101f01 ошибка бмв двигатель n55

Имеется X3 в кузове F25 с мотором N55. Пробег 150.000 км.

Постоянно висят ошибки P112F (Давление во впускном коллекторе/угол открытия дроссельной заслонки — корреляция сигнала, высокий уровень) и 101F01 (Некорректное давление угла открытия дроссельной заслонки).

Из проблем, которые есть:

— неустойчивый ХХ
— повышенный расход ( около 18 литров по городу и это в пенсионерском режиме)
— вялая динамика (8,5 сек до 100)
— если авто заглохнет на Автоматическом Старт/Стопе, то завестись с него уже не может, приходится заводить повторно с кнопки.

и самая главная — дергается/пинается на сверхмалых скоростях. Т.е при строгании или перед самой остановкой авто подгазовывает и получается пинок.

Что сделано.

— почищены клапана Тунапом
— почищены датчики MAP и MAF
— заменена клапанная крышка на новую оригинал
— проверено все дымогенератором — утечек нет

Что замечено.

На рабочем двигателе сначала отключаю Ванос, двигатель падает в аварию, затем отключаю разъем Вальвотроника и глушу авто. Подключаю Ванос, завожу авто и подключаю Вальвотроник.

После этих манипуляций горит только ошибка по Вальвотронику (135808) и авто начинает вести себя ИДЕАЛЬНО.

Холостой ход ровный, никаких пинков/рывков, турбина дует, авто едет, с авто старт/стопа заводится с полпинка. Но после того как заглушишь авто, все начинается заново.
При всем при этом никаких ошибок по Вальвотронику нет. Адаптацию проходит, углы запоминает, посторонних звуков нет. Когда снимали клапанную крышку обратили внимание, что снимались 2 и 3 свечные колодцы (может Вальвотроник меняли?)

Еще. Давление во впускном коллекторе (на ХХ) при работающем Вальвотронике — 90 kPa, а при отключенном — 30-45 kPa.

Может кто то сталкивался с такой же проблемой? Как решили?

Как механически объясняется разница в давлении во впуске (и идеальная работа двигателя) при отключении Вальвотроника?

Спасибо!

Перестал выкладывать здесь посты про ТО, это не особо интересно, да и писать там не о чем. Пару тыс км назад делал замену масла и фильтров. Масло лил shell helix ultra 5w-40, фильтра мановские. Коробка от фильтрона на фото не моя :), хотя салонный от них вроде идентичен оригиналу.

Фото в бортжурнале BMW 7 series (F01/02)

Зимой периодически беспокоила проблема вибраций и плавающих оборотов при первом переключении на drive на холодную. При этом диагностика была чистой, а в двух чатах владельцев семерок никто с подобным не сталкивался и подсказать не смогли.
В итоге психанул и поехал в сервис, настойчиво попросил найти источник проблемы. Я и ранее ездил в сервис с этой проблемой, но там пожимали плечами. На этот раз предложили почистить дросель.

Фото в бортжурнале BMW 7 series (F01/02)

Почистили, на следующее утро вылез чек по абсолютному давлению с ошибкой 101f01 «Угол открытия дроссельной заслонки — абсолютное давление во впускном коллекторе, сравнение: избыточное давление».

Запчасти на фото: 198460. Фото в бортжурнале BMW 7 series (F01/02)

Запчасти на фото: 198460

Долго искали причину, даже продымили двигатель. В итоге пришли к выводу (как я понял не точному), что патрубок (рог) от турбины отпал из-за сломанного крепления. Мастер 2 часа провозился в попытках починить, в итоге сказал что надо вынимать двигатель. Снять и поставить двигатель в сервисе — 80 тыс рублей, ради патрубка, конечно, делать такое не очень логично. Договорились на том что когда приеду менять подушки двигателя, тогда попробуют еще раз.

Фото в бортжурнале BMW 7 series (F01/02)Фото в бортжурнале BMW 7 series (F01/02)

Скоро пробег 200000, на следующем ТО поменяю поддон и масло в коробке. Как потеплеет, планирую отдать в детейлинг на полировку. Вроде все.

Цена вопроса: 20 000 ₽
Пробег: 195 000 км

     

11-11-2018, 08:27 PM

 
#1

Second Lieutenant

Drives: f30

Join Date: Jul 2017

Location: mia

check engine light 101f01


hey guys
so as of yesterday I got this code pop up on me, at the time I was running the car hard
got home cleared the code after a couple miles it came back again so cleared again
Today I was in eco mode cruising and the check light popped up again so I figured it has nothing to do from running the car hard

I’ve searched but found no conclusion fix

my car is a 14 335i n55 and I do have the dinan intake, I’ve had the intake since the beginning of the year with no issues
I cleared it again unplug and replug sensors on intake and chargepipe see if the light come back, if it does I guess I’ll take it to the dealer

btw that climate control won’t clear out any idea what that is?

     

11-12-2018, 09:54 AM

 
#2

Private

VAF30's Avatar

United_States

Drives: 14′ F30 335i

Join Date: Jul 2018

Location: Richmond VA

This is a short circuit on an interface somewhere.. if your getting the throttle valve error too.. that unit may be sending a bad signal causing both errors? A guess on my part..

The control units exchange information via the bus.
An «interface error» (invalid signal) is stored when urgently required signals are only received in the form of a substitute value or as an «invalid signal».
The fault is logged when the partner control unit (=interface) transmits a substitute value or a value designated as invalid instead of the required information. In this case, a fault code should also be stored in the corresponding partner control unit.

http://bmwfault.codes/

     

11-12-2018, 10:39 AM

 
#3

Lieutenant Colonel

JaredG_F30's Avatar

Drives: 2014 335i, M-Sport, Manual

Join Date: Dec 2016

Location: Raleigh, NC

Man thanks for the link!

Quote:

Originally Posted by VAF30
View Post

This is a short circuit on an interface somewhere.. if your getting the throttle valve error too.. that unit may be sending a bad signal causing both errors? A guess on my part..

The control units exchange information via the bus.
An «interface error» (invalid signal) is stored when urgently required signals are only received in the form of a substitute value or as an «invalid signal».
The fault is logged when the partner control unit (=interface) transmits a substitute value or a value designated as invalid instead of the required information. In this case, a fault code should also be stored in the corresponding partner control unit.

http://bmwfault.codes/

__________________


2014 F30 335i, M-Sport, 6MT, V804s, custom exhaust, CTS Turbo Intake & IC, FTP CP, VRSF DP, TMS Strut Brace, BM3 Stg 2, AEM WMI, H&R Sport Springs (381 whp, 429 wtq on Cali 91oct before WMI).
SPI Films Blog/DIY Vids

     

11-12-2018, 09:04 PM

 
#4

Private

VAF30's Avatar

United_States

Drives: 14′ F30 335i

Join Date: Jul 2018

Location: Richmond VA

Quote:

Originally Posted by JaredG_F30
View Post

Man thanks for the link!

     

07-08-2019, 10:26 PM

 
#5

Lieutenant

Canada

Drives: 2013 F30 335xi M-Sport (PWG)

Join Date: Mar 2017

Location: Saskatchewan

Quote:

Originally Posted by pongkin
View Post

hey guys
so as of yesterday I got this code pop up on me, at the time I was running the car hard
got home cleared the code after a couple miles it came back again so cleared again
Today I was in eco mode cruising and the check light popped up again so I figured it has nothing to do from running the car hard

I’ve searched but found no conclusion fix

my car is a 14 335i n55 and I do have the dinan intake, I’ve had the intake since the beginning of the year with no issues
I cleared it again unplug and replug sensors on intake and chargepipe see if the light come back, if it does I guess I’ll take it to the dealer

btw that climate control won’t clear out any idea what that is?

Did u ever figure out the cause of that throttle code?

__________________

2013 F30 335i xDrive M-Sport 6MT (FBO/BM3 custom tune by HCP, 91 oct, 550i clutch, xDelete)

     

03-22-2021, 09:58 PM

 
#6

New Member

Drives: 2013 BMW F30 335i MSport 6MT

Join Date: Apr 2019

Location: Tempe

Thumbs up
Solved: 101F01 Intermittent Code


To add to the thread and help anyone who may have similar symptoms, this NHTSA procedure #1 worked for me:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20…63029-9999.pdf

It states to disconnect the tank ventilation valve (purge valve) electrical connector and idle for 15 minutes.

I have had the 101F01 code appear intermittently for the three years I�ve owned the car. Original owner said it always �went away eventually� and it does/did, but it would still show up on a code reader. However come time for emissions, I had to find away to clear it more reliably (along with reinstalling my OE cat), luckily this procedure did the trick. It has been three months, and have not had it reappear on a code reader. Good luck!

     

07-26-2021, 12:56 PM

 
#7

Enlisted Member

Drives: 2013 335i xdrive 6mt

Join Date: May 2021

Location: NYC

Reigniting this thread because I just had my VVT and eccentric shaft replaced and the code 101F01 would not go away.

Solution: my mechanic replaced the boost solenoid and so far so good! He also found a boost leak on the inlet pipe (MST hose from turbo to intake tube) as well as a fucking ziptie holding the charge pipe to the FMIC from the wack mechanic who worked on my car before the current mechanic (shoutout to Kings Automotive in Bloomingdale, NJ). He reset adaptations for me several times, wasnt going away. Did a smoke test and fixed said boost leaks. Installed new boost solenoid and so far no problems.

I hope this can ease some stress for people affected because my goodness I was stressing hard, especially because this is my first ever luxury car and the bill to fix the VVT and eccentric shaft as is had me wanting to sell the car.

Hi guys,

I’m at wits end trying to resolve an issue that’s been plaguing my N55 ever since I had my DME updated by an Indy.

It all started with a solenoid replacement in my mechatronic unit, the Indy proceeded to update my DME to a newer (Didn’t specify) version using a Launch device. This resulted in an immediate rough idle akin to a misfire and what seemed to be pulsating exhaust gasses. Plugged in ISTA and found the following fault code : «101F01 — Air Mass plausibility, calculated air mass in intake implausible» expanding on this code on ISTA it shows a Mixture adaptation fault. Measured O2 values on Ista and they all seem in check as below :
https://flic.kr/p/2mDgNbd

Fast forward, and I’ve had the following done in hopes that it’ll resolve the issue :
— Cleaned MAF and MAP sensors.
— Smoke tested from the MAF, no leaks found. (Pre-turbo)
— Replaced brand new coil packs. (BMW)
— Replaced brand new spark plugs. (BMW/ ZR5TP33S)
— Tried NGK 97506 plugs to no avail.
— Tried unplugging the fuel vent line as detailed in this TSB to no avail. https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20…63029-9999.pdf
— DME update to I-level F010-21-07-525.
— Walnut blasted all 6 intake ports. (They did look horrible at 110K miles)
— Replaced intake manifold and throttle body gaskets.
— Checked gasket between DME and intake manifold.
— Replaced MAF sensor.
— Replaced throttle body.
— Thorough inspection of charge pipe, intercooler, associated air ducts post-turbo.
— Thorough inspection of vacuum hoses and wiring harnesses.
— Compression tested all 6 cylinders. (175PSI on all 6)
— Checked and cleaned all 6 fuel injectors on a bench in an ultrasonic bath.
— Replaced PCV valve.
— Updated all other ECU’s to I-level F010-21-07-550. (No update for DME with Psdzdata 4.31.41)
— Replaced entire valve cover.

It’s been 3 weeks and the issue persists, I’ve tried pretty much everything including the kitchen sink to no avail.
I have noticed however, that when running a Valvetronic «Start-up» on ISTA of 500 cycles, the idle is buttery smooth.
However, upon restarting the vehicle, the issue immediately presents itself.
I logged the values via ISTA and have noticed that upon completing this procedure, my Vanos values and eccentric shaft angles are vastly different than when the engine is rough idling.
If any of you have a copy of ISTA and are willing to log your idling Vanos and Valvetronic values for me to benchmark against, It can be found on ISTA by viewing the ECU tree>Clicking on DME>Bottom right, call up ECU functions> Diagnostics>Select Idle speed + Vanos actual + Vanos Setpoint + Valvetronic angle Actual + Valvetronic angle setpoint.

Right after Valvetronic Start-up, perfectly smooth idle. 180*, full lift?
https://flic.kr/p/2mDpqJm

Right after restarting the vehicle, back to a rough idle 45*, low lift?
https://flic.kr/p/2mDpqHj

I’m theorizing that either the Valvetronic servo motor is out of whack or that the DME is somehow unable to provide the right values for the Valvetronic servomotor to actuate the eccentric shaft, allowing for adequate valve lift and consequently sufficient airflow during idle.
When on the move, the car drives perfectly fine with no issues. Unfortunately, there are no fault codes for Valvetronic issues whatsoever to point a fault at the Valvetronic system.

My question to you is if any of you have experienced something similar and what was the solution to resolve this? I sure hope my DME isn’t fried!

Ошибка 101F01 у автомобиля BMW была обновлена 04:49. Определить ошибку в автомобиле BMW можно через диагностический прибор через соединение OBD2. Если у вас определена ошибка под номером 101F01 — тогда прочитайте ее обозначение согласно официальным техническим регламентам автомобиля BMW.

101F01

Некорректное давление угла открытия дроссельной заслонки. Надо тестировать работу механизма, возможно его залипание в открытом или закрытом положении.

Приветствуется любая корректная, полезная и честная информация о ремонте ошибки 101F01 у автомобиля BMW.

Возможно Ваш отзыв сможет кому-то помочь!

Чтобы помочь вам в решении ошибки 101F01 и устранить её, опишите вашу ситуацию и комментарий ниже. Обязательно оставьте почтовый ящик, ответ и помощь придет в течение дня.

Илья Сергеевич Дорофеев

Поддержка от автовладельцев

Техник по диагностике автомобилей BMW Стаж: 18 лет

Помогу решить любые вопросы возникшие с ошибками 101F01 по автомобилю BMW. Опишите подробно ситуацию форме ниже и я лично вам отвечу в ближайшее свободное время. Обязательно укажите номера ошибок, симптомы и конечно модель, двигатель и кузов.

Для ответа мастера — поделитесь обязательно ссылкой с друзьями:

Помощь и удаление ошибок у моделей BMW

E39; E46; E60; E65; E70; E83; E90; F10; F20; X3 E34; X5 E53; X6.

Автомобильный сканер для BMW

Ваш помощник в точном определении ошибки в том числе 101F01 и причины поломки. Дигностика любой модели BMW за 3 минуты, все показания бортового компьютера. Стирайте ошибки и выявляйте причину сами.

Понравилась статья? Поделить с друзьями:
  • 1079828 ошибка фольксваген
  • 101f01 ошибка bmw n55
  • 10722 ошибка sinumerik 828d
  • 101f01 ошибка bmw f10
  • 1079828 ошибка парктроника