECK ENGINE. Всё зависит от того, что привело к появлению ошибки.
Причины, по которым появилась ошибка P0420 на Chevrolet Cruze , могут быть следующими:
- использование этилированного топлива;
- поломка или повреждение лямбда-зонда;
- засорился или повредился нейтрализатор;
- замкнула проводка «нижней» лямбды;
- возникли поломки в выхлопной системе;
- повысилось давление топливной смеси.
Если вы не знаете, что означает Р0420 и почему она возникает, обратитесь за помощью к мастерам центра выхлопных систем RamFlow. Они проведут тщательную диагностику. После этого мастера помогут убрать ошибку, а также устранят причину её появления. Не стоит игнорировать предупреждения или пытаться решить проблему своими силами. Эксплуатация автомобиля с ошибкой 420 может привести к поломке двигателя.
ПРИЕЗЖАЙТЕ НА БЕСПЛАТНУЮ ДИАГНОСТИКУ
Это 100% бесплатно, займет от 10 до 30 минут.
Наши специалисты проверят
выхлопную систему Вашей машины. Озвучат все проблемы если они есть.
Вы примете решение, устранить их, или оставить все как есть…
Не хотите заполнять форму? Тогда звоните прямо сейчас:
+7 495 142-09-67
смотрите также
В наличии детали для машин любого класса: от Renault и Skoda до Lamborghini и Maybach.
Наши мастера выполнят работы оперативно и качественно, поскольку мы действительно любим
и знаем своё дело. Ждём ваших звонков по телефону +7 495 142-09-67 с 10:00 до 22:00.
Свяжитесь с нами
Располагаем
всем необходимым
Сервис оснащён оборудованием для ремонта – аргоновой сваркой, трубогибом и пр. Наличие собственного
склада запчастей позволяет клиентам избежать длительного ожидания заказа. Мы официальный дилер
известных
изготовителей автозапчастей – RudEx, Buzzer, Fox, Magnaflow и т.д.
задачи
любой сложности
Команда «Ramflow» занимается производством, восстановлением
и тюнингом любых выхлопов. К нам обращаются владельцы легковых автомобилей, мотоциклов, вездеходов,
грузовиков, автобусов, скутеров, бензиновых или дизельных двигателей.
гарантийные
обязательства
Они распространяются на произведённые работы и установленные запчасти. Гарантия может быть годовой
или пожизненной. Это зависит от характера работ, бренда автозапчасти и других нюансов.
Предлагаем
разумные цены
Партнёрские отношения с поставщиками запчастей, большие объёмы заказов и постоянный поток клиентов
позволяют нам снизить стоимость. Цена будет полностью оправдана – никаких накруток и скрытых доплат.
This page is meant to help you troubleshoot the Chevy Cruze P0420 trouble code. It covers the P0420 code’s meaning, symptoms, causes, and possible solutions.
P0420 is the most common OBDII code and is virtually never a breakdown risk.
A failing oxygen sensor or bad catalytic converter are the most common causes of P0420.
Table of Contents
- Quick Info Table
- Definition
- Symptoms
- Causes
- Diagnosis
Chevy Cruze P0420 Quick Info Table
Definition | P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold |
Symptoms | Usually just the check engine light |
Common Causes | Failing O2 sensor or catalytic converter |
Breakdown Risk? | Rarely (it’s an emissions code) |
Repair Cost (Parts) | $250 or less |
Repair Difficulty | O2 sensor replacement is easy, but the catalytic converter can be a challenge |
Chevy Cruze P0420 OBDII Code Defined
P0420 is generic (has the same meaning for all vehicles made in 1996+) OBDII trouble code. Here’s the technical definition for your car:
P0420: Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
Catalyst System Efficiency
Your Cruze’s exhaust contains hydrocarbons, carbon monoxide, and other harmful gasses. Catalyst system efficiency is the percentage of these chemicals removed from the exhaust system. Oxygen sensors measure these pollutants.
Efficiency Below Threshold
When the readings from the upstream and downstream oxygen sensors show similar readings (not enough pollutants expelled from the exhaust), your car will throw the service engine soon light (P0420).
These readings shouldn’t match since the catalytic converter is supposed to scrub the pollutants from the exhaust.
When the readings from each O2 sensor get close, the software in your Cruze’s PCM believes that the catalytic converter is no longer doing its job. This can happen for three reasons:
- The exhaust is escaping before it is measured
- The catalytic converter is losing efficiency and needs to be replaced
- The O2 sensors are not reporting the right readings from the exhaust
Bank 1
You can ignore this section if your Cruze has an inline engine or if the exhaust manifolds merge into one pipe before the catalytic converter.
Most vehicles only have one catalytic converter But, if your car has dual exhaust, you’ll need to determine which side of the engine is the bank one side.
Bank one is the side of your Cruze’s engine with the first cylinder. Typically, the first cylinder is closer to the front of the engine. A quick Google search for your car’s engine and model year can quickly confirm that. The bank 2 version of this code is P0430.
Chevy Cruze P0420 Code Symptoms
The P0420 code in a Chevy Cruze will often be thrown if one of your car’s oxygen sensors is not functioning correctly.
There are rarely drivability issues associated with P0420. For most people, the first sign that anything is wrong is the service engine soon light coming on.
Here are the typical symptoms that something is wrong when you have code P0420:
- Service Engine Light– Often, this is the only symptom.
- Rotten Smell– A rotten egg or sulfur smell is a telltale sign of a bad catalytic converter.
Related: P0442 Chevy Cruze
Here are the most common causes of P0420 in the Chevy Cruze:
Likely Causes
- Bad catalytic converter
- Bad O2 sensor
Other Causes
- Exhaust leak
- O2 sensor wiring
- PCM issue
- Overheating converter (usually caused by a misfiring engine, there should be codes)
- Burning oil (overheats converter, usually no code)
- Engine not heating up enough
P0420 Diagnosis: Chevy Cruze
The most common fix for P0420 in the Chevy Cruze is a new catalytic converter, followed by an O2 sensor replacement. Before taking your Cruze into an exhaust shop for an (expensive) new catalytic converter, let’s ensure that’s what you need.
Here’s a good P0420 diagnostic order for the Chevy Cruze:
1. Check for Other Codes
The first thing you want to do when trying to fix P0420 in the Cruze is to verify there aren’t any other trouble codes. Three types of codes can give clues as to what’s going on with your car.
Misfire Codes
If you have a misfire-related code (such as P030X, where X is the misfiring cylinder) or P0300 (random multiple misfiring), it can cause the catalytic converter to overheat, which decreases its efficiency and throws P0420.
Engine Temp Sensor Codes
If your Cruze’s computer doesn’t know the engine temperature, it’ll keep the fuel mixture rich. When this happens, the exhaust the O2 sensors see will be out of range, and it could throw P0420. You should see P0128 along with this code.
O2 Sensor Codes
If your car has any O2 sensor-related codes, jump to section three.
2. Exhaust Leak (Easy to Check)
It would be a good idea to check your car for an exhaust leak first. You should be able to hear it easily when looking underneath your Cruze.
An exhaust leak can cause P0420 since it causes exhaust gasses to escape unmetered.
If your car doesn’t have an exhaust leak, you’ll need to test the O2 sensors and/or catalytic converter.
3. Test the Oxygen Sensors
Your Chevy Cruze has at least two oxygen sensors, one before and one after the catalytic converter (commonly referred to as the upstream and downstream O2 sensors).
- Upstream– The upstream (before the exhaust gas hits the catalytic converter) oxygen sensor measures the exhaust gasses as they exit the engine. The Powertrain Control Module (PCM) uses this data to adjust the air-fuel ratio, ignition timing, and more.
- Downstream– The downstream oxygen sensor’s (after the exhaust exits the catalytic converter) primary function is to verify the catalytic converter is doing its job.
Often, an oxygen sensor is the cause of P0420. When an oxygen sensor has failed, it can cause a false reading and trigger this code in your car. You can test the sensor before replacing it. The videos below show you how to test one with a multimeter or professional scan tool.
How to Test an Oxygen or O2 Sensor (YouTube: Multimeter and Torch)
How to Check the O2 Sensors (YouTube: Scan Tool)
4. Inspect the O2 Sensor Wiring
Over time, the oxygen sensor wiring can go bad. It is especially volatile since it is right next to the hot exhaust at all times. The downstream oxygen sensor wiring is also fragile since it is far from the ECM, and the catalytic converter can get hot (more distance to travel = more area to fail).
How to Test Wiring in Under an Hour (2 Car Pros)
5. Catalytic Converter (Most Common)
The catalytic converter is responsible for scrubbing out as much pollution as possible from your Cruze’s exhaust.
Over time, it can lose its ability to strain pollutants out of the exhaust. Although modern catalytic converters are supposed to last the life of most vehicles, over time, they can lose their ability to strain pollutants out of the exhaust.
There could be some underlying problem if it has clogged, such as a misfire, an air/fuel mixture that is too rich, or oil getting into the cylinders. You can test your catalytic converter with a heat gun to see if it’s overheating (see how in the video linked below).
How to Test Your Catalytic Converter in 15 minutes (YouTube)
Conclusion
If there are no codes other than P0420 present, and the O2 sensors are recording data properly, it’s likely your Chevy Cruze’s catalytic converter has failed, which is what this code is reporting.
What Does Chevrolet Cruze Code P0420 Mean?
- Chevrolet Cruze P0420 definition: Catalyst system efficiency below threshold (Bank 1)
- Issue Severity: MODERATE – Extended driving with this code can cause internal engine damage.
- Repair Urgency: Get this code fixed as soon as possible to avoid further damage to your emission system and possible engine damage.
- Diagnosis: The most common cause of Chevrolet Cruze P0420 is a bad catalytic converter, but it can be caused by anything from a faulty oxygen sensor to a rich or lean running condition, or misfires. There are many variables that could cause this code. You can take your car into a shop, or click here to save money by fixing P0420 yourself with FIXD!
The function of the catalytic converter is to break down harmful pollutants that are created by your Chevrolet Cruze during the combustion cycle and convert them into less harmful gases. Code P0420 indicates that the catalytic converter is not functioning efficiently, therefore increasing the output of harmful pollutants by the vehicle.
Most Likely Repair And Cost For Chevrolet Cruze P0420 By Year
The chart below shows the most likely repair and cost range for Cruzes for all of the years that FIXD has data on.
Year | Most Likely Repair | Cost Range |
---|---|---|
2018 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
2017 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
2016 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
2014 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
2013 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
2012 | Intake Manifold w/P0171, P0299, P0300 | $50 – $150 |
2011 | Catalytic Converter(s) | $1538 – $2041 |
Chevrolet Cruze P0420 Causes
The most common reason for check engine code P0420 is catalytic converter failure, but there are other potential causes for this code. It’s important to look for other codes that could indicate the root cause of converter failure, such as misfires or an incorrect air-fuel ratio. Our P0420 guide can walk you through how to save money and diagnose this yourself.
- Worn or internally failing catalytic converter (Most Common)
- Faulty oxygen sensor
- Faulty air-fuel sensor
- A leak in the exhaust system
- Misfire (the root cause of converter failure)
- Rich or Lean air-fuel ratio (the root cause of converter failure)
- Leaded Gasoline (the root cause of converter failure)
- P0420 is one of the top 5 trouble codes for the Chevrolet Cruze.
Chevrolet Cruze P0420 Symptoms
- Check Engine Light is on
- Lack of power from the engine
- Decreased fuel economy
- Rotten egg or a sulfur smell
How Do I Fix Chevrolet Cruze Code P0420?
The first step is to get it diagnosed to figure out what is causing the catalytic converter fault.
The FIXD Sensor and app can help you diagnose and fix P0420 yourself by giving you access to detailed engine diagnostics that are easy to understand (even if you don’t know cars), live OBD2 data, and a Mechanic Hotline. You can even use FIXD to clear the fault codes on your Chevy Cruze and see if your fix worked, or simply turn off codes that aren’t serious.
> Click here to get FIXD for $19.99 for a limited time!
If you’re having catalytic converter issues and you’re not comfortable diagnosing this issue at home, we recommend finding a RepairPal certified shop nearby to pinpoint the problem and give an accurate estimate for repairs.
These shops can not only help you figure out what’s going wrong before you waste time and money on the wrong parts, but they also offer a minimum 12-month, 12,000-mile warranty and stand behind all their estimates with guaranteed fair pricing.
DIY Steps to Diagnose Chevrolet Cruze Code P0420
If you’d like to try to fix code P0420 at home without throwing money at parts, you’ll want to follow the steps below for proper diagnosis. Keep in mind this is an advanced-level diagnosis and repair and not recommended for beginners. Diagnosis can be a time and labor-intensive process for inexperienced DIYers. If you want a step by step guide on how to diagnose and fix this problem, check out our P0420 guide.
DIY difficulty level: Advanced
This repair requires mechanical knowledge and is not recommended for beginners.
Tools/parts needed (our top picks from Amazon):
- FIXD
- Digital multimeter
STEP 1: USE FIXD TO ENSURE NO OTHER ENGINE CODES ARE PRESENT
Use FIXD to scan your Chevrolet Cruze to verify P0420 is the only code present. If other codes are present, they must be addressed first.
STEP 2: EXAMINE THE EXHAUST SYSTEM FOR DAMAGE AND LEAKS
Pay close attention to the exhaust manifold, gaskets, and exhaust pipes pre-catalytic converter. If any leaks are found, repair the leak, clear the code, and complete several drive cycles to verify that was the fix.
STEP 3: CHECK THE DOWNSTREAM O2 SENSOR
With the vehicle running and at normal operating temperature, use the FIXD live data feature or a digital multimeter to check the voltage reading of the downstream O2 sensor. The downstream O2 sensor produces a relatively steady voltage reading of approximately 0.45V if the catalytic converter is functioning properly. If the voltage of the downstream O2 sensor is constantly jumping between 0.1V and 0.9V, the catalyst is worn and the catalytic converter needs to be replaced.
Common P0420 Diagnosis Mistakes
Oftentimes, this code is thought to be a faulty O2 sensor or A/F Sensor. While this is a possibility, the most common problem is a faulty catalytic converter. Do not overlook other codes that are paired along with P0420. Codes like P0300, P0301, P0302, P0303, P0304, P0305, P0306, P0307, and P0308 are misfire codes, and these codes require misfire diagnosis. If the catalytic converter is replaced without repairing the misfire, the new catalytic converter will go bad again. Also, make sure you don’t have codes P0174, P0171, P0172, or P0175 which can mean the engine is running rich or lean, which can burn out your catalytic converter. If these codes or any other codes are present, they should be addressed first.
Still Need Help Fixing Chevrolet Cruze Code P0420?
If you’ve followed the steps above and are still experiencing Chevrolet Cruze check engine code P0420, please contact the FIXD Mechanic Hotline if you’re a FIXD Premium subscriber or find a RepairPal certified shop near you for proper diagnosis and fair pricing. Don’t have a FIXD Sensor yet? Click here to get yours for just $19.99, including a free 14-day trial of FIXD Premium!
Fixed It But The Check Engine Light Is Still On?
Check engine light sometimes need to be reset manually, check out our article:
How to Reset Your Check Engine Light | 4 Ways To Clear It (With or Without a Scanner)
At FIXD, our mission is to make car ownership as simple, easy, and affordable as possible. Our research team utilizes the latest automotive data and insights to create tools and resources that help drivers get peace of mind and save money over the life of their car.